AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #21 Skrevet 1. mars 2023 Har hun sett far eller bror eller andre oppføre seg sånn da hun var liten? Velte ting, kaste ting? Er sted har hun hentet det fra. Hun må lære å få håndtere følelser på en sunnere måte. Snakk med henne om følelser og måter en kan snakke om og formidle sinne på uten å utagere sånn Anonymkode: 3dc08...ee5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #23 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men det å sørge for å vekke og få på skolen er ikke hjelp, det er å muliggjøre, det er ingen grunn for at han skal stå opp selv når han kan sove og la dere ta ansvaret.. Når det du gjør ikke virker er det ofte en ide å prøve noe annet... Anonymkode: 69818...3f6 med de fraværsgrensene som er nå mister du karakater i ett fag fortere enn du rekker å tenke klart. Det har ikke vi som oppegående foreldre tenkt å stå og se på. Nok av ungdom som dropper ut av skolen/ikke klarer å fullføre pga dette, og det skal ikke skje her i heimen. Anonymkode: f1753...c87
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #24 Skrevet 1. mars 2023 Ja, jeg kjenner til det. Vi har fire jenter, så det kommer jo i ulike former. - Ei begynte å gråte hvis hun var stressa, og kunne dermed ikke gå på skolen for hun "gråååt jo og ristet". Det var en følsom periode. Hun kom seg gjennom den og er snart ferdig med 3. året. - Ei var et atomkraftverk i seg selv, med et humør som tilsvarte. Jeg har aldri sett et menneske som kan bli så irritert og sint. Jeg tror aldri hun kalte meg hore, men hun kunne være rasende, og døra fikk kjørt seg da den ble slamret igjen. Det ble bedre, og vi inngikk en avtale om at hun tok ansvar for sine ting, og jeg maste ikke. Hun hadde kontroll. Noe hun hadde, og hun tar en master i dag. - Ei stod opp og smilte, dro avgårde og så skulket hun skolen. Jaa....men hun fant ut av det hun og ble lærer. - Så har vi minstemann som ble syk..og som en gang i fortvilelse kastet en ting mot meg. Det var 2 år siden, og aldri sagt et vondt ord eller gjort noe slik før eller siden. Så jeg gråt og hun gråt og så gikk vi videre og det ble bra. ...og en dag er du ferdig og har dem ut av huset. Du har overlevd og tynt dem gjennom videregående. Mange her som sier at du skal ha et gigantisk opprør. Det vet jeg ikke om er så lurt. Du kan kanskje i større grad legge ansvaret på henne, og si at hun må faktisk ta det selv i større grad. Men til syvende og sist så må dere bare overleve og trø den "ungen" gjennom vidergående. Hun har jo ting hun sliter med, så ha tålmodighet. Anonymkode: ea3da...287 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #25 Skrevet 1. mars 2023 Og snakk med hun om at hore er helt uakseptabelt å bruke som skjellsord. Lær henne om trafficking og det at prostituerte er ofre som ikke skal skambelegges eller ses ned på. Anonymkode: 3dc08...ee5 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #26 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg kjenner til det. Vi har fire jenter, så det kommer jo i ulike former. - Ei begynte å gråte hvis hun var stressa, og kunne dermed ikke gå på skolen for hun "gråååt jo og ristet". Det var en følsom periode. Hun kom seg gjennom den og er snart ferdig med 3. året. - Ei var et atomkraftverk i seg selv, med et humør som tilsvarte. Jeg har aldri sett et menneske som kan bli så irritert og sint. Jeg tror aldri hun kalte meg hore, men hun kunne være rasende, og døra fikk kjørt seg da den ble slamret igjen. Det ble bedre, og vi inngikk en avtale om at hun tok ansvar for sine ting, og jeg maste ikke. Hun hadde kontroll. Noe hun hadde, og hun tar en master i dag. - Ei stod opp og smilte, dro avgårde og så skulket hun skolen. Jaa....men hun fant ut av det hun og ble lærer. - Så har vi minstemann som ble syk..og som en gang i fortvilelse kastet en ting mot meg. Det var 2 år siden, og aldri sagt et vondt ord eller gjort noe slik før eller siden. Så jeg gråt og hun gråt og så gikk vi videre og det ble bra. ...og en dag er du ferdig og har dem ut av huset. Du har overlevd og tynt dem gjennom videregående. Mange her som sier at du skal ha et gigantisk opprør. Det vet jeg ikke om er så lurt. Du kan kanskje i større grad legge ansvaret på henne, og si at hun må faktisk ta det selv i større grad. Men til syvende og sist så må dere bare overleve og trø den "ungen" gjennom vidergående. Hun har jo ting hun sliter med, så ha tålmodighet. Anonymkode: ea3da...287 Amen. Du er en god mor:-) Anonymkode: f1753...c87 1
Carrot Skrevet 1. mars 2023 #27 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, jeg kjenner til det. ...og en dag er du ferdig og har dem ut av huset. Du har overlevd og tynt dem gjennom videregående. Mange her som sier at du skal ha et gigantisk opprør. Det vet jeg ikke om er så lurt. Du kan kanskje i større grad legge ansvaret på henne, og si at hun må faktisk ta det selv i større grad. Men til syvende og sist så må dere bare overleve og trø den "ungen" gjennom vidergående. Hun har jo ting hun sliter med, så ha tålmodighet. Anonymkode: ea3da...287 Dette er for meg en meget skremmende holdning slik jeg tolker deg fra en forelder, om at man skal holde ut til man kan kaste de ut? Hva er rollen til en forelder om ikke å klargjøre ungene sine for den virkelige verden, lære dem å passe inn og å passe på seg selv? 2 1
Irja Skrevet 1. mars 2023 #28 Skrevet 1. mars 2023 Husker broren min kalte mamma en hore da han var 14-15 år. Det gjorde han aldri igjen, for å si det sånn.. Ett sted må grensa gå. Slik ordbruk må få konsekvenser. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #29 Skrevet 1. mars 2023 Sånn går det med barn og ungdom uten grensesetting. Har vel aldri fått hard tilsnakk ila livet. Resultatet av det de kaller autoritativ oppdragelse. Elsket av pedagoger, fungerer ikke i det virkelige liv. For å si det sånn, hadde JEG snakket og tedd meg slik mot mine foreldre som 17-åring - da hadde det blitt månelyst. Og mer til. Jeg hadde blitt rasende, om dette var min tenåring. Det hadde aldri skjedd igjen. Anonymkode: eef0f...199 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #30 Skrevet 1. mars 2023 Hvilke konsekvenser tenker dere at morgenens oppførsel skal få for henne? Hun snurrer dere rundt lillefingeren, og hun kommer til å få en hard start på voksenlivet dersom det tilrettelegges for slik oppførsel. Anonymkode: 89295...c3e 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #31 Skrevet 1. mars 2023 Om dattera mi hadde kalt meg det, hadde jeg kastet henne ut på døra. Bedt å gi meg genseren hun har på seg for den har jeg nok betalt for. Du skylder faktisk samfunnet å ikke produsere et så jævlig menneske. Vær så snill, sett grenser. Anonymkode: b508e...a01 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #32 Skrevet 1. mars 2023 Hadde aldri kjørt henne til skolen i dette tilfellet, hvorfor gjør dere det??? Premierer henne for å være treg. Anonymkode: 338cf...9f6 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #33 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er enig med mye her, men som forelder til en 17 åring selv, som ikke klarer å komme seg på skolen i tide(han bare sovner igjen)mener jeg det er vår oppgave og hjelpe ham å ihvertfall fullføre grunnskolen. Etter det kan de jo prøve å feile så mye de vil, men akkurat Vgs kan ikke kastes bort. Så jeg mener at så lenge de bor hjemme er det vår jobb som foreldre og hjelpe til. Anonymkode: f1753...c87 Hun er ferdig med grunnskolen. Vgs er ikke obligatorisk (selv om det så klart er det lureste i de fleste tilfeller). Jeg anser det ikke som min oppgave å få min 17-åring til å fullføre vgs. Jeg forteller hvorfor det er lurt og støtter i tunge tider, men jeg har ingen planer er om å bære henne til skolen. Jeg kunne bidratt ved å kjøpe en vekkerklokke som står unna senga så de må stå opp for å slå den av. Jeg vekker ikke ti ganger hver morgen. Det er forskjell på å hjelpe og å dra gjennom.... Anonymkode: 1e97e...cfa 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #34 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hun er ferdig med grunnskolen. Vgs er ikke obligatorisk (selv om det så klart er det lureste i de fleste tilfeller). Jeg anser det ikke som min oppgave å få min 17-åring til å fullføre vgs. Jeg forteller hvorfor det er lurt og støtter i tunge tider, men jeg har ingen planer er om å bære henne til skolen. Jeg kunne bidratt ved å kjøpe en vekkerklokke som står unna senga så de må stå opp for å slå den av. Jeg vekker ikke ti ganger hver morgen. Det er forskjell på å hjelpe og å dra gjennom.... Anonymkode: 1e97e...cfa Da er vi bare forskjellige. Min mann og jeg mener vår viktigste oppgave er å få barna gjennom vgs. Anonymkode: f1753...c87
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #35 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det jeg lurer på, er hvor dagens barn og unge får ideene fra om å gjøre slike ting? Å velte ett bord? Du er nok ikke den eneste som har opplevd dette. Men mitt inntrykk er at det var ikke like utbredt før. Barn og unge hadde det vanskelig på ulike vis før også, men de gjorde gjerne ikke slike ting. Pust med magen, om under ett år må hun bære alle konsekvenser for å komme for sent til skolen etc. Anonymkode: 56677...445 Jeg ble banket og hadde ett helvetes liv når jeg vokste opp så jeg gjorde ikke sånt! Men ikke fanen om jeg gjør det mot mine barn for at de skal høre etter! Så lenge de er grei for det meste og gjør det de skal så må vi tåle litt hormoner og være tålmodig. Ikke så lett å være ungdom og heller ikke oss foreldre alltid! Det blir nok bedre når hun blir litt eldre. Har hun sagt unnskyld når hun fikk tenkt seg om? Det gjør de her. Når de får roet seg og tenkt seg om. Å klikke på de når de har hormonene helt ut av balanse gjør vi det bare tusen ganger verre. Pust, tålmodig og trekk deg litt vekk (om du vet det eskalerer om ikke). La hun roe seg litt og så snakker dere sammen. Ikke greit å kalle deg det, men ikke lett med mye hormoner heller. Kan det være pms? Om det er noen perioder det er ekstra gale? Anonymkode: 20022...e02
Mt3 Skrevet 1. mars 2023 #36 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da er vi bare forskjellige. Min mann og jeg mener vår viktigste oppgave er å få barna gjennom vgs. Anonymkode: f1753...c87 Men når skal de selv ta ansvar da? Skal arbeidsleder ringe å vekke de når de begynner i jobb? Har selv barn som sliter fælt med å stå opp, men utrolig nok så greier de det jaggu helt selv de dagene jeg må dra før de står opp og drar på skolen også. Så det stemmer som ei påpeker her, at sålenge vi ikke overgir ansvaret til ungdommen selv så muliggjør vi ansvarsfraskrivelse. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #37 Skrevet 1. mars 2023 Jeg kan faktisk ikke svare her og nå hva jeg ville gjort om mitt avkom kalte meg "jævla hore". Men at det hadde fått følger, hersker det ingen tvil om. En alvorsprat og konsekvenser. Mobil beslaglagt for eksempel, for en passende lang periode. Uten kontakt med sosiale medier og venner blir ungdommen temmelig desperate, så kanskje hun hadde tenkt seg om flere ganger før hun kalte foreldrene sine noe stygt igjen. Og slutt å dulle med henne. Dette høres ut som en bortskjemt drittunge som dere har skapt selv. Anonymkode: 2d66b...2c2 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #38 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Da er vi bare forskjellige. Min mann og jeg mener vår viktigste oppgave er å få barna gjennom vgs. Anonymkode: f1753...c87 Du og din mann har sovet i timen, deres viktigste rolle er å lære barna å være en god voksen. Anonymkode: 69818...3f6 4 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #39 Skrevet 2. mars 2023 Når jeg gikk på videregående så var jeg faktisk i stand til å legge meg til relativt fornuftige tider kvelden før det var skole dagen etter. I tillegg kunne jeg pakke ryggsekken med bøker og andre ting som jeg visste at jeg trengte dagen etter. Å dusje kan man også kvelden før, så lenge man ikke går på trening senere den kvelden eller om morgenen før man skal gå på skolen. Legge frem klær man ønsker å gå med på skolen dagen etter, kan man også bestemme seg for kvelden før også. Men det var faktisk flere som ikke klarte (eller rett og slett ikke GIDDER) å legge seg i tide. I stedet satt dem foran TV-skjermen eller datamaskinen til langt på natt. I tillegg tar det veldig lang tid i dusjen, og kan sikkert bruke en en halv evighet foran speilet og velge klær. Å rote rundt med ting man trenger til skolen måtte dem også gjøre om morgenen, noe som de selvfølgelig førte til at de hele tiden glemte ting. Tanketomme zombier alle sammen. Anonymkode: 77a95...703 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #40 Skrevet 2. mars 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hadde fått seg en kraftig lusing , beskjed om å rydde opp etter seg og ta buss til skolen. Hadde fått beskjed om å aldri snakke så respektløst til meg , eller noen andre i vårt hus igjen. Anonymkode: 70f33...f9c Hadde dette vært noe annet enn en norsk familie hadde dette aldri skjedd. Hadde dette vært en afrikansk familie kunne denne ungen planlagt begravelsen sin. Jeg er afrikansk, og min mor hadde funnet frem beltet lenge før jeg rakk i si den setningen. Anonymkode: ce413...bf6 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå