Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har nettopp rådført seg med meg om hvilken genser hun skal ha på seg på skolen i dag. Hun er 17 år, allerede en halv time forsinket fra å rekke skolen. Det er ikke første gang hun kommer for sent.  Jeg stresser henne ikke opp, men far har allerede ropt fra gangen og spurt om hun kommer snart. Jeg vet at «mas» fra meg i tillegg til fra far vil føre til at hun vil hisse seg opp, argumentere med å ikke gå på skolen, finne en, etter hennes mening, god grunn til å nekte å dra, på grunn av oss foresatte…         Så jeg prøver å være rolig. Hun burde være gammel nok til å ta ansvaret selv og lære å ta konsekvensene av fravær og forsentkomming? Men det får konsekvenser for oss foresatte også. Skolebussen har gått. Det er best å kjøre henne til skolen, og beholde roen. 
BUP gjorde en utredning av henne (etter hennes eget ønske), men fant ingen grunn til å ha henne i samtale. Vi foresatte støtter etter beste evne, fant en privat psykolog da hun ytret ønske om det. En av landets beste, visstnok. De møtes med jevne mellomrom.
Vi foreldrene er høyt utdannet, ressurssterke, gjør «alt» for å hjelpe henne i hverdagen. Det skulle bare mangle, vi er foreldrene hennes og er glade i henne.
Hun har allerede fått varsel om for høyt fravær i et fag. Far venter i bilen, klar til å kjøre henne. 
Genseren. Jeg svarer at jeg syns den tredje genseren hun viser meg er finest. Men hun er uenig. Den sitter ikke godt nok på. Jeg foreslår at det kan skyldes at hun har et annet plagg under, og da er det vel helt vanlig at det blir sånn, foreslår jeg. 
Da smeller det. Hun river et bord med sammenlagte klær over ende. Og mot meg skriker hun «JÆVLA HORE!» 

Men hun drar på skolen. Og jeg tar fatt på en ny arbeidsdag mens jeg lurer på om eller når dette vil ta slutt.
Noen som vil dele sine erfaringer? 

Anonymkode: 72f1c...168

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg lurer på, er hvor dagens barn og unge får ideene fra om å gjøre slike ting? Å velte ett bord?

Du er nok ikke den eneste som har opplevd dette. Men mitt inntrykk er at det var ikke like utbredt før. 

Barn og unge hadde det vanskelig på ulike vis før også, men de gjorde gjerne ikke slike ting. 

Pust med magen, om under ett år må hun bære alle konsekvenser for å komme for sent til skolen etc.

Anonymkode: 56677...445

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det sånn i mange år. Ekstremt slitsomt. Jeg vet desverre akkurat hvordan du har det. 🌺

Anonymkode: b3186...b1b

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det med en klype salt. Er ikke lett å være ungdom.

Anonymkode: f1753...c87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om mange av disse såkalte "ressurssterke" foreldrene sliter med dette i dag. Kanskje barna blir slik fordi de får alt i hendene, kommer man ikke fra en A4 familie med to foreldre og alt man kan ønske seg så klarer man nok å sette mer pris på ting. Virker jo som om din datter styrer showet her og slik blir det når man står på pinne 24 timer i døgnet.

Anonymkode: ec06d...be0

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde fått seg en kraftig lusing , beskjed om å rydde opp etter seg og ta buss til skolen. Hadde fått beskjed om å aldri snakke så respektløst til meg , eller noen andre i vårt hus igjen.

Anonymkode: 70f33...f9c

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er grensene til datteren din? Hvorfor aksepterer du den språkbruk mot deg som forelder? Hvorfor aksepterer du somling/utsetting? 

Datteren din respekterer ikke deg, far eller sitt ansvar; skole. 

Anonymkode: aae9c...c30

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Forståelse og støtte må ikke blandes sammen med unvikelse og muligjørelse av dårlig oppførsel..

Det er lov å sette grenser og stille klare forventninger til en ungdom uten at verden skal gå under.
Det burde dere kanskje gjort for lenge siden, men om dere ikke starter NÅ er det for sent. Aldri om jeg hadde funnet meg i - rolig - at en av mine hadde en slik oppførsel, aldri.
Man skal lære sine barn respekt for andre - det du lærer henne er at det er greit å ikke respektere deg, lærere, skole, timeplaner osv osv.. 

Endret av Carrot
  • Liker 12
Gjest Chicchi
Skrevet

Oi det hørtes utrolig voldsomt ut! For et sinne mot sin egen mor! Høres veldig tungt ut for dere, men hun har det nok ikke lett heller. Kanskje familieterapi er tingen, for jeg tror det må røskes opp i noe som ligger og ulmer...

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo selvsagt ikke akseptabelt, og endringer må skje. 

Hun må være bedre forberedt om morgenen, så et element er å stå opp tidligere.

Et annet element er å legge frem klær på kvelden. Da får hun heller bruke tid på kvelden enn om morgenen. 

Ville tatt en samtale om at det må skje endringer, og krevd de to tingene ovenfor. Så ville jeg sagt at du ikke kommer til å blande deg inn i noe som helst på morgenen, og at hun får være klar tidsnok til bussen. Prøvetid på en uke, deretter evaluere. Stygt språk er uaktuelt. 

Anonymkode: 73bb1...b8a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hadde datteren min kalt meg jævla hore så hadde det fått konsekvenser.

Helt greit å være sint, hormonell og urimelig som tenåring, men det der hadde jeg overhodet ikke akseptert. 

Anonymkode: a2755...3ca

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det virker som om mange av disse såkalte "ressurssterke" foreldrene sliter med dette i dag. Kanskje barna blir slik fordi de får alt i hendene, kommer man ikke fra en A4 familie med to foreldre og alt man kan ønske seg så klarer man nok å sette mer pris på ting. Virker jo som om din datter styrer showet her og slik blir det når man står på pinne 24 timer i døgnet.

Anonymkode: ec06d...be0

Dette stemmer ikke. Ungdom fra ressurssvake hjem er de som er de kriminelle. Virker ikke så veldig takknemlige de heller!

• Nyttig 3
Skrevet

Vel, her virker det som om dere ikke klarer å sette tydelige grenser for jentungen?

Hvorfor har dere kommet dit at hun kan diktere dette her? Godtatt at hun kan reagere sånn på å få beskjed om å komme seg tidsnok til skolen?

Om hun skal bruke så lang tid på å gjøre seg klar om morgenen, vekk henne tidligere.

Om hun skal argumentere for å ikke reise på skolen, fordi dere "maser" om at hun skal rekke skolebussen, steng ned den greia med en gang, kvel den og gi henne konsekvenser. Null data, null mobil, null sosialt etc. så lenge hun fortsetter.

Om hun tror at hun kan kalle sin egen mor for en jævla hore, vis henne at sånne ting har konsekvenser også.

Her bør dere søke hjelp til å bli bedre grensesettere. Dere er ikke venner, dere er foreldrene hennes.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere er to voksne som står på pinne for henne når hun allerede er en halvtime forsinket til skolen... Og du sier ingenting når hun kaller deg jævla hore?

Ja, jeg har en 17-åring. Nei, hun er ikke perfekt. Ja, hun sliter med sitt og får hjelp for det. 

En 17-åring som alltid står opp selv og fikser ting, men som tilfeldigvis én gang forsover seg og spør på en ordentlig måte selv om hun er stressa hadde jeg selvfølgelig kjørt til skolen om jeg hadde mulighet. En 17-åring som du beskriver hadde pent fått gå, og hadde faren her sittet i bilen og fått vite om oppførselen, så hadde han parkert bilen og gått inn igjen....

Dere har ikke ansvar for at en 17-åring går på skolen. Det har hun faktisk selv. Det skjer ikke noe magisk over natta den dagen hun fyller 18 år. Her er det på tide at både du og far legger ansvaret der det hører hjemme.

Snakk med henne når hun ikke er sur. Fortell at fra i morgen er det slutt. Hun har ansvaret selv. Den eneste det går ut over om hun ikke kommer seg på skolen er henne selv. Stygt språk og alt sånt er det slutt med. Dere står fritt til å avslutte mobilabonnementet hennes i dag hvis hun ikke klarer å behandle dere med respekt. Som forelder er man pliktig å forsørge barnet sitt, noe som i praksis betyr mat og det nødvendige av klær. Ikke merkeklær og nye ting fordi man har lyst på, men det som faktisk er tvingende nødvendig. De fleste har jo mer enn det, men for å sette det på spissen så er det det som går under å "forsørge". Mobiltelefon er en gode. Det samme er eventuelle strømmetjenester, internett, osv. Kan fint skrus av ved sånn oppførsel.

Hun respekterer dere ikke. Sannsynligvis har dere, i beste mening, lagt veien tilrette for henne for mye. Legg ansvaret hos henne, reis hjemmefra om morgenen så dere ikke er tilgjengelige, la henne ta ansvar selv. Gi beskjed om konsekvenser ved manglende oppmøte på skolen og stygg språkbruk. Ikke bruk det som trussel 20 ganger, bare informer. Telefonen har hun kanskje fått i gave, så den er vel pr definisjon hennes sikkert, men abonnement og WiFi hjemme, det MÅ hun ikke ha.... Skru av i fleng. Null innkjøp av sminke og dill.

Vær tilgjengelig for henne emosjonelt. Lytt til hvordan hun har det. Men still krav til at hun skal tenke løsninger og forslag til endringer. Ikke la henne leve i "alle er teite og jeg er et offer"-bobla. Sett grenser for dere selv, uten trusler og å heve stemmen, demp stemmen og snakk rolig MED henne og ikke bare til henne. Flyr hun i flint, så forlat stedet. La henne merke at dere mener alvor, at dere er glade i henne men ikke finner dere i å bli behandlet på den måten.

Noe har skjedd på veien når det blir som dette, og det er ikke snudd på en dag. Først vil det kanskje bli verre, nettopp fordi hun ikke er vant til å møte motstand og bastante grenser. Men det er da dere må stå i det. Gir dere opp da, så vil det bli enda vanskeligere neste gang....

Anonymkode: 1e97e...cfa

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere er to voksne som står på pinne for henne når hun allerede er en halvtime forsinket til skolen... Og du sier ingenting når hun kaller deg jævla hore?

Ja, jeg har en 17-åring. Nei, hun er ikke perfekt. Ja, hun sliter med sitt og får hjelp for det. 

En 17-åring som alltid står opp selv og fikser ting, men som tilfeldigvis én gang forsover seg og spør på en ordentlig måte selv om hun er stressa hadde jeg selvfølgelig kjørt til skolen om jeg hadde mulighet. En 17-åring som du beskriver hadde pent fått gå, og hadde faren her sittet i bilen og fått vite om oppførselen, så hadde han parkert bilen og gått inn igjen....

Dere har ikke ansvar for at en 17-åring går på skolen. Det har hun faktisk selv. Det skjer ikke noe magisk over natta den dagen hun fyller 18 år. Her er det på tide at både du og far legger ansvaret der det hører hjemme.

Snakk med henne når hun ikke er sur. Fortell at fra i morgen er det slutt. Hun har ansvaret selv. Den eneste det går ut over om hun ikke kommer seg på skolen er henne selv. Stygt språk og alt sånt er det slutt med. Dere står fritt til å avslutte mobilabonnementet hennes i dag hvis hun ikke klarer å behandle dere med respekt. Som forelder er man pliktig å forsørge barnet sitt, noe som i praksis betyr mat og det nødvendige av klær. Ikke merkeklær og nye ting fordi man har lyst på, men det som faktisk er tvingende nødvendig. De fleste har jo mer enn det, men for å sette det på spissen så er det det som går under å "forsørge". Mobiltelefon er en gode. Det samme er eventuelle strømmetjenester, internett, osv. Kan fint skrus av ved sånn oppførsel.

Hun respekterer dere ikke. Sannsynligvis har dere, i beste mening, lagt veien tilrette for henne for mye. Legg ansvaret hos henne, reis hjemmefra om morgenen så dere ikke er tilgjengelige, la henne ta ansvar selv. Gi beskjed om konsekvenser ved manglende oppmøte på skolen og stygg språkbruk. Ikke bruk det som trussel 20 ganger, bare informer. Telefonen har hun kanskje fått i gave, så den er vel pr definisjon hennes sikkert, men abonnement og WiFi hjemme, det MÅ hun ikke ha.... Skru av i fleng. Null innkjøp av sminke og dill.

Vær tilgjengelig for henne emosjonelt. Lytt til hvordan hun har det. Men still krav til at hun skal tenke løsninger og forslag til endringer. Ikke la henne leve i "alle er teite og jeg er et offer"-bobla. Sett grenser for dere selv, uten trusler og å heve stemmen, demp stemmen og snakk rolig MED henne og ikke bare til henne. Flyr hun i flint, så forlat stedet. La henne merke at dere mener alvor, at dere er glade i henne men ikke finner dere i å bli behandlet på den måten.

Noe har skjedd på veien når det blir som dette, og det er ikke snudd på en dag. Først vil det kanskje bli verre, nettopp fordi hun ikke er vant til å møte motstand og bastante grenser. Men det er da dere må stå i det. Gir dere opp da, så vil det bli enda vanskeligere neste gang....

Anonymkode: 1e97e...cfa

Er enig med mye her, men som forelder til en 17 åring selv, som ikke klarer å komme seg på skolen i tide(han bare sovner igjen)mener jeg det er vår oppgave og hjelpe ham å ihvertfall fullføre grunnskolen. Etter det kan de jo prøve å feile så mye de vil, men akkurat Vgs kan ikke kastes bort. Så jeg mener at så lenge de bor hjemme er det vår jobb som foreldre og hjelpe til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er enig med mye her, men som forelder til en 17 åring selv, som ikke klarer å komme seg på skolen i tide(han bare sovner igjen)mener jeg det er vår oppgave og hjelpe ham å ihvertfall fullføre grunnskolen. Etter det kan de jo prøve å feile så mye de vil, men akkurat Vgs kan ikke kastes bort. Så jeg mener at så lenge de bor hjemme er det vår jobb som foreldre og hjelpe til.

Men det å sørge for å vekke og få på skolen er ikke hjelp, det er å muliggjøre, det er ingen grunn for at han skal stå opp selv når han kan sove og la dere ta ansvaret.. Når det du gjør ikke virker er det ofte en ide å prøve noe annet... 

Anonymkode: 69818...3f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

«Da er vel du en jævla horunge da» 

Anonymkode: a2fd5...af0

• Liker 4
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Datteren min har nettopp rådført seg med meg om hvilken genser hun skal ha på seg på skolen i dag. Hun er 17 år, allerede en halv time forsinket fra å rekke skolen. Det er ikke første gang hun kommer for sent.  Jeg stresser henne ikke opp, men far har allerede ropt fra gangen og spurt om hun kommer snart. Jeg vet at «mas» fra meg i tillegg til fra far vil føre til at hun vil hisse seg opp, argumentere med å ikke gå på skolen, finne en, etter hennes mening, god grunn til å nekte å dra, på grunn av oss foresatte…         Så jeg prøver å være rolig. Hun burde være gammel nok til å ta ansvaret selv og lære å ta konsekvensene av fravær og forsentkomming? Men det får konsekvenser for oss foresatte også. Skolebussen har gått. Det er best å kjøre henne til skolen, og beholde roen. 
BUP gjorde en utredning av henne (etter hennes eget ønske), men fant ingen grunn til å ha henne i samtale. Vi foresatte støtter etter beste evne, fant en privat psykolog da hun ytret ønske om det. En av landets beste, visstnok. De møtes med jevne mellomrom.
Vi foreldrene er høyt utdannet, ressurssterke, gjør «alt» for å hjelpe henne i hverdagen. Det skulle bare mangle, vi er foreldrene hennes og er glade i henne.
Hun har allerede fått varsel om for høyt fravær i et fag. Far venter i bilen, klar til å kjøre henne. 
Genseren. Jeg svarer at jeg syns den tredje genseren hun viser meg er finest. Men hun er uenig. Den sitter ikke godt nok på. Jeg foreslår at det kan skyldes at hun har et annet plagg under, og da er det vel helt vanlig at det blir sånn, foreslår jeg. 
Da smeller det. Hun river et bord med sammenlagte klær over ende. Og mot meg skriker hun «JÆVLA HORE!» 

Men hun drar på skolen. Og jeg tar fatt på en ny arbeidsdag mens jeg lurer på om eller når dette vil ta slutt.
Noen som vil dele sine erfaringer? 

Anonymkode: 72f1c...168

Dere høres ut som folk med mye penger. 

Hun er bortskjemt og har fått alt i hendene. 

La henne klare seg selv litt mer.

AnonymBruker
Skrevet

Underlig å du påpeker at du er glad i henne. 

Hvordan viser du henne det? 

Anonymkode: 5b328...aba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (3 minutter siden):

Dere høres ut som folk med mye penger. 

Hun er bortskjemt og har fått alt i hendene. 

La henne klare seg selv litt mer.

Herregud å dette klarer du å lese ut av ett innlegh 🙄

Anonymkode: 6c3da...804

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...