Gå til innhold

Er det frekt å spise seg stappmett når man er gjest i middagsselskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser meg aldri stappmett fordi det går 20 minutter og så blir jeg sykt dårlig! Jeg spiser små posjoner også så jeg har aldri tenkt over TS sin problemstilling før - men om du spiser som en hest typ tre fulle posjoner tenker jeg kanskje at man i en setting hvor man er invitert kan hegne seg litt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flintis skrev (8 timer siden):

Standard i Norge er

Forrett går en gang

Hovedrett to ganger

Dessert en gang.

Så forsyner en seg så en blir mett, men ikke så det ligger igjen noe på tallerkenen.

Jeg har lært at hvis det serveres forrett så er det en gang servering av hovedrett, ikke to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (17 timer siden):

Hvis det er mer enn nok mat til alle - spis til du sprekker.

Hvis det ikke er mer enn nok mat til alle - spis med måte.

Husk at det må være mat til resten av gjestene også.

 

Synes du treffer blink her!

Det er selvsagt uhøflig å forsyne seg så grovt at det blir lite igjen til andre. Selv om det er vertens ansvar at det er nok mat, så er det likevel høflig å ta hensyn til det hvis verten har bommet litt. Da tar man til seg litt sparsomt, så kan man heller ta mer hvis det er igjen. 

Hvis det er mer enn nok mat, så synes jeg man kan spise seg så mett man selv ønsker.

Anonymkode: 15ca9...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes du treffer blink her!

Det er selvsagt uhøflig å forsyne seg så grovt at det blir lite igjen til andre. Selv om det er vertens ansvar at det er nok mat, så er det likevel høflig å ta hensyn til det hvis verten har bommet litt. Da tar man til seg litt sparsomt, så kan man heller ta mer hvis det er igjen. 

Hvis det er mer enn nok mat, så synes jeg man kan spise seg så mett man selv ønsker.

Anonymkode: 15ca9...ec3

Nemlig.

En annen fin regel i forbindelse med dette er at verten forsyner seg sist etter at alle gjester har forsynt seg en gang.

Jeg var på et middagsselskap hvor vertinnen hadde feilberegnet mengde kjøtt. Så forsynte hun seg nesten i starten og en hel porsjon til seg selv. De siste 2 fikk nesten ikke noe kjøtt og alle gjester som forsynte seg etter vertinnen fikk mindre og mindre. Altså gjestene tok hensyn til de andre lengre nedover bordet, så alle kunne få litt.

Hun skjønte ikke hva som skjedde helt fram til gjestene sa at det var for lite kjøtt. Da skjønte hun at hun hadde forsynt seg med mye kjøtt når det i utgangspunktet ikke var veldig mye som ble servert. 

Det skal sies at jeg var på et middagsselskap til hos henne senere og da var det masse kjøtt og hun forsynte seg sist. Så man lærer. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer sterkt fra familie til familie også.  Hos min familie skal man gjerne hjelpe til med å lage mat/dekke bord, man skal komme til bords så snart det blir sagt fra om at maten er ferdig, man skal spise så mye man vil ha og gi uttrykk for at det smakte godt (hvis man mener det, da).

Hos mannens familie er kjøkkenet off limits for gjester.  Det blir en konkurranse om hvem som klarer seg lengst uten mat, og man skal bli bedt til bords flere ganger før man reagerer.  Man skal forsyne seg med så lite som mulig og overhodet ikke kommentere maten.

Både mannen og jeg har gått på noen smeller i våre respektive svigerfamilier, for å si det sånn.  Jeg ble hun tjukke som bare tenker på mat fordi jeg sa det smakte godt.  Mannen, som er ekstremt trent og gjerne spiser et snaut brød i slengen, ble sett på som kresen og uhøflig fordi han kun tok en kvart skive ost mellom to brødskiver eller lette rundt i gryta etter den aller minste poteten, for så nesten å besvime av sult.

 

Anonymkode: 1f6d3...8a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibelator skrev (1 time siden):

Helt enig.Spiser meg aldri stappmett og er derfor normal kroppsvekt bmi 24

Jeg kan spise meg skikkelig stappmett på middagsbesøk, men det krever ikke så mye mat for min del. Jeg har også normal kroppsvekt med en bmi på i underkant av 20. I tillegg er jeg godt trent og havner vel i kategorien slank.

Selvfølgelig ser man an om det er nok mat, men er jeg på besøk hos gode venner så vet de hvor glad jeg er i mat, og de forventer at jeg forsyner meg både 2 og 3 ganger. 

Anonymkode: 1b7f6...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pillarguri skrev (2 timer siden):

Jeg har lært at hvis det serveres forrett så er det en gang servering av hovedrett, ikke to.

Det var nytt for meg, kanskje det er kulturforskjeller, hvor har du lært dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette varierer sterkt fra familie til familie også.  Hos min familie skal man gjerne hjelpe til med å lage mat/dekke bord, man skal komme til bords så snart det blir sagt fra om at maten er ferdig, man skal spise så mye man vil ha og gi uttrykk for at det smakte godt (hvis man mener det, da).

Hos mannens familie er kjøkkenet off limits for gjester.  Det blir en konkurranse om hvem som klarer seg lengst uten mat, og man skal bli bedt til bords flere ganger før man reagerer.  Man skal forsyne seg med så lite som mulig og overhodet ikke kommentere maten.

Både mannen og jeg har gått på noen smeller i våre respektive svigerfamilier, for å si det sånn.  Jeg ble hun tjukke som bare tenker på mat fordi jeg sa det smakte godt.  Mannen, som er ekstremt trent og gjerne spiser et snaut brød i slengen, ble sett på som kresen og uhøflig fordi han kun tok en kvart skive ost mellom to brødskiver eller lette rundt i gryta etter den aller minste poteten, for så nesten å besvime av sult.

 

Anonymkode: 1f6d3...8a2

Nå lo jeg godt 🤣🤣

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (10 timer siden):

Jeg synes å spise seg stappmett i ble anledninger høres helt feil ut. Synes man kan spise seg mett, men ikke stappmett.

Og ja, det synes jeg er uhøflig som gjest. Gjerne høflig å forsyne seg to ganger fordi man synes og skal vise at det var så godt. Men ikke vie grådighet. Synes og det er mye hyggeligere når noen spiser langsomt og sier at de nyter maten.

Jeg synes det er irriterende når folk spiser langsomt og aldri blir ferdige.

Vibelator skrev (3 timer siden):

Helt enig.Spiser meg aldri stappmett og er derfor normal kroppsvekt bmi 24

24 er nesten overvekt. Kanskje du hadde småspist mindre dersom du heller spiste deg ordentlig stappmett… Hilsen BMI på 19,5 og spiser meg aldeles stappmett til middag med mindre maten ikke er god.

Anonymkode: 79d81...684

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes det er irriterende når folk spiser langsomt og aldri blir ferdige.

Anonymkode: 79d81...684

Så synd, synes jeg.

Jeg synes det er koselig at folk spiser langsomt og vi tar oss god tid med maten. Stort sett har jeg tatt lang tid på kjøkkenet og forberedt maten. De er det koselig når folk tar seg god tid og spiser langsomt.

En gang hadde jeg en date som spiste veldig fort og var raskt ferdig. Fy søren, det var irriterende. Der hadde jeg forberedt et hyggelig måltid med vin til, og ha n glefset i seg. Nei, det var ikke gøy. Ble nedtur for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (39 minutter siden):

Så synd, synes jeg.

Jeg synes det er koselig at folk spiser langsomt og vi tar oss god tid med maten. Stort sett har jeg tatt lang tid på kjøkkenet og forberedt maten. De er det koselig når folk tar seg god tid og spiser langsomt.

En gang hadde jeg en date som spiste veldig fort og var raskt ferdig. Fy søren, det var irriterende. Der hadde jeg forberedt et hyggelig måltid med vin til, og ha n glefset i seg. Nei, det var ikke gøy. Ble nedtur for min del.

poenget var mest at man er forskjellige. Alle i min familie er haier. Vi bruker 3 timer på å lage maten og så 5 minutter på å spise den 😂 

Og da er det gudsjammerlig kjedelig om en person sitter og drøvtygger maten i en halvtime mens resten må sitte og lide og vente før de kan få gå fra bordet. 

Selv om man skal fortsette å bli sittende ved spisebordet med et glass vin og kanskje brettspill er det irriterende med drøvtyggere som gjør at man ikke får ryddet av bordet.

Og samtidig har jeg ingen problem med å se at for drøvtyggeren er det stressende og ukoselig med haiene som glefser i seg og blir ferdige. Å føle på at man må spise fortere enn man er komfortabel med fordi alle sitter og venter.

 

Anonymkode: 79d81...684

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe du nesten selv må bestemme la det iallefall være litt igjen til de andre gjestene 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som gjest bør man i alle fall ha litt sosiale antenner og forsøke å se an hva de andre gjør og ikke minst, hvor mye mat det er på fatene. Broren min spiser seg alltid stappmett på familiemiddager, men evner ikke å se an hvor mye mat som faktisk finnes og hvis mange som sitter rundt bordet. Foreldrene mine er flinke til å lage mat og i og for seg også til å beregne mengder, men noen ting, f.eks salat eller hjemmelaget potetmos, kan være vanskelig å beregne og man kan som vert også gå på en glipp eller beregne feil, særlig når man har passert 70. Broren min ser ikke at vi f.eks er 8 rundt bordet og at det er en medium størrelse bolle med potetmos og kan fint forsyne seg med nesten halvparten i første runde. Han lasser på tallerkenen sin slik at det nesten renner over kanten av kjøtt/fisk, saus og tilbehør (eller gryte, for den saks skyld) og dekker alt med et tykt lag salt og pepper (så mye pepper at foreldrene mine gikk tomme i julen, faktisk). Dette siste synes jeg personlig er avskyelig. Jeg blir frastøtt av å se så fulle tallerkener (ærlig talt, man kan forsyne seg flere ganger) og det ser ikke bra ut å dekke maten sin med et tykt hvitt og svart lag av krydder. Jeg synes også det er irriterende at han setter vertskapet i en beklemt posisjon dersom de har feilberegnet - og det er irriterende å høflig måtte forsyne seg av mindre enn man har lyst på fordi han ikke eier folkeskikk. 

Jeg pleier å forsyne meg helt moderat ved første forsyning uansett hvilken setting jeg er i og uansett hvor mye som står på bordet. Spiser opp og vurderer om jeg har lyst på mer. Hvis det er mye mat og maten er god og jeg fortsatt er sulten forsyner jeg meg en gang til. Det hender at jeg spiser meg stappmett, ja, men bare hvis jeg vet at det er nok. 

Jeg liker også middager med vin til som varer lenge og hvor stemningen er god, så jeg liker at folk gjør som meg. :fnise: 

Anonymkode: 39f0e...c3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke frekt å forsyne seg flere ganger, men man bruker jo normale sosiale ferdigheter og forsyner seg ikke med alt for mye.

Anonymkode: 3e7fc...4bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også an på settingen. Antar at de fleste opptrer mer avslappet i middagsselskap i nærmeste familie enn dersom man er på en vennemiddag. 

Jeg reiser aldri skrubbsulten i en privat middag, og forsyner meg alltid forsiktig første runde uansett. Mulig det er fordi jeg som regel har med barna, og prøver å lære de at man heller skal forsyne seg flere ganger :) 

Anonymkode: 2fbec...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flintis skrev (3 timer siden):

Det var nytt for meg, kanskje det er kulturforskjeller, hvor har du lært dette?

Det vet jeg ikke helt hvor jeg har lært, men jeg synes det er logisk. Hvis man er på restaurant så er det alltid forrett, hovedrett og dessert. Har aldri opplevd å få hovedrett to ganger når man spiser 3 retters.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (15 minutter siden):

Det vet jeg ikke helt hvor jeg har lært, men jeg synes det er logisk. Hvis man er på restaurant så er det alltid forrett, hovedrett og dessert. Har aldri opplevd å få hovedrett to ganger når man spiser 3 retters.  

Nå har nok ikke jeg spist treretters på restaurant, jeg har spist en ordentlig meny engang med langt flere retter. 

Ofte er det vel slik på restaurant at retten kommer ferdig på tallerken og da er det som regel rikelig porsonert. 

Når hovedretten går to ganger tenker jeg på at en sender fat så en forsyner seg selv etter behov. Det kan være i bryllup eller andre middagsselskaper.

Når det er sagt har jeg hørt om middagsselskaper der de har sendt hovedretten bare en gang og da gikk enkelte sultene fra bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (9 minutter siden):

Nå har nok ikke jeg spist treretters på restaurant, jeg har spist en ordentlig meny engang med langt flere retter. 

Ofte er det vel slik på restaurant at retten kommer ferdig på tallerken og da er det som regel rikelig porsonert. 

Når hovedretten går to ganger tenker jeg på at en sender fat så en forsyner seg selv etter behov. Det kan være i bryllup eller andre middagsselskaper.

Når det er sagt har jeg hørt om middagsselskaper der de har sendt hovedretten bare en gang og da gikk enkelte sultene fra bordet.

Som servitør har jeg flere ganger servert treretters, og støtter det du sier her.

Er maten ferdig lagt opp på tallerken er det som regel ikke påfyll. Serveres maten fra fat, enten ved at servitører legger på tallerkenen til gjesten fra fat eller at fatet sendes rundt og gjestene forsyner seg selv, så serveres som regel hovedretten 2 ganger. Dette gir man som regel beskjed om når man presenterer menyen. 

Det er jo selvsagt mindre formelt i middager hos venner og familie, men jeg håper at jo (og er vant til) at mine nære og kjære sier fra om det er noe av det som settes på bordet det er lite av. For eksempel at "vi har kun denne skålen med x tilbehør, så denne må vi dele broderlig". I tillegg til "nå må dere bare forsyne dere, for det er mer på kjøkkenet". 

 

Anonymkode: 2fbec...a1e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kommer jo også an på settingen. Antar at de fleste opptrer mer avslappet i middagsselskap i nærmeste familie enn dersom man er på en vennemiddag. 

Jeg reiser aldri skrubbsulten i en privat middag, og forsyner meg alltid forsiktig første runde uansett. Mulig det er fordi jeg som regel har med barna, og prøver å lære de at man heller skal forsyne seg flere ganger :) 

Anonymkode: 2fbec...a1e

Jeg slapper mye mer av sammen med venner enn med familie… Venner har man valgt selv og er gjerne mer like hverandre.

Jeg drar sulten i middag til venner som lager godt mat, men vi har to vennepar som er skikkelig dårlige kokker og gjerne serverer typ toro-lasagne eller posesaus, skal vi til dem spiser vi godt hjemme først, pg forsyner oss så lite som vi i høflighetens navn kan.

Pillarguri skrev (4 timer siden):

Det vet jeg ikke helt hvor jeg har lært, men jeg synes det er logisk. Hvis man er på restaurant så er det alltid forrett, hovedrett og dessert. Har aldri opplevd å få hovedrett to ganger når man spiser 3 retters.  

På restaurant får man jo bare hovedretten man bestiller en gang samme om man ikke har forrett og dessert…

Anonymkode: 79d81...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...