Gå til innhold

Kan pitbull være en god familiehund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

PITTY skrev (På 6.3.2023 den 12.48):

Dette er interresant. Heller ikke en Setter blir bra på noe som helst uten sunn stimuli, men hvor den heller må stå tjoret fast for seg sjøl hele dagen i en hage e.l. Det skal mye til for å få en Setter til å bli utagerende innbiller jeg meg. Men det er ingen problem hvis den har en tilstrekkelig skjødesløs eier og den har de miljøbetingelsene som her beskrives. Og via dette blir det som oftest altfor lite stimuli og sosialisering, det lille den får er kanskje utelukkende kjeft fra en drittsekk av sin hundeeier.

Hvilken hund blir ikke ustabil under slike forhold? Og dette er ikke en unik historie.

Jeg har selv en ung hund av mindre type og som har blitt eksponert for alt mulig og fått en stor mengde sosialisering med andre hunder, små som store. Den har derfor utviklet en god forståelse, godt språk, og oppfører seg trygt og stabilt der ute.

Jeg treffer heldigvis på den dårligere formen for hundehold kun når jeg er på besøk hos min mor som bor i en mindre bygd. Der tar jeg alltid mine forholdsregler. Det gjør for såvidt nærmest samtlige hundeeiere der også. Både hund og eier har en aura av skepsis med et stramt holdt bånd og uttalelser som at "hold bikkja di unna, den liker ikke andre hunder." De sier det kanskje til mitt eget beste siden de ser at jeg  har en mindre hund. Således gjør det ikke saken bedre at jeg kanskje har min hund løs og prøver å fortelle at den skjønner selv hvilken hund den går bort til eller ikke. For det gjør den faktisk.

Men dette har jeg sluttet med i den bygda. Jeg skal jo ikke forvente at en slik hundeeier forstår eller tror på min uttalelse. For hvilken kompetanse kan denne ha som kun har hunden bundet fast i en stang året rundt? Hvor mye interesse liksom? 

Jeg har nå litt andre ambisjoner og motiver for hundehold. Og siden jeg bor i en større by har jeg selvsagt en lettere mulighet for å kunne eksponere min hund for varierte erfaringer og opplevelser. Og vi har enda ikke møtt på ett eneste tilfelle av det jeg hver gang møter på i bygda til min mor. Jeg synes bare synd på de hundene der nede, understimulerte og nervøse. No Happy Dogs.. in this lonely town.

 

Oj, det var mange antagelser på folk du ikke kjenner! Er du helt god?😅 Den stod ikke ute i hagen hele dagen, men alvorlig talt; en hund må da tåle å stå i hagen av og til uten å ville bite av hodet på folk? Spesielt ikke folk som går ganske langt unna huset. Det var ikke snakk om 20 meter liksom. Dette var erfarne og aktive eiere :) som allerede skrevet hadde de hatt flere hunderaser, kjent for å være mer krevende enn en gordon. 

Anonymkode: 87f2b...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (På 7.3.2023 den 8.27):

Ikke akkurat noe jeg kan anbefale. Men det er jo en grunn til at ungdom dras til gjenger. De får deg til å føle deg spesiell, og som en i familien. 

Store hunder rundt små hunder skal man være forsiktig med. Om det blir bråk, så er den lille ekstra utsatt for skade. Noen store liker rett og slett ikke små hunder, det samme gjelder motsatt. 

Kanskje vi kjenner hverandre fra Canis-forum? Og kanskje @Troyamin også?'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2023 den 22.02):

Forstår at man blir farget av synet på en rase etter noe sånt. Å oppleve at din egen hund blir skadet sånn er helt jævelig, og man skal ikke måtte oppleve sånn. At politiet ikke gjør noen, gjør en bare enda mere frustrert. 

Jeg er ikke super fan av Border Collie. Har hatt flere negative opplevelser da jeg hadde min Staff/Labrador mix. Vi gikk også å ante fred og ingen fare, da det plutselig satt en hund i bakbeinet hans. Eieren sto å glodde på mobilen, og fikk ikke med seg noe. Hundre bortforklaringer av at den aldri hadde gjort noe sånt før osv osv. Vel møtte den noen uker senere, og den traff nesten da også. Men min rakk å hoppe unna. Eller så hadde vi flere på gruppe trening som ikke var særlig hyggelige mot andre hunder. Har det på kurs nå også, og er rett og slett litt lei av rasen. 

Men min fikk seg ett par bitt i nesa av små hunder, og der er Adferd til den som blir bitt mer gjeldene. For han stakk nesa bort i alt av små hunder, og de var ikke alltid like fornøyd med det. Han kom for nær i forhold til hva de følte seg komfortable med, da han var såpass mye større.

Genetikk

Tidlig sosialisering

Erfaring og trening

Fysisk og mental helse

Atferden til den som blir bitt

Det er 5 punkter alt i alt som er grunn til bitt. Men det er ikke sånn at alle punktene gjelder hver gang.

I din sak gjelde ikke adferden til den som blir bitt, men de andre punktene. Om det er alle de andre punktene, eller bare noen av de kan jeg ikke svare på, siden jeg ikke har møtt hverken hund eller eieren.

Adferden til den som ble bitt=

Du er voldelig mot en hund. 

Du skremmer en hund med vilje. 

Du går bort til en bundet hund du ikke kjenner. 

Noen som kaster seg rundt halsen på en fremmed hund for å gi en klem. 

En hund som løpet bort til en hund som er redd andre hunder, eller ikke liker andre hunder av forskjellige grunner. 

En hund som er plagsom mot andre hunder, så den andre hunden går lei. 

Det er mye man kan skrive her, men du ser sikker poenget. 

 

 

 

 

 

Anonymkode: c9316...fc5

okei.
Du sammenligner altså border collie med hunder av molosser-typen? 

Tror du skal lete lenge etter kilder på at en bc har drept eller bitt av hele ansiktet på et menneske, selv om jeg ikke utelukker at det har forekommet sjeldne tilfeller. 
Bc kan være skvetten og nervøs, særlig understimulert, men heller en Bc i nabolaget (selv en med nerver!) enn cane corso. Skjønner ikke hvorfor folk vil ha slike hunder. Jeg har en underdanig bc-tispe. For noen år siden var vi på kveldstur i vintermørket i småbyen vi bor i. Jeg slapp henne for at hun skulle få løpe på en slags tange, litt for sent så jeg hodelykten. 
 

«Hei, ta inn hunden din, ellers tar hun henne». Ropte inn hunden, og eier med det digre beistet kom gående. Det var visstnok en Cane corso. Aldri sett ekvipasjen igjen hverken før eller etterpå. Utrivelig, fatter ikke hvorfor folk skal ha slike hunder.  Drapsmaskiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (16 minutter siden):

okei.
Du sammenligner altså border collie med hunder av molosser-typen? 

Tror du skal lete lenge etter kilder på at en bc har drept eller bitt av hele ansiktet på et menneske, selv om jeg ikke utelukker at det har forekommet sjeldne tilfeller. 
Bc kan være skvetten og nervøs, særlig understimulert, men heller en Bc i nabolaget (selv en med nerver!) enn cane corso. Skjønner ikke hvorfor folk vil ha slike hunder. Jeg har en underdanig bc-tispe. For noen år siden var vi på kveldstur i vintermørket i småbyen vi bor i. Jeg slapp henne for at hun skulle få løpe på en slags tange, litt for sent så jeg hodelykten. 
 

«Hei, ta inn hunden din, ellers tar hun henne». Ropte inn hunden, og eier med det digre beistet kom gående. Det var visstnok en Cane corso. Aldri sett ekvipasjen igjen hverken før eller etterpå. Utrivelig, fatter ikke hvorfor folk skal ha slike hunder.  Drapsmaskiner. 

https://www.thesun.co.uk/news/15414532/dog-owner-horrible-border-collie-mauled-social-workers-face/

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2004206/Cameron-Whithers-8-lucky-alive-Border-Collie-mauls-head.html

https://www.dailymail.co.uk/news/article-1288786/Familys-border-collie-leaps-car-mauls-baby.html

Her var de kjappe med å skylde på pitbull, og så var det jammen en Border Collie og noen andre små hunder. Mest sannsynligvis Dachs. 

https://www.buzzfeednews.com/article/tanyachen/group-of-dogs-attacked-killed-a-woman

Så trenger ikke å lete så hardt. 

Jeg synes ikke at det er bedre at en Border Collie biter enn en Cane Corso gjør det. Skade potensialet er større hos sistnevnte, men det er fortsatt eier som skal ha kontroll på hunden uansett rase. 

At din løper bort til en fremmed hund kan ende med katastrofe. Hunden er ikke en drapsmaskin fordi at den ikke vil ha din hund opp i tryne. Du skal ha kontroll på din hund uansett hvilken annen hund den møter. Jeg blir like irritert uansett hvilken hund som løper bort til mine. For jeg kjenner ikke din hund, og det er ikke sikkert mine hunder uansett hvilken rase de har vært likte det.

En Golden Retriever kan ta en Border Collie. En Jack Russell tar en Chihuahua. Å en Whippet hadde lett drept en Yorkshire Terrier. 

Det har noe med størrelse forhold å gjøre. Så ordet drapsmaskin har jeg lite til overs for. 

Start med å sette større ansvar til den enkelte hunde eier!

 

 

 

Anonymkode: c9316...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majott skrev (2 timer siden):

Kanskje vi kjenner hverandre fra Canis-forum? Og kanskje @Troyamin også?'

Jeg er ikke på canis. Må kanskje lage meg en bruker der, men er redd jeg blir blokkert kjapt😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 time siden):

okei.
Du sammenligner altså border collie med hunder av molosser-typen? 

Tror du skal lete lenge etter kilder på at en bc har drept eller bitt av hele ansiktet på et menneske, selv om jeg ikke utelukker at det har forekommet sjeldne tilfeller. 
Bc kan være skvetten og nervøs, særlig understimulert, men heller en Bc i nabolaget (selv en med nerver!) enn cane corso. Skjønner ikke hvorfor folk vil ha slike hunder. Jeg har en underdanig bc-tispe. For noen år siden var vi på kveldstur i vintermørket i småbyen vi bor i. Jeg slapp henne for at hun skulle få løpe på en slags tange, litt for sent så jeg hodelykten. 
 

«Hei, ta inn hunden din, ellers tar hun henne». Ropte inn hunden, og eier med det digre beistet kom gående. Det var visstnok en Cane corso. Aldri sett ekvipasjen igjen hverken før eller etterpå. Utrivelig, fatter ikke hvorfor folk skal ha slike hunder.  Drapsmaskiner. 

Jeg har som sagt hatt Cane Corso i snart 14 år, og kjenner også mange som har denne rasen. 

Vi har ikke drapsmaskiner. Min hund gikk pent forbi andre hunder, og hun gikk også løs sammen med mange.

Hun har aldri vært aggressiv overfor noen, men hvis andre hunder kom opp i ansiktet på henne, og ikke lot henne være i fred, så la hun dem ned. Enkelt og greit, hun taklet dem og la dem ned. Og så sto hun der og snerret over dem. 

Deretter fortsatte hun med sitt, og hun fikk være i fred. Ingen ble bitt, de ble bare satt på plass. Dette var fremmede hunder. De hun kjente godt, tillot hun alt mulig fra, og der kunne jeg synes at hun godt kunne si fra litt mer.

Hun var kjempegod på hundespråk, og ble brukt av flere andre hundeeiere for å lære sine hunder mer av det.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (3 minutter siden):

Jeg er ikke på canis. Må kanskje lage meg en bruker der, men er redd jeg blir blokkert kjapt😉

Canis var et veldig mye brukt forum for endel år tilbake. Det eksisterer dessverre ikke nå. Fikk mange venner der. Noen er også på Hundesonen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majott skrev (14 minutter siden):

Canis var et veldig mye brukt forum for endel år tilbake. Det eksisterer dessverre ikke nå. Fikk mange venner der. Noen er også på Hundesonen.

 

Var på hundedonen en stund. Nå er jeg kun her inne. Har ikke engang fb. Savner et godt hundeforum med høyde under taket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (4 minutter siden):

Var på hundedonen en stund. Nå er jeg kun her inne. Har ikke engang fb. Savner et godt hundeforum med høyde under taket...

Samme her. Canis var bra. Hundesonen ikke fullt så bra. Mange år siden jeg var aktiv der. 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissPierce skrev (På 7.3.2023 den 16.14):

Så sant. Det handler om å være føre var.

Min får fint hilse på små hunder, men holder han i selen om de er veldig små. For ett hopp eller en labb kan gjøre stor skade. Å løpe rundt å leke med de er ikke aktuelt.

Kommer aldri til å glemme da jeg var hos veterinæren med min Dvergpinscher, og det var en Rottweiler der. De hilste fint på hverandre, og vi satt rett ved siden av hverandre hele ventetiden. Så kommer det ei godt voksen dame med en Yorkshire Terrier på armen, og spørre om Rottweileren er snill. Ja han er det, sier eieren. Å dama dytter sin Yorkie ned i ansiktet på Rottweileren uten forvarsel. Rottweileren skvatt og glefset, men traff heldigvis ikke. Dama skriker ut, du sa han var snill. 

Han var snill, men å få en fremmed hund tredd ned i ansiktet sånn er det svært få hunder som liker. 

Hun fikk en tydelig forklaring på hvorfor det ikke var greit å gjøre sånt, og hvor galt det fort kunne ha endt. 

Godt eksempel på at barn, som snubler rundt, leker og koser seg overhodet ikke bør være i nærheten av slike hunder. 

Anonymkode: 64912...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ved ALLE raser, er helse og gemytt viktig. Så en flink oppdretter som avler frem stabile friske hunder er pit'ten en fin hund.

Da må du som eier også vite hva du gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oj, det var mange antagelser på folk du ikke kjenner! Er du helt god?😅 Den stod ikke ute i hagen hele dagen, men alvorlig talt; en hund må da tåle å stå i hagen av og til uten å ville bite av hodet på folk? Spesielt ikke folk som går ganske langt unna huset. Det var ikke snakk om 20 meter liksom. Dette var erfarne og aktive eiere :) som allerede skrevet hadde de hatt flere hunderaser, kjent for å være mer krevende enn en gordon. 

Anonymkode: 87f2b...bd8

Helt korrekt, jeg kjenner ikke disse eierne. Neste spørsmål, gjør du? Erfarne eiere? Det sier meg ingenting, burde ikke deg heller, om hvor mye kunnskap og interesse om sunt hundehold man har bare fordi man har hatt noe hunder før. Overhode ikke.

I forhold til eks en rottweiler som du mente eierene har hatt, så er en setter ikke sammenlignbart. Jeg vil heller beskrive setter som en temmelig sensitiv og distré rase. Sistnevnte sikkert pga de iboende jaktinstinktene den har i nesa hele tiden. Den nesa finnes det ikke noe on/off switch for. Slikt sett kan nok en setter være utfordrende for en eier når eieren ikke ønsker seg jakt egenskaper utenom den muligens kun ene jakta i året. 

Jeg mener at nettopp setter er en av de mer misligholdte hunderasene, det er min statistikk. Jeg ser frustrerte og ofte ganske så irriterte eiere av settere. Det største tilfelle av dyreplageri jeg har vært vitne til var av en setter som ble slått med kjetting av eieren i skjul bak bilen sin. Han ble fersket.

Denne setteren du kjenner til har ikke blitt såpass hysterisk som du beskriver av seg selv. Det skjønner de aller fleste. Hva denne eieren egentlig synes om denne hunden sin og hva som skjer innenfor husets fire vegger, når den altså ikke står i hagen, tror jeg du vet mindre om.

Så når jeg spekulerer endel og kommer med antagelser, ja så bør faktisk du begynne å gjøre det samme. Helst med blanke ark og friske øyne. 

 

Endret av PITTY
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Godt eksempel på at barn, som snubler rundt, leker og koser seg overhodet ikke bør være i nærheten av slike hunder. 

Anonymkode: 64912...0fc

Dette gjelder alle hunder uansett!! Polar hunden som drepte ei lita jente her i Norge for noen år siden traff hovedpulsåren i halsen, da hun snublet inne i hundegården. Det ble fatalt. Hunden Teddy som det har stått mye om i media var en liten hund, og han beit nesten leppen av ei dame. 

Å så må man huske at selv om en hund biter etter andre hunder, så er det ikke sånn at den ville bitt etter mennesker. Noen hunder liker ikke andre hunder, men elsker mennekser og motsatt. 

Min forrige lille hund kunne nappe etter voksne menn, men var kjempe glad i barn og hunder. Han var før jeg fikk han blitt sparket flere ganger av en voksen mann. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/26/2023 at 9:57 PM, AnonymBruker said:

Hadde jeg ikke turt. De er fryktelig uforutsigbare og kan plutselig klikke.

Her lest flere eksempler på det.

Anonymkode: 7cac0...326

Jeg har også lest eksempler på at mennesker kan være fryktelig uforutsigbare og kan plutselig klikke, så jeg foreslår at foreldre holder barn borte fra andre mennesker.

Anonymkode: 8ada1...2db

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majott skrev (4 timer siden):

Kanskje vi kjenner hverandre fra Canis-forum? Og kanskje @Troyamin også?'

Ja, jeg kjente deg igjen når jeg leste Cane Corso og Labrador 😊💕

Jeg hadde en omplasserings Dvergpinscher. Husker ikke hva jeg het der. Sluttet å være der da jeg mistet han brått i 2012. 

Husker faktisk navnet på han med de Mandal hundene også. Men ikke mitt 😂🙈😅

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Troyamin skrev (På 7.3.2023 den 8.35):

Du vet at hunder leser språk, ikke størrelse. Har du studert språket til mange små hunder? Det har jeg. Og at det derfor ikke blir drept flere små hunder, handler mye om at folk med store brukshunder ofte er mer bevisst på å ta sin hund ut av konfronterende situasjoner. Men når det først går galt, er det ikke rart den lille taper. 

Men språk hjelper så lite når en crazy monsterdog med psykospråk kommer løpende over veien og glefser tak i småhunden din bakfra. Og fillerister til den er dau. Dempesignal ble det aldri noen anledning til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

 

Skal ikke skaffe meg en pitbullaktig hund. Skjønner at det er altfor risikabelt med disse. 
 

Hadde ikke trodd at denne tråden skulle eksplodere på denne måten😂

Anonymkode: b646b...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ts her

 

Skal ikke skaffe meg en pitbullaktig hund. Skjønner at det er altfor risikabelt med disse. 
 

Hadde ikke trodd at denne tråden skulle eksplodere på denne måten😂

Anonymkode: b646b...fb4

Tenker det er en god avgjørelse TS 😊

Jeg er som sagt glad i disse hundene, men det er ikke hunder som alle skal ha. Det er ikke første gangs hunder, og man bør sitte inne med en god del kunnskap og erfaring. 

Mops, Labrador, Golden Retriever, New Foundlander og Berner Sennen er hunder som er kjempe fine rundt barn. 

Pitbull vil alltid gi heftige diskusjoner, da det er veldig mange og store meninger rund de.

 

 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...