Gå til innhold

Hvilke hunderaser kunne passet meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis de ikke er stressa får de nok mye aktivitet, evt. er de mindre rasetypiske individer. Oslo er stappfult av vestkantsgubber som subber/blir dratt etter disse ulykkelige, stressa setterene sine, så det finnes dessverre altfor mange eksempler på at dette IKKE er "kosehunder".

På generelt grunnlag kjøper man seg jo ikke en hyperaktiv jakthund hvis det man EGENTLIG vil ha er en rolig byhund som kun får lengre turer i helgene. 
Dette handler om sunn fornuft og dyrevern: Kjøp en hund som passer til hvordan livet ditt faktisk er! Ikke baser et så viktig valg på ønsketenking, utseende eller status. 

Jeg generaliserer utfra hva som anses som rasetypisk. Du generaliserer utfra ett individ du var heldig med. ;)  

Folk flest (som bryr seg om hunder) kjøper ikke en hund som er kjent for å kreve et liv de ikke er i stand til å gi den, for deretter å satse på at akkurat DERES hund på magisk vis kommer til å avvike normen.
Nybegynner med rottweiler KAN gå bra, hvis vedkommede har en god porsjon flaks mtp genetikk og individ, men sjansen for at det IKKE går bra er langt større. Så hvorfor risikere noe slikt, bare fordi man fikserer på en viss rase? Det finnes massevis av hunder som er egnet til TS sin livsstil, så hvorfor pushe raser som åpenbart ikke er ideelle?

Enkelte folk reklamerer for "sin" rase som om de skulle fått betalt for det, selv om de ofte ikke har erfaring med mer enn et individ eller to....

Anonymkode: 03861...c13

Som sagt vet ikke du eller jeg hva ts kan eller ikke og som sagt er det ts sitt ansvar å lese seg opp på hunderasen hun vil ha. Rottweiler er en nydelig hund og vet du hva du holder på med, er det en fantastisk førstegangshund! Jeg er ikke den eneste jeg vet om som har hatt en rottie som førstegangshund. Jeg nevnte også bare den blant mange andre hunder. 
Hadde jeg skulle reklamert for min rase hadde jeg reklamert for finsk spets, som jeg har nå, men den tror jeg ikke passer  ts, noe jeg føler en rottweiler KAN gjøre om ts har kunnskap, en bestemt hånd og en aktiv livsstil. 

Anonymkode: 13dc7...679

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en Westie i en byleilighet. Vet ikke hvordan de går overens med katter. Han er hjemme alene mens vi er på jobb. Kan ha en rolig sofadag, men elsker også turer i forskjellig terreng. Er mye tøffere enn han ser ut som. Er jo en terrier = sta, så det er noe å ta i betraktning. Dette er vår første hund og vi har fått ham fint til, så tenker at det ikke er umulig. Han er 11 mnd nå, midt i unghundtiden (😅), men vi er kjempefornøyd med lynnet på ham ☺️ Elsker at han har personlighet og han er utrolig kjærlig med alle rundt seg. Hadde 100% valgt Westie igjen, skulle vi hatt ny hund. Om ikke det hadde vært å oppdrive tror jeg vi hadde gått for dvergschnauzer. 

Lykke til! 

PS: vi napper ikke vår Westie etter rasestandard, synes de er finere uten «kappen» og uten rundt hode. Men det er smak og behag. Bare husk at de skal nappes og at det kan være vanskelig å finne hundefrisør som gjør dette lå Westie. Men vil ikke tro det er et problem i Oslo ☺️

Anonymkode: 86e03...ee5

Skrevet
On 2/27/2023 at 12:02 AM, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg ønsker å skaffe meg hund senere, har alltid vært veldig glad i hunder. Ikke aktuelt akkurat nå, mer om 1-2 år. 

Bor i leilighet i Oslo, men går på mange turer i naturen i helgene. Ukedagene kan jeg gå tur 3 ganger om dagen, men er jo i byen (parker, osv) Bor alene, har 2 katter. Bor i en leilighet på rundt 70kvm. Jogger ikke noe særlig, eller står på ski, men veldig glad i å gå på turer hele året!

Jeg ønsker en middels stor eller stor hund, som trenger mosjon, og liker lange turer, men som også kan være hjemme alene rundt 6 timer hver dag. 

Har noen tips på raser som kunne passet meg? Har jo gjort mye research, men vil gjerne få tips fra personer som har hunder selv, og nå vet litt mer om min situasjon !

Anonymkode: 960bf...81a

Mulig jeg er kjip nå, men hvorfor i all verden ønsker du deg en stor hund som trenger mosjon? Går ut i fra at du mener mye mosjon, siden alle hunder trenger mosjon.  Uansett, ta nå utgangspunkt i hverdagen din, ikke hva du eventuelt gjør i helgene. 

Du har 2 katter allerede, på 70kvm, stakkars pusene om du skaffer deg en stor hund som trenger mye morsjon og stimuli. 3 turer om dagen er ingenting. Når skal hundene få tisse? Selv har jeg 2 mindre raser, bichon frise og pekingeser. de får ,minst 6 tisseturer ut + i tillegg til 1-2 lengre turer , og en enkelt tissetur kan vare 20 min, eller 40, alt ettersom. 

Hvorfor ikke en mindre rase? mange allsidige selskapshunder. Men ville ikke unnet noen hund 3 usle turer om dagen.

Skrevet
On 2/28/2023 at 5:04 AM, AnonymBruker said:

Som sagt vet ikke du eller jeg hva ts kan eller ikke og som sagt er det ts sitt ansvar å lese seg opp på hunderasen hun vil ha. Rottweiler er en nydelig hund og vet du hva du holder på med, er det en fantastisk førstegangshund! Jeg er ikke den eneste jeg vet om som har hatt en rottie som førstegangshund. Jeg nevnte også bare den blant mange andre hunder. 
Hadde jeg skulle reklamert for min rase hadde jeg reklamert for finsk spets, som jeg har nå, men den tror jeg ikke passer  ts, noe jeg føler en rottweiler KAN gjøre om ts har kunnskap, en bestemt hånd og en aktiv livsstil. 

Det KAN gå bra, men mest sannsynlig ikke. En brukshund som førstegangshund når man har 2 katter, bor i leilighet, og tenker seg at 3 turer om dagen er nok. Høres ut som en oppskrift på fremtidig omplasseringshund og superstressa  katter.

AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (På 1.3.2023 den 14.22):

Det KAN gå bra, men mest sannsynlig ikke. En brukshund som førstegangshund når man har 2 katter, bor i leilighet, og tenker seg at 3 turer om dagen er nok. Høres ut som en oppskrift på fremtidig omplasseringshund og superstressa  katter.

Kg altså! Her må man jo ha 50 års erfaring og tatt doktorgrad i hundehold for å kunne ha en🤪 Selvsagt er en 70 kvadrats leilighet stor nok, så lenge den får nok mosjon og hjernetrim. Dette gjelder alle raser. Selvsagt er 3 turer om dagen nok, så lenge de er lange nok og hunden får både brukt kropp og nese. Dessuten er hjernetrim mye mer effektivt og slitsomt enn fysisk mosjon. De fleste får også en valp og ikke en fullvoksen hund. De aller fleste katter tåler at det kommer en valp i hus, om de ikke er usedvanlig skjøre av seg da. 
Min finske spets går super sammen med mine katter, og det er en jakthund. Ikke er kattene stressa heller.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kg altså! Her må man jo ha 50 års erfaring og tatt doktorgrad i hundehold for å kunne ha en🤪 Selvsagt er en 70 kvadrats leilighet stor nok, så lenge den får nok mosjon og hjernetrim. Dette gjelder alle raser. Selvsagt er 3 turer om dagen nok, så lenge de er lange nok og hunden får både brukt kropp og nese. Dessuten er hjernetrim mye mer effektivt og slitsomt enn fysisk mosjon. De fleste får også en valp og ikke en fullvoksen hund. De aller fleste katter tåler at det kommer en valp i hus, om de ikke er usedvanlig skjøre av seg da. 
Min finske spets går super sammen med mine katter, og det er en jakthund. Ikke er kattene stressa heller.

Sier du at finsk spets kunne passet for ts?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier du at finsk spets kunne passet for ts?

Nei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...