LadyGrey Skrevet 27. februar 2023 #41 Skrevet 27. februar 2023 Har du prøvd rasevelgeren til NKK? Min første tanke er whippet, Eurasier, Wheaten terrier, mellom puddel, Shiba, Norsk buhund, Finsk lapphund, Mittelspitz. Ville nok ikke gått for noen som helst hund som egentlig er egnet for jakt pga stort aktivitetsbehov. De trenger mer enn bare tur. Lykke til med å finne rase 👍🏻
Troyamin Skrevet 27. februar 2023 #42 Skrevet 27. februar 2023 LadyGrey skrev (14 minutter siden): Har du prøvd rasevelgeren til NKK? Min første tanke er whippet, Eurasier, Wheaten terrier, mellom puddel, Shiba, Norsk buhund, Finsk lapphund, Mittelspitz. Ville nok ikke gått for noen som helst hund som egentlig er egnet for jakt pga stort aktivitetsbehov. De trenger mer enn bare tur. Lykke til med å finne rase 👍🏻 Whippet har jakt instinkt. Har til og med vært borti whippet som har drept kattunger. Så og si alle spisshunder er svært vokale og det skal mye til for å få de til å klare å være stille når eier ikke er tilstede. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #43 Skrevet 27. februar 2023 Jeg synes ikke man skal stole for mye på rasevelgere fordi de er basert på egenskaper som passer til de fleste hunderaser og sjelden velger ut fra egenskaper man IKKE VIL HA. Det er veldig tilfeldig hva de velger ut og om en rase kanskje bare har 1 av egenskapene du ønsker, så kommer den opp som alternativ.. Om ts luker ut alle raser med egenskaper som ikke passer livsstilen, f.eks. jakthunder, gjeterhunder, voktere etc så er det enklere å etterpå se på rasene som er igjen og velge ut fra det. Anonymkode: 9f0bc...135
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #44 Skrevet 27. februar 2023 1 hour ago, LadyGrey said: Har du prøvd rasevelgeren til NKK? Min første tanke er whippet, Eurasier, Wheaten terrier, mellom puddel, Shiba, Norsk buhund, Finsk lapphund, Mittelspitz. Ville nok ikke gått for noen som helst hund som egentlig er egnet for jakt pga stort aktivitetsbehov. De trenger mer enn bare tur. Lykke til med å finne rase 👍🏻 Shiba er faktisk godt egnet til jakt, de er opprinnelig jakthunder. Vi har likevel klart å lære vår at kattene ikke er bytte, så det går an. Anonymkode: 7f9e4...514
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #45 Skrevet 27. februar 2023 Whippet. Elsker å gå lange turer når du vil det og elsker å tilbringe dagen i sofakroken når det passer best. Snakker minimalt, så perfekte i blokk og tilpasser seg lett så du kan ha den med over alt. Snill som dagen er lang, men nysgjerrig og enormt morsomme. Anonymkode: 5aed5...2c6 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #46 Skrevet 27. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Antar du er et troll, men dersom TS ikke vet spesielt mye om hunder så må noen nevne at karelsk bjørnehund er en ekstremt krevende, ekstremt aktiv jakthund som er for spesielt interesserte. Corgier er krevende hunder. Det er sikkert koselig at "naboen har en", men generelt er dette ikke en rase for nybegynnere. De er mentalt litt tøffe, og er i tilegg gjeterhunder som krever en god del stimuli for å ikke mistrives. Puddel er en SVÆRT aktiv brukshund som må bli BRUKT. Småturer i byen er på ingen måte nok. Med mindre man jobber mentalt med hunden jevnlig kan pudler bli nervøse, stressa og destruktive. De må bruke hjernen, ikke bare kroppen. Engelsk setter er en jakthund. Jeg vet de er populære blant sossene i Oslo, men de færreste av disse hundene lever spesielt gode liv. De er avlet for å LØPE hele dagen og jakte, ikke for å rusle rundt i bånd i en park. De har høyt jaktinstinkt og kan fort stikke av, spesielt når de er understimulert (som de nesten alltid er). Border collie og australsk gjeterhund er hunder som kun bør eies av brukshundfolk eller de som faktisk eier sauer og trenger en gjeterhund. De krever mye mer enn hva den gjennomsnittlige hundeeier har interesse av å gi. Toller likedan, dette er aktive jakthunder som trenger en jobb for å trives. Cobberdog er en blanding, som avles ukritisk i mengder fordi den er populær. Resultatet er at mange av de nå begynner å få arvelige lidelser, både mentalt og psykisk. Jaktgolden er en brukshund. Hvis du ikke driver med bruks/jakt, ikke skaff jakthund. Med mindre du driter i hundens trivsel da. Idiotisk råd. Tibetansk mastiff er avlet for å vokte, og er en rase for spesielt interesserte. De sliter også med en rekke helseproblemer, både fysisk og mentalt. Hvis du skal "slenge ut" råd, bør du kanskje bruke hodet litt først. Det ser ut som du bare har plukket tilfeldige raser fra en hundebok her. Rottweier, schæfer og leonberger er SKARPE hunder som krever disiplin, mye mentalt stimuli/trening og aktivitet generelt for å ikke blir farlige. Puddel og kooiker er hyperbikkjer som må ha en jobb for å ikke bli nervøse vrak. Golden retriver er opprinnelig en jakthund. De krever en betydelig mengde trening, både lydighet og rent fysisk, for å ikke utvikle uvaner og bli vanskelige. Spesielt de første 2 årene kan være dritkjipe med retriver. Vi har en selv, og da hun var på sitt verste i 6 månedersalderen vurderte jeg på et tidspunkt seriøst å selge henne. Masete drittbikkje. Nå har hun blitt gammel og rolig, men krever fremdeles en fast hånd. Jack cocker er en jakthund, og skal brukes til jakt eller annen aktivitet. Dette har med dyrevelferd å gjøre. Aktive raser lever ikke gode liv som kjæledyr. Det samme gjelder de fleste vannhundene du nevner. De må brukes. TS nevner ingenting om at hun har tenkt til å bruke hunden til noe som helst. Saluki kan fungere, mynder generelt er avslappede typer så lenge de får løpt fra seg ordentlig (med sterkt jaktinstinkt og en lekestil som kan virke triggende på andre hunder, er det ikke hvor som helst du kan slippe løs en mynde), er de fine leilighetskamerater. Men vær obs på enkelte linjer, de kan være litt ustabile/skarpe mentalt. Spisshundtyper krever også sitt. De er høylytte og generelt lite interesserte i å samarbeide. TS nevner ingenting om at hun skal bruke hunden til jakt eller annen krevende aktivitet, så jeg håper virkelig du tuller? Jeg vet det er mange der ute som har disse jakthundene som motetilbehør eller kjæledyr, men disse dyra er jo helt åpenbart stressa og mistrives. Elghund og settere må ha en JOBB for å trives, de trenger MYE fysisk aktivitet og er på ingen måte egnet til et rolig by-liv. Ikke kan man slippe de løs heller, for generelt er jaktinstinktet for høyt til at de har en pålitelig innkalling. Generelt er dette raser som svært få mennesker klarer å gi et godt liv. Hvis du tror dette er hunder man bare kan rusle en liten tur med og at alt er bra, må du sette deg bedre inn i hunderaser før du kommer med anbefalinger til andre. Elghund og setter er kun for folk som kan og vil bruke MYE tid i skog og mark flere dager hver uke, hvor de kan la hundene løpe fra seg i kontrollerte former. Noen av rådene i denne tråden er skremmende. Ikke rart det finnes så mange problembikkjer, når folk helt ukritisk tar på seg raser som krever langt mer enn de selv klarer å gi. TS, i stedet for å ukritisk sluke råd fra fremmede mennesker; LES om de ulike hunderasene selv, slik at du kan gjøre deg opp en mening. De rasene du allerede selv har nevnt er på ingen måte egnet til den livsstilen du skisserer, så jeg antar at du har en vei å gå med tanke på grunnleggende kunnskap om hund generelt. Lån deg noen gode hundebøker og les deg opp. Anonymkode: 03861...c13 Enig med deg. Det er mange uvettige forslag. Da vi valgte hund gikk jeg ut fra vårt laveste aktivitetsnivå og ble veldig fornøyde egentlig. Jeg er utrolig glad for at vi valgte bort en god del av de rasene som foreslås i denne tråden altså og vi er en familie med to voksne og to tenåringsbarn, så hundearbeid kan fordeles... Når det er sagt, dverg eller mellompuddel kan passe for ts. De trives godt i leilighet og de har ikke sterke instinkter som må møtes og de kan leve bra med katter. Ja, de er smarte og kan bli destruktive om de kjeder seg, men de vil trives godt med mentaloppgaver som kan gjøres hjemme eller på tur, søk, lydighet, skog/park agility.. Dverg- og mellompuddel var faktisk en av de hundene jeg vurderte selv, men endte opp med Lagotto. Anonymkode: 9f0bc...135
LadyGrey Skrevet 27. februar 2023 #47 Skrevet 27. februar 2023 Troyamin skrev (56 minutter siden): Whippet har jakt instinkt. Har til og med vært borti whippet som har drept kattunger. Så og si alle spisshunder er svært vokale og det skal mye til for å få de til å klare å være stille når eier ikke er tilstede. Vet at Whippet har jaktinnstinkt. Det jeg mener med jakthund er hunder som brukes i jakt, stående fuglehunder, spaniel, retrievere, en del terriere osv. Såvidt jeg vet brukes ikke Whippet i noen form for jakt i Norge. Da står man igjen med gårdshunder og selskspshunder. Kanskje en dansk-svensk gårdshund hadde vært noe for TS?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #48 Skrevet 27. februar 2023 Ganske vanskelig å si utifra det lille du skriver om tur. Hvordan er personligheten din? Hva liker du best med hund? Har du erfaring? Fra hvilken rase? Anonymkode: bdb64...d85
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #49 Skrevet 27. februar 2023 LadyGrey skrev (43 minutter siden): Vet at Whippet har jaktinnstinkt. Det jeg mener med jakthund er hunder som brukes i jakt, stående fuglehunder, spaniel, retrievere, en del terriere osv. Såvidt jeg vet brukes ikke Whippet i noen form for jakt i Norge. Da står man igjen med gårdshunder og selskspshunder. Kanskje en dansk-svensk gårdshund hadde vært noe for TS? Whippet er populært brukt i lure coursing. Jaktinnstinktet er sterkt, og de er individuelle jegere. En fuglehund er avlet for samarbeid og kan fint lære å ta cues fra eier angående hva den skal og ikke skal jakte på. En whippet velger selv hva den vil jakte på og blir stokk døv når Jaktinnstinktet trigges. Er dog enig i at de er veldig bedagelige sofapoteter. Whippet blir kanskje min neste hund, men det er litt 50/50 om de fungerer i hus med katter. De vil ikke nødvendigvis jakte på katter de har vokst opp med, men man kan muligens få en hund som mobber kattene om kattene er av de mer sky/usikre slaget. Ikke kan man ha de løse heller. Shiba, som noen nevnte over, er veldig egne og sta, noe ts sa de ikke ønsket (om jeg husker riktig). Flott rase, men ikke for noen som ønsker å trene lydighet. Anonymkode: 56ba4...7cf 1
Andro Skrevet 27. februar 2023 #50 Skrevet 27. februar 2023 Jeg ville reist til FOD og sett på hunder der, og funnet en som har fin personlighet.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #51 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Antar du er et troll, men dersom TS ikke vet spesielt mye om hunder så må noen nevne at karelsk bjørnehund er en ekstremt krevende, ekstremt aktiv jakthund som er for spesielt interesserte. Corgier er krevende hunder. Det er sikkert koselig at "naboen har en", men generelt er dette ikke en rase for nybegynnere. De er mentalt litt tøffe, og er i tilegg gjeterhunder som krever en god del stimuli for å ikke mistrives. Puddel er en SVÆRT aktiv brukshund som må bli BRUKT. Småturer i byen er på ingen måte nok. Med mindre man jobber mentalt med hunden jevnlig kan pudler bli nervøse, stressa og destruktive. De må bruke hjernen, ikke bare kroppen. Engelsk setter er en jakthund. Jeg vet de er populære blant sossene i Oslo, men de færreste av disse hundene lever spesielt gode liv. De er avlet for å LØPE hele dagen og jakte, ikke for å rusle rundt i bånd i en park. De har høyt jaktinstinkt og kan fort stikke av, spesielt når de er understimulert (som de nesten alltid er). Border collie og australsk gjeterhund er hunder som kun bør eies av brukshundfolk eller de som faktisk eier sauer og trenger en gjeterhund. De krever mye mer enn hva den gjennomsnittlige hundeeier har interesse av å gi. Toller likedan, dette er aktive jakthunder som trenger en jobb for å trives. Cobberdog er en blanding, som avles ukritisk i mengder fordi den er populær. Resultatet er at mange av de nå begynner å få arvelige lidelser, både mentalt og psykisk. Jaktgolden er en brukshund. Hvis du ikke driver med bruks/jakt, ikke skaff jakthund. Med mindre du driter i hundens trivsel da. Idiotisk råd. Tibetansk mastiff er avlet for å vokte, og er en rase for spesielt interesserte. De sliter også med en rekke helseproblemer, både fysisk og mentalt. Hvis du skal "slenge ut" råd, bør du kanskje bruke hodet litt først. Det ser ut som du bare har plukket tilfeldige raser fra en hundebok her. Rottweier, schæfer og leonberger er SKARPE hunder som krever disiplin, mye mentalt stimuli/trening og aktivitet generelt for å ikke blir farlige. Puddel og kooiker er hyperbikkjer som må ha en jobb for å ikke bli nervøse vrak. Golden retriver er opprinnelig en jakthund. De krever en betydelig mengde trening, både lydighet og rent fysisk, for å ikke utvikle uvaner og bli vanskelige. Spesielt de første 2 årene kan være dritkjipe med retriver. Vi har en selv, og da hun var på sitt verste i 6 månedersalderen vurderte jeg på et tidspunkt seriøst å selge henne. Masete drittbikkje. Nå har hun blitt gammel og rolig, men krever fremdeles en fast hånd. Jack cocker er en jakthund, og skal brukes til jakt eller annen aktivitet. Dette har med dyrevelferd å gjøre. Aktive raser lever ikke gode liv som kjæledyr. Det samme gjelder de fleste vannhundene du nevner. De må brukes. TS nevner ingenting om at hun har tenkt til å bruke hunden til noe som helst. Saluki kan fungere, mynder generelt er avslappede typer så lenge de får løpt fra seg ordentlig (med sterkt jaktinstinkt og en lekestil som kan virke triggende på andre hunder, er det ikke hvor som helst du kan slippe løs en mynde), er de fine leilighetskamerater. Men vær obs på enkelte linjer, de kan være litt ustabile/skarpe mentalt. Spisshundtyper krever også sitt. De er høylytte og generelt lite interesserte i å samarbeide. TS nevner ingenting om at hun skal bruke hunden til jakt eller annen krevende aktivitet, så jeg håper virkelig du tuller? Jeg vet det er mange der ute som har disse jakthundene som motetilbehør eller kjæledyr, men disse dyra er jo helt åpenbart stressa og mistrives. Elghund og settere må ha en JOBB for å trives, de trenger MYE fysisk aktivitet og er på ingen måte egnet til et rolig by-liv. Ikke kan man slippe de løs heller, for generelt er jaktinstinktet for høyt til at de har en pålitelig innkalling. Generelt er dette raser som svært få mennesker klarer å gi et godt liv. Hvis du tror dette er hunder man bare kan rusle en liten tur med og at alt er bra, må du sette deg bedre inn i hunderaser før du kommer med anbefalinger til andre. Elghund og setter er kun for folk som kan og vil bruke MYE tid i skog og mark flere dager hver uke, hvor de kan la hundene løpe fra seg i kontrollerte former. Noen av rådene i denne tråden er skremmende. Ikke rart det finnes så mange problembikkjer, når folk helt ukritisk tar på seg raser som krever langt mer enn de selv klarer å gi. TS, i stedet for å ukritisk sluke råd fra fremmede mennesker; LES om de ulike hunderasene selv, slik at du kan gjøre deg opp en mening. De rasene du allerede selv har nevnt er på ingen måte egnet til den livsstilen du skisserer, så jeg antar at du har en vei å gå med tanke på grunnleggende kunnskap om hund generelt. Lån deg noen gode hundebøker og les deg opp. Anonymkode: 03861...c13 Hei! Takk for alle råd. Skal selvfølgelig lese meg opp på raser, men som sagt flere ganger er dette bare et prosjekt. Jeg ble bare nysgjerrig på hvilke raser folk synes kunne passet meg, selvfølgelig skal jeg ikke høre blindt på råd her! Dette er ikke noe seriøst akkurat nå, og ta det med ro, skal ikke kjøpe en hund bare fordi "den virker fin!" Er veldig opptatt av dyrevelferd, og rasene jeg har nevnt er raser jeg liker. Trodde jeg gjorde tydelig jeg ikke skulle adoptere noen av disse, da de ikke var egnet min livsstil! Sa bare de jeg synes var fine. Så jo, kan en del om hund. Dette er ikke så seriøst, ble bare nysgjerrig! Jeg sa svarte flere med å si at disse rasene tenkte jeg virkelig ikke passet inn i min livsstil. Men tusen takk for alle tips og råd. Som sagt, skal virkelig lese meg opp. Ble bare nysgjerrig på hva andres syntes. Dette er ikke sikkert blir noe av, hvertfall ikke akkurat nå! Hvis jeg skal skaffe meg hund skal jeg gjøre det bra. Ts Anonymkode: 960bf...81a 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #52 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ganske vanskelig å si utifra det lille du skriver om tur. Hvordan er personligheten din? Hva liker du best med hund? Har du erfaring? Fra hvilken rase? Anonymkode: bdb64...d85 Har erfaring med golden retriever, cobberdog, engelsk setter. Har vært masse med disse hundene pga familiemedlemmer, men aldri hatt hund selv. Jeg liker å gå på turer, og vi gjerne ha en "venn" til det. Skog, mark, ved stranden. Jeg liker hunder som gjerne gjør dette, men som ikke er avhengige av utrolig mye aktivitet. Fordi 1. Den vil ikke være lykkelig i en leilighet uten hage, og 2. Fordi jeg ikke vil at den skal ha det dårlig om jeg har litt mindre tid en dag. Hunden skal trives med mye turer ute (feks bittesmå hunder er nok ikke like egnet dette, i hvert fall ikke de jeg kjenner), men som sagt ikke være ulykkelig med å være ekstra inne iblant! Veldig hyggelig med en hund som liker kontakt med mennesker, kosete, osv. Jeg skjønner godt at dette ikke er super realistisk, som sagt noe jeg ønsker men bare hvis hunden vil få det bra. Ikke noe som kommer til å skje veldig snart liksom! Bare nysgjerrighet Ts Anonymkode: 960bf...81a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #53 Skrevet 27. februar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Shiba, som noen nevnte over, er veldig egne og sta, noe ts sa de ikke ønsket (om jeg husker riktig). Flott rase, men ikke for noen som ønsker å trene lydighet. Anonymkode: 56ba4...7cf De er ikke egnet hvis du skal trene for konkurranse og sånt. Men hvis du ønsker å trene for egen del og hundens stimuli er det fullt mulig med en Shiba. Vår gjør det bra på kurs og vi tar sikte på bronsemerket. Også foreldrene har bronsemerket så det kan jo være noe å se etter når man velger oppdretter. Shibaen kan gjøre alt andre hunder kan, men de gjør det bare hvis de har lyst selv så det er mye mer jobb å motivere de enn det er med f. Eks en labrador. Desto morsommere er det når man får det til 🙂 Anonymkode: 7f9e4...514
Maskinfører Skrevet 27. februar 2023 #54 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Antar du er et troll, men dersom TS ikke vet spesielt mye om hunder så må noen nevne at karelsk bjørnehund er en ekstremt krevende, ekstremt aktiv jakthund som er for spesielt interesserte. Corgier er krevende hunder. Det er sikkert koselig at "naboen har en", men generelt er dette ikke en rase for nybegynnere. De er mentalt litt tøffe, og er i tilegg gjeterhunder som krever en god del stimuli for å ikke mistrives. Puddel er en SVÆRT aktiv brukshund som må bli BRUKT. Småturer i byen er på ingen måte nok. Med mindre man jobber mentalt med hunden jevnlig kan pudler bli nervøse, stressa og destruktive. De må bruke hjernen, ikke bare kroppen. Engelsk setter er en jakthund. Jeg vet de er populære blant sossene i Oslo, men de færreste av disse hundene lever spesielt gode liv. De er avlet for å LØPE hele dagen og jakte, ikke for å rusle rundt i bånd i en park. De har høyt jaktinstinkt og kan fort stikke av, spesielt når de er understimulert (som de nesten alltid er). Border collie og australsk gjeterhund er hunder som kun bør eies av brukshundfolk eller de som faktisk eier sauer og trenger en gjeterhund. De krever mye mer enn hva den gjennomsnittlige hundeeier har interesse av å gi. Toller likedan, dette er aktive jakthunder som trenger en jobb for å trives. Cobberdog er en blanding, som avles ukritisk i mengder fordi den er populær. Resultatet er at mange av de nå begynner å få arvelige lidelser, både mentalt og psykisk. Jaktgolden er en brukshund. Hvis du ikke driver med bruks/jakt, ikke skaff jakthund. Med mindre du driter i hundens trivsel da. Idiotisk råd. Tibetansk mastiff er avlet for å vokte, og er en rase for spesielt interesserte. De sliter også med en rekke helseproblemer, både fysisk og mentalt. Hvis du skal "slenge ut" råd, bør du kanskje bruke hodet litt først. Det ser ut som du bare har plukket tilfeldige raser fra en hundebok her. Rottweier, schæfer og leonberger er SKARPE hunder som krever disiplin, mye mentalt stimuli/trening og aktivitet generelt for å ikke blir farlige. Puddel og kooiker er hyperbikkjer som må ha en jobb for å ikke bli nervøse vrak. Golden retriver er opprinnelig en jakthund. De krever en betydelig mengde trening, både lydighet og rent fysisk, for å ikke utvikle uvaner og bli vanskelige. Spesielt de første 2 årene kan være dritkjipe med retriver. Vi har en selv, og da hun var på sitt verste i 6 månedersalderen vurderte jeg på et tidspunkt seriøst å selge henne. Masete drittbikkje. Nå har hun blitt gammel og rolig, men krever fremdeles en fast hånd. Jack cocker er en jakthund, og skal brukes til jakt eller annen aktivitet. Dette har med dyrevelferd å gjøre. Aktive raser lever ikke gode liv som kjæledyr. Det samme gjelder de fleste vannhundene du nevner. De må brukes. TS nevner ingenting om at hun har tenkt til å bruke hunden til noe som helst. Saluki kan fungere, mynder generelt er avslappede typer så lenge de får løpt fra seg ordentlig (med sterkt jaktinstinkt og en lekestil som kan virke triggende på andre hunder, er det ikke hvor som helst du kan slippe løs en mynde), er de fine leilighetskamerater. Men vær obs på enkelte linjer, de kan være litt ustabile/skarpe mentalt. Spisshundtyper krever også sitt. De er høylytte og generelt lite interesserte i å samarbeide. TS nevner ingenting om at hun skal bruke hunden til jakt eller annen krevende aktivitet, så jeg håper virkelig du tuller? Jeg vet det er mange der ute som har disse jakthundene som motetilbehør eller kjæledyr, men disse dyra er jo helt åpenbart stressa og mistrives. Elghund og settere må ha en JOBB for å trives, de trenger MYE fysisk aktivitet og er på ingen måte egnet til et rolig by-liv. Ikke kan man slippe de løs heller, for generelt er jaktinstinktet for høyt til at de har en pålitelig innkalling. Generelt er dette raser som svært få mennesker klarer å gi et godt liv. Hvis du tror dette er hunder man bare kan rusle en liten tur med og at alt er bra, må du sette deg bedre inn i hunderaser før du kommer med anbefalinger til andre. Elghund og setter er kun for folk som kan og vil bruke MYE tid i skog og mark flere dager hver uke, hvor de kan la hundene løpe fra seg i kontrollerte former. Noen av rådene i denne tråden er skremmende. Ikke rart det finnes så mange problembikkjer, når folk helt ukritisk tar på seg raser som krever langt mer enn de selv klarer å gi. TS, i stedet for å ukritisk sluke råd fra fremmede mennesker; LES om de ulike hunderasene selv, slik at du kan gjøre deg opp en mening. De rasene du allerede selv har nevnt er på ingen måte egnet til den livsstilen du skisserer, så jeg antar at du har en vei å gå med tanke på grunnleggende kunnskap om hund generelt. Lån deg noen gode hundebøker og les deg opp. Anonymkode: 03861...c13 Det TS nevner ikke det men ser flere har disse og som ikke driver med jakt de setterne jeg ser de ikke stressa dem
Minime94 Skrevet 27. februar 2023 #55 Skrevet 27. februar 2023 Uansett hva du velger eller tenker å velge så ville jeg tatt meg en tur eller 2 på utstilling og sett på de rasene du tenker deg ut og snakke med folk der. Er ofte oppdrettere der så da får du både god info om rasen. Er samtidig også mulighet å forhøre seg om de vet om noen gode kull til den aktuelle rasen som er planlagt. Lykke til med valg
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #56 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Antar du er et troll, men dersom TS ikke vet spesielt mye om hunder så må noen nevne at karelsk bjørnehund er en ekstremt krevende, ekstremt aktiv jakthund som er for spesielt interesserte. Corgier er krevende hunder. Det er sikkert koselig at "naboen har en", men generelt er dette ikke en rase for nybegynnere. De er mentalt litt tøffe, og er i tilegg gjeterhunder som krever en god del stimuli for å ikke mistrives. Puddel er en SVÆRT aktiv brukshund som må bli BRUKT. Småturer i byen er på ingen måte nok. Med mindre man jobber mentalt med hunden jevnlig kan pudler bli nervøse, stressa og destruktive. De må bruke hjernen, ikke bare kroppen. Engelsk setter er en jakthund. Jeg vet de er populære blant sossene i Oslo, men de færreste av disse hundene lever spesielt gode liv. De er avlet for å LØPE hele dagen og jakte, ikke for å rusle rundt i bånd i en park. De har høyt jaktinstinkt og kan fort stikke av, spesielt når de er understimulert (som de nesten alltid er). Border collie og australsk gjeterhund er hunder som kun bør eies av brukshundfolk eller de som faktisk eier sauer og trenger en gjeterhund. De krever mye mer enn hva den gjennomsnittlige hundeeier har interesse av å gi. Toller likedan, dette er aktive jakthunder som trenger en jobb for å trives. Cobberdog er en blanding, som avles ukritisk i mengder fordi den er populær. Resultatet er at mange av de nå begynner å få arvelige lidelser, både mentalt og psykisk. Jaktgolden er en brukshund. Hvis du ikke driver med bruks/jakt, ikke skaff jakthund. Med mindre du driter i hundens trivsel da. Idiotisk råd. Tibetansk mastiff er avlet for å vokte, og er en rase for spesielt interesserte. De sliter også med en rekke helseproblemer, både fysisk og mentalt. Hvis du skal "slenge ut" råd, bør du kanskje bruke hodet litt først. Det ser ut som du bare har plukket tilfeldige raser fra en hundebok her. Rottweier, schæfer og leonberger er SKARPE hunder som krever disiplin, mye mentalt stimuli/trening og aktivitet generelt for å ikke blir farlige. Puddel og kooiker er hyperbikkjer som må ha en jobb for å ikke bli nervøse vrak. Golden retriver er opprinnelig en jakthund. De krever en betydelig mengde trening, både lydighet og rent fysisk, for å ikke utvikle uvaner og bli vanskelige. Spesielt de første 2 årene kan være dritkjipe med retriver. Vi har en selv, og da hun var på sitt verste i 6 månedersalderen vurderte jeg på et tidspunkt seriøst å selge henne. Masete drittbikkje. Nå har hun blitt gammel og rolig, men krever fremdeles en fast hånd. Jack cocker er en jakthund, og skal brukes til jakt eller annen aktivitet. Dette har med dyrevelferd å gjøre. Aktive raser lever ikke gode liv som kjæledyr. Det samme gjelder de fleste vannhundene du nevner. De må brukes. TS nevner ingenting om at hun har tenkt til å bruke hunden til noe som helst. Saluki kan fungere, mynder generelt er avslappede typer så lenge de får løpt fra seg ordentlig (med sterkt jaktinstinkt og en lekestil som kan virke triggende på andre hunder, er det ikke hvor som helst du kan slippe løs en mynde), er de fine leilighetskamerater. Men vær obs på enkelte linjer, de kan være litt ustabile/skarpe mentalt. Spisshundtyper krever også sitt. De er høylytte og generelt lite interesserte i å samarbeide. TS nevner ingenting om at hun skal bruke hunden til jakt eller annen krevende aktivitet, så jeg håper virkelig du tuller? Jeg vet det er mange der ute som har disse jakthundene som motetilbehør eller kjæledyr, men disse dyra er jo helt åpenbart stressa og mistrives. Elghund og settere må ha en JOBB for å trives, de trenger MYE fysisk aktivitet og er på ingen måte egnet til et rolig by-liv. Ikke kan man slippe de løs heller, for generelt er jaktinstinktet for høyt til at de har en pålitelig innkalling. Generelt er dette raser som svært få mennesker klarer å gi et godt liv. Hvis du tror dette er hunder man bare kan rusle en liten tur med og at alt er bra, må du sette deg bedre inn i hunderaser før du kommer med anbefalinger til andre. Elghund og setter er kun for folk som kan og vil bruke MYE tid i skog og mark flere dager hver uke, hvor de kan la hundene løpe fra seg i kontrollerte former. Noen av rådene i denne tråden er skremmende. Ikke rart det finnes så mange problembikkjer, når folk helt ukritisk tar på seg raser som krever langt mer enn de selv klarer å gi. TS, i stedet for å ukritisk sluke råd fra fremmede mennesker; LES om de ulike hunderasene selv, slik at du kan gjøre deg opp en mening. De rasene du allerede selv har nevnt er på ingen måte egnet til den livsstilen du skisserer, så jeg antar at du har en vei å gå med tanke på grunnleggende kunnskap om hund generelt. Lån deg noen gode hundebøker og les deg opp. Anonymkode: 03861...c13 Jeg hadde rottweiler som førstegangshund. Beste bikkja ever. Du er ingen fasit, og aner ikke hva ts kan og ikke. Det er hennes ansvar å lese seg opp på raser hun er interessert i, jeg bare ramser opp raser som kan passe. Anonymkode: 13dc7...679 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #57 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk! Har ikke satt meg inn spesielt i noen raser, har alltid likt hund, så har liksom lært om raser jeg synes virker fine, men de passer ikke min livsstil i det hele tatt! Likte veldig godt fransk vannhund, kan omtrent ingenting om dem! Passer de til å bo i byen? Veldig glad i settere, men de skal nok ikke bo i byen, uten stor hage osv. Anonymkode: 960bf...81a Ingen regel uten unntak. Jeg vet om flere jakthunder som trives som familiehunder. Feks de setterne jeg har møtt på i Oslo Vest virker fornøyde og avbalansert. Vokste opp med en, men kommer nok til å velge jakt cocker selv etterhvert da de er lik, men mindre. Viktig å tenke over at det finnes individuelle forskjeller innad i rasene og ikke alle er like egnet for jakt. Jeg personlig har ikke erfaring med fransk vannhund, men jeg hadde kontaktet en oppdretter av rasen for de spørsmålene du har da de har god kompetanse på sin egen rase. Du virker uansett kompetent og ansvarlig når du gjør så god research i forkant og er ærlig med forutsetningene du kan gi hunden din så jeg er sikker på hva du enn ender opp med så blir det bra. Min første egen hund når jeg hadde leilighet ble en kleinspitz, og fikk det du skisserer av aktivitet. Anonymkode: 11726...4a4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #58 Skrevet 27. februar 2023 Maskinfører skrev (1 time siden): Det TS nevner ikke det men ser flere har disse og som ikke driver med jakt de setterne jeg ser de ikke stressa dem Hvis de ikke er stressa får de nok mye aktivitet, evt. er de mindre rasetypiske individer. Oslo er stappfult av vestkantsgubber som subber/blir dratt etter disse ulykkelige, stressa setterene sine, så det finnes dessverre altfor mange eksempler på at dette IKKE er "kosehunder". På generelt grunnlag kjøper man seg jo ikke en hyperaktiv jakthund hvis det man EGENTLIG vil ha er en rolig byhund som kun får lengre turer i helgene. Dette handler om sunn fornuft og dyrevern: Kjøp en hund som passer til hvordan livet ditt faktisk er! Ikke baser et så viktig valg på ønsketenking, utseende eller status. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde rottweiler som førstegangshund. Beste bikkja ever. Du er ingen fasit, og aner ikke hva ts kan og ikke. Det er hennes ansvar å lese seg opp på raser hun er interessert i, jeg bare ramser opp raser som kan passe. Anonymkode: 13dc7...679 Jeg generaliserer utfra hva som anses som rasetypisk. Du generaliserer utfra ett individ du var heldig med. Folk flest (som bryr seg om hunder) kjøper ikke en hund som er kjent for å kreve et liv de ikke er i stand til å gi den, for deretter å satse på at akkurat DERES hund på magisk vis kommer til å avvike normen. Nybegynner med rottweiler KAN gå bra, hvis vedkommede har en god porsjon flaks mtp genetikk og individ, men sjansen for at det IKKE går bra er langt større. Så hvorfor risikere noe slikt, bare fordi man fikserer på en viss rase? Det finnes massevis av hunder som er egnet til TS sin livsstil, så hvorfor pushe raser som åpenbart ikke er ideelle? Enkelte folk reklamerer for "sin" rase som om de skulle fått betalt for det, selv om de ofte ikke har erfaring med mer enn et individ eller to.... Anonymkode: 03861...c13 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #59 Skrevet 27. februar 2023 God erfaring med shetland sheepdog og kooiker som familiehund med kun korte turer i ukedager. Har 2 katter, aldri vært noe problem men kattene var voksne da valp kom i hus - lærte raskt hvem som er sjefen. Anonymkode: 8a41f...362
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2023 #60 Skrevet 27. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På generelt grunnlag kjøper man seg jo ikke en hyperaktiv jakthund hvis det man EGENTLIG vil ha er en rolig byhund som kun får lengre turer i helgene. Dette handler om sunn fornuft og dyrevern: Kjøp en hund som passer til hvordan livet ditt faktisk er! Ikke baser et så viktig valg på ønsketenking, utseende eller status. Anonymkode: 03861...c13 Jeg er i utgangspunkt enig i dette, men en del raser er nesten delt i to, brukslinjer og utstillingslinjer. Jeg blir stadig overrasket over hvor lite drifter det er i utstillingslinjene hos gjeter- og jakthundene. Anonymkode: 3d3c4...df9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå