Gå til innhold

Hvilke hunderaser kunne passet meg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Golden retriever! 

Anonymkode: 988f8...318

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tatt i betraktning at du bor i leilighet i byen og hovedsaklig kun har tid til tur i helgene, så synes jeg du bør styre unna de store rasene og hunder som krever mye mosjonsmessig... Se på de middels store selskapshundene, (mellom)puddel som noen har nevnt kan være fin for deg. 

For all del, ikke fall i fella og gå for en hund som du liker utseendet på uten at du har forutsetning til å fylle alle behovene. Vær realistisk! 

Og siste råd. Tenk over hva slags egenskaper du IKKE vil ha i en hund! Alle hunder har flotte egenskaper, så det er lurt å faktisk tenke over rasenes særtrekk, ikke alle er enkle å leve med i hverdagen eller passer for deg. 

Anonymkode: 9f0bc...135

Ja, det skjønner jeg godt. Har tid til 2 turer på 30 min om dagen, og en lenger på rundt 45-60 min. Snakket om utseende mest fordi jeg snakket om vekt og pels! Hunden trenger ikke å være veldig stor, men liker at hunden ikke er så langt unna meg når jeg går, sånn som en chihuahua, shih tzu, osv, er. Ikke så viktig, men trives bedre med større hunder. 

Cobberdog er veldig fine hunder av de jeg var møtt, men ønsker ikke en akkurat pga det du sa. Nevnte dem fordi de jeg kjenner er utrolig fine (rolige, kosete, men liker mye mosjon også)

Egenskaper jeg ikke ønsker er nok veldig verbale hunder, veldig sta hunder, og hunder som fort blir bitete og gneldrete. Selvfølgelig avhenger alt dette av trening, men noen hunderaser ligger det jo i genene til mer enn andre!

Tusen takk for alle tips! Dette er for å sette meg mer inn i det, er ikke sikker på at det passer inn i min livsstil.

Anonymkode: 960bf...81a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det skjønner jeg godt. Har tid til 2 turer på 30 min om dagen, og en lenger på rundt 45-60 min. Snakket om utseende mest fordi jeg snakket om vekt og pels! Hunden trenger ikke å være veldig stor, men liker at hunden ikke er så langt unna meg når jeg går, sånn som en chihuahua, shih tzu, osv, er. Ikke så viktig, men trives bedre med større hunder. 

Cobberdog er veldig fine hunder av de jeg var møtt, men ønsker ikke en akkurat pga det du sa. Nevnte dem fordi de jeg kjenner er utrolig fine (rolige, kosete, men liker mye mosjon også)

Egenskaper jeg ikke ønsker er nok veldig verbale hunder, veldig sta hunder, og hunder som fort blir bitete og gneldrete. Selvfølgelig avhenger alt dette av trening, men noen hunderaser ligger det jo i genene til mer enn andre!

Tusen takk for alle tips! Dette er for å sette meg mer inn i det, er ikke sikker på at det passer inn i min livsstil.

Et av mine viktigste kriterier er at de trives uten en hage de kan gå i når som helst. Selvfølgelig skal den få masse turer, men er jo ikke som en hage. 

Ønsker virkelig ikke å skaffe meg en hund hvis det er sikkert at den ikke passer inn i min livsstil for allerede satte grunner. Vil at den skal ha det bra, veldig bra!

• Nyttig 1
Skrevet

Om du liker cobberdog så finnes det lignende rasehunder som portugisisk vannhund, spansk vannhund, fransk vannhund, lagotto romagnolo, puddel og irsk vannspaniel. Har du sett på raser som jakt cocker, settere eller saluki? 

Anonymkode: 11726...4a4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Karelsk Bjørnehund?

Anonymkode: 5ce28...d95

Det kan du da ikke mene ? 😳

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en blanding. Og veldig mye av avlen foregår uten at man kan sjekke hundene bakover i slekta. Mye hemmelighold, strenge kontrakter og dyrere enn en ren puddel.

Pelslengden på disse blandingene bestemmer man også selv, da de må klippes på lik linje med puddel. Det eneste problemet er at man ikke vet hva som kommer gjennom av egenskaper på pelsen. En del av de er noe herk å håndtere.

Anonymkode: 64fbc...d6f

Ligg unna cobberdog! Mye allergier og dårlig gemytt. Pelsen kan også være et sant mareritt (vet ikke på forhånd hvordan den vil bli pga blanding). Pluss at det er en valpefabrikk. Ikke støtt dem med å gi dem penger. 

Anonymkode: 10c08...bd4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du liker cobberdog så finnes det lignende rasehunder som portugisisk vannhund, spansk vannhund, fransk vannhund, lagotto romagnolo, puddel og irsk vannspaniel. Har du sett på raser som jakt cocker, settere eller saluki? 

Takk!

Har ikke satt meg inn spesielt i noen raser, har alltid likt hund, så har liksom lært om raser jeg synes virker fine, men de passer ikke min livsstil i det hele tatt! Likte veldig godt fransk vannhund, kan omtrent ingenting om dem! Passer de til å bo i byen? 

Veldig glad i settere, men de skal nok ikke bo i byen, uten stor hage osv. 

Skrevet

Skummelt at så mange anbefaler bikkjer med høy preydrive når du har katter... 

Anonymkode: 871c8...09d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville sett på Eurasier i hvertfall. Mellomstor hund som er med på det meste, men er ingen brukshund med store krav til mosjon eller spesifikk aktivitet.

Skrevet

Takk! Ja, virker som en veldig fin rase! de er jakthunder, har de et sterkt jaktinstinkt?

Velger du show-varianten så varierer det veldig på hvilke linjer hunden kommer fra, men noe jaktinsikt er det. De er ikke de beste jakthundene, men instinktene kan brukes til blant annet blodspor og ettersøk. Likevel er de flotte familiehunder uten at de brukes til spor eller jakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Altfor lite stimuli for en jaktcocker! De er rene arbeidsmaskiner, de må brukes til jakt eller hundesport i tillegg til annen aktivitet. Ellers blir den understimulert. 

• Liker 6
Skrevet

Liker bordercollie, toller, og Australian Shepherd. Ikke nødvendigvis egnet for meg, mtp at jeg antar de helst skal leve på gårder osv? Liker også medium/stor cobberdog, men de er jo en blandingssrase, er de ikke? 

Men liker godt pelslengden, størrelsen, og kroppsbygningen deres. (Med kroppsbygningen mener jeg at de ikke er så veldig tunge i forhold til størrelsen) liker litt store hunder, men kjenner flere med golden retriever osv, kjempefine, men litt kjipt at de er ganske tunge og brede, (ikke jaktgolden), synes det er mindre praktisk på en måte. 

Liker også godt jaktgolden, men jakter ikke da hehe. Finnes det spesielle oppdrett med disse? Synes som sagt vanlig golden retriever er kjempefin, men litt "tung" 😅 

Vi bor med en schæfer i leilighet i Oslo, null problem 😊 når vi er hjemme ligger den og slapper av, så størrelsen på boligen har ikke så mye å si. Den får mindre tur enn det du beskriver du har kapasitet til, men vi fokuserer en del på mentale øvelser, og å gjøre den sliten på varierende måter. Rasen sier mye om en hund, men snakk med oppdretter (i den rasen du er interessert i), så kan de veilede, samt prøve å velge den valpen fra kullet de tenker passer deg best. Jeg tror du fint kan håndtere alle de rasene du nevner. Bare husk å lese deg opp om rasen du vil ha, ta valpekurs og bruke masse youtube 😁

Anonymkode: d7ffa...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi bor med en schæfer i leilighet i Oslo, null problem 😊 når vi er hjemme ligger den og slapper av, så størrelsen på boligen har ikke så mye å si. Den får mindre tur enn det du beskriver du har kapasitet til, men vi fokuserer en del på mentale øvelser, og å gjøre den sliten på varierende måter. Rasen sier mye om en hund, men snakk med oppdretter (i den rasen du er interessert i), så kan de veilede, samt prøve å velge den valpen fra kullet de tenker passer deg best. Jeg tror du fint kan håndtere alle de rasene du nevner. Bare husk å lese deg opp om rasen du vil ha, ta valpekurs og bruke masse youtube 😁

Anonymkode: d7ffa...cdb

Tusen takk! Fint å få informasjon fra noen med erfaring i leilighet i Oslo 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Skummelt at så mange anbefaler bikkjer med høy preydrive når du har katter... 

Anonymkode: 871c8...09d

Altså, det har med oppdragelse å gjøre. Jeg har finsk spets(jakthund) og katt. Det går helt fint

Anonymkode: 13dc7...679

Skrevet

Elghund/Engelsk Setter eller Springer spaniel 🙂

Skrevet

Jeg bor leilighet i Oslo. Har to katter og en Shiba. Fungerer bra, vi har ca lik aktivitetsnivå som det du beskriver og trener mye lydighet. Shibaen er mye flinkere til det enn vi hadde trodd, vi hadde jo hørt at rasen er vanskelig. Merk at vi måtte jobbe med hunden fra den var liten av for å lære opp til å ikke jage katter. Det var litt jobb, men de går bra sammen nå.

Har tidligere hatt Cavalier som også gikk bra, men vil absolutt ikke anbefale det pga veldig dårlig helse på de hundene (vi overtok den etter at eier ble syk, hadde ikke valgt det selv).

Anonymkode: 7f9e4...514

Skrevet

Du bor i leilighet og har katter. Så hunder med relativ høy jaktlyst på små dyr og lav terskel for å bjeffe, er utelukket. Hunder som vokter både hjem og deg som eier, bør du styre unna. Gjeter og spanielene er ofte veldig knyttet til eieren og kan bli destruktive hvis de må være alene hjemme over tid. 

Jeg ville også styrt unna voksne omplasseringshunder, da en ikke vet hva "bagasjen" den er og du kan lett få problem atferd på kjøpet. 

Jeg regner med du har satt av tid til valp og det den krever de første månedene? Har noen som kan komme innom i løpet av dagen osv? 

Curly Coated Retriver  er ikke så vanlig, men det er en utrolig hyggelig hund. Det er en apporterende jakthund med stor fokus på fører, samtidig som den er selvstendig nok til å slappe av alene. Fin å lære til å ikke jage kattene. 

Stor Puddel er lettlært og veldig "klovn". Fin på tur og kan mer enn folk flest tror om puddel. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bor leilighet i Oslo. Har to katter og en Shiba. Fungerer bra, vi har ca lik aktivitetsnivå som det du beskriver og trener mye lydighet. Shibaen er mye flinkere til det enn vi hadde trodd, vi hadde jo hørt at rasen er vanskelig. Merk at vi måtte jobbe med hunden fra den var liten av for å lære opp til å ikke jage katter. Det var litt jobb, men de går bra sammen nå.

Har tidligere hatt Cavalier som også gikk bra, men vil absolutt ikke anbefale det pga veldig dårlig helse på de hundene (vi overtok den etter at eier ble syk, hadde ikke valgt det selv).

Anonymkode: 7f9e4...514

Ja, ønsker ikke cavalier pga disse grunnene. Trist de har så dårlig helse, de er så fine ellers...

Skrevet

Mange velger rase ut i fra hvor mye de rører på seg i helgene, og da blir det fort kræsj. "Alle" raser klarer fint å vandre rundt på lange turer i skog og fjell i et par dager, men ikke alle raser tåler en rolig uke hvor de er mye hjemme alene og får et par tre rusleturer om dagen. 

Velg en rase med aktivitetsnivå som matcher ukedagene, ikke helgene. 

Anonymkode: 56ba4...7cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Karelsk Bjørnehund?

Anonymkode: 5ce28...d95

Antar du er et troll, men dersom TS ikke vet spesielt mye om hunder så må noen nevne at karelsk bjørnehund er en ekstremt krevende, ekstremt aktiv jakthund som er for spesielt interesserte.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Naboen har en corgi som går godt med katten hennes (de leker sammen, veldig søtt) og som gjerne blir med på lengre turer i skog og mark, tross de små beina! Veldig artig personlighet.  Ellers er jeg blitt stor fan av greyhound som fine byhunder, selv om lydighet kanskje ikke er helt tingen… Kan løpe/gå langt, men elsker å breie seg ut i sofaen og slappe av innendørs. Whippeten er vel en enklere størrelse dog. Videre har jeg også sansen for miniversjonen av den australske gjeterhunden. Da får man trent mye lydighet.

Anonymkode: 92326...e70

Corgier er krevende hunder. Det er sikkert koselig at "naboen har en", men generelt er dette ikke en rase for nybegynnere. De er mentalt litt tøffe, og er i tilegg gjeterhunder som krever en god del stimuli for å ikke mistrives.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du ikke har noe i mot pelsstell, så er puddel en veldig fin hunderase.

Anonymkode: 7d1a8...768

Puddel er en SVÆRT aktiv brukshund som må bli BRUKT. Småturer i byen er på ingen måte nok. Med mindre man jobber mentalt med hunden jevnlig kan pudler bli nervøse, stressa og destruktive. De må bruke hjernen, ikke bare kroppen.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Pelsstell går helt fint, men helst ikke en hund som får masse pels foran øyene kjempefort, liker pelsen på engelsk setter, golden retriever, sånne raser!

Engelsk setter er en jakthund. Jeg vet de er populære blant sossene i Oslo, men de færreste av disse hundene lever spesielt gode liv. De er avlet for å LØPE hele dagen og jakte, ikke for å rusle rundt i bånd i en park. De har høyt jaktinstinkt og kan fort stikke av, spesielt når de er understimulert (som de nesten alltid er).

Liker bordercollie, toller, og Australian Shepherd. Ikke nødvendigvis egnet for meg, mtp at jeg antar de helst skal leve på gårder osv? Liker også medium/stor cobberdog, men de er jo en blandingssrase, er de ikke? 

Men liker godt pelslengden, størrelsen, og kroppsbygningen deres. (Med kroppsbygningen mener jeg at de ikke er så veldig tunge i forhold til størrelsen) liker litt store hunder, men kjenner flere med golden retriever osv, kjempefine, men litt kjipt at de er ganske tunge og brede, (ikke jaktgolden), synes det er mindre praktisk på en måte. 

Liker også godt jaktgolden, men jakter ikke da hehe. Finnes det spesielle oppdrett med disse? Synes som sagt vanlig golden retriever er kjempefin, men litt "tung" 😅 

Border collie og australsk gjeterhund er hunder som kun bør eies av brukshundfolk eller de som faktisk eier sauer og trenger en gjeterhund. De krever mye mer enn hva den gjennomsnittlige hundeeier har interesse av å gi.

Toller likedan, dette er aktive jakthunder som trenger en jobb for å trives.

Cobberdog er en blanding, som avles ukritisk i mengder fordi den er populær. Resultatet er at mange av de nå begynner å få arvelige lidelser, både mentalt og psykisk.

Jaktgolden er en brukshund. Hvis du ikke driver med bruks/jakt, ikke skaff jakthund. Med mindre du driter i hundens trivsel da.

Tibetansk mastiff hadde vært et godt valg for deg. 

Dog-Tibetan_Mastiff-A_beautiful_Tibetan_Mastiff_with_an_incredibly_soft_coat.jpg

Anonymkode: 8f306...b93

Idiotisk råd. Tibetansk mastiff er avlet for å vokte, og er en rase for spesielt interesserte. De sliter også med en rekke helseproblemer, både fysisk og mentalt.

Aner ikke hvor mye erfaring med hund du har, så slenger ut litt av hvert: Cocker spaniel, rottweiler, schæferhund, leonberger, puddel, eurasier, kooikerhund.

Anonymkode: 13dc7...679

Hvis du skal "slenge ut" råd, bør du kanskje bruke hodet litt først. Det ser ut som du bare har plukket tilfeldige raser fra en hundebok her.

Rottweier, schæfer og leonberger er SKARPE hunder som krever disiplin, mye mentalt stimuli/trening og aktivitet generelt for å ikke blir farlige. Puddel og kooiker er hyperbikkjer som må ha en jobb for å ikke bli nervøse vrak.

Golden retriever! 

Anonymkode: 988f8...318

Golden retriver er opprinnelig en jakthund. De krever en betydelig mengde trening, både lydighet og rent fysisk, for å ikke utvikle uvaner og bli vanskelige. Spesielt de første 2 årene kan være dritkjipe med retriver. Vi har en selv, og da hun var på sitt verste i 6 månedersalderen vurderte jeg på et tidspunkt seriøst å selge henne. Masete drittbikkje. Nå har hun blitt gammel og rolig, men krever fremdeles en fast hånd.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jack cocker er en jakthund, og skal brukes til jakt eller annen aktivitet. Dette har med dyrevelferd å gjøre. Aktive raser lever ikke gode liv som kjæledyr. Det samme gjelder de fleste vannhundene du nevner. De må brukes. TS nevner ingenting om at hun har tenkt til å bruke hunden til noe som helst.

Saluki kan fungere, mynder generelt er avslappede typer så lenge de får løpt fra seg ordentlig (med sterkt jaktinstinkt og en lekestil som kan virke triggende på andre hunder, er det ikke hvor som helst du kan slippe løs en mynde), er de fine leilighetskamerater.

richbitch skrev (11 timer siden):

Ville sett på Eurasier i hvertfall. Mellomstor hund som er med på det meste, men er ingen brukshund med store krav til mosjon eller spesifikk aktivitet.

Men vær obs på enkelte linjer, de kan være litt ustabile/skarpe mentalt. Spisshundtyper krever også sitt. De er høylytte og generelt lite interesserte i å samarbeide.

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Elghund/Engelsk Setter eller Springer spaniel 🙂

TS nevner ingenting om at hun skal bruke hunden til jakt eller annen krevende aktivitet, så jeg håper virkelig du tuller? Jeg vet det er mange der ute som har disse jakthundene som motetilbehør eller kjæledyr, men disse dyra er jo helt åpenbart stressa og mistrives. Elghund og settere må ha en JOBB for å trives, de trenger MYE fysisk aktivitet og er på ingen måte egnet til et rolig by-liv. Ikke kan man slippe de løs heller, for generelt er jaktinstinktet for høyt til at de har en pålitelig innkalling. Generelt er dette raser som svært få mennesker klarer å gi et godt liv. Hvis du tror dette er hunder man bare kan rusle en liten tur med og at alt er bra, må du sette deg bedre inn i hunderaser før du kommer med anbefalinger til andre.

Elghund og setter er kun for folk som kan og vil bruke MYE tid i skog og mark flere dager hver uke, hvor de kan la hundene løpe fra seg i kontrollerte former.

Noen av rådene i denne tråden er skremmende. Ikke rart det finnes så mange problembikkjer, når folk helt ukritisk tar på seg raser som krever langt mer enn de selv klarer å gi.
TS, i stedet for å ukritisk sluke råd fra fremmede mennesker; LES om de ulike hunderasene selv, slik at du kan gjøre deg opp en mening. De rasene du allerede selv har nevnt er på ingen måte egnet til den livsstilen du skisserer, så jeg antar at du har en vei å gå med tanke på grunnleggende kunnskap om hund generelt. Lån deg noen gode hundebøker og les deg opp.

Anonymkode: 03861...c13

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...