AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #1 Skrevet 26. februar 2023 Hei! Jeg ønsker å skaffe meg hund senere, har alltid vært veldig glad i hunder. Ikke aktuelt akkurat nå, mer om 1-2 år. Bor i leilighet i Oslo, men går på mange turer i naturen i helgene. Ukedagene kan jeg gå tur 3 ganger om dagen, men er jo i byen (parker, osv) Bor alene, har 2 katter. Bor i en leilighet på rundt 70kvm. Jogger ikke noe særlig, eller står på ski, men veldig glad i å gå på turer hele året! Jeg ønsker en middels stor eller stor hund, som trenger mosjon, og liker lange turer, men som også kan være hjemme alene rundt 6 timer hver dag. Har noen tips på raser som kunne passet meg? Har jo gjort mye research, men vil gjerne få tips fra personer som har hunder selv, og nå vet litt mer om min situasjon ! Anonymkode: 960bf...81a
Troyamin Skrevet 26. februar 2023 #2 Skrevet 26. februar 2023 Hva annet enn tur har du tenkt å gjøre med hunden? Og hvor mye tid har du planlagt å legge i hunden i det daglige? 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #3 Skrevet 26. februar 2023 Troyamin skrev (7 minutter siden): Hva annet enn tur har du tenkt å gjøre med hunden? Og hvor mye tid har du planlagt å legge i hunden i det daglige? Gjerne lydighet (ikke konkurranse), vel 30-35 min på morgenen, og 1 og en halv time på ettermiddagen/kvelden. Mye turer på helgene, over halve dagen Vil gjerne ha en hund som klarer seg alene på kvelden osv iblant hvis det er nødvendig, men kommer til å ha masse tid til den. Anonymkode: 960bf...81a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #4 Skrevet 26. februar 2023 Karelsk Bjørnehund? Anonymkode: 5ce28...d95
Anonymbruker789123 Skrevet 26. februar 2023 #5 Skrevet 26. februar 2023 Hva tenker du om pelsstell? Er pelsstell noe du orker eller vil du ha en hunderase som ikke krever så mye pelsstell?😊 Noen hunder krever mye pelsstell, børsting flere ganger i uken til klipp hver 6-12 uke😊
pia mater Skrevet 26. februar 2023 #6 Skrevet 26. februar 2023 Hvis du syns pelsstell er okei så anbefaler jeg virkelig engelsk springer spaniel. Er veldig glad i rasen og god erfaring med de. Er veldig enkle hunder, ekstremt hengivne og lettlærte. Ikke den tøffeste hunden, og de fleste holder seg nært deg selv om de får løpe rundt løse i skogen. Stor arbeidskapasitet men har også en av-knapp hjemme. Veldig sosial rase men erfaringsmessig er de lette å få til å tolerere å være hjemme alene. De har mye pels, så bør børstes en gang i uken og klippes jevnlig. Klippingen er lett å lære seg selv med litt øvelse.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #7 Skrevet 26. februar 2023 Naboen har en corgi som går godt med katten hennes (de leker sammen, veldig søtt) og som gjerne blir med på lengre turer i skog og mark, tross de små beina! Veldig artig personlighet. Ellers er jeg blitt stor fan av greyhound som fine byhunder, selv om lydighet kanskje ikke er helt tingen… Kan løpe/gå langt, men elsker å breie seg ut i sofaen og slappe av innendørs. Whippeten er vel en enklere størrelse dog. Videre har jeg også sansen for miniversjonen av den australske gjeterhunden. Da får man trent mye lydighet. Anonymkode: 92326...e70
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #8 Skrevet 26. februar 2023 Hvis du ikke har noe i mot pelsstell, så er puddel en veldig fin hunderase. Anonymkode: 7d1a8...768 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #9 Skrevet 26. februar 2023 Anonymbruker789123 skrev (1 time siden): Hva tenker du om pelsstell? Er pelsstell noe du orker eller vil du ha en hunderase som ikke krever så mye pelsstell?😊 Noen hunder krever mye pelsstell, børsting flere ganger i uken til klipp hver 6-12 uke😊 Pelsstell går helt fint, men helst ikke en hund som får masse pels foran øyene kjempefort, liker pelsen på engelsk setter, golden retriever, sånne raser! Anonymkode: 960bf...81a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #10 Skrevet 26. februar 2023 pia mater skrev (1 time siden): Hvis du syns pelsstell er okei så anbefaler jeg virkelig engelsk springer spaniel. Er veldig glad i rasen og god erfaring med de. Er veldig enkle hunder, ekstremt hengivne og lettlærte. Ikke den tøffeste hunden, og de fleste holder seg nært deg selv om de får løpe rundt løse i skogen. Stor arbeidskapasitet men har også en av-knapp hjemme. Veldig sosial rase men erfaringsmessig er de lette å få til å tolerere å være hjemme alene. De har mye pels, så bør børstes en gang i uken og klippes jevnlig. Klippingen er lett å lære seg selv med litt øvelse. Takk! Ja, virker som en veldig fin rase! de er jakthunder, har de et sterkt jaktinstinkt? Anonymkode: 960bf...81a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #11 Skrevet 26. februar 2023 Liker bordercollie, toller, og Australian Shepherd. Ikke nødvendigvis egnet for meg, mtp at jeg antar de helst skal leve på gårder osv? Liker også medium/stor cobberdog, men de er jo en blandingssrase, er de ikke? Men liker godt pelslengden, størrelsen, og kroppsbygningen deres. (Med kroppsbygningen mener jeg at de ikke er så veldig tunge i forhold til størrelsen) liker litt store hunder, men kjenner flere med golden retriever osv, kjempefine, men litt kjipt at de er ganske tunge og brede, (ikke jaktgolden), synes det er mindre praktisk på en måte. Liker også godt jaktgolden, men jakter ikke da hehe. Finnes det spesielle oppdrett med disse? Synes som sagt vanlig golden retriever er kjempefin, men litt "tung" 😅 Anonymkode: 960bf...81a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #12 Skrevet 26. februar 2023 Tibetansk mastiff hadde vært et godt valg for deg. Anonymkode: 8f306...b93
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #13 Skrevet 26. februar 2023 Engelsk springer spaniel! Anonymkode: 10258...83d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #14 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tibetansk mastiff hadde vært et godt valg for deg. Anonymkode: 8f306...b93 Liker store hunder, men de er litt vel store! Kjempesøte, men bor i byen 😅 Anonymkode: 960bf...81a 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #15 Skrevet 26. februar 2023 Aner ikke hvor mye erfaring med hund du har, så slenger ut litt av hvert: Cocker spaniel, rottweiler, schæferhund, leonberger, puddel, eurasier, kooikerhund. Anonymkode: 13dc7...679
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #16 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aner ikke hvor mye erfaring med hund du har, så slenger ut litt av hvert: Cocker spaniel, rottweiler, schæferhund, leonberger, puddel, eurasier, kooikerhund. Anonymkode: 13dc7...679 Har aldri har hund selv, men passet og vært med hunder hele livet. Har ikke mye erfaring med å ha en egen hund. Burde sagt det i HI! Anonymkode: 960bf...81a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #17 Skrevet 26. februar 2023 Tatt i betraktning at du bor i leilighet i byen og hovedsaklig kun har tid til tur i helgene, så synes jeg du bør styre unna de store rasene og hunder som krever mye mosjonsmessig... Se på de middels store selskapshundene, (mellom)puddel som noen har nevnt kan være fin for deg. For all del, ikke fall i fella og gå for en hund som du liker utseendet på uten at du har forutsetning til å fylle alle behovene. Vær realistisk! Og siste råd. Tenk over hva slags egenskaper du IKKE vil ha i en hund! Alle hunder har flotte egenskaper, så det er lurt å faktisk tenke over rasenes særtrekk, ikke alle er enkle å leve med i hverdagen eller passer for deg. Anonymkode: 9f0bc...135 1 4
Tradegy Skrevet 26. februar 2023 #18 Skrevet 26. februar 2023 (endret) Shetland Sheepdog 😍 Utrolig lettlært, og et godt lynne. Den kan være noe bjeffete/vokal, men trives godt om den får nok mental stimuli ❤️ Endret 26. februar 2023 av Tradegy Foto hentet fra dyreliv.no 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #19 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tatt i betraktning at du bor i leilighet i byen og hovedsaklig kun har tid til tur i helgene, så synes jeg du bør styre unna de store rasene og hunder som krever mye mosjonsmessig... Se på de middels store selskapshundene, (mellom)puddel som noen har nevnt kan være fin for deg. For all del, ikke fall i fella og gå for en hund som du liker utseendet på uten at du har forutsetning til å fylle alle behovene. Vær realistisk! Og siste råd. Tenk over hva slags egenskaper du IKKE vil ha i en hund! Alle hunder har flotte egenskaper, så det er lurt å faktisk tenke over rasenes særtrekk, ikke alle er enkle å leve med i hverdagen eller passer for deg. Anonymkode: 9f0bc...135 Enig, forutsatt at man er nøye med mentalaktivitet og hjemme alene-trening. En puddel som ikke får brukt hodet, blir veldig fort ... kreativ. Snakker av egen erfaring her, men elsker min lille krølle 😛 Holder den dessuten relativt kort og klipper den selv med avstandskam. Bruker mye mindre tid på pelsstell (hvis man inkluderer støvsuging) enn de jeg kjenner med hunder med vanlig pels. Anonymkode: 64fbc...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2023 #20 Skrevet 26. februar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Liker bordercollie, toller, og Australian Shepherd. Ikke nødvendigvis egnet for meg, mtp at jeg antar de helst skal leve på gårder osv? Liker også medium/stor cobberdog, men de er jo en blandingssrase, er de ikke? Men liker godt pelslengden, størrelsen, og kroppsbygningen deres. (Med kroppsbygningen mener jeg at de ikke er så veldig tunge i forhold til størrelsen) liker litt store hunder, men kjenner flere med golden retriever osv, kjempefine, men litt kjipt at de er ganske tunge og brede, (ikke jaktgolden), synes det er mindre praktisk på en måte. Liker også godt jaktgolden, men jakter ikke da hehe. Finnes det spesielle oppdrett med disse? Synes som sagt vanlig golden retriever er kjempefin, men litt "tung" 😅 Anonymkode: 960bf...81a Dette er en blanding. Og veldig mye av avlen foregår uten at man kan sjekke hundene bakover i slekta. Mye hemmelighold, strenge kontrakter og dyrere enn en ren puddel. Pelslengden på disse blandingene bestemmer man også selv, da de må klippes på lik linje med puddel. Det eneste problemet er at man ikke vet hva som kommer gjennom av egenskaper på pelsen. En del av de er noe herk å håndtere. Anonymkode: 64fbc...d6f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå