Gå til innhold

Ingen besøker min dødssyke sønn (rus)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Silisium skrev (42 minutter siden):

Forskning viser at det er en sykdom.
https://www.researchgate.net/profile/Jason-Round/post/Is_addiction_a_brain_disease/attachment/59d61da579197b8077978a15/AS%3A272111472447514%401441887838663/download/Addiction+is+a+brain+disease+and+it+matters.pdf

Hva du personlig mener er derfor lite relevant med tanke på vitenskapelig evidens. Vis meg gjerne kilder som viser at rus ikke er noe sykdom. 

Sender deg styrke til tiden du er i. Jeg kan ikke forstå hva du går gjennom, men jeg sender mine dypeste tanker og tenner lys for din sønn i dag - selv om jeg ikke kjenner ham.

Avhengighet er i seg selv en form for...."sykdom". Jeg mener likevel det er å ta hardt i. Alt er en sykdom idag. Er man litt aktiv som barn, har man fort en diagnose.

Når man først er på rusgaleien, blir det en form for sykdom atkroppen blir avhengig og vil ha mer rus. Men en gang er den første. Og dét er et valg! Og har man tatt det valget, som man 1000% sikkert VET vil medføre avhengighet, har jeg ikke et snev av empati for selvvalgte rusmissbrukere.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 13.47):

Men han er jo ikke syk. Han ruser seg. Mange liker ikke å være rundt rusmisbrukere.

Anonymkode: f7de7...734

Leste du HI i det hele tatt?  Det er slike som deg som gjør at disse ikke får besøk.  Skammeliggjøring og stigmatisering er det verste for en som er så syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan du ikke organisere besøk? Opplyse om at han trenger støtte nå? 

Jeg har vært i ett par gruppechatter for jenter som var veldig syke. Den ene døde, den andre ble bedre og lever. Her kom det meldinger fra familie med praktisk info mtp besøk osv, men også opplysninger om tilstanden. Jentene var i chatten selv og fikk masse omsorg, både fra de som besøkte og de som kun skrev i chatten. 

Anonymkode: 767e6...dd8

Var dette jenter som var innlagt på tvang? Og personene som kom på besøk var personer som de ellers aldri møtte utenom bursdager, konfirmasjon og slikt?

Man kan ikke tvinge noen som er syke til å ha besøk om de ikke ønsker det, og ufrivillig besøk kan gjøre vondt verre. 

Anonymkode: cf62e...a71

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svar, men har vært/er pårørende selv. Dessverre er det slik at de fleste tar avstand når det er rus/psykiatri, tror ikke folk vet helt hva de skal gjøre. Hva med å ta kontakt med de for egen del, er jo ikke sikkert sønnen din ønsker så mye besøk nå. Hadde sikkert vært fint for deg og ha litt besøk av de rundt deg. Jeg føler/følte iallefall at det hadde fint om noen hadde brydd seg litt. Dessverre er det slik at man selv må uttykke dette selv og ikke noen selvfølge at folk skal tenke det selv. Det er godt og ha flere rundt seg. 

Og ellers vil jeg oppforde deg til og ta kontakt med pårørende organisasjon. Ønsker deg lykke til og varme klemmer.

Anonymkode: 70828...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å redde en min alkoholiserte  far en gang i tiden.

Det skjer aldri igjen og i hvert fall ikke med et fjernt søskenbarn. 

Ingen kan redde en som ikke vil slutte å ruse seg, vi blir bare medavhengige.

Anonymkode: aa3a5...8e2

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (6 timer siden):

Noen er svakere enn andre. Noen er i hardere miljø enn andre. Uansett hvordan du snur på det, er det slutt et valg individet tar. Rus er ingen sykdom. Man kan selvfølgelig skylde på traumer, men hva er da poenget for pårørende med å jobbe seg halvt ihjel for å få dem rusfrie, når virkeligheten deres er så mye værre enn virkeligheten? Da tar man personen ut av noe som er ille og inn i noe mye værre.

En kan heller ikke tvinge noen til å være rusfrie. Hvis de ikke ønsker dette selv, er det ingen på kloden son kan hjelpe dem. Ikke engang familie og slekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thanos skrev (2 timer siden):

Avhengighet er i seg selv en form for...."sykdom". Jeg mener likevel det er å ta hardt i. Alt er en sykdom idag. Er man litt aktiv som barn, har man fort en diagnose.

Når man først er på rusgaleien, blir det en form for sykdom atkroppen blir avhengig og vil ha mer rus. Men en gang er den første. Og dét er et valg! Og har man tatt det valget, som man 1000% sikkert VET vil medføre avhengighet, har jeg ikke et snev av empati for selvvalgte rusmissbrukere.

Så har du vel nedsatt empati da. 

Jeg var alvorlig psykisk syk da jeg møtte en psykopat som gikk inn for å få meg hekta. Han sitter nå i fengsel i forvaring. 

Ingen hadde noen gang trodd at jeg skulle bli rusavhengig, men jeg var så langt nede at jeg trodde ikke ting kunne bli verre. Så fikk jeg dette rusmidlet som tok vekk den smerten jeg bar på, og ballen den rullet fort. 

Det var ikke et veloverveid valg tatt av en frisk person. Jeg hadde nettopp vært innlagt i 7 måneder og tenkte overhodet ikke klart. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 13.47):

De så han mye oftere da han var liten. Nå er han jo dødssyk, jeg forstår ikke hvorfor ingen kommer..

TS

Anonymkode: 79bd4...f69

Fordi at det han driver med er sakte selvmord, det er selvforskyldt. 

Han har skjøvet alt fra seg for rusen, ved å ruse seg har han sendt signalet om at ingen er verdt det å la være så hvorfor skal noen bruke av sin dyrebare tid til å besøke ham. Han vil nok ikke ha dem der uansett.

Jeg skjønner at for deg som mor er dette vondt. Men de andre har ikke den morskjærlighet en for ham slik du har.

Anonymkode: e7638...3eb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi at det han driver med er sakte selvmord, det er selvforskyldt. 

Han har skjøvet alt fra seg for rusen, ved å ruse seg har han sendt signalet om at ingen er verdt det å la være så hvorfor skal noen bruke av sin dyrebare tid til å besøke ham. Han vil nok ikke ha dem der uansett.

Jeg skjønner at for deg som mor er dette vondt. Men de andre har ikke den morskjærlighet en for ham slik du har.

Sånn er det altså ikke med alle! Jeg skjøv ikke ifra meg familie da jeg ruset meg. Jeg var ikke slem mot de, ikke manipulerende osv. Jeg trakk meg unna, men thats it. 

Det du skriver er fordomsfullt. Du vet ikke hvorfor de ikke besøker. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden):

Sånn er det altså ikke med alle! Jeg skjøv ikke ifra meg familie da jeg ruset meg. Jeg var ikke slem mot de, ikke manipulerende osv. Jeg trakk meg unna, men thats it. 

Det du skriver er fordomsfullt. Du vet ikke hvorfor de ikke besøker. 

Ja, det er kanskje fordomsfullt men det er som oftest slik. Jeg er oppvokst med rus i nær familie, rus i nær krets rundt familen og i rusmiljø selv. 

En trenger ikke å være slem mot andre for å sende signalet om at en ikke synes de er verdt det å holde seg rein. Du sier du trakk deg unna, ergo så avviste du dem. Hvordan får du det til å bli noe annet? 

Det er ikke lett for folk å ville være med en når en ruser seg og de ikke ruser seg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det er kanskje fordomsfullt men det er som oftest slik. Jeg er oppvokst med rus i nær familie, rus i nær krets rundt familen og i rusmiljø selv. 

En trenger ikke å være slem mot andre for å sende signalet om at en ikke synes de er verdt det å holde seg rein. Du sier du trakk deg unna, ergo så avviste du dem. Hvordan får du det til å bli noe annet? 

Det er ikke lett for folk å ville være med en når en ruser seg og de ikke ruser seg. 

Jeg trakk meg unna for å skjerme de. Det var ut av omsorg. Ingen avvisning. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Jeg var alvorlig psykisk syk da jeg møtte en psykopat som gikk inn for å få meg hekta. Han sitter nå i fengsel i forvaring. 

Ingen hadde noen gang trodd at jeg skulle bli rusavhengig, men jeg var så langt nede at jeg trodde ikke ting kunne bli verre. Så fikk jeg dette rusmidlet som tok vekk den smerten jeg bar på, og ballen den rullet fort. 

Det var ikke et veloverveid valg tatt av en frisk person. Jeg hadde nettopp vært innlagt i 7 måneder og tenkte overhodet ikke klart. 

Ingen problemer med empati. Jeg har masse mennesker jeg føler sterk empati med. De som ruser seg selv til døde pga sterke livsproblemer og traumer? Nei.

Problemet ditt er at du har ingen verdens anelse om hvor langt nede jeg har vært. Du vet ikke hva jeg har hatt av utfordringer i livet. Du vet ikke hvor fristet jeg kan ha vært til å ta "den lette veien ut" med narkotika. Men du belærer meg hvorfor noen tar det "uforskyldt".

Det finnes et fåtall av grunner som jeg mener unnskylder avhengighet. Den ene er de barna som blir født med abstinens fordi mor er rusavhengig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (6 minutter siden):

Ingen problemer med empati. Jeg har masse mennesker jeg føler sterk empati med. De som ruser seg selv til døde pga sterke livsproblemer og traumer? Nei.

Problemet ditt er at du har ingen verdens anelse om hvor langt nede jeg har vært. Du vet ikke hva jeg har hatt av utfordringer i livet. Du vet ikke hvor fristet jeg kan ha vært til å ta "den lette veien ut" med narkotika. Men du belærer meg hvorfor noen tar det "uforskyldt".

Det finnes et fåtall av grunner som jeg mener unnskylder avhengighet. Den ene er de barna som blir født med abstinens fordi mor er rusavhengig.

Hva du har vært gjennom er irrelevant i denne sammenhengen. At DU klarte å holde deg unna betyr ikke at alle har de samme forutsetninger. Noen er også født med genetisk sårbarhet for å utvikle rusavhengighet. 

Du setter deg selv høyere enn de av oss som ikke klarte å unngå rusen. DET er dårlig det. 

Vær heller glad for at du slapp rusens klør, men la vær å dømme oss andre på den måten. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Men da var du jo psykisk syk før du ble rusavhengig. Ergo var ikke rusen i seg selv sykdommem din, men noe du ble lurt inn i pga sykdommen din. 

Rus er et valg en del med psykiske og andre problemer tar… Jeg forstår at folk tar det valget, men å kalle det en sykdom er vel litt rart? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (24 minutter siden):

Men da var du jo psykisk syk før du ble rusavhengig. Ergo var ikke rusen i seg selv sykdommem din, men noe du ble lurt inn i pga sykdommen din. 

Rus er et valg en del med psykiske og andre problemer tar… Jeg forstår at folk tar det valget, men å kalle det en sykdom er vel litt rart? 

Igjen, les deg opp på forskning på emnet. Rusavhengighet er i dagens medisin regnet som sykdom. Hvorvidt du er uenig eller enig i det, det er en annen sak. Men helt ærlig synes jeg at det å skrive at rus er selvpåført opp og ned i mente - i en tråd med en fortvilet mor som kjemper for livet til sin sønn - der er faktisk helt på viddene og ikke ihht relevans. Usmakelig til og med.

TS har fått gode råd i tråd med det hun ba om, bla. kontakt med pårørendesenter og det å finne styrke i å trekke seg tilbake og jobbe med det faktum at det er hos sønnen den store jobben blir. Hun må ta vare på seg selv og oppi dette. Og søsteren, ikke minst. Men, først på med egen maske. Alltid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (30 minutter siden):

Nå er rusavhengighet definert som sykdom i diagnosesystemet og fagmiljøet. Så at du synes det er rart endrer jo ikke det. 

Hos meg er rusen som et symptom på psykisk lidelse, men det ble så ille at jeg ble tvangsinnlagt. Så en stund var det svært dominerende og farlig slik som ts sin sønn. 

Jeg synes det er synd å se mange av holdningene i denne tråden. Det må være vondt for ts å lese. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Silisium skrev (35 minutter siden):

Igjen, les deg opp på forskning på emnet. Rusavhengighet er i dagens medisin regnet som sykdom. Hvorvidt du er uenig eller enig i det, det er en annen sak. Men helt ærlig synes jeg at det å skrive at rus er selvpåført opp og ned i mente - i en tråd med en fortvilet mor som kjemper for livet til sin sønn - der er faktisk helt på viddene og ikke ihht relevans. Usmakelig til og med.

TS har fått gode råd i tråd med det hun ba om, bla. kontakt med pårørendesenter og det å finne styrke i å trekke seg tilbake og jobbe med det faktum at det er hos sønnen den store jobben blir. Hun må ta vare på seg selv og oppi dette. Og søsteren, ikke minst. Men, først på med egen maske. Alltid.

Jeg mener ikke være usmakelig. Jeg ønsker ts alt godt, og synes det er rart familien ikke tar kontakt med henne. 

Jeg mener fortsatt det er spesielt at du kan si at rusproblemet ditt var en sykdom, når du var psykisk syk og manipulert inn i det. Jeg kan synes det er rart, selv om du sier at dagens medisin er enig med deg. Legg gjerne ut link med info om dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djerv2020 skrev (12 minutter siden):

Jeg mener ikke være usmakelig. Jeg ønsker ts alt godt, og synes det er rart familien ikke tar kontakt med henne. 

Jeg mener fortsatt det er spesielt at du kan si at rusproblemet ditt var en sykdom, når du var psykisk syk og manipulert inn i det. Jeg kan synes det er rart, selv om du sier at dagens medisin er enig med deg. Legg gjerne ut link med info om dette. 

Jeg har ikke sagt det. Du må nesten se på nicket til den du siterer 😊 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...