Gå til innhold

Ingen besøker min dødssyke sønn (rus)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ps. Han har vært på sykehuset på tvang i to måneder, han skal ut om tre uker. De er innforstått med hvor syk han er, at han enda ikke har motivasjon til å slutte.

Jeg vet at det ikke er sikkert at eventuelle besøk ikke automatisk betyr at han blir motivert, men det at ingen FORSØKER føler jeg er uutholdelig å leve med, når han dør…

TS

Anonymkode: 79bd4...f69

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg ❤️

Er de klar over hvor syk han er?

Folk holder avstand fordi de ikke orker å ta innover seg andre folks elendighet.

Det er egoistisk men sånn er det.

De kunne iallfall tatt kontakt pga dere foreldre selv om mange tar avstand til rusmisbrukere.

Sender deg en styrkende klem.

Anonymkode: 1dd6f...7fd

  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er jo ikke syk. Han ruser seg. Mange liker ikke å være rundt rusmisbrukere.

Anonymkode: f7de7...734

  • Liker 34
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor nære er du disse personene da? Har dere pleid å stille opp for hverandre og andre situasjoner?

Jeg har også slektninger jeg ser et par ganger i året, men anser dem ikke som nære. Kanskje dine slektninger tenker det samme? Kanskje de er redde for å ta kontakt?

Anonymkode: 001aa...1da

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sett hverandre et par ganger i året, så regner du med at de skal stille opp nå? 

Vil sønnen din virkelig ha besøk av "fremmed familie"? 

Anonymkode: 975b8...f23

De så han mye oftere da han var liten. Nå er han jo dødssyk, jeg forstår ikke hvorfor ingen kommer..

TS

Anonymkode: 79bd4...f69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Frustrasjonen er så stor nå, jeg er veldig emosjonell nå, og innlegget preges av det.

Min sønn på 19 år har det siste året ruset seg, det siste halvåret har det eskalert totalt. 23 overdoser, tre ganger i koma og to pustestopp.

Anonymkode: 79bd4...f69

Har du bedt de besøke ham? Har du snakket med de?

Mange tenker nok at han er i rehabilitering/på bedringens vei og de vil ikke forstyrre ham, det er veldig vanlig at vi mennesker tenker sånn, vi trekker oss litt unna når vi blir utrygg.

Har du invitert med familie til å besøke ham (på en ikke anklagende måte?)

Jeg tror ikke nødvendigvis onkler og tanter (av deg, ergo hans «gammelonkel» og «gammeltante») - tenker at de er en viktig del av hans bedring. 

  • Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De så han mye oftere da han var liten. Nå er han jo dødssyk, jeg forstår ikke hvorfor ingen kommer..

TS

Anonymkode: 79bd4...f69

Har du snakket med dem selv da? Og vil sønnen din ha besøk av disse? 

Anonymkode: 975b8...f23

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Har du bedt de besøke ham? Har du snakket med de?

Mange tenker nok at han er i rehabilitering/på bedringens vei og de vil ikke forstyrre ham, det er veldig vanlig at vi mennesker tenker sånn, vi trekker oss litt unna når vi blir utrygg.

Har du invitert med familie til å besøke ham (på en ikke anklagende måte?)

Jeg tror ikke nødvendigvis onkler og tanter (av deg, ergo hans «gammelonkel» og «gammeltante») - tenker at de er en viktig del av hans bedring. 

Du har kanskje rett. Men det er ingen som besøker han, ingen. Og det er så vondt!
 

Føler meg sviktet av familien! I min familie er det vanlig at man har minnesamvær etter begravelser, men det føles helt fjernt når alle bare «står på sidelinjen» og ser på at han dør 😰

Anonymkode: 79bd4...f69

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppleves som nok brente broer det han har gjort under rusene sine. Han har sikkert vært idiot mot mange i løpet av denne tiden og de tar derfor avstand. De vil nok se at han unnskylder seg og holder seg rusfri før de ‘tar han tilbake’. 

Anonymkode: f5cdd...046

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har kanskje rett. Men det er ingen som besøker han, ingen. Og det er så vondt!
 

Føler meg sviktet av familien! I min familie er det vanlig at man har minnesamvær etter begravelser, men det føles helt fjernt når alle bare «står på sidelinjen» og ser på at han dør 😰

Anonymkode: 79bd4...f69

Jeg forstår det, men dette er nok dessverre nærmest en «refleks» hos mennesker, spesielt i dagens samfunn hvor vi er veldig opptatt av å opprettholde fasade.

Forsøk å ta kontakt med noen av dem, som du stoler på. Kanskje trenger de å høre deg si at du/dere er i en livskrise, og at familiemedlemmet er savnet/ønsket. ❤️

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ver de at det er en mulighet å besøke han? Jeg ville tenkt at folk ikke vil/ kan ha besøk ved en tvangsinnleggelse  for rusmisbruk. Evnt at det kun var for de nærmeste. Det kan godt være de ikke vet. 

Anonymkode: 85273...826

  • Liker 29
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det oppleves som nok brente broer det han har gjort under rusene sine. Han har sikkert vært idiot mot mange i løpet av denne tiden og de tar derfor avstand. De vil nok se at han unnskylder seg og holder seg rusfri før de ‘tar han tilbake’. 

Anonymkode: f5cdd...046

Forstår tankegangen, men det fungerer jo ikke sånn for en som heller trenger at folk tilgir han og støtter han for å ønske å bli rusfri. Å kjenne på «brente broer» gir ingen motivasjon til å få han til å slutte.

Ja, han har gjort mye dumt, men det er bare siden i høst. Hadde vært lettere å forstå det, dersom han var en «gammel» narkoman.

TS

Anonymkode: 79bd4...f69

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er de klar over at de kan besøke? Jeg hadde antatt at en som var tvangsinnlagt pga psykiatri, eller som var i behandlingsopplegg for rus eller spiseforstyrrelse etc, ikke hadde anledning til å ta i mot besøk av andre enn den nærmeste pårørende. 

Så hvis han kan få besøk, du hadde satt pris på at han fikk besøk, og tror at han kunne hatt glede eller nytte av det, så ville jeg sagt det til dem. Ikke anklagende over at de ikke har gjort det, men opplysende at nå tror du det hadde vært fint at han fikk besøk. Og legg gjerne litt til rette, at du kan være med første gang, eller opplys om noen tider som passer bra (hvis man kommer klokken x, så er det en liten time til de skal spise /ha behandling, så da passer det med et lite besøk. Eller at de kommer på begynnelsen eller slutten av ditt besøk. Eller oppfordre til at noen kan gå sammen, det er mindre utrygt for mange, og de to besøkende (feks at to av fetterne hans kommer sammen).

Anonymkode: fed23...d78

  • Liker 27
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forstår tankegangen, men det fungerer jo ikke sånn for en som heller trenger at folk tilgir han og støtter han for å ønske å bli rusfri. Å kjenne på «brente broer» gir ingen motivasjon til å få han til å slutte.

Ja, han har gjort mye dumt, men det er bare siden i høst. Hadde vært lettere å forstå det, dersom han var en «gammel» narkoman.

TS

Anonymkode: 79bd4...f69

Har han sagt at det er dette han trenger for å få motivasjonen til å slutte? Eller er det du som tror det er sånn?

Anonymkode: d9e13...948

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde et søskenbarn som jeg så et par ganger i året så vet jeg ikke om jeg heller hadde besøkt ham i en slik situasjon. Jeg hadde tenkt at jeg har et så perifert forhold til vedkommende at et besøk fra meg antagelig hadde vært uønsket eller irrelevant. 

Anonymkode: 9d07d...c41

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...