Gå til innhold

Hvorfor tror folk at det er greit å røyke E-sigarett hvor som helst?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Voksne mennesker som er så egoistiske at de ikke klarer/gidder å ta hensyn til fremmede mennesker på offentlig sted ... #megmegmeg

Anonymkode: 3de24...fb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reign skrev (22 timer siden):

Synes du det er greit om jeg følger etter deg og fyrer opp en bøtte med tjære?

Ja, for det er vel helt vanlig at folk gjør? Var det ikke el-sigarett det var snakk om?

Anonymkode: f178e...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Damp redder liv! Var selv stor røyker over flere år, eneste måten jeg kom meg ut av nikotin he!@?e var damp!. Er sikker på det reddet livet mitt, er røykfri på niende året , nikotinfri på tredje året.

Anonymkode: 64c4b...01e

Og det er supert - jeg vil likevel ikke sitte i damplukten din på steder jeg ikke vil sitte i røyklukt. 

Anonymkode: 04337...98a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Damp redder liv! Var selv stor røyker over flere år, eneste måten jeg kom meg ut av nikotin he!@?e var damp!. Er sikker på det reddet livet mitt, er røykfri på niende året , nikotinfri på tredje året.

Anonymkode: 64c4b...01e

Bra det, men hva er poenget med å dampe?

Anonymkode: 12ce7...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke den slags er jo hjernedødt i seg selv.

Anonymkode: a419e...c3c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som damper, og hun får lov å gjøre det inne i stuen når hun er hos meg. Det lukter ikke noe annet enn litt solbærdrops akkurat mens hun gjør det. Ikke noe etterpå. Jeg kjenner ikke noe etter at hun er gått, og jeg merker ikke noe til at jeg liksom skulle puste inn noe av greiene hennes. Så ja, da tillater jeg det innendørs.

Hun spurte for øvrig om tillatelse før hun gjorde det første gangen, og jeg sa ja.

Jeg sjeneres heller ikke av at folk gjør dette rundt omkring på gata eller i kjøpesentere osv.

 

Endret av Million
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stusser over vennene dine. Jeg røyket selv, og har flere venner som damper.

Absolutt ingen har i det hele tatt ymptet frampå om å røyke inne hos andre eller i bil.

Anonymkode: 8f644...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått over til e-sigarett (med nikotin) som ledd i nedtrapping. Jeg trodde ikke det var lov å bruke den inne på offentlige steder, så det har jeg aldri gjort. Jeg har brukt den hjemme hos en venninne (hun er tidligere røyker selv og som tidligere kunne tillate innerøyking på et rom på fest)) som har et veldig stort hus der det også er høyt under taket og hun sa det var helt i orden når jeg spurte. Jeg hadde aldri i verden gjort det uten å spørre og jeg gjør det heller ikke hos f.eks min søster som har to små barn. 

Hjemme bruker jeg den hjemme og også i bilen min, men aldri i andre biler, og det spør jeg heller ikke om. 

Men helt ærlig, jeg bruker en smakstilsetning som ikke er tilsatt noe søtt - og det lukter virkelig ingen verdens ting. Jeg forstår virkelig ikke reaksjonene på dette. Det lukter null! 

Anonymkode: 01073...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (8 timer siden):

Jeg har en venninne som damper, og hun får lov å gjøre det inne i stuen når hun er hos meg. Det lukter ikke noe annet enn litt solbærdrops akkurat mens hun gjør det. Ikke noe etterpå. Jeg kjenner ikke noe etter at hun er gått, og jeg merker ikke noe til at jeg liksom skulle puste inn noe av greiene hennes. Så ja, da tillater jeg det innendørs.

Hun spurte for øvrig om tillatelse før hun gjorde det første gangen, og jeg sa ja.

Jeg sjeneres heller ikke av at folk gjør dette rundt omkring på gata eller i kjøpesentere osv.

 

Den solbærlukta er 100% kunstig, og det finnes ikke ingrediensliste på disse greiene. Noen av ingrediensene som de putter i dem er også kreftfremkallende. Fordi det ikke er sjenerende for deg, kan det fortsatt være helseskadelig. Samme med parfyme, kreftfremkallende stoffer i det også, og ingen ingrediensliste noe sted. Etter moren min begynte med vaping, flyttet, og bare har vapet i den nye leiligheten, ikke røykt, så må jeg fortsatt få julegavene hennes ut av huset så jeg ikke puster inn det greiene, og de er seige utenpå, som om vapen inneholder olje. Jeg kan heller ikke besøke henne, som jeg heller ikke kunne da hun røykte.

Anonymkode: 4b2ff...5ec

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forklaring på hvorfor pakkene som moren min sender til meg er så seige utenpå (min utheving):

Flavor is just one of the ingredients in e-liquid. Vape juices usually include nicotine and many other additives and chemicals, and Blaha says the unpredictable variety of ingredients is a problem. Even the heating coil, which allows the liquid to become an inhalable aerosol, releases new chemical substances and trace metals that go into the user’s lungs.(...)

Some of these additives found in e-liquid are dangerous — even deadly. For example, vitamin E acetate has been indicated in EVALI, which stands for e-cigarette or vaping product use associated lung injury. This is a potentially fatal syndrome associated with vaping, and it was on the rise in 2019. Vitamin E acetate is OK to eat, but dangerous to inhale.

“There’s no doubt about it,” Blaha says. “Some of the chest X-rays of patients with EVALI show signs of oily chemical irritation of the lungs."

Anonymkode: 4b2ff...5ec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om denne, dette er fra en ekte reklame for DDT for de som ikke visste det: DDT is good for me advertisement | "The great expectations h… | Flickr

Anonymkode: 4b2ff...5ec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 9.48):

Ja, for det er vel helt vanlig at folk gjør? Var det ikke el-sigarett det var snakk om?

Anonymkode: f178e...18e

Det handler om prinsippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 13.06):

Har ikke kommet noen lov...ennå

Anonymkode: 0f816...c0d

Jo. Det er jo feks ikke lov å røyke inne på offentlige steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal selvsagt forholde seg til vanlig skikk og bruk. Om noen hadde holdt på inne slik på jobb, i bilen eller hjemme hos meg så hadde de fått høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 13.06):

Har ikke kommet noen lov...ennå

Anonymkode: 0f816...c0d

E-sigaretter er omfattet av røykeloven. Og det er ikke "bare damp" som kommer ut: 

"

Det som kommer ut av e-sigaretten danner en sky av små væskepartikler og organiske partikler, og kalles gjerne damp eller aerosol. Denne er trolig langt mindre skadelig enn sigarettrøyk.

Imidlertid finnes det stoffer i e-sigarettene som kan medføre helseskader og plager. Dampen fra nikotinholdige e-sigaretter inneholder så mye nikotin at personer i nærheten også får det i seg. Dette kan være særlig uheldig for gravide, barn og hjertesyke.

Dampen er ikke luktfri, og den kan medføre ubehag og reaksjoner for eksempel for astmatikere og allergikere.

Damping er omfattet av røykeloven og forbudt på de samme stedene der det allerede er røykeforbud. Det gjelder for e-sigaretter både med og uten nikotin"

https://www.helsenorge.no/snus-og-roykeslutt/e-sigaretter/#regler-for-salg-av-esigaretter

Anonymkode: 8170f...2e8

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.2.2023 den 20.54):

jeg har gått over til e-sigarett (med nikotin) som ledd i nedtrapping. Jeg trodde ikke det var lov å bruke den inne på offentlige steder, så det har jeg aldri gjort. Jeg har brukt den hjemme hos en venninne (hun er tidligere røyker selv og som tidligere kunne tillate innerøyking på et rom på fest)) som har et veldig stort hus der det også er høyt under taket og hun sa det var helt i orden når jeg spurte. Jeg hadde aldri i verden gjort det uten å spørre og jeg gjør det heller ikke hos f.eks min søster som har to små barn. 

Hjemme bruker jeg den hjemme og også i bilen min, men aldri i andre biler, og det spør jeg heller ikke om. 

Men helt ærlig, jeg bruker en smakstilsetning som ikke er tilsatt noe søtt - og det lukter virkelig ingen verdens ting. Jeg forstår virkelig ikke reaksjonene på dette. Det lukter null! 

Anonymkode: 01073...f22

Folk må ha noe de kan heve seg over, vet du.

Anonymkode: 3c2ca...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg damper. Men damper aldri inne eller i andres biler, ville aldri falt meg inn. 

Anonymkode: 1c0d0...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...