Gå til innhold

Kan jeg få besøksforbud mot en skrullete mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. For 10 år siden ble jeg kjent med en mann som forelsket seg i meg, tiltross for at jeg fortalte han at følelsene ikke ble gjengjeldt og prøvde hardt å holde avstand har jeg ikke klart det. Han egler seg innpå gang på gang, han sverter meg med å spre løgner og rykter og tar jeg han på det så sier han det ikke stemmer eller at ting kommer ut i frustrasjon. I løpet av disse årene har han ødelagt 2 forhold for meg, det siste ganske nylig, med å fortelle ting som ikke stemmer, som at jeg er narcissist og har forhold på si.. Nå har det hele toppet seg med at han mener oppriktig at jeg egentlig er forelska i han også, og har vært det i hele ti år, og at jeg må åpne øynene og innse det, han mener og at det ikke finnes en bedre mann for meg enn han. Til andre forteller han at jeg skylder han flere 100.000kr, at jeg utnytter han, at jeg ikke kan holde på forhold fordi jeg alltid er utro, at jeg er en dårlig mor fordi jeg er så narcissistisk å bare tenker på meg selv, mens barna mine alltid er sultne og skitne. Det høres jo ikke ut som kjærlighet for meg. Ikke noe av det han sier om meg stemmer. Han har og ødelagt flere vennskap for meg fordi han sa fint klarer å smiske seg innpå alle og fortelle alle disse historiene, han blir sett på som snill og omtenksom alltid og jeg går ut som dritten. 

Jeg er så lei, og faktisk utrolig redd han. Jeg har blokket han over alt men er redd han kommer på døren min, han gir seg ikke. 

Kan jeg be om besøksforbud? Har mange rare mld på tlf som bevis. Hva annet kan jeg gjøre om ikke? 

Anonymkode: 00d1b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke få besøksforbud sånn ut av det blå. Du må bevise gjentakende trusler fra han, og at du har gitt beskjed om at du ikke ønsker kontakt. 

Anonymkode: c464d...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke få besøksforbud sånn ut av det blå. Du må bevise gjentakende trusler fra han, og at du har gitt beskjed om at du ikke ønsker kontakt. 

Anonymkode: c464d...aaf

Men dette har jo pågått i 10 år, jeg orker ikke mer

Anonymkode: 00d1b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Dokumenter og gå til politiet.

Anonymkode: 779de...e6e

Kan ikke dokumentere så mye mer enn akkurat dette siste.. Og deg er ikke noe trusler der heller, bare en hel masse svada om at jeg må innse at jeg har følelser for han og

Anonymkode: 00d1b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke dokumentere så mye mer enn akkurat dette siste.. Og deg er ikke noe trusler der heller, bare en hel masse svada om at jeg må innse at jeg har følelser for han og

Anonymkode: 00d1b...21b

Det kan også være tilstrekkelig.

Anonymkode: 779de...e6e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke politiet kan hjelpe deg så lenge han ikke har kommet med noen trusler. 

Anonymkode: 5fe6f...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke til å få imellom noe besøksforbud uten å dokumentere gjentatte trusler.

Det at personen bare driver med løgner hjelper ikke. Se på hvordan Vibeke i NRK artikkelen har det:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/hver-attende-kvinne-opplever-stalking-_-vibeke-foler-seg-overvaket-av-nabo-1.15744989

Anonymkode: c464d...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til politiet, jeg fikk veldig god hjelp hos dem mot en person som ikke kom med trusler eller jeg har møtt personlig. 

Anonymkode: 486fd...948

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kommer ikke til å få imellom noe besøksforbud uten å dokumentere gjentatte trusler.

Det at personen bare driver med løgner hjelper ikke. Se på hvordan Vibeke i NRK artikkelen har det:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/hver-attende-kvinne-opplever-stalking-_-vibeke-foler-seg-overvaket-av-nabo-1.15744989

Anonymkode: c464d...aaf

Det tragisk at slik oppførsel er lovlig 😭

Anonymkode: 00d1b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta en tlf til politiet og få dem til å ringe han å oppfordre han til å slutte å kontakte deg. En tlf fra politiet bruker å gjøre litt inntrykk da. 

Du får ikke rettskjennelse om besøksforbud uten mer bevis på at han har gjort noe straffbart. 

Anonymkode: a52c0...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt politiet og fått råd fra dem. 

Anonymkode: 8160a...e1a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke politiet kan hjelpe deg så lenge han ikke har kommet med noen trusler. 

Anonymkode: 5fe6f...3fb

Joda.

Uønsket oppmerksomhet i årevis slik TS beskriver går under trakassering.

Har hun dokumentasjon på dette er det nok.

Anonymkode: 779de...e6e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan anmelde han for injurie, ærekrenkelser og brudd på privatlivets fred

Anonymkode: c738c...089

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan anmelde han for injurie, ærekrenkelser og brudd på privatlivets fred

Anonymkode: c738c...089

Og det blir tatt på alvor? Det stemmer jo at han har gjort det 😶

Anonymkode: 00d1b...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...