Gå til innhold

Hvordan har dere fordelt eierforhold i hus???

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mannen tjener dobbelt så mye som meg og vi eier 50/50. Han betaler langt mer enn meg.

Fordi han betaler mer enn meg gjør jeg mest av det andre og tredje skiftet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo to veldig ulike tankesett som dominerer slike situasjoner & dere har nok hver deres. Og da blir det en utfordring! 

Det ene tankesettet gjelder å fordele eierbrøken etter den enkelte sin økonomi. Muligens for å sikre ved evt samlivsbrudd? Det andre tankesettet (som jeg følger) er at jeg velger å dele livet med et menneske & da velger jeg også å dele økonomien. 

Skrevet
PM75 skrev (Akkurat nå):

Det er jo to veldig ulike tankesett som dominerer slike situasjoner & dere har nok hver deres. Og da blir det en utfordring! 

Det ene tankesettet gjelder å fordele eierbrøken etter den enkelte sin økonomi. Muligens for å sikre ved evt samlivsbrudd? Det andre tankesettet (som jeg følger) er at jeg velger å dele livet med et menneske & da velger jeg også å dele økonomien. 

Ellers kan det også handle om å sikre særkullsbarn arven sin feks. Som i mitt tilfelle, jeg unner mannen min alt, men arven til datteren min veier tyngre enn han og hans barn. 

Anonymkode: 41f59...a7d

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Leste du hva jeg skrev over? Hvordan vi var enig om hvordan vi skulle fordele før vi kjøpte, men har siden vi kjøpte og pusset opp ombestemt seg…

Anonymkode: 2a780...164

Eierbrøk setter man jo normalt på kjøpstidspunktet (utfylling av skjøte). Førte dere opp 50-50 der? 

Anonymkode: fe940...ff9

Skrevet
Alice123 skrev (2 minutter siden):

Mannen tjener dobbelt så mye som meg og vi eier 50/50. Han betaler langt mer enn meg.

Fordi han betaler mer enn meg gjør jeg mest av det andre og tredje skiftet.

Kunne gjerne gjort det sånn, dessverre klarer ikke mannen å delta i hjemmet- da han dessverre ikke «ser» ar det er skittent, trenger å vaskes, må bytte sengetøy, hånkler osv…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ellers kan det også handle om å sikre særkullsbarn arven sin feks. Som i mitt tilfelle, jeg unner mannen min alt, men arven til datteren min veier tyngre enn han og hans barn. 

Anonymkode: 41f59...a7d

Ja, det er er godt argument for å skille, der er jeg enig med deg. Da sikrer du barnet ditt, og det kommer foran. 

• Liker 2
Skrevet
PM75 skrev (2 minutter siden):

Her er det snakk om å sikre seg ved samlivsbrudd. Det kan skje alle, og det er ikke lett. Jeg vil forsikre meg om st jeg får det jeg har «rett på»/bidratt med ved et evt brudd, så jeg kan klare mef bra. Jeg har jobbet hardt under studiet for å få en god utdannelse og kunne klare meg selv, jeg vil ikke bli lurt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

😅

Anonymkode: 5313e...748

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noe som hadde hengt seg opp. Er ganske ny her🙉

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kunne gjerne gjort det sånn, dessverre klarer ikke mannen å delta i hjemmet- da han dessverre ikke «ser» ar det er skittent, trenger å vaskes, må bytte sengetøy, hånkler osv…

Så har vil ikke bidra hverken praktisk eller økonomisk. Hva bidrar han egentlig med i forholdet?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Alice123 skrev (8 minutter siden):

Så har vil ikke bidra hverken praktisk eller økonomisk. Hva bidrar han egentlig med i forholdet?

Han er flink med barnet vårt ❤️ Han bidrar litt om jeg spesifikt maser på han om å gjøre noe.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har råd, til og med alene. Det dummeste var at set var han som absolutt ville ha dette huset..

Han har ikke råd til å bidra med husholdningen og bor seg dermed ihjel. Tror du burde eie prosent etter hva du har lagt inn i forhold til han.. han skal jo kunne bidra til husholdningen han også. 

Anonymkode: 9f23f...dea

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi var først enig om å eie % etter hva vi legger i egenkapital og hvor mye lån vi har, dette har nå ombestemt seg på. Evt at ved salg så får jeg tilbake min egenkapital jeg har lagt inn, og han får der han har lagt inn og resten deler vi 50/50, men dette vil han ikke nå, for han føler han taper økonomisk på dette. Om vi skulle bo etter hans EK og lønn hadde vi «bare hatt» råd til en liten leilighet til 1,5 millioner..

jeg syns at vi kan dele lånet 50-50 og få tilbake hver vår egenkapital før vi deler evt pengene ved salg 50-50, dette ville vært rettferdig om han absolutt vil eie 50% 

ts

Det var et raust tilbud av deg at dere eier 50/50, og dere hver får tilbake egenkapital før dere deler resten. Han taper ikke på dette, han vinner på at du har mye egenkapital, men ikke eier mer og ikke får utbytte av at du har skutt inn mest. Du er den som taper på det. Han er urimelig. Høres ut som han vil at du mer eller mindre skal gi ham av din kapital, eller betale for ham. Siden han heller ikke har råd til mer enn lånet vil du tape økonomisk hver måned også, ved å måtte betale 100% boutgifter utenom lånet.

Du er raus i ditt forslag, så tror jeg ville tenkt meg om angående å kjøpe sammen med en som var så urimelig. Greit at han ikke vil tape (han taper da heller ikke ved å eie prosentandel han har råd til), men han vil jo ha din kapital, samt bli forsørget av deg. Det er ikke ok av ham. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet

Du må ikke gå med på å dekke ALLE andre utgifter så han kan eie 50/50!

Anonymkode: c07f1...2e4

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har råd, til og med alene. Det dummeste var at set var han som absolutt ville ha dette huset..

Har han betalt inn egenkapital? Betal han ut og eig alt alene. Så får han betale leige til deg for å bo der.

Anonymkode: 298f7...c48

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han er flink med barnet vårt ❤️ Han bidrar litt om jeg spesifikt maser på han om å gjøre noe.

Dette kommer aldri til å vare.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Her var det samboer som hadde all EK, og jeg ingen, så vi eier 40/60. Lånet eier vi 50/50. Ved evt brudd er egenkapitalen i huset hans, ikke min. Vi kunne valgt å eie 50/50 men da hadde jeg lånt meg ihjel, og siden vi har fellesøkonomi hadde det vært liten vits. Og urettferdig ovenfor han. Alt er tinglyst og vi skal straks til advokat og skrive kontrakt og testamente. 

Anonymkode: 9394c...c53

• Liker 1
Skrevet
PM75 skrev (49 minutter siden):

Det hadde vært rimelig dumt av meg å ikke hente ut de fem millionene jeg spyttet inn som egenkapital i huset da min eks og jeg gikk fra hverandre. Ikke så kjekt å ha vært dumsnill og måtte dele dette med en som etterhvert viste seg å være urimelig, irrasjonell og utro.

Anonymkode: 06e24...efb

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har han betalt inn egenkapital? Betal han ut og eig alt alene. Så får han betale leige til deg for å bo der.

Har forslått det også, men det vil han absolutt ikke 😅 Hab ville ikke betale leie da vi bodde i mitt hus (Eide før jeg traff han)-dvs dele fellesutgifter og strøm, for det måtte jeg betale uansett om han bodde der eller ei, og han hadde aldri ville at jeg skulle betale om det situasjonen var omvendt 😅

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært rimelig dumt av meg å ikke hente ut de fem millionene jeg spyttet inn som egenkapital i huset da min eks og jeg gikk fra hverandre. Ikke så kjekt å ha vært dumsnill og måtte dele dette med en som etterhvert viste seg å være urimelig, irrasjonell og utro.

Anonymkode: 06e24...efb

Hadde dere skrevet kontrakt på dette, eller var det lett å hente ut? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...