Gå til innhold

Hvordan har dere fordelt eierforhold i hus???

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Har jo ikke latt han enda. Skal på møte i banken snart og se om vi blir enig, derfor jeg spurte om andre her inne og hvordan «alle andre» gjør det. 

Anonymkode: 2a780...164

Men har dere allerede kjøpt? Hvilken eierbrøk har dere? 

Anonymkode: 90a8b...353

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken løsning vil han ha? At du betaler alt og han får 50/50 av all egenkapital? 

Anonymkode: 5313e...748

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Har jo ikke latt han enda. Skal på møte i banken snart og se om vi blir enig, derfor jeg spurte om andre her inne og hvordan «alle andre» gjør det. 

Ja. 50-50, og skulle skrive kontrakt nå, men nå vil han ikke skrive under på det vi ble enig om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken løsning vil han ha? At du betaler alt og han får 50/50 av all egenkapital? 

Hahaha, egentlig ja. Fordi han vil ikke bli lurt 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan har dere delt eie% i hus? Min samboer og jeg har gått inn med veldig forskjellig egenkapital. Jeg har lagt inn ca 6x mer enn han. Han vil eie 50%- og gjerne det for meg, men om han eier 50% har han «bare råd» til huslånet (han vil jo ha høyere lån enn meg), og ingen andre utgifter i husholdningen. Han vil ikke ha mindre eie% til han tjener bedre. (Nå tjener han veldig dårlig- da det ikke er lenge siden han ble ferdig utdannet, en utdanning han valgt å stryke på eksamener, og utsette uteksaminering med over ett år). Han syns jeg burde dekke alle utgifter til huset (strøm, mat, forsikring, barnehage o.l). Om jeg dekker alt går all min lønn til lån og utgifter. Er dette rettferdig? Jeg mener jo kanskje han kunne kjøpe seg inn senere når han tjenere bedre- det vil kanskje/forhåpentligvis ta et år. Han vil heller ikke be om avdragsfrihet på studielån for å hjelpe til- dette er ca 3000 kroner i mnd. Det syns jeg også er dumt, vi har alle gjort dette i perioder med litt dårlig lønn. 

Vi eier 50/50 og har felles økonomi. Men, vi har bygd opp alt vi eier sammen. I deres tilfelle ville jeg nok gjort det annerledes..  Men dere sitter jo i utgangspunktet med et hus dere ikke har råd til virker det som. 

Anonymkode: 9f23f...dea

• Liker 2
Skrevet

Hahaha, egentlig ja. Fordi han vil ikke bli lurt 😅

Men er jo du som blir lurt? 😂

Ikke gi deg! Betal alle utgifter 50/50, men hva står huset tinglyst som? Er det 50/50 der å? Og all egenkapital skal tilbake der den kom fra ved eventuell brudd😂

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi eier 50/50 og har felles økonomi. Men, vi har bygd opp alt vi eier sammen. I deres tilfelle ville jeg nok gjort det annerledes..  Men dere sitter jo i utgangspunktet med et hus dere ikke har råd til virker det som. 

Anonymkode: 9f23f...dea

Jeg har råd, til og med alene. Det dummeste var at set var han som absolutt ville ha dette huset..

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hm, høres ut som om dere venter på et brudd.

Snakk med banken og hør hva de sier. 

Mannen og jeg har alltid eid 50/50 men vi er gift med felles barn. jeg forstår godt at samboeren din ønsker en 50/50 eierbrøk. men han må jo ha råd.

Hos oss er det faktisk mannen som betaler alt av lån, han har aldri protestert på det. Jeg hadde kanskje litt mer egenkapital da vi kjøpte men vi har eid likt hele veien

Endret av fru Alving
  • Liker 4
Skrevet

Men er jo du som blir lurt? 😂

Ikke gi deg! Betal alle utgifter 50/50, men hva står huset tinglyst som? Er det 50/50 der å? Og all egenkapital skal tilbake der den kom fra ved eventuell brudd😂

Ja, tinglyst 50-50. Jeg syns at all egenkapital skal tilbake der den kom fra ved brudd, og resten deles 50-50. Det er rettferdig. 
han syns jo ikke det da, st det er jeg som blir lurt..

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Hm, høres ut som om dere venter på et brudd.

Snakk med banken og hør hva de sier. 

Mannen og jeg har alltid eis 50/50 men vi er gift med felles barn. jeg forstår godt t samboeren din ønsker en 50/50 eierbrøk. men han må jo ha råd.

Hos oss er det faktisk mannen som betaler alt av lån, han har aldri protestert på det. Jeg hadde kanskje litt mer egenkapital da vi kjøpte men vi har eid likt hele veien

Han kan godt ha 50-50 % men da vil jeg gjerne ha tilbake min egenkapital ved salg/brudd. Dette syns han er urettferdig. Han har råd til 50-50 om vi gjør det slik, men likevel vil han ikke..

men jeg har bestilt time i banken, så får høre hva de sier. Kanskje han trenger å høre det fra andre..

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, tinglyst 50-50. Jeg syns at all egenkapital skal tilbake der den kom fra ved brudd, og resten deles 50-50. Det er rettferdig. 

Du kan jo få tilbake egenkapitalen ved et brudd, bare sørg for at det er tydelig vist at den kom fra deg.

• Liker 2
Skrevet

Han kan godt ha 50-50 % men da vil jeg gjerne ha tilbake min egenkapital ved salg/brudd. Dette syns han er urettferdig. Han har råd til 50-50 om vi gjør det slik, men likevel vil han ikke..

men jeg har bestilt time i banken, så får høre hva de sier. Kanskje han trenger å høre det fra andre..

Dette kan han synes er så uretterferdig han bare vil, men det du tar med inn er ditt.

• Liker 8
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Du kan jo få tilbake egenkapitalen ved et brudd, bare sørg for at det er tydelig vist at den kom fra deg.

Ja, den kommer jo fra min egen konto, og slaget fra mitt eget hus i mitt navn, så det er veldokumentert. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er argumentene hans på at det ikke er rettferdig? Er jo dine penger? Tipper han neppe hadde kverulert hvis det var han som hadde gått inn med mest 😂

Høres ut som han er av den typen som ikke gjør noe husarbeid, bidrar minimalt med hus, hjem og barn, og likevel forventer sex flere ganger i uka, og vil at du skal betale alt mens han sitter og gamer😂

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Dette kan han synes er så uretterferdig han bare vil, men det du tar med inn er ditt.

Ja. Min egenkapital kommer jo fra min konto, så da blir det sånn uansett da? 

Skrevet

Han prøver jo å lure deg nå 😱 Tilbake til advokat for objektive råd. Ikke signer NOE. Så sleipt. Sier ja...ville vente med å signere. Han der hadde jeg ikke stolt NOE på. 

Anonymkode: caa78...6e9

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er argumentene hans på at det ikke er rettferdig? Er jo dine penger? Tipper han neppe hadde kverulert hvis det var han som hadde gått inn med mest 😂

Høres ut som han er av den typen som ikke gjør noe husarbeid, bidrar minimalt med hus, hjem og barn, og likevel forventer sex flere ganger i uka, og vil at du skal betale alt mens han sitter og gamer😂

Han bidrar lite med hus og hjem. Men han er flink med barnet vårt ❤️ Han gamer ikke, heldigvis. 

• Nyttig 1
Skrevet

50/50 både På hus og hytte.

Anonymkode: 6f2c1...498

Skrevet

Vi tjener svært ulikt. Jeg har utbetalt ca 50 k i mnd, han ca. 30%.

jeg eier 70%, han eier 30%. Vi har tre felles barn, og vi er gift, men har særeie på alt. Vi eier bil 50/50, men det er stort sett han som bruker den. Hytte eies 100% av meg, men han har bruksrett på hytta så lenge han lever (om jeg dør først og barna arver den, gjelder ikke ved skilsmisse). Grunnen til sistnevnte er fordi hytta er familieeiendom gjennom mange generasjoner. 

vi deler ikke økonomien vår i brøk i hverdagen, vi har felles kontoer på alt og bruker fra samme kort. Vi er enige om økonomiske prioriteringer og snakker med hverandre om større kjøp. Det som er til overs hver måned blir brukt til nedbetaling på boliglånet når det bikker 60 k-ish, om vi ikke sparer til oppussing, ferie etc.

Anonymkode: d4986...795

Skrevet

Det er synd å si, men virker som dere bor for dyrt, han har lurt deg. Eneste rettferdig er at dere hadde 2 lån, et hvert, hvorav ditt var mindre ettersom du har mer egenkapital og at dere betalte andre utgifter 50/50,men det har han ikke råd til sier du. 

Så spørs hvor mye du er villig til å ofre for dette forholdet og denne familien. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...