AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #41 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 13.52): Er det noen av dere som har gjort det med hell? Jeg blir 44 nå. Har jobbet i årevis i kulturbransjen og trivdes med det. Satset alt på det i begynnelsen av 20 årene og greide relativt lett å gjøre et ok levebrød av det. Ser derimot nå at det butter litt i mot. Selv om arbeidsmengden er i ferd med å ta seg opp etter korona, er det umulig å henge med på lønnsveksten i samfunnet. Havnet på 370k i fjor. Selv om jeg klarer meg med det så er det fristende å finne noe annet nå. Jeg har ingen fullført høyere utdanning. Tok et emne i økonomi på et universitet for noen år siden bare for å teste hvordan jeg lå an og likte det. Surfet ganske lett igjennom of fikk en A på eksamen der. Så jeg er definitiv smart nok til å ta en Bachelor. Ser også at man nå som voksen kan få totalt 250k i året i lån og stipend, og det er vel det samme som jeg har i nettolønn nå så hverdagen vil nok gå greit rundt. Har enebolig som er nesten nedbetalt og har leieinntekter som er en god del høyere enn huslånet. Men altså... jeg vil jo være 46-47 år når jeg er nyutdannet. Er jobbutsiktene særlig gode, og vil jeg kunne lande en jobb med 6-700 k i årslønn og et snev av karrieremuligheter? Noen som har gjort noe sånt og lykkes? Evt noen som ikke har lykkes? Anonymkode: 4382a...2de Jeg er ikke over 40 men begynte på bachelor i høst som 37-åring. Har aldri studert før. Tror jeg kan få lønn på ca 550. Går beredskap og krisehåndtering, samlingsbasert 😊 Lykke til med studier! Anonymkode: f16a9...503
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #42 Skrevet 9. mars 2023 Jeg er også 40 og vurderer å studere. Men kjenner jeg vegrer meg litt med to små barn og høyt stressnivå. Klarer heller ikke å bestemme meg for hva jeg virkelig VIL gjøre resten av livet. Anonymkode: 56a2b...2b1
Endorfin Skrevet 9. mars 2023 #43 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 13.52): Er det noen av dere som har gjort det med hell? Jeg blir 44 nå. Har jobbet i årevis i kulturbransjen og trivdes med det. Satset alt på det i begynnelsen av 20 årene og greide relativt lett å gjøre et ok levebrød av det. Ser derimot nå at det butter litt i mot. Selv om arbeidsmengden er i ferd med å ta seg opp etter korona, er det umulig å henge med på lønnsveksten i samfunnet. Havnet på 370k i fjor. Selv om jeg klarer meg med det så er det fristende å finne noe annet nå. Jeg har ingen fullført høyere utdanning. Tok et emne i økonomi på et universitet for noen år siden bare for å teste hvordan jeg lå an og likte det. Surfet ganske lett igjennom of fikk en A på eksamen der. Så jeg er definitiv smart nok til å ta en Bachelor. Ser også at man nå som voksen kan få totalt 250k i året i lån og stipend, og det er vel det samme som jeg har i nettolønn nå så hverdagen vil nok gå greit rundt. Har enebolig som er nesten nedbetalt og har leieinntekter som er en god del høyere enn huslånet. Men altså... jeg vil jo være 46-47 år når jeg er nyutdannet. Er jobbutsiktene særlig gode, og vil jeg kunne lande en jobb med 6-700 k i årslønn og et snev av karrieremuligheter? Noen som har gjort noe sånt og lykkes? Evt noen som ikke har lykkes? Anonymkode: 4382a...2de Har du økonomi til det så kjør på 👍 finnes studenter i alle aldre. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #44 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 8.3.2023 den 14.39): Noen som har noen flere innspill på dette? Tenker først og fremst på hvor sannsynlig det er å kunne gå ut i relevant jobb med rundt 600 k i årslønn. Jeg har sjekket litt rundt og det ser ut som det jeg evt går for er en øk adm bachelor. Jeg har noen emner fra før som jeg vil få innpassert så jeg håper å kunne klare bacheloren på 2 år. Den vil da ha riktig fagkombinasjon til å kunne oppnå autorisering som regnskapsfører evt om jeg ønsker det. Emnene jeg har fra før har jeg A i og jeg kommer til å studere knallhardt og har som mål at majoriteten av fagene i en sånn bachelor vil ende med A eller B på vitnemålet. Men jeg vil altså være 47 år og nyutdannet. Har selvsagt en del jobberfaring fra før, men ikke særlig relevant. Kanskje med unntak av at jeg har drevet eget foretak i 20 år, så vet litt om hvordan det er. Utdanner jeg meg bare til arbeidsløshet og masse studielån? I så fall er det vel bedre å satse på ufaglerte yrker som er noe bedre betalt enn det jeg driver med i dag. TS Anonymkode: 4382a...2de Du trenger ikke å fokusere på 600.000 altfor mye, akkurat nå. Fokuser heller på at den tragiske lønna på 370.000 som du nå har er fullstendig uakseptabel for et voksent, og gjennomsnittelig, oppegående menneske, så enhver betydelig økning utover 370.000 burde ønskes velkommen. Om du "hopper opp" på 600.000 fra start kan ingen garantere her, men sjansen er i alle fall stor for å starte med godt over 500.000, og en start på f eks 520.000 burde være mer enn motivasjon nok, noe som er allerede 150.000 mer i året. Etter kun 10 år, er det allerede snakk om en differanse på mer enn 1.500.000 kr sammenlignet med den lønna du nå har, der du har økt kun fra 350.000 til 370.000 de siste 10 årene - enda et moment som burde vært fullstendig uakseptabel. Anonymkode: 6852c...f53 3
Andro Skrevet 9. mars 2023 #45 Skrevet 9. mars 2023 Det er stadig mer vanlig å ta utdanning flere ganger i løpet av et liv, og det pleier å være lettere for voksne enn for dem med lite livserfaring. Du har halvet karriereveien din, og har mange år igjen. Kjør på! 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #46 Skrevet 9. mars 2023 58 minutter siden, AnonymBruker said: Du trenger ikke å fokusere på 600.000 altfor mye, akkurat nå. Fokuser heller på at den tragiske lønna på 370.000 som du nå har er fullstendig uakseptabel for et voksent, og gjennomsnittelig, oppegående menneske, så enhver betydelig økning utover 370.000 burde ønskes velkommen. Om du "hopper opp" på 600.000 fra start kan ingen garantere her, men sjansen er i alle fall stor for å starte med godt over 500.000, og en start på f eks 520.000 burde være mer enn motivasjon nok, noe som er allerede 150.000 mer i året. Etter kun 10 år, er det allerede snakk om en differanse på mer enn 1.500.000 kr sammenlignet med den lønna du nå har, der du har økt kun fra 350.000 til 370.000 de siste 10 årene - enda et moment som burde vært fullstendig uakseptabel. Anonymkode: 6852c...f53 Takk for denne. Enig i at lønnen jeg har og lønnsøkningne er helt uakseptabel. Så det å skifte beite må bare gjøres. Kanskje dumt å fokusere for mye på 600 k som startlønn. Men målet må i alle fall være å få en jobb der jeg kan matche medianlønn (ca 540 tror jeg? ) og på sikt ha en lønnsvekst som gjør at jeg kan klatre over medianlønnen fremfor å stadig bli liggende lenger bak som nå. 500 k er selvsagt en forbedring fra det jeg har nå, men det kan jeg kanskje klare ved å skifte jobb uten å ta utdanning.... Og 2 år med utdanning koster jo så det er også noe å ta med i regnestykket. Men da vil jeg nok maxe det jeg kan klare som ufaglært og må påregne noe overtid... Utdanning frister men jeg er fremdeles usikker på om jeg er for sent ute i forhold til å få relevant jobb og å kunne klatre et trinn eller to oppover på lønns og karrierestigen. Toppleder jobber og lønninger er på ingen måte det jeg sikter etter, bare så det er sagt. Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #47 Skrevet 9. mars 2023 1 hour ago, Andro said: Det er stadig mer vanlig å ta utdanning flere ganger i løpet av et liv, og det pleier å være lettere for voksne enn for dem med lite livserfaring. Du har halvet karriereveien din, og har mange år igjen. Kjør på! Takk. Å ta utdanningen i seg selv kommer ikke til å bli vanskelig. Har store barn og har høy arbeidsmoral og arbeidskapasitet. Som sagt så blir målsetningen å fullføre med kun A og B som resultat. De emnene jeg får innpasset har jeg A i. Usikkerheten ligger i det å få brukt dette til noe fornuftig når jeg er ferdig såpass sent. Har fått mange gode innspill nå. Takker alle for det, og flere er selvsagt veldig velkomne. TS Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #48 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 13.52): Er det noen av dere som har gjort det med hell? Jeg blir 44 nå. Har jobbet i årevis i kulturbransjen og trivdes med det. Satset alt på det i begynnelsen av 20 årene og greide relativt lett å gjøre et ok levebrød av det. Ser derimot nå at det butter litt i mot. Selv om arbeidsmengden er i ferd med å ta seg opp etter korona, er det umulig å henge med på lønnsveksten i samfunnet. Havnet på 370k i fjor. Selv om jeg klarer meg med det så er det fristende å finne noe annet nå. Jeg har ingen fullført høyere utdanning. Tok et emne i økonomi på et universitet for noen år siden bare for å teste hvordan jeg lå an og likte det. Surfet ganske lett igjennom of fikk en A på eksamen der. Så jeg er definitiv smart nok til å ta en Bachelor. Ser også at man nå som voksen kan få totalt 250k i året i lån og stipend, og det er vel det samme som jeg har i nettolønn nå så hverdagen vil nok gå greit rundt. Har enebolig som er nesten nedbetalt og har leieinntekter som er en god del høyere enn huslånet. Men altså... jeg vil jo være 46-47 år når jeg er nyutdannet. Er jobbutsiktene særlig gode, og vil jeg kunne lande en jobb med 6-700 k i årslønn og et snev av karrieremuligheter? Noen som har gjort noe sånt og lykkes? Evt noen som ikke har lykkes? Anonymkode: 4382a...2de Selvsagt er det mulig - her var det en som startet på medisinutdannelsen i en alder av 49 år! Når det går an så går nesten alt annet an spør du meg! Masse lykke til! https://khrono.no/okonom-ble-legestudent-som-49-aring--jeg-fikk-se-livets-mange-skyggesider/567060 Anonymkode: 85775...80c
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #49 Skrevet 10. mars 2023 Bachelor i øk adm er vel det du trenger for å jobbe som sekretær nå om dagen? Hvis det er kun penger du vil ha, hadde jeg gått for VA ingeniør. Det er veldig mangel på folk innen VA, lett å få jobb med kun bachelor. Startlønn ca 550-600 tusen. Anonymkode: d626d...f71
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #50 Skrevet 11. mars 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Bachelor i øk adm er vel det du trenger for å jobbe som sekretær nå om dagen? Hvis det er kun penger du vil ha, hadde jeg gått for VA ingeniør. Det er veldig mangel på folk innen VA, lett å få jobb med kun bachelor. Startlønn ca 550-600 tusen. Anonymkode: d626d...f71 Ev. IT-utvikling som det også er et kjempebehov for. Eller cybersecurity, hvor vi har det samme. Jeg tror det er langt, langt flere muligheter i den retningen, enn VA, pga. anslag gjort av markedet, NAV, bedrifter osv. Her sies det at vi kommer til å mangle 70,000 utviklere (!): https://www.kode24.no/artikkel/bedrifter-over-hele-landet-skriker-etter-flere-utviklere/76126659 Selv tok jeg utdanning i den retningen (IT), og var 38 år da jeg fullførte graden. Fikk den første jobben jeg søkte på, med helt grei lønn (680k, i det offentlige). Anonymkode: a0de6...20e
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #51 Skrevet 11. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ev. IT-utvikling som det også er et kjempebehov for. Eller cybersecurity, hvor vi har det samme. Jeg tror det er langt, langt flere muligheter i den retningen, enn VA, pga. anslag gjort av markedet, NAV, bedrifter osv. Her sies det at vi kommer til å mangle 70,000 utviklere (!): https://www.kode24.no/artikkel/bedrifter-over-hele-landet-skriker-etter-flere-utviklere/76126659 Selv tok jeg utdanning i den retningen (IT), og var 38 år da jeg fullførte graden. Fikk den første jobben jeg søkte på, med helt grei lønn (680k, i det offentlige). Anonymkode: a0de6...20e Men er ikke IT enklest om du er ung og hipp og up and coming? Ser for meg at det å starte en it karriere i slutten av 40-årene ikke akkurat er minste motstands vei med tanke på å få jobb etterpå? Dessuten kan jeg ingenting om programmering bortsett fra at jeg lærte litte HTML for typ 15 år siden… Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #52 Skrevet 11. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men er ikke IT enklest om du er ung og hipp og up and coming? Ser for meg at det å starte en it karriere i slutten av 40-årene ikke akkurat er minste motstands vei med tanke på å få jobb etterpå? Dessuten kan jeg ingenting om programmering bortsett fra at jeg lærte litte HTML for typ 15 år siden… Anonymkode: 4382a...2de Bare se bort fra forslag som ikke er aktuelle. Jeg blir alltid overrasket over folk som tror automatisk at alle kan bare kaste seg på IT- og programmering og alt som har med dette å gjøre. Hvis det var tilfellet, nemlig at programmering og Cyber Security er like "lett" som å lese historie eller sosialantropologi, så hadde vi allerede hatt nå 100.000 ekstra Cyber Security og kodere klare 🤣 Tvert imot, er det et mindretall blant oss som er såpass priviligert både sosioøkonomisk og ikke minst med tanke på intelligens, at de kan velge virkelig mellom ALT når det gjelder diverse studier. Gå for det du har sett for deg, og som du allerede selv påpeker at du har både karakter A og B i. Hold deg til det, og går for det. Det er det som er styrken din og bygg videre på det. Anonymkode: 6852c...f53 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2023 #53 Skrevet 11. mars 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Bare se bort fra forslag som ikke er aktuelle. Jeg blir alltid overrasket over folk som tror automatisk at alle kan bare kaste seg på IT- og programmering og alt som har med dette å gjøre. Hvis det var tilfellet, nemlig at programmering og Cyber Security er like "lett" som å lese historie eller sosialantropologi, så hadde vi allerede hatt nå 100.000 ekstra Cyber Security og kodere klare 🤣 Tvert imot, er det et mindretall blant oss som er såpass priviligert både sosioøkonomisk og ikke minst med tanke på intelligens, at de kan velge virkelig mellom ALT når det gjelder diverse studier. Gå for det du har sett for deg, og som du allerede selv påpeker at du har både karakter A og B i. Hold deg til det, og går for det. Det er det som er styrken din og bygg videre på det. Anonymkode: 6852c...f53 Nå er jeg i utgansgpunktet positiv til alle innspill som kommer her og har ingenting i mot at folk for meg til å tenke nytt angående dette. Og forslag om IT utdanning er nok sånn sett ikke så dumt. Men om det ligger helt for meg er nå en annen sak. Jeg vil nok klare å gjennomføre en it utdanning, men ikke med veldig godt resultat tror jeg. Det som er vanskelig for meg er at jeg aner ikke hvordan jeg vil bli tatt i mot på arbeidsmarkedet etterpå, uansett hva jeg velger. Men jeg har en følelse av at øk/adm/regnskap med veldig gode karakterer vil gjøre at jeg stiller sterkere enn it med litt sånn middels karakterer. Jeg er også ganske sikker på at jeg har øk adm bachelor så og si ferdig på 2 år, mens en it utdannelse må jeg nok minst bruke de normerte 3 årene på. TS Fremdeles veldig glad for alle som kommer med komentarer og får meg til å tenke i alle mulige retninger angående dette. Anonymkode: 4382a...2de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå