AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #21 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen flere som har tanker for og i mot muligheten for å lande en ok jobb som nyutdannet i slutten av 40 årene? Jeg vil jo være godt voksen, men samtidig antaglig ha oppunder 20 år igjen i arbeidslivet. Er det skikkelig vanskelig? Anonymkode: 4382a...2de Jeg har kollegaer med tre-fem år til pensjonsalder som blir kontaktet av rekrutteringsbyråer nå. Anonymkode: fb7ea...779 1
TLR Skrevet 18. februar 2023 #22 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nja... noe helserelatert er nok ikke helt min greie dessverre. Svimer av bare jeg ser traileren til Chicago Hope på TV Og 500k synst jeg ikke helt motiverer til en høyere utdannelse egentlig. Det kan jeg få uten å ta bachelor. Trives jo forsåvidt godt i jobben jeg har på mange måter. Men er litt demotiverende å se at jeg har hatt lønnsøkning på under 20k de siste 10 årene... Så tror jeg må gjøre noen grep..... Anonymkode: 4382a...2de For å satse på noe innen helse så må du være 100 prosent motivert. Det er mye stress og slitsomt
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #23 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Noen flere som har tanker for og i mot muligheten for å lande en ok jobb som nyutdannet i slutten av 40 årene? Jeg vil jo være godt voksen, men samtidig antaglig ha oppunder 20 år igjen i arbeidslivet. Er det skikkelig vanskelig? Anonymkode: 4382a...2de Slutten av 40-årene er vel litt....Jeg er 38 og jeg er redd for at jeg blir aldersdiskriminert allerede om et par år Anonymkode: 51510...74f
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #24 Skrevet 18. februar 2023 Jeg synes det blir så mye fokus på penger her. Hva med å like det man studerer, eller jobber med? Jeg kjenner to som tok bachelor når de var i 40-årene. De fikk jobber som de hadde utdannet seg til. Selv er jeg i 40-årene og tar master på deltid, kun fordi jeg liker det. Anonymkode: 55a00...c09 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #25 Skrevet 18. februar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes det blir så mye fokus på penger her. Hva med å like det man studerer, eller jobber med? Jeg kjenner to som tok bachelor når de var i 40-årene. De fikk jobber som de hadde utdannet seg til. Selv er jeg i 40-årene og tar master på deltid, kun fordi jeg liker det. Anonymkode: 55a00...c09 Regna med sånne innspill ville komme. Takk, men nei takk. Motivasjonen til å gjøre noe annet er å prøve å henge med på lønnsiøutviklingen i samfunnet. Lønnen min har steget fra 350k til 370k fra 2013 til i dag. Om jeg bare vil ha en jobb jeg liker uten å tenke på penger så har jeg allerede det i dag. Men la det være en diskusjon for en annen tråd, gjerne. Her ønsker jeg erfaringer og tanker rundt det å lykkes/mislykkes med en slik karriereendring i denne fasen av livet. Anonymkode: 4382a...2de 1
Ane Rikke Skrevet 18. februar 2023 #26 Skrevet 18. februar 2023 (endret) . Endret 18. februar 2023 av Ane Rikke
Ane Rikke Skrevet 18. februar 2023 #27 Skrevet 18. februar 2023 Jeg skrev et innlegg her og ville helst være anonym, så sorry 🤯 Ønsker å poengtere at utdannelse lønner seg alltid. Jeg videreutdanner meg nå (bachelor i øk/adm), og vil med det gå opp 200’ årlig, selv om utgangslønnen er langt over 370. Og jeg er eldre enn deg:)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #28 Skrevet 18. februar 2023 5 minutter siden, Ane Rikke said: Jeg skrev et innlegg her og ville helst være anonym, så sorry 🤯 Ønsker å poengtere at utdannelse lønner seg alltid. Jeg videreutdanner meg nå (bachelor i øk/adm), og vil med det gå opp 200’ årlig, selv om utgangslønnen er langt over 370. Og jeg er eldre enn deg:) Takk for det. Du videreutdanner deg? Som i at du har utdanning fra før? Og har kanskje jobb å gå til siden du vet hva du vil havne på i lønn? Litt ulikt min situasjon i så fall, men takk for godt innspill uansett 😊 Anonymkode: 4382a...2de
Ane Rikke Skrevet 18. februar 2023 #29 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for det. Du videreutdanner deg? Som i at du har utdanning fra før? Og har kanskje jobb å gå til siden du vet hva du vil havne på i lønn? Litt ulikt min situasjon i så fall, men takk for godt innspill uansett 😊 Anonymkode: 4382a...2de Jeg har utdannelse i et annet fag, men faglig nysgjerrighet (og en god dose flaks) førte meg videre i arbeidslivet, så ja- lønnen er i utgangspunktet bra (over 500), med bachelor dobler jeg lønnen din - og får nedbetalt studielånet på kort tid. Hvis du tar (som et eksempel) økadm for autorisering, er det snarere en fordel enn et hinder at du er godt voksen.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #30 Skrevet 18. februar 2023 3 minutter siden, Ane Rikke said: Jeg har utdannelse i et annet fag, men faglig nysgjerrighet (og en god dose flaks) førte meg videre i arbeidslivet, så ja- lønnen er i utgangspunktet bra (over 500), med bachelor dobler jeg lønnen din - og får nedbetalt studielånet på kort tid. Hvis du tar (som et eksempel) økadm for autorisering, er det snarere en fordel enn et hinder at du er godt voksen. Hvorfor en fordel mener du? Kjenner at dette er en tankegang jeg må tviholde på 😅👌mener du autorisering regnskap? Har tenkt litt øk adm ja fordi jeg trives med tall og rutiner. Er ganske god på det. Og har et par enkeltemner med god karakter som jeg antaglig får innpassert i en bachelor. Det vil derfor være veldig realistisk å ta den på mindre enn 3 år. Om jeg dobler lønnen er jo ikke studielån noe pes heller. Om jeg blir stående uten jobb derimot… 😲😲 Anonymkode: 4382a...2de
Ane Rikke Skrevet 18. februar 2023 #31 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvorfor en fordel mener du? Kjenner at dette er en tankegang jeg må tviholde på 😅👌mener du autorisering regnskap? Har tenkt litt øk adm ja fordi jeg trives med tall og rutiner. Er ganske god på det. Og har et par enkeltemner med god karakter som jeg antaglig får innpassert i en bachelor. Det vil derfor være veldig realistisk å ta den på mindre enn 3 år. Om jeg dobler lønnen er jo ikke studielån noe pes heller. Om jeg blir stående uten jobb derimot… 😲😲 Anonymkode: 4382a...2de Jeg kan selvfølgelig bare svare for egen del, men ja - jeg tenker regnskap. Det er en stor del at man behersker logisk sans, og den blir mer utviklet med årene. Det er lettere å finne en «mening» og plassere ting der de hører hjemme. Jeg har ikke jobbet et eneste sted hvor jeg ikke har vært den yngste…. Vil du inn i en bedrift, kan det selvsagt være annerledes. Men i et regnskapsfirma er du som gull å regne. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #32 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har kollegaer med tre-fem år til pensjonsalder som blir kontaktet av rekrutteringsbyråer nå. Anonymkode: fb7ea...779 Hva jobber du med? AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutten av 40-årene er vel litt....Jeg er 38 og jeg er redd for at jeg blir aldersdiskriminert allerede om et par år Anonymkode: 51510...74f Hva jobber du med? Anonymkode: 4c244...ebc
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #33 Skrevet 18. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 16.16): Kjipt å ende opp med 500 K i studiegjeld og vanskeligheter med å få relevant jobb (sitter igjen med samme lønn som før studier..) når du nærmer deg 50. Anonymkode: 62669...9bb Det er jo et veldig enkelt syn på det hele. For da dreier jo alt seg bare om økonomi. Er det bare økonomi som driver deg ts? At du vil ha en jobb som gir bedre lønn, og resten bryr du deg lite om? Ja da vil det kanskje være surt. Men hvis du derimot er opptatt av å utvikle deg selv, få ny kunnskap og treffe nye mennesker, så vil jeg si det aldri er forgjeves med en ny utdannelse. Anonymkode: 6da1b...c54
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #34 Skrevet 18. februar 2023 48 minutter siden, AnonymBruker said: Det er jo et veldig enkelt syn på det hele. For da dreier jo alt seg bare om økonomi. Er det bare økonomi som driver deg ts? At du vil ha en jobb som gir bedre lønn, og resten bryr du deg lite om? Ja da vil det kanskje være surt. Men hvis du derimot er opptatt av å utvikle deg selv, få ny kunnskap og treffe nye mennesker, så vil jeg si det aldri er forgjeves med en ny utdannelse. Anonymkode: 6da1b...c54 Ja, for å svare enkelt så er det økomomi som driver meg her. Nå vil jeg selvsagt velge noe som jeg har interesse for evt. Men ønske om å tjene noe i nærheten av en medianlønn er det som driver meg. Utviklingsmuligheter og potensiale til å hele tiden lære noe nytt har jeg hver eneste dag i den jobben jeg har og trenger sånn sett ikke skifte beite. Men som skrevet tidligere endte jeg i fjor på 370k og har hatt lønnsøkning på 20k totalt de siste 10 år. Penger er ikke alt, men jeg mener det er helt fair å ønske seg høyere lønn og å ha det som en viktig årsak til å ønske er karriereskifte. Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #35 Skrevet 8. mars 2023 Noen som har noen flere innspill på dette? Tenker først og fremst på hvor sannsynlig det er å kunne gå ut i relevant jobb med rundt 600 k i årslønn. Jeg har sjekket litt rundt og det ser ut som det jeg evt går for er en øk adm bachelor. Jeg har noen emner fra før som jeg vil få innpassert så jeg håper å kunne klare bacheloren på 2 år. Den vil da ha riktig fagkombinasjon til å kunne oppnå autorisering som regnskapsfører evt om jeg ønsker det. Emnene jeg har fra før har jeg A i og jeg kommer til å studere knallhardt og har som mål at majoriteten av fagene i en sånn bachelor vil ende med A eller B på vitnemålet. Men jeg vil altså være 47 år og nyutdannet. Har selvsagt en del jobberfaring fra før, men ikke særlig relevant. Kanskje med unntak av at jeg har drevet eget foretak i 20 år, så vet litt om hvordan det er. Utdanner jeg meg bare til arbeidsløshet og masse studielån? I så fall er det vel bedre å satse på ufaglerte yrker som er noe bedre betalt enn det jeg driver med i dag. TS Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #36 Skrevet 8. mars 2023 Jeg er i samme alder og er sykepleier og lurer på det samme faktisk. Jeg har sett og hørt at det kan være lurt å velge IT og tittet litt på helseinformatikk, men har også sett litt på det samme som deg. For min del frister det ikke å gå inn i en ny bachelor, jeg har videreutdanning i operasjon i tillegg og kunne tenkt meg å tatt en master i noe annet. Men veldig usikker på om det lar seg gjøre. Mitt råd er ihvertfall at du bør hoppe i det. Anonymkode: 6a60b...004
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2023 #37 Skrevet 8. mars 2023 Jeg studerer i 40 årene og flere på studiet er over 40. Vi blir alle ferdig før vi er 50 og snakker om dette med å få jobb når vi er ferdige. Vi har kommet frem til at vi må ta det vi får til å begynne med for å komme inn i karrieren og at vi først om et par år er klare for å få velge litt mer. Samtidig regner vi med at vi må jobbe til minst 72 så da har vi 20 + år i vårt nye arbeidsliv og med litt energi og pågangsmot så vil vi nok gå i pensjon med en lønn på 700+ k. Jeg tenker regnskap er noe som er lurt å velge med tanke på jobb og at du fint kan få en lønn på 550k til å begynne med. Hvis du har mulighet så ta en deltidsjobb som er relevant, så har du også litt praktisk erfaring når du er ferdig. Anonymkode: 28dbc...34e
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #38 Skrevet 9. mars 2023 Jeg var 37 da jeg startet på Bachelor i økonomi og ledelse. Jeg trivdes såpass godt at jeg fortsatte videre på master (siviløkonom). Mitt inntrykk er at jeg hadde fint klart å finne jobb etter bachelor hvis jeg ikke hadde gått videre. Men ikke via jobbannonser men via nettverk. Før jeg bestemte meg for å gå videre begynte jeg å søke men fikk ikke napp hos noen. Det var også litt av grunnen til at jeg gikk videre til master da jeg kommer til å stille sterkere da. Så det er vanskelig å si om du får jobb, det er det ingen som vet, men nettverk, nettverk, nettverk har myyyye å si for oss som skiller oss ut. Jeg tenker, har du lyst, så er det bare å prøve. Du kommer ikke til å angre for å ha prøvd, heller det motsatte. Anonymkode: 6b178...390
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #39 Skrevet 9. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.2.2023 den 13.52): Er det noen av dere som har gjort det med hell? Jeg blir 44 nå. Har jobbet i årevis i kulturbransjen og trivdes med det. Satset alt på det i begynnelsen av 20 årene og greide relativt lett å gjøre et ok levebrød av det. Ser derimot nå at det butter litt i mot. Selv om arbeidsmengden er i ferd med å ta seg opp etter korona, er det umulig å henge med på lønnsveksten i samfunnet. Havnet på 370k i fjor. Selv om jeg klarer meg med det så er det fristende å finne noe annet nå. Jeg har ingen fullført høyere utdanning. Tok et emne i økonomi på et universitet for noen år siden bare for å teste hvordan jeg lå an og likte det. Surfet ganske lett igjennom of fikk en A på eksamen der. Så jeg er definitiv smart nok til å ta en Bachelor. Ser også at man nå som voksen kan få totalt 250k i året i lån og stipend, og det er vel det samme som jeg har i nettolønn nå så hverdagen vil nok gå greit rundt. Har enebolig som er nesten nedbetalt og har leieinntekter som er en god del høyere enn huslånet. Men altså... jeg vil jo være 46-47 år når jeg er nyutdannet. Er jobbutsiktene særlig gode, og vil jeg kunne lande en jobb med 6-700 k i årslønn og et snev av karrieremuligheter? Noen som har gjort noe sånt og lykkes? Evt noen som ikke har lykkes? Anonymkode: 4382a...2de Det er aldri for sent å utdanne eller etterutdanne seg. Og la oss være ærlige - en bachelor må man ikke være spesielt begavet for å få til heller. Vedrørende lån og stipend så ville jeg sjekket at du faktisk kan få de 250K hvis det er avgjørende for deg, for så vidt jeg husker så er det enkelte kriterier som lønn foregående år o.l som kan påvirke det negativt. Det er helt umulig å si om det er enkelt å få jobb etter bachelor. Det vil f.eks avhengige av hvilken bachelor du tar, og om erfaringen du har fra før av er relevant. Er den ikke relevant, så er du jo en ganske gammel «nybegynner», og fra arbeidsgivers ståsted så ville jeg gjerne satset på en yngre kandidat hvis jeg skulle rekruttere. Det er etterhvert veldig vanlig med en eller flere bachelorgrader i dag, og i mange bransjer skiller man seg ikke spesielt ut med en slik grad. Å tro at man automatisk får en jobb med 6-700K i start lønn med bachelor, tenker jeg at er vel entusiastisk. Rundt 500 (600) vil være en mer realistisk. Men både tilgang på relevant jobb og lønn varierer som sagt mye fra fagfelt til fagfelt, og også med geografisk lokasjon. Anonymkode: 4855e...fe6
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #40 Skrevet 9. mars 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det er aldri for sent å utdanne eller etterutdanne seg. Og la oss være ærlige - en bachelor må man ikke være spesielt begavet for å få til heller. Vedrørende lån og stipend så ville jeg sjekket at du faktisk kan få de 250K hvis det er avgjørende for deg, for så vidt jeg husker så er det enkelte kriterier som lønn foregående år o.l som kan påvirke det negativt. Det er helt umulig å si om det er enkelt å få jobb etter bachelor. Det vil f.eks avhengige av hvilken bachelor du tar, og om erfaringen du har fra før av er relevant. Er den ikke relevant, så er du jo en ganske gammel «nybegynner», og fra arbeidsgivers ståsted så ville jeg gjerne satset på en yngre kandidat hvis jeg skulle rekruttere. Det er etterhvert veldig vanlig med en eller flere bachelorgrader i dag, og i mange bransjer skiller man seg ikke spesielt ut med en slik grad. Å tro at man automatisk får en jobb med 6-700K i start lønn med bachelor, tenker jeg at er vel entusiastisk. Rundt 500 (600) vil være en mer realistisk. Men både tilgang på relevant jobb og lønn varierer som sagt mye fra fagfelt til fagfelt, og også med geografisk lokasjon. Anonymkode: 4855e...fe6 Man får de vanlige 128k som andre studenter og så kan man få 104k ekstra på et år som er kun lån og ikke kan gjøres om til stipend, men man får maks 208k. Altså verdt for 2 år. Det går å få det fordelt ut over lenger tid. Men det blir uansett ikke 250k i tre år. Har ikke noe med inntekt å gjøre. Anonymkode: 28dbc...34e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå