AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #1 Skrevet 17. februar 2023 Er det noen av dere som har gjort det med hell? Jeg blir 44 nå. Har jobbet i årevis i kulturbransjen og trivdes med det. Satset alt på det i begynnelsen av 20 årene og greide relativt lett å gjøre et ok levebrød av det. Ser derimot nå at det butter litt i mot. Selv om arbeidsmengden er i ferd med å ta seg opp etter korona, er det umulig å henge med på lønnsveksten i samfunnet. Havnet på 370k i fjor. Selv om jeg klarer meg med det så er det fristende å finne noe annet nå. Jeg har ingen fullført høyere utdanning. Tok et emne i økonomi på et universitet for noen år siden bare for å teste hvordan jeg lå an og likte det. Surfet ganske lett igjennom of fikk en A på eksamen der. Så jeg er definitiv smart nok til å ta en Bachelor. Ser også at man nå som voksen kan få totalt 250k i året i lån og stipend, og det er vel det samme som jeg har i nettolønn nå så hverdagen vil nok gå greit rundt. Har enebolig som er nesten nedbetalt og har leieinntekter som er en god del høyere enn huslånet. Men altså... jeg vil jo være 46-47 år når jeg er nyutdannet. Er jobbutsiktene særlig gode, og vil jeg kunne lande en jobb med 6-700 k i årslønn og et snev av karrieremuligheter? Noen som har gjort noe sånt og lykkes? Evt noen som ikke har lykkes? Anonymkode: 4382a...2de 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #2 Skrevet 17. februar 2023 Ikke 6-700, men 500 ish med bachelor kan du lett få. Jeg hadde satset på noe helserelatert (vpl?), da er du garantert jobb. Anonymkode: 91170...c01 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #3 Skrevet 17. februar 2023 Jeg hadde gjort det🌝500k i året som start er mye bedre enn 370k. Og kanskje 6-700 etter noen få år. Studielånet er det tryggeste lånet du kan ta. Jeg er 48 år, og dessverre ufør, så har søkt om sletting av deler av studielånet. Ble dessverre ikke ferdig med utdannelsen, og er i dag for syk til hverken å studere eller å jobbe mer enn 20%🫤 Anonymkode: 15474...de8 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #4 Skrevet 17. februar 2023 Fult mulig å jobbe mye ved siden av en bachelorgrad også, finnes mye bra på YouTube som regel, så en trenger ikke gå på alle forelesningene. Kommer jo litt an på hva du vil studere såklart. Sjekk ut lønn nøye før du velger bacheloren også. (Selv er jeg utdanna psykolog, 6 årig grad, og har «bare» 560k i årslønn.) Anonymkode: c823f...19b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #5 Skrevet 17. februar 2023 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde gjort det🌝500k i året som start er mye bedre enn 370k. Og kanskje 6-700 etter noen få år. Studielånet er det tryggeste lånet du kan ta. Jeg er 48 år, og dessverre ufør, så har søkt om sletting av deler av studielånet. Ble dessverre ikke ferdig med utdannelsen, og er i dag for syk til hverken å studere eller å jobbe mer enn 20%🫤 Anonymkode: 15474...de8 51 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke 6-700, men 500 ish med bachelor kan du lett få. Jeg hadde satset på noe helserelatert (vpl?), da er du garantert jobb. Anonymkode: 91170...c01 Nja... noe helserelatert er nok ikke helt min greie dessverre. Svimer av bare jeg ser traileren til Chicago Hope på TV Og 500k synst jeg ikke helt motiverer til en høyere utdannelse egentlig. Det kan jeg få uten å ta bachelor. Trives jo forsåvidt godt i jobben jeg har på mange måter. Men er litt demotiverende å se at jeg har hatt lønnsøkning på under 20k de siste 10 årene... Så tror jeg må gjøre noen grep..... Anonymkode: 4382a...2de 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #6 Skrevet 17. februar 2023 Du kan nok få 6-700 000 i året innenfor noen retninger IT. Anonymkode: 06400...919 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #7 Skrevet 17. februar 2023 Men når du er ferdig med bachelor nærmer du deg 50…de er vel ikke så populære i arbeidsmarkedet? Anonymkode: 62669...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #8 Skrevet 17. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: Men når du er ferdig med bachelor nærmer du deg 50…de er vel ikke så populære i arbeidsmarkedet? Anonymkode: 62669...9bb Nei, det er jo det jeg bekymrer meg litt for da. Anonymkode: 4382a...2de 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #9 Skrevet 17. februar 2023 For å sette det litt på spissen: Om 3 år vil du være 47 år uansett - Livet er for kort til å angre på ting man har lyst til å gjøre. Anonymkode: 73380...ced 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #10 Skrevet 17. februar 2023 Jeg er i slutten av 30- årenenog heiv meg på en bachelor. Hadde ikke utdanning fra før, og så at jeg måtte gjøre noe med akkurat det. Jeg er ferdig i år og er så glad for at jeg bare gikk for det! Har full jobb ved siden av og tre barn. Vært tøft innimellom, men stort sett gått greit. Angående bekymringen for alder, så er du jo ferdig med en bachelor når du er 46-47 år. Men med tanke på at vi må jobbe lengre nå enn tidligere trenger ikke dette å være et problem. Der tror jeg det handler mye om personlighet og motivasjon. Veldig mange utdanner seg som voksne. Kjør på, sier jeg bare! Anonymkode: 6f943...cc3 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #11 Skrevet 17. februar 2023 Jeg har startet på ny bachelor nå, er 42 år. Jeg er en av de eldste men det går fint! Men må si jeg savner arbeidslivet også, med de rutinene og sosialt fellesskap det gir. Det sosiale blir ikke helt det samme på studiet i vår alder, selv om jeg har funnet en gjeng jeg trives med. Jeg tenker om du tar en bachelor i økonomi/adm kan du fort få en grei lønn. Jeg har en bachelor i det fra «ungdommen» og hadde årslønn på ca 750k før jeg gikk over til å studere. Da hadde jeg jo en del erfaring altså, men bransjen skriker jo etter folk. Ikke så godt å vite når du er ferdig da, men sånn er det jo med alt. Utenom helse/omsorg da, der e det jo alltid behov. Men jeg vil uansett si at du bør gjøre det! Selv om noen av deler ved studielivet er tungt med familielivet på siden, gir det meg jo også mye fleksibilitet. Har aldri angret på at jeg sa opp min faste jobb og begynte på studier. Lykke til! Anonymkode: b1d00...8c1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #12 Skrevet 17. februar 2023 Just now, AnonymBruker said: For å sette det litt på spissen: Om 3 år vil du være 47 år uansett - Livet er for kort til å angre på ting man har lyst til å gjøre. Anonymkode: 73380...ced Livet er vel også litt for kort til å bruke 3 år på en utdannelse som ikke fører til jobb. Derfor jeg er veldig i tvil på dette. Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #13 Skrevet 17. februar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har startet på ny bachelor nå, er 42 år. Jeg er en av de eldste men det går fint! Men må si jeg savner arbeidslivet også, med de rutinene og sosialt fellesskap det gir. Det sosiale blir ikke helt det samme på studiet i vår alder, selv om jeg har funnet en gjeng jeg trives med. Jeg tenker om du tar en bachelor i økonomi/adm kan du fort få en grei lønn. Jeg har en bachelor i det fra «ungdommen» og hadde årslønn på ca 750k før jeg gikk over til å studere. Da hadde jeg jo en del erfaring altså, men bransjen skriker jo etter folk. Ikke så godt å vite når du er ferdig da, men sånn er det jo med alt. Utenom helse/omsorg da, der e det jo alltid behov. Men jeg vil uansett si at du bør gjøre det! Selv om noen av deler ved studielivet er tungt med familielivet på siden, gir det meg jo også mye fleksibilitet. Har aldri angret på at jeg sa opp min faste jobb og begynte på studier. Lykke til! Anonymkode: b1d00...8c1 Takk for denne... har tenkt litt i øk adm baner. Som nevnt tok jeg et økonomi emne på univeristet for noen år siden og surfet lett gjennom til toppkarakter på eksamen. Har alltid ført eget regnskap og har interesse for økonomi. Vil det være kurant å få jobb med øk adm med gode karakterer selv om jeg er i slutten av 40 årene? Anonymkode: 4382a...2de
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #14 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Livet er vel også litt for kort til å bruke 3 år på en utdannelse som ikke fører til jobb. Derfor jeg er veldig i tvil på dette. Anonymkode: 4382a...2de Utdanning er sjelden bortkastet uansett 😊 Anonymkode: 6f943...cc3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #15 Skrevet 17. februar 2023 Jeg gjorde det, tok økonomi, jobber med regnskap og tjener godt over 700 000. Har aldri angret, selv om jeg gikk ned i lønn i forhold til tidligere yrke. Anonymkode: fb7ea...779
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #16 Skrevet 17. februar 2023 Dette med alder tror jeg også handler litt om hvilken bransje du skal inn i. Skal du jobbe med mennesker f.eks så er det jo flere som setter pris på at du kommer inn med litt livserfaring. Jeg fikk nettopp en deltidsjobb på siden av sosionomstudiene, og da fikk jeg vite etterpå at jeg var den eneste «gamle» kandidaten, men ble allikevel valgt fordi jeg virket trygg i meg selv og hadde livserfaring. Men skal du inn i typisk kontorbransje så ser jeg jo tendensene til at de over 50 blir nedprioritert, samtidig som jeg observerer stadig mer motstand mot dette på f.eks Linkedin. Så jeg har troen på at det der kommer seg! Anonymkode: b1d00...8c1 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #17 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for denne... har tenkt litt i øk adm baner. Som nevnt tok jeg et økonomi emne på univeristet for noen år siden og surfet lett gjennom til toppkarakter på eksamen. Har alltid ført eget regnskap og har interesse for økonomi. Vil det være kurant å få jobb med øk adm med gode karakterer selv om jeg er i slutten av 40 årene? Anonymkode: 4382a...2de Hvis bransjen holder seg sånn som nå så bør det gå fint iallefall! Men blir det dårlig marked er det ikke godt å si… men sånt vet du jo aldri, og får heller aldri vite om du ikke tar sjansen😉 Anonymkode: b1d00...8c1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #18 Skrevet 17. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Livet er vel også litt for kort til å bruke 3 år på en utdannelse som ikke fører til jobb. Derfor jeg er veldig i tvil på dette. Anonymkode: 4382a...2de Kjipt å ende opp med 500 K i studiegjeld og vanskeligheter med å få relevant jobb (sitter igjen med samme lønn som før studier..) når du nærmer deg 50. Anonymkode: 62669...9bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2023 #19 Skrevet 17. februar 2023 600 000 er vel ganske normal lønn nå. Anonymkode: e5b0f...9cd
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2023 #20 Skrevet 18. februar 2023 Noen flere som har tanker for og i mot muligheten for å lande en ok jobb som nyutdannet i slutten av 40 årene? Jeg vil jo være godt voksen, men samtidig antaglig ha oppunder 20 år igjen i arbeidslivet. Er det skikkelig vanskelig? Anonymkode: 4382a...2de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå