Gå til innhold

Er det vanlig å være så nervøs når en kjører bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg hadde oppkjøring for noen uker siden, og bestod på første forsøk. Jeg har kjørt 4 turer så langt på egenhånd, men jeg kjenner meg veldig nervøs og anspent når jeg kjører bil... Jeg er så innmari redd for at jeg skal gjøre noe feil eller at jeg skal skade andre eller meg selv. Det har ikke oppstått noen situasjoner enda (og forhåpentligvis aldri), men jeg klarer ikke å finne roen 100%.. Er dette vanlig i starten, er det bare å kjøre på med mengdetrening? Noen tips?😓

Anonymkode: 32813...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner igjen det. For meg handlet det om at jeg ble nervøs for at jeg plutselig var helt alene når jeg skulle kjøre. Det gikk seg til med litt trening da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig stressa for å være alene i bilen det første halvåret, så gikk det seg til. Nå tenker jeg ikke over at jeg kjører en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vixella skrev (45 minutter siden):

Kjenner igjen det. For meg handlet det om at jeg ble nervøs for at jeg plutselig var helt alene når jeg skulle kjøre. Det gikk seg til med litt trening da.

Å, fint å høre at jeg ikke er alene om det. Jeg sliter også med det at jeg plutselig er alene. Plutselig ingen som kan komme med tilbakemeldinger, helt alene om alt. Men da får jeg øve mer! 

Alice123 skrev (43 minutter siden):

Jeg var veldig stressa for å være alene i bilen det første halvåret, så gikk det seg til. Nå tenker jeg ikke over at jeg kjører en gang :)

Da er det håp! Jeg får øve masse og bli mer trygg på egne kjøreferdigheter så håper jeg roen følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg hadde oppkjøring for noen uker siden, og bestod på første forsøk. Jeg har kjørt 4 turer så langt på egenhånd, men jeg kjenner meg veldig nervøs og anspent når jeg kjører bil... Jeg er så innmari redd for at jeg skal gjøre noe feil eller at jeg skal skade andre eller meg selv. Det har ikke oppstått noen situasjoner enda (og forhåpentligvis aldri), men jeg klarer ikke å finne roen 100%.. Er dette vanlig i starten, er det bare å kjøre på med mengdetrening? Noen tips?😓

Ja det er helt vanlig i starten, tips er å kjøre mer

Anonymkode: f1432...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Jeg har hatt lappen i tre måneder nå og ingen skikkelig ubehagelige opplevelser, bare litt småfeil som jeg har lært av. Jeg er mye mindre nervøs enn i begynnelsen, men jeg kjenner fortsatt en kiling i magen. Men det blir lettere og lettere.

Jeg passer på å kjøre nesten hver eneste dag. Tar med hunden på tur, så har noen faste steder, også prøver jeg nye steder et par ganger i uka.

Anonymkode: 82854...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har med mengdetrening å gjøre, men også at du holder deg på den vanskelighetsgraden du er komfortabel med lenge nok til at neste steg ikke blir overveldende. Kjør på lite befolkede, øde steder i begynnelsen, og bor du i en by/tettsted som du må gjennom for å komme ut til de øde områdene, så finn en eneste rute som du lærer 100% før du utvider gradvis. Ikke for store utfordringer i begynnelsen, øk gradvis vanskelighetsgrad, og mye kjøring.

Anonymkode: 42764...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå du virkelig lærer å kjøre bil. Nå har du ingen som sitter ved siden av og er klar til å gripe inn hvis noe skjer, du må stole på deg selv. Sensoren din på oppkjøringen mente at du var klar for å slippes løs i trafikken alene, han/hun hadde strøket deg ellers. Så kjør så ofte og mye du kan, både korte og lange turer. Etter hvert blir du sikrere på deg selv.

Og du, hvis passasjerer begynner å kommentere kjøringen din er det helt greit å stoppe og be dem forlate bilen. Til og med hvis passasjeren er din far (ja, jeg gjorde faktisk det, og han har aldri sagt et ord om kjøringen min etterpå).

Anonymkode: d65dd...419

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Ikke så lenge siden jeg fikk lappen, og er nervøs når jeg kjører. Ikke så mye når jeg kjører til/fra jobb, for den ruta har jeg blitt så vant med. Men mest når jeg skal kjøre andre steder. Bor ikke så langt fra Oslo, og blir helt stressa av den oslo-trafikken. Skal jeg et sted hvor raskeste veien er å kjøre gjennom oslo, så kjører jeg heller en omvei. Liker heller ikke å kjøre på landevei med 80. Da stopper jeg innimellom og slipper folk forbi. 

Skal jeg og samboer på langtur, så kjører som oftest han, fordi jeg er så treig 🤣

Anonymkode: 484c0...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt vanlig. Jeg har hatt lappen i tre måneder nå og ingen skikkelig ubehagelige opplevelser, bare litt småfeil som jeg har lært av. Jeg er mye mindre nervøs enn i begynnelsen, men jeg kjenner fortsatt en kiling i magen. Men det blir lettere og lettere.

Jeg passer på å kjøre nesten hver eneste dag. Tar med hunden på tur, så har noen faste steder, også prøver jeg nye steder et par ganger i uka.

Du kjører nesten hver dag, og føler en kiling i magen etter tre måneder? Wow. Er du en nervøs person på andre ting?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og grattis med lappen👏👏 Dette kommer seg med litt mengdetrening som flere er inne på. Jeg var som deg, men det ga seg etter hvert.

Følg magefølelsen og fartsgrensen. Ikke la deg presse til å kjøre for fort hvis noen bak legger seg opp i «rompa». De får bare innfinne seg med å kjøre i fartsgrensen som deg. Følg magefølelsen din. 😘

Anonymkode: 3cbaf...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig, tror alle er litt nervøse di første månedene med lappen. Men kjør mye, kjør overalt. Sett på musikk og kos deg, så vil kjøring bli en vanesak 😊 

Anonymkode: 811be...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser alltid, har hatt lappen i ett år men kjører for lite,  ja fordi det er stress🤪. Jeg tar så mye kollektiv jeg kan så jeg bare utsetter stresset 🤪

Anonymkode: 8ca1d...e3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk til alle som har svart! veldig glad for at jeg ikke har vært alene om dette. Jeg har siden jeg opprettet tråden kjørt nesten daglig. Dette både for å utfordre meg selv, men også bli tryggere i trafikken. Det har hjulpet masse! Det oppstår fremdeles situasjoner hvor jeg blir småstresset, men jeg har blitt mye roligere og klarer å håndtere dem mye bedre. TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare bra være skjerpa. Altfor mange "verdensmestere" i trafikken! 

Anonymkode: b2c42...9cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2023 at 12:45 PM, Reign said:

Du kjører nesten hver dag, og føler en kiling i magen etter tre måneder? Wow. Er du en nervøs person på andre ting?

Nei, det er jeg ikke.

KG er hyggelig som vanlig 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde øvelseskjørt på veiene siden jeg var 16 og var flink. Klarte meg med 10 timer på kjøreskole inkl langveiskjøring, mørkekjøring og glattkjøring. Jeg hadde flere ganger kjørt svært korte strekker alene, snakk om Max 500 meter til og fra.

Aliikevel var jeg nervøs første gangene jeg selv skulle kjøre bil over lengre strekk. De gikk seg til ganske raskt og nervøsiteten ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...