Gå til innhold

Nybegynner og dårlig form - hvor mye pushe seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske overvektig og i dårlig form, jeg er også over førti år. Jeg begynte å trene ca 3 ganger i uka i fjor høst og har gjort det siden da. Har merket at formen er blitt ganske mye bedre, men er fortsatt i dårlig form sammenlignet med de fleste andre på min alder.

Jeg var på en treningsøkt i går kveld som var lang og krevende, såpass at jeg kjenner enda at kroppen er litt sliten. I tillegg har jeg sovet dårlig de to siste dagene så jeg er sove-trøtt.

Jeg skal egentlig på trening i kveld også, og har lyst. Men hvor går grensen på å ta hensyn til en utrent kropp og ikke presse meg for hardt når kroppen er sliten og trøtt, og å ikke bruke det som en unnskyldning for å ikke pushe seg selv og trene selv om man ikke er 100%

Anonymkode: f0fac...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den grensen er noe man lærer seg over tid, ved å være bevisst på egen kropp og hvordan den reagerer på ting. Det er vanskelig å avgjøre som "nybegynner" :)

Om kroppen er "Litt sliten", gjør det ingenting. At du er sove-trøtt er heller ikke krise. Ingen av de tingene er noe jeg ville ansett som grunn til å skippe treningen. 

Det du kan gjøre, er å heller begynne rolig og ta det litt forsikrig, og kjenne på hvordan kroppen har det etter hvert.

Anonymkode: 8f2ad...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips; Ikke tenk, bare gjør.

pleier å si det til meg selv når jeg begynner å lage unnskyldninger for å ikke trene.
Ikke begynn på "Jeg er for sliten, jeg trente igår, jeg orker ikke, jeg gidder ikke". Bare si "IKKE TENK, BARE GJØR DET."

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg er enig i det å ikke tenke og vurdere, men bare gjøre. Det er også noe jeg gjør selv ofte. Men jeg bare kom i stuss på når man evt bikker over grensen til at det blir usunt. Når bør man lytte til kroppen og ikke avfeie det som en unnskyldning? Og når kan man ignorere signalene fordi det ER en unnskyldning?

TS

Anonymkode: f0fac...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takker for svar.

Jeg er enig i det å ikke tenke og vurdere, men bare gjøre. Det er også noe jeg gjør selv ofte. Men jeg bare kom i stuss på når man evt bikker over grensen til at det blir usunt. Når bør man lytte til kroppen og ikke avfeie det som en unnskyldning? Og når kan man ignorere signalene fordi det ER en unnskyldning?

TS

Anonymkode: f0fac...a0e

Så lenge du trener riktig, så er ikke det å trene 3 dager i uken "for mye" for kroppen. Om du kjenner på vondt i en kroppsdel over flere dager (tenker mer enn 3 dager), så kan trappe ned treningen på den delen av kroppen.

Om du er bekymret for egen kropp, ta en runde med PT for å se at du trener "riktig". 

Anonymkode: 08921...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tenker jeg at det er bedre å trene litt, enn ingenting. Så om du ikke klarer å yte mer enn 70%, jaja, men du har i det minste trent! 

Anonymkode: 08921...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man er trøtt, kvikner man som regel til når man først er på trening. Merker du når du er på trening at det absolutt ikke går, gjennomfør økten med en mindre intensitet. Som regel går det fint å pushe seg, men vet om en som presset seg så hardt over lengre tid qt resultatene stoppet og han var alltid sliten. Han roet ned intensiteten litt så ordnet alt seg. Dette er en balanse som bare du kan finne ut av. Bare pass på at du ikke bruker det som en unnskyldning til å ikke presse på noe 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Også tenker jeg at det er bedre å trene litt, enn ingenting. Så om du ikke klarer å yte mer enn 70%, jaja, men du har i det minste trent! 

Anonymkode: 08921...155

Og, det er lettere å falle ut av en vane om man dropper den en dag, enn om man bare heller tar en lett økt. Så bedre å ta en lettere økt, enn å ta ingen økt, rett og slett for å holde på vanen, og ikke kjenne på "gu kor deilig det er å ha en hel ettermiddag uten forpliktelser", og så ramle av vognen. 

Anonymkode: 8f2ad...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å variere med en god powerwalk/vektvest. Tilpass så du faktisk gjennomfører. Er viktig for motivasjonen :Sciurus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du trent i en del måneder, og du sier selv at formen har blitt bedre, så da er nok kroppen din sterk nok og vant nok til treningen at du tåler å pushe deg litt. Men kanskje trening to dager på rad ikke er helt optimalt ennå? Ville tatt en hviledag mellom øktene. 

Anonymkode: e5f5a...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten oppdatering:

Jeg reiste på trening. Da jeg først hadde kommet i gang og blitt varm så kjente jeg ikke noe til verken at jeg var sliten eller trøtt og økten gikk helt fint. Nå er det hviledag i morgen, trening torsdag og hvil hele helga. Jeg er glad jeg reiste!

TS

Anonymkode: f0fac...a0e

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke pulsklokke til oppsett for trening og restitusjon. Bruker selv en Fenix fra Garmin til dette. Er veldig nyttig med tilbakemeldinger av all slags art. Får beskjed om å legge inn hardere innsats i intervaller dersom pulsen er under nivået jeg på forhånd har satt for aktiviteten. Tvinges eksempelvis opp på terskelnivå når man sluntrer litt unna. Når det gjelder restitusjon så blir man også oppfordret til å ta en roligere dag dersom kroppens totale treningsbelastning overstiger restitusjonstiden kroppen trenger for å oppta treningen. Synes i allefall det er svært nyttig for min del. Er vanskelig å kjenne etter om man bare ønsker å sluntre unna en dag eller flere eller om man faktisk trenger tid til restitusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.2.2023 den 21.51):

Bare en liten oppdatering:

Jeg reiste på trening. Da jeg først hadde kommet i gang og blitt varm så kjente jeg ikke noe til verken at jeg var sliten eller trøtt og økten gikk helt fint. Nå er det hviledag i morgen, trening torsdag og hvil hele helga. Jeg er glad jeg reiste!

TS

Anonymkode: f0fac...a0e

Det er sant som de sier, man angrer aldri på en treningsøkt 😄 

Dessverre glemmer jeg ofte dette når jeg er sliten, trøtt og sitter godt plantet i sofaen.

Anonymkode: 37834...a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt jeg gjør, det gjør jeg for mye. Også trening. 
Dersom du føler at muskulaturen er sur og sår, og du er unaturlig sliten; ta det rolig. Kanskje gå en tur istedet-
Jeg har klart å trene på meg betennelser, prolaps og andre slitasjegreier, som egentlig ikke har medført anna enn at jeg har fått totale avbrudd. Det er frustrerende. Nå har jeg lært å ta det litt mer med ro, men har fortsatt lett for å "ta av".

Pass på deg. Om du tar det rolig en dag, så husk at du slår alle som blir sittende i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (På 17.2.2023 den 18.08):

Alt jeg gjør, det gjør jeg for mye. Også trening. 
Dersom du føler at muskulaturen er sur og sår, og du er unaturlig sliten; ta det rolig. Kanskje gå en tur istedet-
Jeg har klart å trene på meg betennelser, prolaps og andre slitasjegreier, som egentlig ikke har medført anna enn at jeg har fått totale avbrudd. Det er frustrerende. Nå har jeg lært å ta det litt mer med ro, men har fortsatt lett for å "ta av".

Pass på deg. Om du tar det rolig en dag, så husk at du slår alle som blir sittende i sofaen.

Jo, men så skjedde ikke dette i TS sitt tilfelle. Hun va "sliten og trøtt" (noe alle kjenner på i hverdagen), men hadde ikke vondt noe sted. Og hun fikk masse utbytte av å tåle å pushe seg litt. Så var hun fornuftig og tok et par hviledager resten av uken. 

Greit å ikke alltid krisemaksimere. 

Anonymkode: e5f5a...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...