Gå til innhold

Går det bra? Synes ikke man skal spørre hvem som helst om dette...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi blir oppfordret til å spørre om slikt, "bry deg" "Spør" "gi tid"....gud veit hva...

Alle forventer jo "bra" som svar når de spør om hvordan det går, alle har det ikke bra. Alle ønsker heller ikke å dele dette med hvem som helst, så tenk deg godt om.

For min del: Nei, det går ikke bra. Så verste spørsmålet jeg kan få.

Anonymkode: b99d8...ff3

  • Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er det bare så enkelt å si at du ikke ønsker å prate om det. 

Blir tydeligvis aldri bra nok for mennesker, enten om man spør om det går bra eller om man ikke gjør det. 

Slutt å vær så nærtagen.

Anonymkode: 29d83...a14

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg det er bedre om du klarer å ta ansvar for hva du selv svarer, enn at folk skal la være å spørre/vise omsorg og være redd for at noen skal bli krenket. 

Det er helt innafor å svare at det går bra selv det ikke går bra. Det er lov å være ærlig om hvordan du har det om du har lyst til å åpne deg for personen. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et kulturelt spørsmål for å invitere hverandre til dialog på en høflig måte. 

USA er vel verstingen rundt dette. "How are you?" kommer istedenfor et hei. Det er ikke meningen at man skal svare på det ærlig. 

Har inntrykk av at folk i Norge spør mest fordi hvis noen i tilfelle sier noe annet enn "bra", så har de sladder med seg videre. For de bryr seg jo ikke om deg, og de forteller gladelig videre til andre at du sliter hvis du nevner noe om dine problemer. 

Da jeg var igjennom en vanskelig periode i livet synes jeg også spørsmålet var belastende og tullete. Jeg ble liksom tvunget til å lyve folk opp i trynet allerede når man møttes, fordi jeg følte jeg måtte svare "bra". Av erfaring lønner det seg aldri å svare ærlig på det. Du får ingenting igjen for det, og du risikerer å bli utsatt for sladder.

Men du må kjenne på det selv. Gjør det kort, vagt og enkelt.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv inn noen alternative standardsvar som føles litt mindre feil og samtidig hverken deler for mye eller åpner for oppfølgingsspørsmål. Mine mest brukte er Greit nokDet går eller rett og slett bare Joda... Og med deg? Snu spørsmålet tilbake, så er du kvitt problemet. I de fleste sammenhenger forventer ikke folk mer enn et kort, overfladisk svar - det er bare et høflighetsrituale.

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spør noen om det går bra, så legger man jo ordet i munnen på den andre som kanskje ikke har det bra, men føler man må si at det går bra fordi det forventes.

Det er mye bedre å spørre: " Hvordan går det?" men da kan man jo få til svar at det ikke går så bra, og det vil vel ikke folk høre for de vil bare høre at det går bra.

Anonymkode: 9a356...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på det som en hilsen, som "god jul", det er ikke meningen at du skal si "nei, julen min er elendig". Det er meningen at du skal hilse tilbake, og kan eventuelt si noe om hva du driver med om dagen. Noe som kan gjøre det lettere å komme i samtale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her....

Jeg pleier å svare: det vil jeg ikke snakke om eller nei.....

Da sperrer jo folk opp øynene.

Anonymkode: b99d8...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (57 minutter siden):

Øv inn noen alternative standardsvar som føles litt mindre feil og samtidig hverken deler for mye eller åpner for oppfølgingsspørsmål. Mine mest brukte er Greit nokDet går eller rett og slett bare Joda... Og med deg? Snu spørsmålet tilbake, så er du kvitt problemet. I de fleste sammenhenger forventer ikke folk mer enn et kort, overfladisk svar - det er bare et høflighetsrituale.

Dette. Det er bare et høflighetsrituale og ikke noe personlig. Er jo ingen som stopper deg fra å svare med at ting går rett vest, at du har det greit, at ting kunne gått bedre, osv osv.

Får litt inntrykket på at dette her er bare noe du klager på for å klage, og det er ikke nødvendigvis galt det. Er bra å gå ut litt når det er behov for det.

Anonymkode: 5fec0...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer som oftes: Det går greit etter forholdene. 

Anonymkode: 4af2e...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om det hvis det kan virke som alt ikke er så bra, i tilfelle det er noe jeg kan gjøre, så får de svare det de føler for. Ergo er det helt greit å si både «Det går fint» om du ikke vil snakke om det, eller «Det går faktisk ganske dritt om dagen» om du vil. Har jeg ikke tid/ork til å forholde meg til det siste svaret spør jeg ikke.

Anonymkode: 903fc...885

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her....

Jeg pleier å svare: det vil jeg ikke snakke om eller nei.....

Da sperrer jo folk opp øynene.

Anonymkode: b99d8...ff3

Det er jo fordi frasen "går det bra med deg?" er en ren høflighetsfrase. Jeg syns faktisk at det er langt mer uhøflig å svare "det vil jeg ikke snakke om". Du svarer bare "jo det går helt greit, hva med deg?" Dette er ikke et spørsmål hvor det forventes et ærlig svar, dette er en høflighetsfrase som man gjerne stiller i forbifarten. Det er litt vulgært å øse ut om sin elendighet eller å svare surt bare fordi noen kommer med et standard høflighetsspørsmål. 

Anonymkode: 52f9c...1be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Athena Freyja skrev (Akkurat nå):

Alltid sett på det som en høflighetsfrase. 

Ja man stiller jo hvem som helst det spørsmålet. I barnehagen ved levering/henting, på jobben på vei i inn i et møte osv. "Hei så lenge siden! Går det bra med dere?" Osv. Syns jeg hører folk spørre om det overalt. Jeg er inne i en krevende periode og svarer stort sett "Ja det går greit, og hva med deg?" 

Anonymkode: 52f9c...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er et fælt spørsmål, det er så konfronterende- enten det går bra eller dårlig. Litt i samme stil som «hvem er du da?». Kan man ikke vise at man bryr seg med å snakke mer naturlig sammen og gi rom for å snakke om ulike ting og så kommet det som føles naturlig å snakke om da? Jeg tror aldri jeg klarer å «åpne» meg for noen som et svar på et så konfronterende og stort spørsmål. Ting er sjelden så svart hvitt. 
 

Anonymkode: d40fb...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS her....

Jeg pleier å svare: det vil jeg ikke snakke om eller nei.....

Da sperrer jo folk opp øynene.

Anonymkode: b99d8...ff3

Da mamma døde og jeg fikk spørsmålet (ti ganger hver dag) svarte jeg bare; "Det går". 

Med mindre det var noen jeg ville være åpen med, da snakket vi. 

Om jeg generelt har en dårlig dag, og noe spør, så svarer jeg bare "Det går bra, og du da?" 

Så ser egentlig ikke det store problemet med dette spørsmålet. 

Man må jo se an hvem som spør, og i hvilken setting. Så forstår du får rare blikk om du svarer slik til noen som bruker det som en høflighetsfrase. 

Anonymkode: c95ff...d81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, vet du hva. Da får du lukke igjen øra. Det er helt normalt å spørre hvordan det går med folk, og det er på ingen måte ufint. Noen spør fordi de bryr seg, noen av høflighet, og noen for å få i gang en samtale. Men ingen spør for å krenke deg. Rull inn krenkepuppa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør kun de få jeg virkelig bryr meg om dette nå. Jeg har sluttet å spørre alle andre, for jeg ser jo at mange ikke helt vet hva de skal si og føler seg ukomfortabel. Da gir jeg de heller et smil og støtter på andre måter om mulig. Jeg vet jo at hver dag kan være helt annerledes enn den som var og noen ganger er alt helt forferdelig. Kanskje bedre å bidra med et smil og et lyttende øre til hva som helst det velges å snakkes om.

Anonymkode: f6798...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg spør kun de få jeg virkelig bryr meg om dette nå. Jeg har sluttet å spørre alle andre, for jeg ser jo at mange ikke helt vet hva de skal si og føler seg ukomfortabel. Da gir jeg de heller et smil og støtter på andre måter om mulig. Jeg vet jo at hver dag kan være helt annerledes enn den som var og noen ganger er alt helt forferdelig. Kanskje bedre å bidra med et smil og et lyttende øre til hva som helst det velges å snakkes om.

Anonymkode: f6798...bcf

Men hva sier du når du møter kollegaer ved kaffemaskinen? Når du ringer en du ikke har pratet med på en stund, selv en perifer. 

Går det bra? Er jo den mest normale icebreakeren i en samtale. Og man kan velge akkurat hva man vil svare. "Jo, takk, og du?", "Tja, bortsett fra dette været", "Ja, det er jo travelt nå, men vi er vant med det", "Ja, huff, jeg var slått ut syk forrige uke, så det er godt å være på beina igjen". 

Det finnes jo ikke et spørsmål det er lettere å svare mindre personlig på. 

Og det gjelder også når du vet at spørsmålet er rettet mot en spesiell sak. Selv etter dødsfallet, svarte jeg bare "Det er jo full fart, da, men prosjekt x utvikler seg jo bra...." Så forstod de at det var et tema jeg ikke ville snakke om den dagen. 

Anonymkode: c95ff...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

TS her....

Jeg pleier å svare: det vil jeg ikke snakke om eller nei.....

Da sperrer jo folk opp øynene.

Anonymkode: b99d8...ff3

Som andre sier så er det bare en høflighetsfrase. Med å svare som du gjør så fremstår du gjerne som at du ikke bryr deg. Jeg råder deg til å heller holde deg til Det går bra, greit og heller snu spørsmålet i retur. Det er nemlig seg selv folk flest vil snakke om. På den måten beholder du den gode tonen.

Mine go to hvis ikke jeg har det så greit er "Kan ikke annet enn å klage, enn med deg da" (med et glimt i øyet), eller "Det er snart helg, du da?" (Uansett hvilke ukedag det er).

Det kommer selvsagt an på hvem som spør og hvor ekte jeg oppfatter spørsmålet.

Men, i bunn og grunn så er det bare en måte å hilse på.

Anonymkode: b2232...72b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...