Gå til innhold

Hun bruker strømstøtta og engangsutbetaling på tull og sløs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OG blir sur når jeg sier til henne at jeg ikke blir med henne på shopping osv hvis hun skal bruke de pengene. .

Venninna mi eier ikke økonomisk sans. Hvordan få henne til å skjønne at dette er penger hun bør spare? Hun blir jo sur hver gang jeg prøver å si det

Anonymkode: 4b16d...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor føler du at det er din jobb å fortelle henne hvordan hun skal bruke pengene sine? Hadde blitt kjempeirritert om en av mine "venninner" skulle lagt seg bort i det. 

Anonymkode: 84c9d...e9f

  • Liker 24
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

OG blir sur når jeg sier til henne at jeg ikke blir med henne på shopping osv hvis hun skal bruke de pengene. .

Venninna mi eier ikke økonomisk sans. Hvordan få henne til å skjønne at dette er penger hun bør spare? Hun blir jo sur hver gang jeg prøver å si det

Anonymkode: 4b16d...f0e

Det er da ikke ditt problem. Først når hun klager over dårlig økonomi, da kan du si at du ikke gidder å høre på det.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en venninne. Ikke verge, mor eller økonomisk rådgiver. Det er greit å påpeke noe det ser ut til at venner har problemer med, men "hver gang" høres ut som at du går ut av rollen som venn til å være det første jeg skrev. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

OG blir sur når jeg sier til henne at jeg ikke blir med henne på shopping osv hvis hun skal bruke de pengene. .

Venninna mi eier ikke økonomisk sans. Hvordan få henne til å skjønne at dette er penger hun bør spare? Hun blir jo sur hver gang jeg prøver å si det

Anonymkode: 4b16d...f0e

Strømstøtte og generell trygd er anstendig inntekt i Norge. Det er det vi lever av, så da kan en bruke det på det en vil.

Anonymkode: 4ebb4...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun betaler regningene sine og har penger til mat på bordet og uforutsette utgifter, hvorfor skal det være noe du skal kommentere på?

Hva er historien bak her?

 

Anonymkode: 1e92f...a95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke ditt problem, pass på deg selv.

Anonymkode: fb661...986

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

OG blir sur når jeg sier til henne at jeg ikke blir med henne på shopping osv hvis hun skal bruke de pengene. .

Venninna mi eier ikke økonomisk sans. Hvordan få henne til å skjønne at dette er penger hun bør spare? Hun blir jo sur hver gang jeg prøver å si det

Anonymkode: 4b16d...f0e

Hvorfor i alle dager blander du deg i det? Hvordan vet du at hun bruker strømstøtten og engsngsutbetealingen på shopping og ikke shoppingpenger? Er engangsutbetslingen øremerket noe spesielt etter din oppfatning? Så sant hun ikke skylder deg penger har du ingenting med dette. Håper hun får med seg en hyggelig venninne på shopping. 
 

når det gjelder « og skjønne at dette er penger hun bør spare» , er det ofte etter at man har blitt blakk noen ganger man lærer det. Ikke av sure « venninner». Litt uklart om du har innsikt nok i hennes økonomi til og vite at dette er penger hun bør spare. Har hun ubetalte regninger vil noen andre minne henne på dette . 

Anonymkode: 3cba4...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens høye inflasjon som ikke ser ut til å avta, er det kanskje ikke dumt å bruke pengene mens de ennå har verdi.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har da ikke du noe med. Jeg skjønner godt at hun blir sur.

Anonymkode: 8ea63...548

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg shopper også for strømstøtten min, har ingen mulighet til å spare den, strømregninga er jo 4 ganger så høy som den bruker å være.. nå shopper jeg riktignok mat til å ha på bordet, bleier, drivstoff og evt klær vi trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så venninna di blir sur når du blander deg inn i økonomien hennes?

Kanskje du ikke blander deg nok.

Burde se i kjøleskapet hennes og. Passe på at hun spiser etter dine kriterier. Send hun en meldig når du syns hun bør legge seg osv.

Anonymkode: d08af...e22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skylder hun deg penger? 
Hvis ikke, har du virkelig ingenting med hva hun bruker pengene sine på. Du oppfører deg usmakelig. 
Jeg har også en venninne som er helt håpløs når det kommer til økonomi, og jeg tenker mitt når hun setter på seg vipper og bruker penger på anna tull, men jeg kunne da ALDRI ha sagt noe om det til henne. Hun vet hvor mye penger hun har, hun trenger ikke st jeg, som venninne forteller henne noe som helst om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe mer. Det er jo ikke dine penger hun bruker opp, og en ting er å hinte, hvis hun ikke tar hintet, blir det hennes sak.

Jeg har selv en venninne som klager over dårlig råd hele tiden, hun tar imot penger fra familien (som heller ikke sitter spesielt godt i det), samtidig som hun kjøper unødvendige ting hele tiden. Gudene vet hvor mange par sko hun har, f.eks.

Men det kunne ikke falle meg inn å si noe, det blir det bare bråk av.

Anonymkode: 14d4b...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du misunnelig på henne siden hun ikke skal bruke de pengene på shopping? 

Anonymkode: b53c2...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er vondt å se på når folk man er glad i tar (det man selv synes er) dårlige valg. Men man må bare la folk styre selv, så lenge de ikke har bedt om råd. Hvis man ikke klarer å akseptere at et menneske tar valg man selv ikke ville tatt, så må man jo fase ut vennskapet. 

Anonymkode: 98141...d40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min datter.Hun bruker penger hun ikke har(mastercard).En stygg gjeld hun har opparbeidet seg til.

Anonymkode: 8abf0...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte og de 3000 kr på shopping. Strømstøtten går jo til strømregningen. Men jeg har 100 000 kr på sparekontoen min, men det er det ikke en levende sjel som vet. Og jeg klager aldri over dårlig råd. Og jeg lever økonomisk, sånn så jeg ikke skal behøve å røre sparepengene. 

Jeg hadde blitt ganske irritert hvis en venninne, skulle bestemme hva jeg skulle bruke pengene mine på.

Anonymkode: 457fd...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dine penger? Nei. Har hun spurt om råd? Hvis nei, da er det ikke ditt område å stikke nesa inn i. Hun er voksen, å da er det vanvittig irriterende å bli belært av andre når man ikke har bedt om råd. Det er sånn man sørger for å bli unngått hvertfall. 

Anonymkode: d874e...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...