Gå til innhold

Pulsklokken sier jeg har veldig lav puls til tider, men hvor nøyaltig er den egentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen måler pulsklokken min puls nærmere 50 slag i minuttet. Hvilepulsen min ligger ellers på 66.

Er det normalt å ha noen minuttet med skikkelig lav puls av og til, eller er det klokka som tuller? Det skjer forøvrig med ulike modeller og merker. 

 

Anonymkode: 09fa1...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplever det samme. Har slått meg til ro med at jeg har naturlig lav puls når jeg er veldig avslappet. 

Anonymkode: d7c15...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et ikke verre enn å måle pulsen manuelt de gangene du er usikker på om klokken måler riktig. Hos meg viser pulsklokka noen ganger at jeg har 40i puls under trening og den reelt er over 160.

Anonymkode: 0d212...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det et ikke verre enn å måle pulsen manuelt de gangene du er usikker på om klokken måler riktig. Hos meg viser pulsklokka noen ganger at jeg har 40i puls under trening og den reelt er over 160.

Anonymkode: 0d212...eeb

Under trening er ikke de som måler på håndledd supernøyaktige, men i hvile burde de være greit nøyaktige om de sitter riktig 😊

Jeg sover aldri med klokka, og gjennom en vanlig dag er som regel den laveste pulsen rundt 55. Men sovner jeg på sofaen en sjelden gang med klokka på, så dupper den ned til rundt 44.

Som er omtrent det samme jeg hadde på natta under langtidsmåling av blodtrykk og langtids-EKG 😊

Endret av Sandum.PT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith
Sandum.PT skrev (4 timer siden):

Under trening er ikke de som måler på håndledd supernøyaktige, men i hvile burde de være greit nøyaktige om de sitter riktig 😊

Jeg sover aldri med klokka, og gjennom en vanlig dag er som regel den laveste pulsen rundt 55. Men sovner jeg på sofaen en sjelden gang med klokka på, så dupper den ned til rundt 44.

Som er omtrent det samme jeg hadde på natta under langtidsmåling av blodtrykk og langtids-EKG 😊

Ja samme hos meg, er som regel 5-10 slag lavere når jeg sover enn ved hvilepuls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pulsklokke påstår av og til at jeg har puls på trettitallet til tross for at jeg ikke har det... når jeg trener har jeg i følge klokken sjelden like høy puls som jeg faktisk har🙈

Anonymkode: 5329f...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være at dere bruker FitBit eller Applewatch? Vet at de i snitt registrerer 10 slag lavere puls enn eksempelvis Garmin og Polar gjør. Den samme feilmarginen opptrer også i forhold til skritt. Der regner eksempelvis FitBit omlag 10 % flere skritt enn hva Garmin gjør.  

(Disclaimer: har både lest om dette på nett + eid både Polar, FitBit og nå Garmin)

Endret av Den Sagnomsuste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har apple watch og fikk meg en helseundersøkelse pga pulsen om natten lå på 38 slag i minuttet. Resultatet etter en 24-timers måling var at jeg lå på 36 slag i minuttet. Ikke hele natten selvfølgelig, men flere ganger i løpet av natte, så jeg stoler i alle fall på pulsklokken min. 

Den er også ganske nøyaktig når den måler max-puls. 

Ellers så har jeg relativ lav hvilepuls ellers også, noe klokken bekrefter.

Anonymkode: 0b53b...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har apple watch og fikk meg en helseundersøkelse pga pulsen om natten lå på 38 slag i minuttet. Resultatet etter en 24-timers måling var at jeg lå på 36 slag i minuttet. Ikke hele natten selvfølgelig, men flere ganger i løpet av natte, så jeg stoler i alle fall på pulsklokken min. 

Den er også ganske nøyaktig når den måler max-puls. 

Ellers så har jeg relativ lav hvilepuls ellers også, noe klokken bekrefter.

Anonymkode: 0b53b...d15

Sammenlignet med hva? Tror ingen av disse klokkene er vist å være spesielt nøyaktige på høy puls under intensivt fysisk arbeid. De skal tross alt måle en fargeforskjell på under 2 % i huden.

Hvis du sammenligner med en algoritme som bruker alder, så er disse ikke veldig nøyaktige heller. Om du har hatt på et pulsbelte og en pulsklokke på den ene hånden og Apple Watch på den andre som måler på håndleddet, og de var ganske like under en makspulstest, så blir jeg veldig imponert over Apple! 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...