Gå til innhold

Hva heter "flink pike syndrom" på engelsk og finnes tilsvarende begrep om gutter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva heter "flink pike syndrom" på engelsk og finnes tilsvarende begrep om gutter?

Med flink pike syndrom tenker jeg på de som er ekstremt pliktoppfyllende, svært opptatt av å fremstå som de er best i "alt", man skal være suksessfull akademiske, vennemessig, kjærestemessig, yrkesmessig, kroppsmessig, osv. 

Anonymkode: 60af4...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"go-getter", "ambitious", "good girl", "benevolent", "altruistic"? Vet ikke noe ord som beskriver alt sammen.

Anonymkode: 6e3e3...905

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink pike-syndrom kalles vel rett og slett "good girl syndrome" på engelsk. 

Grunnen til at du ikke finner liknende uttrykk for gutter er at det er en jente-ting. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Med flink pike syndrom tenker jeg på de som er ekstremt pliktoppfyllende, svært opptatt av å fremstå som de er best i "alt", man skal være suksessfull akademiske, vennemessig, kjærestemessig, yrkesmessig, kroppsmessig, osv. 

Mnjaaaa... svært opptatt av å fremstå er jeg ikke helt enig i. Det handler mer om å ikke ønske å skuffe andre enn å sette opp en falsk fasade.. vi og samfunnet setter for høye krav og når vi skal leve opp til de uten å ta hensyn til vår egen mentale og fysiske helse og hva vi selv ønsker så kan det gå riktig galt. 

Flink pike syndrom er ikke noe positivt (for individene som har det) til tross for navnet. 

Og ja det heter good girl på engelsk. 

Anonymkode: 549b9...5bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

på Engelsk har man begrepet "Goody Two-Shoes" ...nokså likt "flink pike". For gutter har man ikke et lignende begrep, heller det motsatte , "boys will be boys".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...