Gå til innhold

Kan mange nye biler samanlignes med barnas lekegrind !


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7jprR/nye-boetesatser-skaper-reaksjoner-latterlig-aa-gi-saa-hoeye-boeter

Norge har verdens høgste bøtesatser  i forbindelse av  overtredelser av trakkreglene.  Blir ein tatt å snakke i mobilen under kjøring får ein kr.10.000 i bot,men ikkje forbudt å snakke i handsfri mobil.

Og tukle med mobilen under kjøring  er selvsagt heilt uakseptabelt og tar oppmerksamheten bort fra trafikkbildet. Nå er mange nye biler utstyrt med store skjermer på daschbordet, Det forlengst   blitt reist spørsmål om hvor mye også  desse tar oppmerksomheten bort fra trafikkbldet under kjøringen.  Bilfabrikkene er blitt ingeniørene s støste leketøy fabrikk, og nye biler er idag fylte med  en rekke svarte bokser, Bileiere, og  bilverkstader har idag store utfordringer med å holde seg oppdatert.  Det er til syvende sist sjåføren sitt ansvar og ferdes hensynsfult, og aktpågivende i trafikken . og  det tekniske utsstyret er  "kun"ment som eit 24

hjelpemiddel.  ABS, Anikrens, m.v. er til liten nytte dersom fører ikkje kan  bruke "hode" å avpasse  farten etter føre-og føreforhold, dekkutrustning m.v. 

 

Anonymkode: d371c...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du egentlig prøver å si her? Har du et spørsmål?

Men, ja, det er en kjensgjerning at skjermer i bil er upraktiske og har sikkerhetsrisikoer:

https://www.motor.no/bil/volvo-v70-knuser-biler-med-beroringsskjermer/228353

Men, tenk, så billig et Tesla-interiør er! Bare montér skjermen og et knipe brytere, ferdig. Det er vel heller dét som er motivasjonen.

Anonymkode: 12e14...353

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes premisset er litt rart når man har slike "tester". Om man setter meg inn i en 15 år gammel BMW og ber meg stille inn radio på en gitt kanal, slå på setevarmer, endre temperatur i kupé har jeg antagelig kjørt av veien et sted mens jeg tuklet med radioen, for jeg er ikke kjent i en BMW. Med en flunkende ny Volvo eller BMW iX er det bare å trykke inn en knapp på rattet og si "sett på radio, senk temperatur i kupe med to grader, slå på rattvarme og naviger til nærmeste ladestasjon". Man trenger ikke flytte blikket en millimeter, og man trenger ikke slippe rattet. 

Hvorfor skal de gamle skrotnissene på død og liv leke med den jævla skjermen når de har en fullt brukbar stemmeassistent boende i bilen?  

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har Android Automotive, fullintegrert i bilens systemer. Der kan jeg styre det meste av bilens funksjoner, og stemmeassistenten der er rimelig treffsikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 minutter siden):

Bilen min har Android Automotive, fullintegrert i bilens systemer. Der kan jeg styre det meste av bilens funksjoner, og stemmeassistenten der er rimelig treffsikker

Om Android sin er på linje med Siri, så er jeg ikke enig med deg. Men hei, om du er fornøyd, så er det bra. Jeg foretrekker kombinasjonen av skjerm og fysiske knapper som f.eks. Audi har valgt i A3, Q4 og e-tron GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/8/2023 at 3:26 PM, AnonymBruker said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7jprR/nye-boetesatser-skaper-reaksjoner-latterlig-aa-gi-saa-hoeye-boeter

Norge har verdens høgste bøtesatser  i forbindelse av  overtredelser av trakkreglene.  Blir ein tatt å snakke i mobilen under kjøring får ein kr.10.000 i bot,men ikkje forbudt å snakke i handsfri mobil.

Og tukle med mobilen under kjøring  er selvsagt heilt uakseptabelt og tar oppmerksamheten bort fra trafikkbildet. Nå er mange nye biler utstyrt med store skjermer på daschbordet, Det forlengst   blitt reist spørsmål om hvor mye også  desse tar oppmerksomheten bort fra trafikkbldet under kjøringen.  Bilfabrikkene er blitt ingeniørene s støste leketøy fabrikk, og nye biler er idag fylte med  en rekke svarte bokser, Bileiere, og  bilverkstader har idag store utfordringer med å holde seg oppdatert.  Det er til syvende sist sjåføren sitt ansvar og ferdes hensynsfult, og aktpågivende i trafikken . og  det tekniske utsstyret er  "kun"ment som eit 24

hjelpemiddel.  ABS, Anikrens, m.v. er til liten nytte dersom fører ikkje kan  bruke "hode" å avpasse  farten etter føre-og føreforhold, dekkutrustning m.v. 

 

Anonymkode: d371c...660

Og poenget ditt her er?

Anonymkode: b6aa0...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 10.2.2023 den 10.43):

Synes premisset er litt rart når man har slike "tester". Om man setter meg inn i en 15 år gammel BMW og ber meg stille inn radio på en gitt kanal, slå på setevarmer, endre temperatur i kupé har jeg antagelig kjørt av veien et sted mens jeg tuklet med radioen, for jeg er ikke kjent i en BMW. Med en flunkende ny Volvo eller BMW iX er det bare å trykke inn en knapp på rattet og si "sett på radio, senk temperatur i kupe med to grader, slå på rattvarme og naviger til nærmeste ladestasjon". Man trenger ikke flytte blikket en millimeter, og man trenger ikke slippe rattet. 

Hvorfor skal de gamle skrotnissene på død og liv leke med den jævla skjermen når de har en fullt brukbar stemmeassistent boende i bilen?  

Jeg har nesten flunkende ny volvo. Du rosemaler det veldig, den stemmegreia er ikke så perfekt hele tiden. Om du sliter med å justere manuelt på en 15 år gammel BMW (med mindre du tenker på å navigere i det noe overkompliserte skjermsystemet deres) så er ikke bilkjøring din greie. Ennå ikke møtt noen bil, selv ikke franske, hvor manuelle innstillinger og brytere har vært utfordrende. Ok, kanskje Alfa Romeo 164.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...