Gå til innhold

Hvordan leve med borderline personality disorder i forhold?


tuvano

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har det. Har slitt mye med det. Det går til helvette på ukentlig basis med meg og samboeren, men vi elsker hverandre og velger hverandre hver dag.

Vi har vært hos parterapaut sammen, det var veldig nyttig.

Anonymkode: c9475...c60

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har det. Har slitt mye med det. Det går til helvette på ukentlig basis med meg og samboeren, men vi elsker hverandre og velger hverandre hver dag.

Vi har vært hos parterapaut sammen, det var veldig nyttig.

Anonymkode: c9475...c60

Det er bra daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig. Toxic as fuck

Anonymkode: f6af3...17a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig vanskelig. Toxic as fuck

Anonymkode: f6af3...17a

Fra side / den som har bpd eller  deale med noen som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuvano skrev (1 time siden):

Fra side / den som har bpd eller  deale med noen som har det?

Begge deler men går værst utover partner

Anonymkode: f6af3...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefales ikke. Du blir ødelagt. Uansett hvor mye man jobber "sammen" med det, så blir du ødelagt. 

Selv om det er sykdom og ikke ondskap som gjør det, så vil vanligvis en "normal oppførsel" (altså slik sykdommen forløper) fra en med EUPF (Borderline) kvalifisere til psykisk vold. Du ender med å måtte tenke gjennom alt du gjør og sier, be om unnskyldning for ting, alt overtenkes eller mistolkes osv. Du tror etterhvert at dere har det bra likevel fordi det er et felles prosjekt, men den som nyter godt av det er den som er syk, den andre blir bare sakte skadet mer og mer. 

Anonymkode: a773c...9e8

  • Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke til kjærester at jeg har Borderline. Hvis man sier det får man bare skylden for alt som går galt. Ellers bruker jeg bevist personer med taushetsplikt til ventilering og diskutere ting jeg opplever som problematisk, samt er svært bevist på hvem jeg går inn i forhold med. Selv om jeg sliter i relasjoner, er det ikke sånn at alle og enhver for oppleve hvor sint jeg er i stand til å bli. Kalde menn med mange psykopatiske trekk, samt passivt agressive menn  som ikke greier kommunisere i det hele tatt er partnere som kommer til å få ett helvete med meg, helt garantert. Så jeg forsøker styre unna disse, men er nok litt dårligere til å gjenkjenne denne typen en kvinner flest fordi jeg raskt idealiserer menn i bli-kjent-fasen. Jeg fungere best sammen med trygge, rolige, åpne menn som ikke ser andres følelser som ett trusselbilde. Jeg er følsom, ikke ond.

 

 

Anonymkode: 7c75f...9f4

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd dette i et par år, har aldri blitt elsket og hatet så høyt noensinne, til sist så gikk det ikke lengre. Jeg tror at det kan fungere hvis den som har borderline innser det selv, da kan begge leve med det og akseptere det, hvis alt annet er godt. I mitt tilfelle så ville ikke min eks innse det, og jeg brukte selv lang tid på å forstå at det var slik, selv om familie på begge sider, venner osv påpekte det for meg.  

Anonymkode: 0040f...aa3

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline er i samme "problemkategorien" som psykopater og narsissister. Cluster B. Dette er en personlighetsforstyrrelse. Skal du være i et forhold, så er personligheten noe som bør være på stell. Jeg sier ikke at psykopater og andre skal være singel for alltid, men de som er sammen med folk med personlighetsforstyrrelser bør ha enormt sterke grenser og vite hva de går inn i.

Anonymkode: 2f0be...7ba

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt én person med Borderline. Han sa selv at det gikk fint fordi han ikke hadde noen symptomer. Uten symptomer får man ikke diagnose! Én av symptomene er mangel på selvinnsikt.

Anonymkode: 2f0be...7ba

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg sier ikke til kjærester at jeg har Borderline....Jeg er følsom, ikke ond.

Anonymkode: 7c75f...9f4

Det handler ikke om å være ond, men å ha objektivt sett problemer med følelser og relasjoner - og blant annet ærlighet/åpenhet. 

Anonymkode: 7734e...77f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer veldig an på hvor fungerende vedkommende er. Jeg ville ikke vært i forhold med meg for 10-20 år siden. Men nå er det flere år siden diagnosen ble fjernet og jeg har utallige mestringsstrategier til å ikke bli så på bærtur som tidligere. Har hatt de samme vennene i 12-17 år, bodd sammen sted i årevis. Lever så stabilt at det er nesten komisk å tenke på at jeg var emosjonelt ustabil i yngre dager. Men trodde i mange år at jeg ikke kom til å kunne være i forhold.

Anonymkode: 2ad16...c46

  • Liker 8
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det handler ikke om å være ond, men å ha objektivt sett problemer med følelser og relasjoner - og blant annet ærlighet/åpenhet. 

Anonymkode: 7734e...77f

Jeg var helt åpen og ærlig rundt dette tidligere, men opplevde at dette ble brukt til å legitimere grenseoverskridende oppførsel mot meg. Det syns jeg var ugreit og er derfor ikke lenger åpen på dette området. Jeg sier ikke at jeg aldri ville fortalt det til en kjæreste igjen, men det ville krevd tillitt og tid. Jeg vet ikke hvorfor du tror mennesker med Eupf ikke er ærlig og åpen? Jeg har blitt kritisert for mye, men aldri for løgn og falskhet. Er ikke det mer vanlig for andre Cluster B diagnoser? 

Anonymkode: 7c75f...9f4

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Borderline er i samme "problemkategorien" som psykopater og narsissister. Cluster B. Dette er en personlighetsforstyrrelse. Skal du være i et forhold, så er personligheten noe som bør være på stell. Jeg sier ikke at psykopater og andre skal være singel for alltid, men de som er sammen med folk med personlighetsforstyrrelser bør ha enormt sterke grenser og vite hva de går inn i.

Anonymkode: 2f0be...7ba

Du viser liten forståelse for borderline når du sammenligner med psykopater... En psykopat mangler empati og evnen til å sette seg inn i andres situasjon. En med borderline kan ha enormt mye empati og forståelse for andre. 
Folk med bpd har ofte veldig dårlig selvtillit og følelse av egen verdi. Som regel føler dem seg «mindre verdt» enn andre. Rake motsetningen til en psykopat med andre ord! 

Anonymkode: ed7f8...c1c

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lever med en med kptsd og borderline, og har et godt samliv med ham. Kommer nok mye an på hvor stabil vedkommende stort sett klarer å være, hvilke triggere vedkommende har og hvor lett/vanskelig det er å få personen i balanse igjen når dette gir utslag. 

Jeg kjenner min manns triggere godt, de er stort sett enkle å styre klar av, og jeg vet veldig godt hva som må til for å få ham i balanse igjen om han utagerer. Det er ikke som at jeg må liste meg rundt og passe på hvert ord jeg sier. Han har en ekstrem redsel for å bli forlatt, så jeg kan ikke tulle eller true med brudd, men det er jo ærlig talt ikke noe ok uansett. Det er ikke et savn å kunne slenge slikt ut uten konsekvenser. Heller ikke å provosere han på andre triggere. Det er stort sett slikt man uansett ikke bør oppføre seg ovenfor andre. Hvorfor skulle jeg ønske å slenge til ham at jeg synes han er dum, eller at jeg ikke orker å være med ham lenger? Slikt er jo generelt ufint å slenge til noen uten å egentlig mene det.

Han går i behandling, og jeg er jevlig med, så vi får diskutert ting og har fått god hjelp angående å takle dette. Det ligger alvorlige traumer fra barndom og ungdom bak dette, så mest går han i behandling for å bearbeide det.

Jeg kan ikke si at jeg anbefaler noen å gå inn i forhold med en med borderline, men jeg lever et godt liv med min partner. Det krever god innsikt i det fra oss begge, og en del velvilje, men det kreves i de fleste forhold. Jeg synes vi begge to takler dette godt, og han er iallefall verdt det for meg. 

Anonymkode: 24b1a...f26

  • Liker 8
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du viser liten forståelse for borderline når du sammenligner med psykopater... En psykopat mangler empati og evnen til å sette seg inn i andres situasjon. En med borderline kan ha enormt mye empati og forståelse for andre. 
Folk med bpd har ofte veldig dårlig selvtillit og følelse av egen verdi. Som regel føler dem seg «mindre verdt» enn andre. Rake motsetningen til en psykopat med andre ord! 

Anonymkode: ed7f8...c1c

Sammenligningen har vel mest med hvordan en med borderline påvirker andre rundt seg, og da gjerne folk i nære relasjoner. Og det at psykopater, narsissister og borderlinere (alt er feil begrep, men forkorter det slik) virker på samme måte mot sin kjære er sant. Nesten så jeg vil si det er VERRE å være med en med borderline, nettopp fordi de ikke vil noe vondt, men sliter selv. Lettere å gå fra en som er dust og slem og ond, enn noen man synes synd på, føler med og ser har det vanskelig. Selv om påvirkningen på partneren er lik. 

Anonymkode: a773c...9e8

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du viser liten forståelse for borderline når du sammenligner med psykopater... En psykopat mangler empati og evnen til å sette seg inn i andres situasjon. En med borderline kan ha enormt mye empati og forståelse for andre. 
Folk med bpd har ofte veldig dårlig selvtillit og følelse av egen verdi. Som regel føler dem seg «mindre verdt» enn andre. Rake motsetningen til en psykopat med andre ord! 

Anonymkode: ed7f8...c1c

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/

Denne beskrivelsen er nok til at jeg ikke vurderer et forhold med en som har borderline. Jeg sier ikke at alle har alle symptomene. Men det er ikke lett å være med en som er emosjonelt ustabil. Noen er sterke nok til å klare det. Her har de nok rukket å bli veldig glad i personen før det kom frem.

Anonymkode: 2f0be...7ba

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sammenligningen har vel mest med hvordan en med borderline påvirker andre rundt seg, og da gjerne folk i nære relasjoner. Og det at psykopater, narsissister og borderlinere (alt er feil begrep, men forkorter det slik) virker på samme måte mot sin kjære er sant. Nesten så jeg vil si det er VERRE å være med en med borderline, nettopp fordi de ikke vil noe vondt, men sliter selv. Lettere å gå fra en som er dust og slem og ond, enn noen man synes synd på, føler med og ser har det vanskelig. Selv om påvirkningen på partneren er lik. 

Anonymkode: a773c...9e8

Påvirker andre rundt seg? Diagnosen blir som regel fulgt av store angstplager, der relasjoner er særlig krevende. Som er person med diagnosen er min løsning å isolere meg. Det er neppe en uvanlig løsning og da blir det svært sårende å høre at man ødelegger livet til andre mennesker. Når jeg er sammen med andre, får jeg mye angstsymptomer og føler meg stresset og emosjonelt presset. Det føles som det bikker meg ut av likevekt. Isolasjon demper angstsymptomene og gjør meg følelsesmessig mer stabil, men leder og til at andre symptomer forverres som depresjon og selvskadende adferd. Det er sjeldent jeg åpner for nære vennskap og kjærlighetsforhold fordi venner og kjærester ofte er flyktige relasjoner for alle og i allefall for meg. Det koster rett og slett mye mer enn det smaker. Jeg får det vanskeligere og vanskeligere jo nærmere noen kommer meg, bikkes helt ut av likevekt og ønsker vanligvis å dø når jeg blir avvist. Vil si jeg betaler relativt dyrt får å angivelig ødelegge andres liv. 

Anonymkode: 7c75f...9f4

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...