Gå til innhold

Særkullsbarn og arv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har begge barn fra før og har nå kjøpt hus sammen. Han gikk inn med dobbelt så mye ek som meg, men vi eier 50/50. 
Vi har samboerkontrakt som sirer at ved brudd skal vi ha tilbake hver vår ek og det som er over der, skal vi dele 50/50. 
Vi ønsker å begunstige hverandre i testamente, men han mener at barna skal ha arven de har krav på pluss det han gikk inn med i ek. Dvs. at om han faller fra, må jeg kjøpe hans barn ut av huset og i tillegg utbetale de de han la inn som ek. 
Er det riktig? Fordi om jeg får livsforsikring etter han, så vil jeg aldri klare å beholde huset hvis de skal ha utbetalt arven de har krav på og i tillegg det han gikk inn med som ek. 
Foler meg litt i villrede her, syntes ikke akkurat det høres ut å sikre hverandre som han snakker om….

Anonymkode: 4505f...874

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna har krav på pliktarv, som er på inntil ganske mye. Trolig hele hans egenkapital og mer. 

Hvis han ikke vil begunstige deg med noen verdier om han faller fra, ser jeg ikke poeng i å skrive testamentet da barna hans uansett arver alt han eier hvis det ikke er testamente. 

Anonymkode: eaefb...fa6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barna har krav på pliktarv, som er på inntil ganske mye. Trolig hele hans egenkapital og mer. 

Hvis han ikke vil begunstige deg med noen verdier om han faller fra, ser jeg ikke poeng i å skrive testamentet da barna hans uansett arver alt han eier hvis det ikke er testamente. 

Ja, vet de vil har krav på mye i pliktarv, men han mener at i tillegg til det de har krav på så  skal de altså også ha alt han gikk inn med i ek.
Så de får pliktarv + hans ek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, vet de vil har krav på mye i pliktarv, men han mener at i tillegg til det de har krav på så  skal de altså også ha alt han gikk inn med i ek.
Så de får pliktarv + hans ek. 

Uten testamente får de uansett alt hans. Det er ikke vits med testamente som sier akkurat det samme. 

Og du har trolig ikke råd til å sitte på boligen om han går bort først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville engasjert en advokat når dere skal skrive testamente siden det er flere ting og ta hensyn til her. Mange har ikke råd og sitte med bolig når den andre part barn skal ha arv. Derfor er det viktig å få alt nedskrevet og ikke muntlig. Et testamente går jo begge veier her ikke bare din partner men hva hvis du går bort før han. Få en advokat som kan dette til og hjelpe dere, ja det koster litt men det kan fort gå galt hvis man ikke gjør det riktig. 

Anonymkode: 147d8...319

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man har livsforsikring som begunstiger partner, for å ha råd til å betale ut barna.

Anonymkode: d2b67...079

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal dere skrive i testamentet? Det er jo det som blir «riktig».
Barna hans skal ha pliktdelsarven sin, og den er på 1,5 millioner nå. Så det er det han eier etter at 1,5 mill. er betalt ut som du kan begunstiges med. Hvis bolig er verdt 5 mill, (han eier dermed 2,5), kan du arve den siste 1 mill, og må betale barna 1,5. Altså koster det deg 500 000,-, og huset er 100% ditt. En livsforsikring kan dekke dette. Hvis hans egenkapital var på 500 000 og han vil at barna skal ha det også, må det skrives i testamentet, altså at barna skal arve 2 mill, du resten (som i eksempelet er 500 000,-). Da må du kjøpe dem ut med  1,5 mill + de 0,5 du arver, barna skal ha 2 mill. 

Anonymkode: 74d3f...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna hans skal ha pliktdelsarven sin, og den er på 1,5 millioner nå. Så det er det han eier etter at 1,5 mill. er betalt ut som du kan begunstiges med. Hvis bolig er verdt 5 mill, (han eier dermed 2,5), kan du arve den siste 1 mill, og må betale barna 1,5. Altså koster det deg 500 000,-, og huset er 100% ditt. En livsforsikring kan dekke dette. Hvis hans egenkapital var på 500 000 og han vil at barna skal ha det også, må det skrives i testamentet, altså at barna skal arve 2 mill, du resten (som i eksempelet er 500 000,-). Da må du kjøpe dem ut med  1,5 mill + de 0,5 du arver, barna skal ha 2 mill. 

(Glemte): hvis dere ikke skriver testamente, må du betale barna alt, dvs 2,5 mill. 
Men han kan ikke testamentere bort til barna mer enn han har, 2,5 mill pluss 0,5 som var egenkapitalen blir helt feil, han eier kun 50%.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Per barn.

Anonymkode: 51c34...830

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han gikk inn med i EK er en del av arven de har krav på. Ikke i tillegg til.

Jeg tror dere bør lage veldig tydelige skriftlige avtaler på hvordan huset er eid, og hvem som eier hva av andre ting. Og så må du belage deg på at om han dør før deg, da må huset dessverre selges. Men greit om man unngår krangel om løsøre og andre eiendeler.

Du må ta ansvar for egen økonomi og prøve å sette til side penger om ting går dårlig. Forhold kan jo også ta slutt, og hvis det blir krangling kan det ta tid å få ut din del av verdiene. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men såkalt pliktarv kan vel omgås om man f.eks. skriver over alle verdiene sine på noen andre enn barnet? F.eks. at kun den ene parten står som eier at et hus, da har vel ikke evt. barn noe de skal ha sagt?

Anonymkode: 74d23...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men såkalt pliktarv kan vel omgås om man f.eks. skriver over alle verdiene sine på noen andre enn barnet? F.eks. at kun den ene parten står som eier at et hus, da har vel ikke evt. barn noe de skal ha sagt?

Tror det skal bra gjøres at det ikke blir omgjort om den døde har gått inn med penger. Da må det bokstavelig talt ikke ha gått ut en krone fra kontoen til vedkommende til kjøp av bolig. 

Anonymkode: 2f2f1...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor man har livsforsikring som begunstiger partner, for å ha råd til å betale ut barna.

Anonymkode: d2b67...079

Ikke helt sånn det funker. Livsforsikring har unger også rett på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det skal bra gjøres at det ikke blir omgjort om den døde har gått inn med penger. Da må det bokstavelig talt ikke ha gått ut en krone fra kontoen til vedkommende til kjøp av bolig. 

Her skjønner jeg ikke logikken? Livsdisposisjoner kan vel gjøre fritt så lenge man lever. Penger, eiendom og annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke når det er begunstiget samboer/ektefelle. Arvelovens fordelingsregler gjelder ikke for utbetaling fra livsforsikring. 

Anonymkode: 82129...ea1

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her skjønner jeg ikke logikken? Livsdisposisjoner kan vel gjøre fritt så lenge man lever. Penger, eiendom og annet.

Ikke når årsaken er å forhindre barn i å arve. Det blir svært fort gjennomskuet og retten går å sjekker innbetalinger. Det er umulig å ta bort pliktdelsarven fra barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Du kan i utgangspunktet ha livsforsikring på hvem du vil. Så partene kan bare forsikre hverandre. Så er det kun den som får utbetaling. 

Gifter de hverandre har også gjenlevende ektefelle i bo med særkullsbarn rett på 1/4 av arven om det ikke finnes testamente. Dette skal også være minst 4G. Dersom det ikke er midler i boet mer verdt enn 4G vil altså den gjenlevende part arve alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna har mye rettigheter, heldigvis. 

Det er vel heller litt rart av deg å forvente å bare få hele huset fremfor at barna skal få arven de har krav på. 

Anonymkode: daf60...962

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge barn fra før og har nå kjøpt hus sammen. Han gikk inn med dobbelt så mye ek som meg, men vi eier 50/50. 
Vi har samboerkontrakt som sirer at ved brudd skal vi ha tilbake hver vår ek og det som er over der, skal vi dele 50/50. 
Vi ønsker å begunstige hverandre i testamente, men han mener at barna skal ha arven de har krav på pluss det han gikk inn med i ek. Dvs. at om han faller fra, må jeg kjøpe hans barn ut av huset og i tillegg utbetale de de han la inn som ek. 
Er det riktig? Fordi om jeg får livsforsikring etter han, så vil jeg aldri klare å beholde huset hvis de skal ha utbetalt arven de har krav på og i tillegg det han gikk inn med som ek. 
Foler meg litt i villrede her, syntes ikke akkurat det høres ut å sikre hverandre som han snakker om….

Så du mener virkelig at barna ikke skulle fått noe, fordi dere bor sammen? Dummeste jrg har hørt. Selvfølgelig skal barna hans ha alt etter han, du kan fint kjøpe noe nytt i det tilfellet. 

Anonymkode: f79f2...a58

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke når årsaken er å forhindre barn i å arve. Det blir svært fort gjennomskuet og retten går å sjekker innbetalinger. Det er umulig å ta bort pliktdelsarven fra barn. 

Det gjelder kun ved uskiftet bo. Så lenge ingen sitter i uskiftet bo kan hver av partene her gjøre AKKURAT som de vil med egne midler. Hvis en av partene her ønsker å gi vekk alle verdiene til den andre er det ingenting i veien for dette så lenge vedkommende er i livet. Arv og arverett oppstår ikke før noen er gått bort

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...