Rosa Sitron Skrevet 7. februar 2023 #81 Skrevet 7. februar 2023 11 minutter siden, servitrise&suppe said: Nei, han hadde kolikk. Det har da ingenting med å være snill å gjøre. Som nevnt tidligere i tråden så hadde ene babyen min det også. Jeg innrømmer at jeg hadde problemer med det fordi jeg ble veldig fortvilet over at babyen ikke hadde det godt. Mine følelser ble et problem. Aldri babyen. Mens jeg mener at fordi han hadde kolikk var han krevende. På samme måte som min svigermor syns jeg er krevende i matveien pga mine allergier. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #82 Skrevet 7. februar 2023 Rosa Sitron skrev (1 minutt siden): Mens jeg mener at fordi han hadde kolikk var han krevende. På samme måte som min svigermor syns jeg er krevende i matveien pga mine allergier. . (Du skrev jo at du ikke kunne si han var snill fordi han hadde kolikk, derav det svaret du fikk da. At man har kolikk og dermed gråter mer sover mindre osv har inhenting med å være snill eller ikke å gjøre). Tilbale til saken: Du synes det var krevende. At du opplever det som krevende er jo greit. Det er din opplevelse, som er helt reell. Men barnet skal ikke tillegges en egenskap som krevende. Det er forskjell! Anonymkode: ee35f...54c
Rosa Sitron Skrevet 7. februar 2023 #83 Skrevet 7. februar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: . (Du skrev jo at du ikke kunne si han var snill fordi han hadde kolikk, derav det svaret du fikk da. At man har kolikk og dermed gråter mer sover mindre osv har inhenting med å være snill eller ikke å gjøre). Tilbale til saken: Du synes det var krevende. At du opplever det som krevende er jo greit. Det er din opplevelse, som er helt reell. Men barnet skal ikke tillegges en egenskap som krevende. Det er forskjell! Anonymkode: ee35f...54c Jeg syns at det er lov å si at jeg har hatt en krevende og to enkle babyer jo. Men der er vi uenige. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #84 Skrevet 7. februar 2023 Rosa Sitron skrev (4 minutter siden): Mens jeg mener at fordi han hadde kolikk var han krevende. På samme måte som min svigermor syns jeg er krevende i matveien pga mine allergier. Din svigermor synes det er utfordrende å tilpasse maten til dine allergier, det kan jo forstås da det sikkert er ekstra jobb å passe på og lage ekstra Osv. Men er det godt for deg å gå rundt å føle deg krevende og til bry, når du bare har noen behov du ikke kan noe for? Din svigermor står jo selvsagt fritt til å velge å tilpasse middagen til dine behov eller ikke- å be deg ta med egen mat feks, da er det hennes ansvar- fordi det er HUN som opplever det krevende å ta hensyn til dine allergier- hva hun skal gjøre med det. Skal hun forsøke å tilrettelegge for deg eller være voksen å si at «det får jeg ikke til, her er ingrediensene i denne retten, så vet du om du kan spise den, evt kan du ta med noe?» det kommer svært lite godt ut av det for dere begge at hun bare skal synes du er, og kalle deg krevende. Ser du forskjellen/sammenhengen? Anonymkode: ee35f...54c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #85 Skrevet 7. februar 2023 Rosa Sitron skrev (1 minutt siden): Jeg syns at det er lov å si at jeg har hatt en krevende og to enkle babyer jo. Men der er vi uenige. Er jo ikke uenig i at det helt sikkert oppleves krevende for deg. Forskjellen ligger i «jeg synes det er krevende» og «du er en krevende person». Fatter ikke at du ikke skjønner forskjellen? Anonymkode: ee35f...54c
Rosa Sitron Skrevet 7. februar 2023 #86 Skrevet 7. februar 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Din svigermor synes det er utfordrende å tilpasse maten til dine allergier, det kan jo forstås da det sikkert er ekstra jobb å passe på og lage ekstra Osv. Men er det godt for deg å gå rundt å føle deg krevende og til bry, når du bare har noen behov du ikke kan noe for? Din svigermor står jo selvsagt fritt til å velge å tilpasse middagen til dine behov eller ikke- å be deg ta med egen mat feks, da er det hennes ansvar- fordi det er HUN som opplever det krevende å ta hensyn til dine allergier- hva hun skal gjøre med det. Skal hun forsøke å tilrettelegge for deg eller være voksen å si at «det får jeg ikke til, her er ingrediensene i denne retten, så vet du om du kan spise den, evt kan du ta med noe?» det kommer svært lite godt ut av det for dere begge at hun bare skal synes du er, og kalle deg krevende. Ser du forskjellen/sammenhengen? Anonymkode: ee35f...54c Jeg syns det er helt greit fordi det er noe jeg ikke kan noe for. 1
Rosa Sitron Skrevet 7. februar 2023 #87 Skrevet 7. februar 2023 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Er jo ikke uenig i at det helt sikkert oppleves krevende for deg. Forskjellen ligger i «jeg synes det er krevende» og «du er en krevende person». Fatter ikke at du ikke skjønner forskjellen? Anonymkode: ee35f...54c Jeg skjønner forskjellen. Jeg har hatt to krevende barseltiden, men bare en av de var for at barnet var krevende. Jeg skjønner ikke at du ikke ser at om en baby/fase osv er det et nøytralt begrep og ikke negativt. Jeg kan bruke både begrepet at jeg hadde en krevende baby og at jeg hadde en krevende barseltid. For meg er det kontekst avhengig. Edit For meg hadde det derimot vært feil å si at en ungdom var krevende (med mindre det er snakk om kravstor) for en ungdom er et mer bevisst vesen og da går det mer på person enn det for meg gjør for en baby. Endret 7. februar 2023 av Rosa Sitron 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #88 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Synes det blir veldig feil å kalle det noe annet enn det der er. Er barnet sint, så kall det sint. Er det lei seg, så kall det lei seg. Er det såret, så si såret. Anonymkode: 0945b...600 Men det er jo noe helt annet enn ord som feks krevende og masete. Sint og lei seg er jo følelser barnet har, mens masete og krevende er beskrivelser for mottakerens følelse/opplevelse av en annen. Anonymkode: ee35f...54c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #89 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (18 timer siden): Ja. Dere er i en krevende periode. Barnet er ikke krevende 😄 Jeg tror jeg må gi opp her. Hadde håpet det dukket opp en som kunne forklare så det jeg prøver å si, ble forstått. Du er nyfrelst innen den moderne måten å forstå barn på. Anonymkode: 5ae46...e5f 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #90 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er nyfrelst innen den moderne måten å forstå barn på. Anonymkode: 5ae46...e5f Hvorfor skal man ikke ta til seg kunnskap om hva som er bra? Anonymkode: ee35f...54c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #91 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal man ikke ta til seg kunnskap om hva som er bra? Anonymkode: ee35f...54c Hvor sto det at man ikke skal ta til seg kunnskap om hva som er bra da? Du leste kommentaren med negative briller. Hvorfor det egentlig? Hvorfor forsto du den negativt? Anonymkode: 5ae46...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #92 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor sto det at man ikke skal ta til seg kunnskap om hva som er bra da? Du leste kommentaren med negative briller. Hvorfor det egentlig? Hvorfor forsto du den negativt? Anonymkode: 5ae46...e5f Hva mente du det som? En opplysning? Tror trådstarter vet at hun fronter en nyere tenkning/syn på barn Anonymkode: ee35f...54c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #93 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Din svigermor synes det er utfordrende å tilpasse maten til dine allergier, det kan jo forstås da det sikkert er ekstra jobb å passe på og lage ekstra Osv. Men er det godt for deg å gå rundt å føle deg krevende og til bry, når du bare har noen behov du ikke kan noe for? Din svigermor står jo selvsagt fritt til å velge å tilpasse middagen til dine behov eller ikke- å be deg ta med egen mat feks, da er det hennes ansvar- fordi det er HUN som opplever det krevende å ta hensyn til dine allergier- hva hun skal gjøre med det. Skal hun forsøke å tilrettelegge for deg eller være voksen å si at «det får jeg ikke til, her er ingrediensene i denne retten, så vet du om du kan spise den, evt kan du ta med noe?» det kommer svært lite godt ut av det for dere begge at hun bare skal synes du er, og kalle deg krevende. Ser du forskjellen/sammenhengen? Anonymkode: ee35f...54c Men at noen er krevende, trenger ikke å bety at de er til bry. Mitt krevende barn har aldri vært til bry - sånn utenom når hun har insistert på å være to cm bak meg på et 2kvm kjøkken mens jeg prøver å lage mat, og da er det helt innafor å gi beskjed om at 'akkurat nå er du faktisk i veien, hvis du vil snakke kan du stå ved døra, jeg hører deg godt derfra'. Anonymkode: c0ea0...4b3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #94 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mange barn gjør ting med vilje!!!!!! Jeg har stått og sett på barn som har tydelig fått beskjed om å ikke gjøre noe og de er helt klart i stand til å forstå, så ser du blikket deres når de gjør det likevel på pur f.. Ren ondskap. Anonymkode: c50af...d5f Ja eldre barn, men eksempelet jeg siterte gjaldt små babyer som endret søvnmønster mm. Det er ikke slik at en baby gjør det med vilje nei. Anonymkode: 5f3ba...676
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #95 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men at noen er krevende, trenger ikke å bety at de er til bry. Mitt krevende barn har aldri vært til bry - sånn utenom når hun har insistert på å være to cm bak meg på et 2kvm kjøkken mens jeg prøver å lage mat, og da er det helt innafor å gi beskjed om at 'akkurat nå er du faktisk i veien, hvis du vil snakke kan du stå ved døra, jeg hører deg godt derfra'. Anonymkode: c0ea0...4b3 Ja men da setter du jo ord på det til barnet- hva det er og når det er mulig så kan barnet ta til seg det. Det er noe annet enn å si til barnet at det er krevende eller irriterende eller what ever (fordi det er det du synes) Anonymkode: ee35f...54c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #96 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja eldre barn, men eksempelet jeg siterte gjaldt små babyer som endret søvnmønster mm. Det er ikke slik at en baby gjør det med vilje nei. Anonymkode: 5f3ba...676 Men de gjør det fortsatt ikke av ondskap! Om de gjør sånne ting med «vilje» så er det jo fordi de ikke har andre strategier for å oppnå det de har behov for/ønsker. Og da er det stadig foreldrenes/de voksnes ansvar å hjelpe barnet med det Anonymkode: ee35f...54c 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #97 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva mente du det som? En opplysning? Tror trådstarter vet at hun fronter en nyere tenkning/syn på barn Anonymkode: ee35f...54c Og hvorfor mener du at du har mer rett til å opplyse om din mening enn andre? Og hvordan vet du hva trådstarter vet eller ikke vet? Du bør tenke deg litt om. Anonymkode: 5ae46...e5f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #98 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Og hvorfor mener du at du har mer rett til å opplyse om din mening enn andre? Og hvordan vet du hva trådstarter vet eller ikke vet? Du bør tenke deg litt om. Anonymkode: 5ae46...e5f Kan du ikke svare på hva du mente med den opplysningen da? Hvis ikke det var ment negativt Anonymkode: ee35f...54c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #99 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja men da setter du jo ord på det til barnet- hva det er og når det er mulig så kan barnet ta til seg det. Det er noe annet enn å si til barnet at det er krevende eller irriterende eller what ever (fordi det er det du synes) Anonymkode: ee35f...54c Hvem har sagt noe om å si det til barnet? Trådens premiss er hvordan barn omtales i dette forumet spesifikt. Anonymkode: c0ea0...4b3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #100 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem har sagt noe om å si det til barnet? Trådens premiss er hvordan barn omtales i dette forumet spesifikt. Anonymkode: c0ea0...4b3 Det handler vel litt om hvordan man ser på barns atferd da, hvis man er tilbøyelig til å bruke den typen merkelapper på barn pga noe de gjør så sier det jo noe om holdninger og sannsynligvis kommuniseres det også til barnet- direkte eller indirekte. Det gjenspeiles jo i måten man forholder seg til barna og deres atferd og uttrykk på. Det er dessverre mange som kaller barna den typen uttrykk også. når det er sagt så skjønner jeg forskjellen på å blåse ut på et forum eller til en venn. Men det er jo en interessant diskusjon der man ser at mange ikke reflekterer over hvordan de faktisk ser på barna- og igjen kan det ha mye å si for hvordan vi håndterer det i praksis Anonymkode: ee35f...54c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå