Gå til innhold

Reagerer på omtale av barn her.


servitrise&suppe

Anbefalte innlegg

servitrise&suppe skrev (1 time siden):

Nå blir jeg ikke krenket på noens vegne her. Jeg prøver bare å si at ting kan bli lettere om vi ser hvem som eier problemer. Det blir lettere for oss og dermed lettere for barna. 

Men å si at barnet er krevende betyr ikke at barnet eier problemet. Det betyr at barnet har en væremåte og atferd som krever mer av omsorgspersoner enn gjennomsnittsbarnet, og dermed utfordrer de voksne i å finne gode løsninger for å gi barnet en positiv utvikling. 

Jeg har et krevende barn. Hun har ADHD med hyperaktivitet, reguleringsvansker, rigiditet, raserianfall, hyperfiksering, søvnvansker og tics I tillegg er hun generelt utrygg, har angst for endringer og nye ting og er i konstant autoritetsopposisjon. Hun har vært en stor utfordring for absolutt alle voksne som har hatt ansvar for henne. Hun krever mye i form av støtte, planlegging, være i forkant og kreativitet i tilrettelegging. Hun har i perioder nærmest tatt livet av meg på grunn av utfordringene som følger med å være moren hennes. Jeg pleier å si at hun er mye rart, men lettvint er hun ikke.

Til gjengjeld er hun intelligent, morsom, kreativ, snill, empatisk, gavmild og har et genuint iboende ønske om å være et godt menneske. Jeg ville ikke hatt noen annen jente enn akkurat den jeg har.

Nei, å være krevende er ikke negativt. Om noe, når jeg ser på den fantastiske jenta som stadig finner nye utfordringer til meg kun ved å være seg selv, er det utelukkende positivt å ha et krevende barn. Det har lært meg mye jeg aldri hadde kommet til å lære uten henne ❤️

Anonymkode: c0ea0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men å si at barnet er krevende betyr ikke at barnet eier problemet. Det betyr at barnet har en væremåte og atferd som krever mer av omsorgspersoner enn gjennomsnittsbarnet, og dermed utfordrer de voksne i å finne gode løsninger for å gi barnet en positiv utvikling. 

Jeg har et krevende barn. Hun har ADHD med hyperaktivitet, reguleringsvansker, rigiditet, raserianfall, hyperfiksering, søvnvansker og tics I tillegg er hun generelt utrygg, har angst for endringer og nye ting og er i konstant autoritetsopposisjon. Hun har vært en stor utfordring for absolutt alle voksne som har hatt ansvar for henne. Hun krever mye i form av støtte, planlegging, være i forkant og kreativitet i tilrettelegging. Hun har i perioder nærmest tatt livet av meg på grunn av utfordringene som følger med å være moren hennes. Jeg pleier å si at hun er mye rart, men lettvint er hun ikke.

Til gjengjeld er hun intelligent, morsom, kreativ, snill, empatisk, gavmild og har et genuint iboende ønske om å være et godt menneske. Jeg ville ikke hatt noen annen jente enn akkurat den jeg har.

Nei, å være krevende er ikke negativt. Om noe, når jeg ser på den fantastiske jenta som stadig finner nye utfordringer til meg kun ved å være seg selv, er det utelukkende positivt å ha et krevende barn. Det har lært meg mye jeg aldri hadde kommet til å lære uten henne ❤️

Anonymkode: c0ea0...4b3

Jeg tror vi bare får være uenige og ha ulikt syn på dette 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (Akkurat nå):

Jeg tror vi bare får være uenige og ha ulikt syn på dette 🙂

For all del, men du mener du ikke blir forstått i at man ikke skal si at barn er krevende fordi det er negativt. Jeg forsøker dermed å skape forståelse hos deg for hvorfor ikke alle ser på krevende som en negativ betegnelse. 

Anonymkode: c0ea0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For all del, men du mener du ikke blir forstått i at man ikke skal si at barn er krevende fordi det er negativt. Jeg forsøker dermed å skape forståelse hos deg for hvorfor ikke alle ser på krevende som en negativ betegnelse. 

Anonymkode: c0ea0...4b3

Se på synonymer til ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

servitrise&suppe skrev (1 time siden):

Se på synonymer til ordet. 

Så du er altså ikke interessert i å høre hvorfor andre mener krevende ikke er en negativ betegnelse, du er kun interessert i at andre skal høre og forstå ditt synspunkt. 

Anonymkode: c0ea0...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du er altså ikke interessert i å høre hvorfor andre mener krevende ikke er en negativ betegnelse, du er kun interessert i at andre skal høre og forstå ditt synspunkt. 

Anonymkode: c0ea0...4b3

Nå har jo mange forklart det i tråden 🙂 det er helt greit. Jeg har fått frem mitt og andre har fått frem sitt. Vi har forskjellig syn og uenighet er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

servitrise&suppe skrev (16 timer siden):

Javel, men jeg opplevde det samme med ene babyen og har aldri kalt det krevende. 

Så perfekt du er da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (14 timer siden):

Men hvorfor tolker du det slik? Om en venninne sier at hun er sliten fordi ungen var "vanskelig/krevende" så gi henne en klem og la hun blåse ut. Kunne aldri falt meg inn å tenke at "Ja, nå spiller hun offer igjen, stakkars ungen." 

 

Godt skrevet 

Anonymkode: e2106...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det tror jeg faktisk ikke! Er man en som snakker negativt om, eller regelrett kaster dritt, om barn anonymt på internett er det svært lite sannsynlig at man er et hyggelig menneske i virkeligheten. 

Anonymkode: 3c54d...b98

For en rar konklusjon 

Anonymkode: e2106...732

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange barn gjør ting med vilje!!!!!! 

Jeg har stått og sett på barn som har tydelig fått beskjed om å ikke gjøre noe og de er helt klart i stand til å forstå, så ser du blikket deres når de gjør det likevel på pur f..    Ren ondskap.      

Anonymkode: c50af...d5f

Ren ondskap faktisk , herregud for en ting å si

Anonymkode: e2106...732

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva skal man si om seksåringer som legger seg ned og griner på langrennstur etter 300 meter da?

Hvilket positivt ladet ord?

Anonymkode: 1c3c0...c40

Må man kalle de noe? Kan man ikke bare forholde seg til det de gjør og hva som evt ligger bak den atferden? Må det kalles noe enten negativt eller positivt?

Anonymkode: ee35f...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, servitrise&suppe said:

Se på synonymer til ordet. 

Jeg har sett på synonymer og de er ikke utelukkende negative. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett på synonymer og de er ikke utelukkende negative. 

Neivel 🙂 ikke utelukkende. 

Bruk de ordene. Jeg syns det er en uting og det kan også være tegn på ansvarsfraskrivelse. Som sagt er det det jeg tenker. Det er fullt mulig at jeg er en av få som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

servitrise&suppe skrev (16 timer siden):

"Jeg har et krevende barn"

"Jeg har et barn som har mye energi! Jeg finner det krevende" 

Du ser jo forskjellen i de to uttalelsene. I det første bli barnet betegnet negativt. I det andre er det snakk om hva den voksne opplever.

 

Dette! 
 

det er den store forskjellen, nyansen mellom å legge «ansvaret» på barnet eller på den voksne som opplever barnet/adferden. 
 

problemet med å sette merkelapp på barnet som «krevende», «sutrete» osv er jo at man da legger inn en oppfatning om at barnet er sånn med «vilje» for å plage deg. Men det er alltid en grunn bak atferden og ved å avskrive barnet som feks krevende eller masete eller sutrete så vil jo ikke barnet oppleve seg forstått og atferden vil iallefall ikke opphøre - den vil antagelig forsterkes. Det kommer jo an på alderen på barnet, men det betyr ikke alltid at et barn (større barn, ikke spedbarn) skal få viljen sin, men de skal oppleve at det er voksne som forstår ønsker/behovet bak handlingen. For større barn så er jo atferd som oftest strategier de har for å få dekket behov/ønsker og jo mer voksne bare ser denne atferden og «straffer» / «behandler» atferden uten å forstå, formidle til barnet at de forstår og eventuelt innfri (men det er ikke alltid man kan)  behovet bak atferden, jo sterkere vil denne typen atferd bli. Fordi behovet vil fortsatt være der, men de får ikke lært seg (og stole på) at behovene blir sett forstått og ivaretatt - så da må de fortsette med disse strategiene fordi de vet ikke hvordan de ellers skal få dekket eller anerkjent behovene/ønskene. Og så blir de stemplet som masete eller krevende og så baller det på seg i en ond sirkel 

Anonymkode: ee35f...54c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva skal man si om seksåringer som legger seg ned og griner på langrennstur etter 300 meter da?

Hvilket positivt ladet ord?

Anonymkode: 1c3c0...c40

De kan vel beskrives som barn med dårlige foreldre som forventer at et barn på 6 år skal ha glede av en lang langrennstid. 

Anonymkode: c3b2e...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må du tvinge ungen ut på tur om du vet ungen blir sliten? Er ungen i form til tur? Jeg vil si om den seksåringen at han sikkert var sliten og lei av store forventninger.

Anonymkode: 2f532...cd3

Unger har godt av å bli aktivert.

Anonymkode: 4107c...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, servitrise&suppe said:

Neivel 🙂 ikke utelukkende. 

Bruk de ordene. Jeg syns det er en uting og det kan også være tegn på ansvarsfraskrivelse. Som sagt er det det jeg tenker. Det er fullt mulig at jeg er en av få som gjør det. 

Jeg skjønner hva du mener, jeg er bare ikke enig. Jeg syns krevende er et nøytralt ord som forteller at ikke alt er en dans på roser uten at det er klaging. Jeg er ganske bevisst på bruken min av krevende og kommer til å fortsette med det. For min del kommer det av at jeg aldri kunne svare ja på spørsmålet om barnet var snill, med kolikk var deg ganske tøft og krevende, men jeg ville jo ikke svare at han var slem, for det var han ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner hva du mener, jeg er bare ikke enig. Jeg syns krevende er et nøytralt ord som forteller at ikke alt er en dans på roser uten at det er klaging. Jeg er ganske bevisst på bruken min av krevende og kommer til å fortsette med det. For min del kommer det av at jeg aldri kunne svare ja på spørsmålet om barnet var snill, med kolikk var deg ganske tøft og krevende, men jeg ville jo ikke svare at han var slem, for det var han ikke. 

Nei, han hadde kolikk. Det har da ingenting med å være snill å gjøre. Som nevnt tidligere i tråden så hadde ene babyen min det også. Jeg innrømmer at jeg hadde problemer med det fordi jeg ble veldig fortvilet over at babyen ikke hadde det godt. Mine følelser ble et problem. Aldri babyen. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener, jeg er bare ikke enig. Jeg syns krevende er et nøytralt ord som forteller at ikke alt er en dans på roser uten at det er klaging. Jeg er ganske bevisst på bruken min av krevende og kommer til å fortsette med det. For min del kommer det av at jeg aldri kunne svare ja på spørsmålet om barnet var snill, med kolikk var deg ganske tøft og krevende, men jeg ville jo ikke svare at han var slem, for det var han ikke. 

Nå er jo «er barnet snill» et helt håpløst og meningsløst spørsmål 

Anonymkode: ee35f...54c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jo «er barnet snill» et helt håpløst og meningsløst spørsmål 

Anonymkode: ee35f...54c

Ja, og det sa jeg allerede på første side eller noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...