AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #41 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (13 timer siden): Jeg må si jeg blir overrasket over karakteristikker av barn her. De er krevende, sutrete,, sta og sinte pluss endel av andre betegnelser som er negativt ladet. Jeg vil si med en gang at jeg ikke tror at dere er dårlige foreldre for det! For guds skyld, så det ikke blir misforstått. Ikke må dere forandre på det heller. Jeg vil bare si at ved å nevne noe som er negativt ladet så blir vi påvirket av det selv også. Ordene vi bruker betyr jo utrolig mye, og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker! Grunnen til at jeg blir overrasket er at jeg syns vi lærer mye bra som vi er gode på å ta til oss som foreldre, så når jeg så ofte ser slike betegnelser her så lurer jeg på hvordan såpass mange ikke har lært dette? Det som er så fint er at man kan blåse ut steder barna ikke hører det ❤️ Som søsken i en ganske stor flokk lærte jeg tidlig at jeg gjerne kunne snakke "dritt" om søsknene mine til de andre søsknene, fordi vi alle visste hvor glad vi var i hverandre. Men kom det noen utenfra var vi stødige som en fjellkjede! Litt sånn er det med barna også. Jeg kan snakke dritt, være møkklei og irritert til feks. far til barna, eller andre som har barn som kan forstå frustrasjonen. Fordi de som har barn selv VET hvor mye man elsker de selv om man har lyst til å hive de ut av vinduet innimellom. Jeg tror at ved å være åpne om sånt kan vi unngå mye psykiske problemer, utbrenthet og mislykket følelse. At man heller kan vise at ja, sånn er livet. Tror også barna våre har godt av å se det Om barna vet de er elsket, så tåler de også å høre at "ååååh, i dag MÅ mamma få en halvtime uten dere unger!!". Ellers er vi selvsagt bevisste på å tenke positivt til vanlig. Likevel godt å kunne blåse ut. Ikke minst på anonyme forum der vi kan få ut all gørra, slik at vi lettere beholder det positive i virkeligheten og rundt barna våre ❤️ Anonymkode: 1bad1...9ac
Heln Skrevet 7. februar 2023 #42 Skrevet 7. februar 2023 Jeg tror jeg forstår hva du mener. Du vil ikke at man skal bruke negativt beskrivende ord om barn fordi det ikke er deres feil at de er sånn. Jeg er helt uenig. Min toåring er skikkerlig drittunge for tiden. Men jeg sier det jo ikke til han, jeg kan klage over det til kg eller andre voksne, og det er jo selvfølgelig ikke hans feil. Det betyr ikke at han ikke har de negative egenskapene akkurat nå, selv om han ikke velger det selv. Han er kreativ når han bygger togbane, han er krevende når han finner ut at han skal kaste togene på lillesøster i et forsøk på å drepe henne. Ingenting er hans feil såklart, han er bare et barn, men alt er ikke positivt med de små hele tiden og det blir ikke færre drapsforsøk av at jeg tenker annerledes. 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #43 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (11 timer siden): Ja. Dere er i en krevende periode. Barnet er ikke krevende 😄 Jeg tror jeg må gi opp her. Hadde håpet det dukket opp en som kunne forklare så det jeg prøver å si, ble forstått. Men hvorfor mener du ordet "krevende" er en negativ betegnelse? Jeg har et aktivt og krevende barn, og et humørsykt og svært sensitivt barn. Kan også kalles "energisk og følsomt" eller andre ord. Selv LIKER jeg krevende aktiviteter. Og jeg er selv humørsyk. Det vil si, jeg vakler opp og ned i humør og er en berg og dalbane. Men er det negativt? Er ikke det spennende? Og er en utfordring og noe krevende fælt? Jeg synes du har et veldig interessant tema, fordi man er jo obs på dette med utsagn som "barn er ikke vanskelige, de har det vanskelig". Men å hele tiden være språklig korrekt er jo slitsomt. Anonymkode: 1bad1...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #44 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg synes babyen min var veldig kreativ. Kunne finne kreative måter å få lekkasje i bleiene. Kunne finne kreative måter å endre søvnmønster så at jeg aldri sov. Og kreative lyder! Hun var faktisk så kreativ at jeg ble nesten gal. Men selv om hun var altfor kreativ har jeg alltid elsket henne. Nå er hun mindre kreativ. Takk og lov Anonymkode: 9dca1...bc1 Dine uttalelser her impliserer jo at barnet gjør ting med vilje da. Det er jo ikke spesielt okey å si heller Anonymkode: 5f3ba...676 1
Rosa Sitron Skrevet 7. februar 2023 #45 Skrevet 7. februar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes babyen min var veldig kreativ. Kunne finne kreative måter å få lekkasje i bleiene. Kunne finne kreative måter å endre søvnmønster så at jeg aldri sov. Og kreative lyder! Hun var faktisk så kreativ at jeg ble nesten gal. Men selv om hun var altfor kreativ har jeg alltid elsket henne. Nå er hun mindre kreativ. Takk og lov Anonymkode: 9dca1...bc1 Jeg leser faktisk dette mer negativt enn om du hadde brukt krevende. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #46 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (14 timer siden): Jeg må si jeg blir overrasket over karakteristikker av barn her. De er krevende, sutrete,, sta og sinte pluss endel av andre betegnelser som er negativt ladet. Jeg vil si med en gang at jeg ikke tror at dere er dårlige foreldre for det! For guds skyld, så det ikke blir misforstått. Ikke må dere forandre på det heller. Jeg vil bare si at ved å nevne noe som er negativt ladet så blir vi påvirket av det selv også. Ordene vi bruker betyr jo utrolig mye, og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker! Grunnen til at jeg blir overrasket er at jeg syns vi lærer mye bra som vi er gode på å ta til oss som foreldre, så når jeg så ofte ser slike betegnelser her så lurer jeg på hvordan såpass mange ikke har lært dette? Du har ikke barn med andre ord. Anonymkode: a1076...61a 3
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #47 Skrevet 7. februar 2023 Tanuki skrev (10 timer siden): Men hvorfor tolker du det slik? Om en venninne sier at hun er sliten fordi ungen var "vanskelig/krevende" så gi henne en klem og la hun blåse ut. Kunne aldri falt meg inn å tenke at "Ja, nå spiller hun offer igjen, stakkars ungen."
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #48 Skrevet 7. februar 2023 Hi her igjen. Jeg må bare si først at jeg er veldig lettet over at de fleste av dere ihvertfall skjønner at jeg ikke mente dette som kritikk! For det er ikke det. Kun et syn på noe som er forholdsvis vanlig. Dere som ikke oppfatter ordet som negativt ladet, så sier jo synonymer at det er akkurat det. Jeg ser også at noen skjønner helt hva jeg mener, og at det er i samme gate som å si at barn som har det vanskelig, ER vanskelige. Ord vi bruker påvirker oss, ord vi blir betegnet med gjør det samme, men der viktigste her er at ord vi bruker gjør noe med hele holdningen vår også. Hvis du kaller et barn vanskelig, som ordet krevende også betyr, så er det bedre å kalle det for egenskapen som gjør det krevende for deg. Jeg kan ta et eksempel til med barn jeg selv kan ha litt problemer med, og det er veldig passive barn som alltid vil sitte på fanget eller bli sett. De vil ha full oppmerksomhet hele tiden. Jeg finner det krevende fordi JEG mangler den tålmodigheten og toleransen som skal til da. Det er altså mitt problem og ingenting galt med barnet! Da jeg begynte å tenke sånn så klarte jeg også å skjerpe meg og bli flinkere i ulike situasjoner. Fordi JEG måtte gjøre noe med meg selv. En får rett og slett en bedre forståelse av hvem som har ansvar.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #49 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Dine uttalelser her impliserer jo at barnet gjør ting med vilje da. Det er jo ikke spesielt okey å si heller Anonymkode: 5f3ba...676 Mange barn gjør ting med vilje!!!!!! Jeg har stått og sett på barn som har tydelig fått beskjed om å ikke gjøre noe og de er helt klart i stand til å forstå, så ser du blikket deres når de gjør det likevel på pur f.. Ren ondskap. Anonymkode: c50af...d5f 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #50 Skrevet 7. februar 2023 Tror ikke disse barna bryr seg om hva som skrives på et anonymt forum. Det er ingenting å bli krenket over. Anonymkode: 4107c...ea9 1
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #51 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror ikke disse barna bryr seg om hva som skrives på et anonymt forum. Det er ingenting å bli krenket over. Anonymkode: 4107c...ea9 Nå blir jeg ikke krenket på noens vegne her. Jeg prøver bare å si at ting kan bli lettere om vi ser hvem som eier problemer. Det blir lettere for oss og dermed lettere for barna. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #52 Skrevet 7. februar 2023 servitrise&suppe skrev (14 timer siden): Jeg må si jeg blir overrasket over karakteristikker av barn her. De er krevende, sutrete,, sta og sinte pluss endel av andre betegnelser som er negativt ladet. Jeg vil si med en gang at jeg ikke tror at dere er dårlige foreldre for det! For guds skyld, så det ikke blir misforstått. Ikke må dere forandre på det heller. Jeg vil bare si at ved å nevne noe som er negativt ladet så blir vi påvirket av det selv også. Ordene vi bruker betyr jo utrolig mye, og hvis man bytter ut fks krevende med kreativ så vil tilogmed tonen forandre seg når du snakker! Grunnen til at jeg blir overrasket er at jeg syns vi lærer mye bra som vi er gode på å ta til oss som foreldre, så når jeg så ofte ser slike betegnelser her så lurer jeg på hvordan såpass mange ikke har lært dette? Det er bare for at folk skal skjønne omfanget og fatte poenget, tror du det hadde kommet like tydelig frem ved masse positive karakteristika? Anonymkode: b4782...ff0
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #53 Skrevet 7. februar 2023 Synes det blir veldig feil å kalle det noe annet enn det der er. Er barnet sint, så kall det sint. Er det lei seg, så kall det lei seg. Er det såret, så si såret. Anonymkode: 0945b...600 6 1
Tradegy Skrevet 7. februar 2023 #54 Skrevet 7. februar 2023 Synes man kan føle seg til å dele tanker og frustrasjon Hverdagen kan være krevende og ikke alle har så mange å dele det med 🙂 Synes det er befriende, jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #55 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva skal man si om seksåringer som legger seg ned og griner på langrennstur etter 300 meter da? Hvilket positivt ladet ord? Anonymkode: 1c3c0...c40 Må du tvinge ungen ut på tur om du vet ungen blir sliten? Er ungen i form til tur? Jeg vil si om den seksåringen at han sikkert var sliten og lei av store forventninger. Anonymkode: 2f532...cd3 1
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #56 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bare for at folk skal skjønne omfanget og fatte poenget, tror du det hadde kommet like tydelig frem ved masse positive karakteristika? Anonymkode: b4782...ff0 Ja det tror jeg. Hvorfor skriver du "masse" positive karakteristika? Du overdriver' for å få frem et poeng, så sånn sett er det et glimrende eksempel på hvordan ord kan brukes for å vise en holdning.
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #57 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes det blir veldig feil å kalle det noe annet enn det der er. Er barnet sint, så kall det sint. Er det lei seg, så kall det lei seg. Er det såret, så si såret. Anonymkode: 0945b...600 Ja, selvfølgelig. Det går da fint an å kalle barnet sint, og at man har problemer med å takle sinnet fordi det krever mer av deg. Så er det jo ganske viktig å finne ut hva det krever av deg, så du enten bare godtar det eller kan finne en måte å takle det bedre på. Man kan også fint resignere noen ganger 🙂
servitrise&suppe Skrevet 7. februar 2023 Forfatter #58 Skrevet 7. februar 2023 Tradegy skrev (11 minutter siden): Synes man kan føle seg til å dele tanker og frustrasjon Hverdagen kan være krevende og ikke alle har så mange å dele det med 🙂 Synes det er befriende, jeg. Det er jo nettopp tanker jeg deler. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #59 Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må du tvinge ungen ut på tur om du vet ungen blir sliten? Er ungen i form til tur? Jeg vil si om den seksåringen at han sikkert var sliten og lei av store forventninger. Anonymkode: 2f532...cd3 Skal man aldri utvikle utholdenhet og alltid møte barna på det de vil så skal jeg love deg de fortsetter til de er voksne med en oppførsel som provoserer alle andre og som ikke i nærheten er aldersforventet eller velfig positiv. Hvordan skal barn lære å ikke bli slitne om de ikke blir trent, hvordan skal de lære ferdigheter uten å prøve/feile mange ganger. Å gå noen km på ski med en 6-åring i normal form er ikke store forventninger. Hvorfor legge lista lavt for alle barn ? Anonymkode: c50af...d5f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #60 Skrevet 7. februar 2023 1 hour ago, servitrise&suppe said: Hi her igjen. Jeg må bare si først at jeg er veldig lettet over at de fleste av dere ihvertfall skjønner at jeg ikke mente dette som kritikk! For det er ikke det. Kun et syn på noe som er forholdsvis vanlig. Dere som ikke oppfatter ordet som negativt ladet, så sier jo synonymer at det er akkurat det. Jeg ser også at noen skjønner helt hva jeg mener, og at det er i samme gate som å si at barn som har det vanskelig, ER vanskelige. Ord vi bruker påvirker oss, ord vi blir betegnet med gjør det samme, men der viktigste her er at ord vi bruker gjør noe med hele holdningen vår også. Hvis du kaller et barn vanskelig, som ordet krevende også betyr, så er det bedre å kalle det for egenskapen som gjør det krevende for deg. Jeg kan ta et eksempel til med barn jeg selv kan ha litt problemer med, og det er veldig passive barn som alltid vil sitte på fanget eller bli sett. De vil ha full oppmerksomhet hele tiden. Jeg finner det krevende fordi JEG mangler den tålmodigheten og toleransen som skal til da. Det er altså mitt problem og ingenting galt med barnet! Da jeg begynte å tenke sånn så klarte jeg også å skjerpe meg og bli flinkere i ulike situasjoner. Fordi JEG måtte gjøre noe med meg selv. En får rett og slett en bedre forståelse av hvem som har ansvar. Men selv om det er mitt ansvar kan jeg oppfatte barnet som krevende. Og det at jeg vet at jeg syns barnet er krevende og faktisk setter ord på det gjør at jeg blir en bedre mor. For da får jeg gjort noe med meg. Skal jeg derimot jatte med og ikke si hva jeg tenker blir jeg en stresset mor. Anonymkode: d6bcb...5a0 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå