Gå til innhold

Kan vi lage en tråd om "seriøse" dokumentarer? 🙃


Veslafravest

Anbefalte innlegg

Støtter bruker over meg, Nrk har mange gode dokumentarer med Stacey Dooley og Louis Theroux, og Flint Town anbefaler jeg også på det varmeste. Ellers har jeg sett og likt: Litvinenko, Making a Murderer, Ikke kødd med katter, Gabriel Fernandez- saken, Norge bak fasaden, Lenox Hill, Diagnose, Killer Sally, 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BBC sin «Obesity - The Post Mortem» på VGTV gjorde også inntrykk 🫣 Uhyggelig! Første gang en obduksjon er filmet og vist for offentligheten. De veier og skjærer opp organer. Den er ment å informere om hvordan fedme kan skade indre organer, men ifølge mange kroppspositivister er jo ikke fedme skadelig i det hele tatt, så dokumentaren vil garantert bli sett som fatshaming av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte "Heaven's Gate: The Cult of Cults" på HBO Max. Usikker på om den er seriøs nok for denne tråden, da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verken Netflix, HBO eller Prime… Fordi  jeg ikke vil bli sittende for mye foran en skjerm. Sier jeg, som er på KG om natta! 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MyMichelle said:

Jeg har verken Netflix, HBO eller Prime… Fordi  jeg ikke vil bli sittende for mye foran en skjerm. Sier jeg, som er på KG om natta! 🙄

Min erfaring viser dessverre at om man først kommer inne i en hekta-periode på KG, så bruker man mer tid der enn å se på dokumentarer. Vet ikke hvordan det er med andre naturligvis, men jeg perioder der jeg ikke er aktiv på KG i det hele tatt, for så at jeg er veldig aktiv i andre perioder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vixella skrev (1 minutt siden):

Min erfaring viser dessverre at om man først kommer inne i en hekta-periode på KG, så bruker man mer tid der enn å se på dokumentarer. Vet ikke hvordan det er med andre naturligvis, men jeg perioder der jeg ikke er aktiv på KG i det hele tatt, for så at jeg er veldig aktiv i andre perioder. 

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett nylig:


My octopus teacher (natur, netflix): Dykker følger en blekksprut. Blekkspruter er jo interessante, smarte vesener

The elephant queen (natur, appletv): Følger en elefantflokk. Interessant å se hvordan de forholder seg til andre dyr og hverandre

Begge var fengende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MyMichelle skrev (På 20.2.2023 den 1.03):

Jeg har verken Netflix, HBO eller Prime… Fordi  jeg ikke vil bli sittende for mye foran en skjerm. Sier jeg, som er på KG om natta! 🙄

Trenger ikke ha disse strømmetjenestene for å se dokumentarer hvertfall 😊 Og skjermbruk i denne sammenhengen syns jeg bare er positivt- for man lærer så mye om denne rare verden vi lever i, og får utvidet horisontene og kunnskapen om alle mulige aspekter av livet! 

Bl.a. kan du se veldig mange bra dokumentarer på VG om du har vg+ abonnement. NRK har et godt utvalg, og må ikke minst nevne nettsiden Watchdocumentaries.com, som har hundrevis av dokumentarer du kan se gratis 😊 Til sist har vi selvfølgelig også YouTube, med et enormt utvalg av gratis dokumentarer.

På VG+ har de nå minst én av dokumentarene som er Oscar-nominert i år, "A house made of splinters"; en utrolig rørende og sterk dokumentar om historien til 4 barn som bor på et barnehjem i Ukraina. Anbefales på det sterkeste!!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Vår mors synder» på Netflix.

fy f… for noen sprø greier🤯

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanninga skrev (På 7.2.2023 den 2.17):

Liker veldig godt flyhsvarikommisjonen.

"I killed my father" på Netflix og mange liknende slike som jeg ikke husker navnene på. 

I am a killer er super! 

Har sett så mye bra, men hukommelsen svikter på navnene 😅

 

Du mener kanskje "I just killed my dad!"?

Legger inn kommentar i spoiler.

Spoiler

Altså, jeg fikk så vanvittig vondt av han gutten. Jeg var først usikker på om han var en kald jævel eller bare apatisk. Det var åpenbart det siste, for mot slutten av dokumentaren så ser man jo hvordan han kjemper alt han kan for ikke å grine.  Fyttikatta, jeg fikk så vondt av han, da. 😭 Da måtte jeg sippe skikkelig, gitt.

 

Endret av ElectricScum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veslafravest skrev (På 27.2.2023 den 13.12):

Trenger ikke ha disse strømmetjenestene for å se dokumentarer hvertfall 😊 Og skjermbruk i denne sammenhengen syns jeg bare er positivt- for man lærer så mye om denne rare verden vi lever i, og får utvidet horisontene og kunnskapen om alle mulige aspekter av livet! 

Bl.a. kan du se veldig mange bra dokumentarer på VG om du har vg+ abonnement. NRK har et godt utvalg, og må ikke minst nevne nettsiden Watchdocumentaries.com, som har hundrevis av dokumentarer du kan se gratis 😊 Til sist har vi selvfølgelig også YouTube, med et enormt utvalg av gratis dokumentarer.

På VG+ har de nå minst én av dokumentarene som er Oscar-nominert i år, "A house made of splinters"; en utrolig rørende og sterk dokumentar om historien til 4 barn som bor på et barnehjem i Ukraina. Anbefales på det sterkeste!!

Det er fader meg mange bra dokumentarer på VG+! Nesten hver gang jeg flakker innom den kanalen blir jeg sittende å glo. Jeg ble til og med hekta fast en gang det var en dokumentar om hockey! 😆

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre sier veldig mange bra dokumentarer der ute. Jeg kan komme med noen anbefalinger som ikke er nevnt allerede:

  • "Da Macron ringte Putin" på NRK , hvor et filmcrew fulgte Macron i sammenheng med at Frankrike skulle overta et sete i Europarådet tror jeg, men isteden ble det en dokumentar som dokumenterer real time hva som skjedde i opptakten til krigen i Ukraina fra Macrons synspunkt. Tett på hemmelige møter i bunkre, smugling av stadsledere inn i Ukraina og Macron som snakker med Putin rett før invasjonen. 
  • "Putin mot vesten" på NRK, litt i samme gate
  • "Couples Therapy" på VGTV
  • "Skitne Penger" på Netflix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanninga
ElectricScum skrev (2 timer siden):

Du mener kanskje "I kust killed my dad!"?

Legger inn kommentar i spoiler.

  Skjul innhold

Altså, jeg fikk så vanvittig vondt av han gutten. Jeg var først usikker på om han var en kald jævel eller bare apatisk. Det var åpenbart det siste, for mot slutten av dokumentaren så ser man jo hvordan han kjemper alt han kan for ikke å grine.  Fyttikatta, jeg fikk så vondt av han, da. 😭 Da måtte jeg sippe skikkelig, gitt.

 

Hvordan lager man skjult innhold, vil si noe om den saken 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sanninga skrev (8 timer siden):

Hvordan lager man skjult innhold, vil si noe om den saken 😅

Bruk øyet i menylinja ;)

image.thumb.png.a0d58249cf6b1b569aa88950f5b765ae.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par dokumentarer på YouTube som jeg syntes er noe av det beste.

real stories Britain’s poorest kids (poverty documentary)

Real stories Born on the breadline (poverty documentary)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
ElectricScum skrev (På 5.3.2023 den 23.36):

Det er fader meg mange bra dokumentarer på VG+! Nesten hver gang jeg flakker innom den kanalen blir jeg sittende å glo. Jeg ble til og med hekta fast en gang det var en dokumentar om hockey! 😆

Enig! Ramler støtt og stadig over bra og interessante dokumentarer der 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det meste på VGTV og NRK. Begge er kjempebra på å velge gode dokumentarer, og selv om jeg ofte tenker: Dokumentar om sport? Snork! Men ser den likevel, er de som regel bra.

Jeg har noen som jeg ikke har sett at noen har nevnt:

The King of Kong: A Fistful of Quarters – youtube. Dokumentar om arcade spill. Den er som en superheltfilm der en er ond og en er god og alle er nerder. Helt nydelig film.

Just, Melvin: Just Evil – youtube. Spinnvill dokumentar om mennesker, familie og arv og miljø.

Honeyland - litt treg, men fin dokumentar om folk og bier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...