Gå til innhold

Ordninger for å hjelpe lavtlønnede, nyskilte kvinner inn på boligmarkedet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K50, nyskilt, leier midlertidig. Prøver å komme inn på boligmarkedet men får ikke nok lån hos banken til å klare det pga lav inntekt. Har noe egenkapital. 

Er det noen som kjenner til om det finnes ordninger for å hjelpe kvinner i denne situasjonen? Husbanken? Kommunen? Andre??

Anonymkode: ceaf4...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kvalifiserer til husbanklån samme hva slags kjønn og situasjon hvis man har for lav inntekt til å kunne få lån i vanlig bank og den lave inntekten er permanent (ufør f eks). Ikke hvis de ser at du kan spare mer egenkapital i noen år og deretter få lån i vanlig bank. Ring kommunen din å snakk med de :)

Anonymkode: 98189...b40

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye egenkapital har du da? Og hvor lav inntekt snakker vi om?

Kan du øke inntekten din?

Man får forøvrig ikke noen fortrinn i banken for å være kvinne. Det ville vært diskriminering.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er 50 og har vært gift i en del år slik at du har hatt noen å dele utgiftene med må du da ha greid å spare opp en del?

Anonymkode: f2f07...612

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nyskilte menn? Skal ikke menn ha en slik ordning eller er det bare kvinner som skal særbehandles?

Anonymkode: d7183...f63

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ordning som kjønnsdiskriminerer, er det dét du etterlyser? 

Anonymkode: f2aac...b88

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er 50 og har vært gift i en del år slik at du har hatt noen å dele utgiftene med må du da ha greid å spare opp en del?

Anonymkode: f2f07...612

Du vet vel ingenting om ts sin situasjon. Det er ikke alle som har mulighet til å spare opp så mye selv om de har noen å dele utgifter med. Med lav inntekt trengs det kanskje et par millioner eller mer i egenkapital for å kunne kjøpe bolig. Kanskje har ts gått i den såkalte "kvinnefella". Kanskje har hun tatt noen dårlige valg, det gjør vi alle innimellom, kanskje trodde hun aldri hun skulle bli skilt. Men det hjelper uansett ikke ts å fortelle hva hun burde ha gjort...

Anonymkode: 74a9e...e9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

K50, nyskilt, leier midlertidig. Prøver å komme inn på boligmarkedet men får ikke nok lån hos banken til å klare det pga lav inntekt. Har noe egenkapital. 

Er det noen som kjenner til om det finnes ordninger for å hjelpe kvinner i denne situasjonen? Husbanken? Kommunen? Andre??

Anonymkode: ceaf4...9a9

Hvorfor skal dette spesifikt gjelde kvinner?

Du synes det er greit å diskriminere på kjønn? 

Anonymkode: 61028...f17

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Portia Catonis said:

Hvor mye egenkapital har du da? Og hvor lav inntekt snakker vi om?

Kan du øke inntekten din?

Man får forøvrig ikke noen fortrinn i banken for å være kvinne. Det ville vært diskriminering.

Faktisk tror jeg det gir noen fordeler å være kvinne.... Når min ex ringte banken og trengte lån fikk hun en velvilje jeg aldri har sett eller hørt, eller som jeg opplevde når jeg var i samme ærend. Lånebehovet og egenkapital var omtrent det samme, og jeg tjente noen 100K mer en henne. 

Menn liker å hjelpe kvinner, hvem liker kvinner å hjelpe ;)

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med single nyskilte menn? Eller single mennesker av begge kjønn som ikke klarer å spare? Par med dårlig råd?

Merkelig spørsmål. Det finnes ordninger for mennesker med dårlig råd. Startlån for eksempel. Men det finnes heldigvis ikke ordninger spesifikt rettet mot nyskilte kvinner.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

K50, nyskilt, leier midlertidig. Prøver å komme inn på boligmarkedet men får ikke nok lån hos banken til å klare det pga lav inntekt. Har noe egenkapital. 

Er det noen som kjenner til om det finnes ordninger for å hjelpe kvinner i denne situasjonen? Husbanken? Kommunen? Andre??

Anonymkode: ceaf4...9a9

Uff jeg gikk i samme fella som deg. Mannen beholdt huset / kjøpte meg ut.  Så gikk jeg ut på leiemarkedet, men bandt meg for lenge, så da inntekten gikk nedover så ble det veldig vanskelig økonomisk i hverdagen.

Anonymkode: eccc4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 minutter siden):

Faktisk tror jeg det gir noen fordeler å være kvinne.... Når min ex ringte banken og trengte lån fikk hun en velvilje jeg aldri har sett eller hørt, eller som jeg opplevde når jeg var i samme ærend. Lånebehovet og egenkapital var omtrent det samme, og jeg tjente noen 100K mer en henne. 

Menn liker å hjelpe kvinner, hvem liker kvinner å hjelpe ;)

Smarte kvinner hjelper seg selv 😘

Anonymkode: eccc4...39f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor skal dette spesifikt gjelde kvinner?

Du synes det er greit å diskriminere på kjønn? 

Anonymkode: 61028...f17

Kvinner har oftere lavere lønn fordi de har jobbet deltid eller tatt seg av barna mens mannen har kunnet opparbeide seg god stilling med bra lønn.

Det er ikke alltid tilfelle, men ofte.

Anonymkode: eccc4...39f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vet vel ingenting om ts sin situasjon. Det er ikke alle som har mulighet til å spare opp så mye selv om de har noen å dele utgifter med. Med lav inntekt trengs det kanskje et par millioner eller mer i egenkapital for å kunne kjøpe bolig. Kanskje har ts gått i den såkalte "kvinnefella". Kanskje har hun tatt noen dårlige valg, det gjør vi alle innimellom, kanskje trodde hun aldri hun skulle bli skilt. Men det hjelper uansett ikke ts å fortelle hva hun burde ha gjort...

Anonymkode: 74a9e...e9f

Så fordi hun har gjort dårlige valg og  latt være å ta ansvar for seg selv så skal hun belønnes med "ordninger"? 

Anonymkode: f2f07...612

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Tiuren skrev (5 minutter siden):

Faktisk tror jeg det gir noen fordeler å være kvinne.... Når min ex ringte banken og trengte lån fikk hun en velvilje jeg aldri har sett eller hørt, eller som jeg opplevde når jeg var i samme ærend. Lånebehovet og egenkapital var omtrent det samme, og jeg tjente noen 100K mer en henne. 

Menn liker å hjelpe kvinner, hvem liker kvinner å hjelpe ;)

Hvordan man ordlegger seg har alt å si. En mann jeg vet om fikk uhorvelig mye i lån fordi han kom med en rekke gode ideer til videreutvikling av eiendommen og potensielle inntjeneingsmuligheter. Muligheter som ikke var der og heller aldri ble noe av. 

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

K50, nyskilt, leier midlertidig. Prøver å komme inn på boligmarkedet men får ikke nok lån hos banken til å klare det pga lav inntekt. Har noe egenkapital. 

Er det noen som kjenner til om det finnes ordninger for å hjelpe kvinner i denne situasjonen? Husbanken? Kommunen? Andre??

Anonymkode: ceaf4...9a9

En spesiell ordning for lavtlønte kvinner i 50 årene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les på Husbanken.no. Står om startlån der, så videresendes søknaden til riktig kommune.  Det er kommunene som vurderer og behandler søknadene. Du kan søke i flere kommuner, men noen/mange  kommuner avviser søkere som ikke er bosatt i kommunen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Smarte kvinner hjelper seg selv 😘

Anonymkode: eccc4...39f

Ja, ser det på alle de som snakker om "kvinnefella" :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Tiuren said:

Ja, ser det på alle de som snakker om "kvinnefella" :) 

Hva med mannefella så få snakker om?

Anonymkode: d7183...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tenkte at det kan da umulig være særordninger for lavtlønnede nyskilte kvinner, men det finnes jo en stiftelse for alt mulig. Det er kanskje et skudd i blinde, men går jo an å forsøke på dette legatet for:

Økonomisk understøttelse av eldre damer av den dannede klasse, som uforskyldt er kommet i den situasjon at de er blitt ute av stand til å forsørge seg selv

https://www.legathandboken.no/Sosiale/Kvinner/Marie-H.-Werners-legat

Dette er vel kanskje rettet inn mot fruer fra den eldre garde som har passet på residensen i stedet for arbeid (det er vel en såkalt kvinnefelle av den gamle sorten), men skader jo aldri å forsøke

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 minutt siden):

Ja, ser det på alle de som snakker om "kvinnefella" :) 

De som går i kvinnefella er da virkelig ikke smarte. Legg merke til at jeg sier "går i kvinnefella" og ikke "havner i kvinnefella". I båre dager bør alle, både kvinner og menn være smarte nok til å skjønne at de må ta ansvar for seg selv og egen økonomi. 

Jeg er selv over 50 år og kvinne og det har vært absolutt selvfølgelig at jeg har tatt ansvar for mitt eget liv og økonomi.

Anonymkode: f2f07...612

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...