Gå til innhold

Kalorioverskudd for å bygge muskler, eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg hører gang etter gang, og skjønner prinsippet bak det, men ser allikevel en del eksempler på overvektige som slanker seg og samtidig klarer å legge på seg muskler.

Jeg har nok rundt 15kg fett som skal bort, men trener også endel styrke for å legge på meg muskler, hvor mye har det å si for fremgang i styrke og muskelmasse om man ligger i kaloriunderskudd? Akkurat nå ligger jeg nok akkurat litt over hva jeg forbrenner, men lyst å gå ned i kalorier, men redd det vil gjøre så jeg ikke klarer å legge på meg muskler. 

Bør jeg legge på meg muskler først, så gå ned i vekt, eller er det like greit å gjøre begge deler på en gang? 

Anonymkode: e82bc...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge man er et stykke unna sitt genetiske potensiale, så kan man fint legge på seg muskler i et underskudd. Det vil bare gå saktere. Men man kan fint havne i en situasjon der man ikke klarer å legge på seg muskler også.

Det viktigste du gjør er å ha et underskudd som ikke er for stort og å få nok protein. Og selvsagt fortsette å trene styrke med fokus på prestasjon og fremgang.

Jo lavere fettprosent man har og jo større muskelmasse man har, desto vanskeligere å få det til. Du ser ikke kroppsbyggere bli noe sterkere og større de siste ukene før de skal på scenen.

Når det kommer til spørsmålet om hva du bør gjøre, så er nok svaret at det kan være luet å bli kvitt det ekstra fettet først. For det første blir det enklere å se fremgang visuelt i speilet, noe som kan gi motivasjon. For det andre er det best forhold i kroppen for muskelvekst på rundt 10 - 15 % fett for menn.

Jeg ville lagt meg på et moderat underskudd på 250 - 500 kcal per dag og trent styrke som vanlig, men passet på å få i meg ca. 2 g protein per kg av målvekten 👍

Endret av Sandum.PT
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Så lenge man er et stykke unna sitt genetiske potensiale, så kan man fint legge på seg muskler i et underskudd. Det vil bare gå saktere. Men man kan fint havne i en situasjon der man ikke klarer å legge på seg muskler også.

Det viktigste du gjør er å ha et underskudd som ikke er for stort og å få nok protein. Og selvsagt fortsette å trene styrke med fokus på prestasjon og fremgang.

Jo lavere fettprosent man har og jo større muskelmasse man har, desto vanskeligere å få det til. Du ser ikke kroppsbyggere bli noe sterkere og større de siste ukene før de skal på scenen.

Når det kommer til spørsmålet om hva du bør gjøre, så er nok svaret at det kan være luet å bli kvitt det ekstra fettet først. For det første blir det enklere å se fremgang visuelt i speilet, noe som kan gi motivasjon. For det andre er det best forhold i kroppen for muskelvekst på rundt 10 - 15 % fett for menn.

Jeg ville lagt meg på et moderat underskudd på 250 - 500 kcal per dag og trent styrke som vanlig, men passet på å få i meg ca. 2 g protein per kg av målvekten 👍

Langt under mitt genetiske potensiale, er naturlig sterk, men kun trent dedikert styrke noen få måneder, og merket stor fremgang, ikke veldig synlig visuelt ennå, men i styrke har det vært såppas fremgang at motivasjonen er høyere enn noen gang, så da ville jeg høre med noen som kan dette, og har sett du kommer med gode råd her, så håpet du ville svare 😁

Takk, det var egentlig planen, og svaret jeg håpet på, så da går jeg for det! 

Anonymkode: e82bc...757

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

 

Jeg ville lagt meg på et moderat underskudd på 250 - 500 kcal per dag og trent styrke som vanlig, men passet på å få i meg ca. 2 g protein per kg av målvekten 👍

Dette var oppskriften som fungerte for min del.

Jeg la meg på et kaloriunderskudd på 3-500 kcal pr dag. Regelmessig styrketrening og ca 2g protein pr kg kroppsvekt.

Økt jevnt og trutt i styrke og fettet rant sakte men sikkert av. Når jeg kom til et visst punkt, ble det mer utfordrende å øke jevnt i styrke og samtidig beholde kaloriunderskudder, men da hadde jeg mistet betydelig mengde fett.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Langt under mitt genetiske potensiale, er naturlig sterk, men kun trent dedikert styrke noen få måneder, og merket stor fremgang, ikke veldig synlig visuelt ennå, men i styrke har det vært såppas fremgang at motivasjonen er høyere enn noen gang, så da ville jeg høre med noen som kan dette, og har sett du kommer med gode råd her, så håpet du ville svare 😁

Takk, det var egentlig planen, og svaret jeg håpet på, så da går jeg for det! 

Anonymkode: e82bc...757

giphy.gif.8cf717228757511482720ee0a9bb3467.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som sverger til å ligge i underskudd på dager de ikke trener styrke, og ligge i overskudd de dagene de trener styrke. 

Jeg gjorde det slik i flere år. Klarte legge på meg muskler og samtidig miste en del fett. Men det går jo selvsagt saktere både med fett-reduksjon og med styrke, enn om man fokuserer på en ting om gangen. 

Anonymkode: a0dce...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er flere som sverger til å ligge i underskudd på dager de ikke trener styrke, og ligge i overskudd de dagene de trener styrke. 

Jeg gjorde det slik i flere år. Klarte legge på meg muskler og samtidig miste en del fett. Men det går jo selvsagt saktere både med fett-reduksjon og med styrke, enn om man fokuserer på en ting om gangen. 

Anonymkode: a0dce...574

Gjorde også det samme i perioder. Opplevde mer overskudd og bedre økter når jeg inntok noe mer kcal på dager jeg trente. 
 

 

Anonymkode: 9aff0...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...