Gå til innhold

Drittlei av kommentarer på vektnedgang!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiren skrev (5 timer siden):

En vil jo gjerne kunne spise seg mett også. Utvalget i sunn mat på rene pizza- steder er oftest begrenset. 

Mett blir man, men ørten valgmuligheter får man ikke. Men det er nettopp poenget mitt - hun prøver å styre alle inn på hennes kostvoldsvalg hvis hun ønsker å gå et sted med mange sunne/lette alternativer på menyen, mens resten av gjengen hadde lyst på pizza - det fins da gjerne ikke på "sunne" steder. Så da må plutselig alle spise et kjipere sted fordi det er det ts vil.  Hun kan planlegge et pizzastykke inn i energiregnskapet, eller velge et av de (få) sunnere alternativene på menyen. I stedet prøvde hun å endre hele opplegget for alle. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tøys. 😂

Anonymkode: c305c...d58

Selvfølgelig er det et stikk. 

Anonymkode: 48abb...ec2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 8.47):

La meg tippe; kommentarene kommer fra andre overvektige som ikke gidder å ta tak i vekta si?

Anonymkode: b33ac...222

Ikke for min del faktisk 🤷‍♀️

Jeg fikk kommentarer konstant fra alle slags «størrelser». 

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 17.34):

Mest sannsynlig ser du syk ut men er for blendet av behovet for å være tynn så du ikke ser det selv.

Anonymkode: 9f00a...b63

Jo, men med en BMI på 19 så er man ikke helseskadelig undervektig.

At noen synes høyere fettprosent er finere, mer komfortabelt for dem selv eller mer pulbart er da likegyldig 🤷‍♀️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilmus skrev (1 time siden):

Jeg har prøvd å forstå meg på kollegene mine, prøvd å forstå hvorfor de oppfører seg som de gjør mot meg. Når jeg leser det du skriver får det meg til å tenke at de kanskje tenker på samme måte.

nå har det seg sånn at jeg lever en fastende livsstil, som jeg trives godt med. Derfor går det for det meste i kaffe  når jeg er på pauserommet på jobb. Jeg pleier ikke snakke om det med mindre noen spør, men jeg tror jeg har fått forklart det til de fleste.

men nå har det blitt så ubehagelig på pauserommet at jeg ikke går dit mer. Jeg blir faktisk veldig ukomfortabel av blikkene og kommentarene. Det virker som de tror jeg har anorexia eller noe sånt, og det er det IKKE noe gøy å føle på at folk tenker. Forrige gang jeg var på pauserommet hadde jeg med en pepsi max, og da rant det på med kommentarer som « jøss, feirer du noe i dag? *hånlig latter* og «du skulle ikke prøvd noe med næring for en gangs skyld da?»  Dette føles egentlig litt som mobbing, og det værste er at det er godt voksne mennesker som holder på sånn. Jeg aner ikke hva jeg skal svare, for de har liksom bestemt seg uansett føles det som.

Uansett, for meg er dette nedverdigende og sårende. Men jeg syns det er litt hardt at om jeg føler det sånn så er jeg bare litt selvopptatt.

Ok. Dette er noe annet ja, mer som mobbing. Tror du må si fra til de at du synes det er ugreit å kommentere utseende på folk og at de burde vite bedre!

Anonymkode: f9327...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Selvfølgelig er det et stikk

Nei. 🤣 Er god tone med sjefen. Men damene virket litt lite bilde. Jeg ville ha salat. Big deal. Men Kansje det bare er kos om alle koser seg med usunn mat? Vet ikke. 

Jeg tror at grunnen til sårheten rundt dette med mat er at folk synes det er vanskelig, de mangler viljestyrke, og har ikke motivasjon selv der og da. Man vil jo andre vel, men man vil ikke at de skal gjøre noe bedre enn dem selv. 

Hva tror du? Du er her og skal ha meg til å tro at jeg er frekk som er veldig streng på hva jeg spiser og vil komme meg vekk fra overvekt. At det er et stikk mot en annen at jeg sier, når jeg blir spurt, at jeg kunne tenkt meg å spise et sted som har salater. Da får du være så sart da, at du føler det er et stikk mot deg at jeg vil bestemme hva jeg putter i min munn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei. 🤣 Er god tone med sjefen. Men damene virket litt lite bilde. Jeg ville ha salat. Big deal. Men Kansje det bare er kos om alle koser seg med usunn mat? Vet ikke. 

Jeg tror at grunnen til sårheten rundt dette med mat er at folk synes det er vanskelig, de mangler viljestyrke, og har ikke motivasjon selv der og da. Man vil jo andre vel, men man vil ikke at de skal gjøre noe bedre enn dem selv. 

Hva tror du? Du er her og skal ha meg til å tro at jeg er frekk som er veldig streng på hva jeg spiser og vil komme meg vekk fra overvekt. At det er et stikk mot en annen at jeg sier, når jeg blir spurt, at jeg kunne tenkt meg å spise et sted som har salater. Da får du være så sart da, at du føler det er et stikk mot deg at jeg vil bestemme hva jeg putter i min munn. 

De færreste koser seg med salat, det er ikke noe unormalt med det? Ikke tar damene virket "litt lite blide". 

Det handler ikke om at folk flest mangler viljestyrke og synes du gjør det bedre enn dem - det er nøyaktig det at du tror det som gjør at folk reagerer på deg. For folk flest handler det om at det overhodet ikke er noe problem å spise pizza innimellom. Et sunt og variert kosthold for normalvektige inkluderer at man av og til spiser ting som kaker, pizza o.l. At en som slanker seg holder seg 100% unna sånt er jo en diett, ikke et normalt kosthold. 

Det er ikke frekt at du er streng på hva du spiser, det som er frekt er å ville lempe din diett over på andre og antyde at de selv ikke har nok viljestyrke. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufint å kommentere vekta og utseendet til folk. Jeg ville aldri gjort noe slik. Og har selv fått høre at jeg er altfor tynn selv om jeg må bruke buksestr. 44 (er 57 kg). Gått ned fra str. 46. Jeg har høye kinnben, og har aldri lagt på meg i ansiktet som mine venninner. Da jeg kom i overgangsalderen begynte fettet å lagre seg på magen. Da jeg var yngre kunne jeg være 60-61 kg og passe inn i str. 40.

Anonymkode: f0974...3dc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 8.47):

La meg tippe; kommentarene kommer fra andre overvektige som ikke gidder å ta tak i vekta si?

Anonymkode: b33ac...222

For min del er det slik, men sikkert fordi alle mine venninner er overvektige. Skjønt «gidder» er vel ikke det riktige ordet på de fleste av dem.

(Ikke Ts)

Anonymkode: f0974...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke frekt at du er streng på hva du spiser, det som er frekt er å ville lempe din diett over på andre og antyde at de selv ikke har nok viljestyrke. 

Det jeg spiser er ikke en fornærmelse mot deg! Slapp av. Du er jo helt ute på jordet med det her.  Som om de andre sitter å tenker at æsj så frekt at hun ikke spiser pizza. Gi deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det jeg spiser er ikke en fornærmelse mot deg! Slapp av. Du er jo helt ute på jordet med det her.  Som om de andre sitter å tenker at æsj så frekt at hun ikke spiser pizza. Gi deg.

Nei, ingen har sagt at det du spiser er en fornærmelse mot meg😂 Jeg er ikke på jobben din🤪 Jeg tror ikke de andre tenker det er frekt at du ikke spiser pizza, hvor fikk du den ideen fra?

Her var det snakk om å velge spisested, der du ville endre det fra et pizzasted til et sunnere sted, og det ble ikke godt mottatt av kollegaene dine. Jeg prøver å forklare for deg hvorfor de reagerte negativt på det. Jeg skjønner det mer og mer basert på måten du plutselig begynner å angripe meg på her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ingen har sagt at det du spiser er en fornærmelse mot meg😂 Jeg er ikke på jobben din🤪 Jeg tror ikke de andre tenker det er frekt at du ikke spiser pizza, hvor fikk du den ideen fra?

Her var det snakk om å velge spisested, der du ville endre det fra et pizzasted til et sunnere sted, og det ble ikke godt mottatt av kollegaene dine. Jeg prøver å forklare for deg hvorfor de reagerte negativt på det. Jeg skjønner det mer og mer basert på måten du plutselig begynner å angripe meg på her. 

Her dikter du, jeg har skrevet at vi ble spurt om vi ønsket å dra dit. Jeg sa min mening ( ja så lenge man kan bestille andre ting enn pizza). Om du blir fornærmet av sånt får så være på deg, jeg blir ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her dikter du, jeg har skrevet at vi ble spurt om vi ønsket å dra dit. Jeg sa min mening ( ja så lenge man kan bestille andre ting enn pizza). Om du blir fornærmet av sånt får så være på deg, jeg blir ikke det.

Igjen, hva har noe av dette med meg å gjøre, jeg er ikke din kollega. Det er du som sier lederen og kollegaene dine reagerte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min laveste bmi i voksen alder var 22.

Hvordan det er mulig å være under det 22 er for meg helt uforståelig. 

Min perfekte bmi, når andre også kommenterer hvordan vekten passer kroppsfiguren er 26 - 27 😂 

Da har jeg ingen mage eller sideflesk. 

Å se seg blind på bmi kommer det ingenting godt ut av. 

Hilsen muskuløs mann

Anonymkode: e6914...a3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd nøyaktig det samme selv

Jeg var ganske chubby (alt valpefettet la seg i ansiktet mitt) som barn og ungdom med en bmi på litt over 23, men da jeg flyttet ut som student endret jeg både kostholds- og treningsvaner. Dette kombinert med litt stressende eksamensperioden gjorde at jeg over flere år gikk ned til en bmi på 19,5. 

Det var direkte ubehagelig hvordan alt av familie drev og kommenterte det og snakket om at jeg så sykelig ut omtrent hver gang de så meg (ikke det at det var spesielt ofte). Likevel, da jeg ble ferdigutdannet og startet å jobbe så har ikke en eneste kollega eller nye vennskap påpekt kroppen min slik som familien min gjør. 

Jeg tror at det rett og slett har noe med at familien min var vant til at jeg har et chubby ansikt, det har jeg ikke lengre, ergo jeg må være syk 

Anonymkode: 29a16...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Skulle til å lage en ny tråd, men like greit å blåse liv i en god «gammeldags» en!

Jeg la på meg etter svangerskap på grunn av fødselsdepresjon. Etterhvert som jeg ble bedre, gikk jeg ned det jeg hadde lagt på meg. Veier det samme som før jeg ble gravid, helt normal BMI, spiser vanlig sunn mat og er mye i aktivitet fordi jeg trives med det.

Jeg føler meg veldig bra og de gamle klærne mine passer akkurat som de skal. Så var vi på besøk hos familien til mannen i går, tanta hans måtte bare kommentere «det er så rart å se deg så liten! Skikkelig tynn er du!». Jeg blir bare så paff av en sånn kommentar, særlig med så mange til stede… Jeg svarte noe om at jeg er helt normal, men jeg har angret på at jeg ikke satte henne mer på plass etterpå. Hun skal alltid kommentere ting hun ikke har noe med å kommentere på.

Noe av problemet mitt er at jeg er veldig sjenert og konfliktsky, skulle så gjerne hatt litt mer guts til å bare få en slutt på sånne kommentarer. 

Anonymkode: bccb6...576

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlige og underlige greier det der...

Hvis du møter en person på butikken som har lagt på seg mye. Kommenterer noen det? Nei!

Har du gått ned i vekt derimot,da er det OK kommentere...😱

De tykke skal skjermes. De tynne skal måtte få svi.

Tragisk.

Anonymkode: cd988...08c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Festlige og underlige greier det der...

Hvis du møter en person på butikken som har lagt på seg mye. Kommenterer noen det? Nei!

Har du gått ned i vekt derimot,da er det OK kommentere...😱

De tykke skal skjermes. De tynne skal måtte få svi.

Tragisk.

Anonymkode: cd988...08c

Jeg vet! Føler meg litt som fritt vilt bare fordi jeg har gått ned litt. Var jo ikke sånn at det var abnorme mengder heller, jeg bikket så vidt over i overvekt…

Føler ærlig talt at det er noe i veien med folks oppfatning av hva som er normalt. Virker som om lett overvekt er det som er ansett som normalt, og det som er innenfor normalområdet for vekt blir ansett som undervektig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 12.50):

Skjønner ikke hvor den kom fra. Overhodet ikke. Vil bare få deg til å resonnere litt om sykdom ift vekt. Du beskriver langt om hvordan en tynn person kan se syk ut, så lurte bare om du hadde de samme tankene om at en overvektig peson ser "syk ut"? 

Anonymkode: a5f46...a84

Det er veldig godt kjent at å plutselig rase ned i vekt kan være et symptom på alvorlig sykdom, da spesielt kreft. Så at mange blir bekymret dersom man ikke er åpen om slanking er helt normalt. Men enig i at det er en uting å kommentere andres vekt. Jeg selv går ned i vekt i stressende perioder, og har en svigermor som ser det med én gang, og kommenterer høylytt foran andre. Men jeg skjønner jo at jeg ikke får forandret andre mennesker, så jeg lar det prelle av og tenker at det er mitt ansvar å ikke la andres dårlige manerer ødelegge min dag :) 

Anonymkode: 239eb...a55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er veldig godt kjent at å plutselig rase ned i vekt kan være et symptom på alvorlig sykdom, da spesielt kreft. Så at mange blir bekymret dersom man ikke er åpen om slanking er helt normalt. Men enig i at det er en uting å kommentere andres vekt. Jeg selv går ned i vekt i stressende perioder, og har en svigermor som ser det med én gang, og kommenterer høylytt foran andre. Men jeg skjønner jo at jeg ikke får forandret andre mennesker, så jeg lar det prelle av og tenker at det er mitt ansvar å ikke la andres dårlige manerer ødelegge min dag :) 

Anonymkode: 239eb...a55

Åpen om slanking? Synes det var litt merkelig formulert. Jeg har slanket meg bevisst over en periode på 8 mnd, men jeg har ikke snakket med noen andre enn de aller, aller nærmeste om dette. Selv om jeg ikke kringkaster slankingen min til hele verden, betyr ikke det at folk står fritt til å kommentere min kropp.

Du kan ikke endre andre, men du kan si til din svigermor at du ikke liker sånne kommentarer. Særlig foran folk. Hadde det vært min svigermor som oppførte seg sånn, hadde jeg fint kunnet si det til henne på tomannshånd, selv om jeg er sjenert og konfliktsky. Problemet med tanta til mannen er at vi er veldig perifere, aldri på tomannshånd og dessuten er hun ekstremt skjør og enkel og fornærme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tynn som tenåring, tidlig i 20-årene. Fikk noen kommentarer på "du som er så tynn", men fordi folk visste at det var naturlig, så fikk jeg ikke akkurat "verbale bekymringsmeldinger". La på meg ganske mye i 30-årene fordi jeg brukte mat for å døyve følelser, og kan vel si at jeg hadde en slags overspisingslidelse. Ingen kommenterte. Reaksjonene fra omverdenen var der likevel, typ fraværende oppmerksomhet fra menn som jeg opplevde da jeg var tynn. Og at jeg ble mer usynlig. Fikk ikke like mye smil fra randoms. Men ingen kommenterte kroppen min, eller spurte om det gikk bra med meg. Jeg var på mitt verste mentalt, men ingen så at de ekstra kiloene var et tegn på at jeg slet. 

For 5 år siden gikk jeg ned i vekt. I begynnelsen fikk jeg ikke kommentarer, men da jeg nærmet meg målet (BMI 22) så begynte "bekymringene" å komme. Jeg har vært ærlig med vennene mine om at overvekten min var en konsekvens av det jeg slet med, men perifere visste jo ikke det. Nå når jeg har holdt normalvekten i mange år, så har kommentarene sluttet. De er vant med å se meg slank nå.

Noterte det likevel i hjernebarken at omverdenen ikke automatisk setter sammenheng med overvekt og psykisk helse (kanskje med mindre det er sykelig fedme), men kan fort dra negative konklusjoner i vektnedgang. 

Anonymkode: e202f...d4f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at ansiktet ser sykt ut når man blir tynnere har jeg opplevd. Ser ikke ut på bilder og videoer og følte meg som et uhyre. Spiste jo ikke så kroppen fikk ikke det den skulle og jeg følte jeg så så mye eldre ut også og fikk store komplekser for ansiket mitt. Det gjorde at jeg begynte å spise mer enn jeg burde ha gjort når jeg fikk matlysten igjen fordi jeg ville så gjerne ikke se sånn ut, så nå er jeg nå er rundere enn jeg vil, fordi jeg ikke vil ha det ansiktet igjen. Men nå er det kroppen jeg har komplekser for 😅 Trening er sikkert veien å gå, ikke lurt med sulting. 

Anonymkode: a4963...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...