Gå til innhold

Drittlei av kommentarer på vektnedgang!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært misfornøyd med vekta i mange år og har i løpet av 1 år gått fra en BMI på 23,7 til 19,7. Er veldig fornøyd, men så lei av kommentarer på flere om «åh, så tynn du har blitt! Går det bra?» osv. Greia er at jeg blir veldig fort smal i ansiktet, som sikkert er det dem mest ser på og ikke kroppen min. Jeg er absolutt ikke for tynn, men tror nok greia er at de er vant til å se meg på en høyere vekt. 
Hvorfor er det greit å kommentere kroppen til andre sånn? Ikke er det positivt det dem sier heller, unntatt noen få som sier jeg er fin og bra jobba. 

Anonymkode: fa1f9...04e

  • Liker 3
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke.. opplever det samme selv, og jeg har en BMI på 22! «Nå må du stoppe» «du skal vel ikke ned mer nå» «skal du ikke ha litt mer mat» 

jeg blir sprø.. man jobber jo hardt for nedgangen, og man må få bestemme selv så lenge det ikke går over til å bli sykelig. Tror desverre de fleste er så vandt til å se overvekt at når man ser normalvektige så ser man på dem som unormalt tynne? 

kunne også tenkt meg et kompliment eller to, føler meg jo mye bedre selv… 

Anonymkode: d8224...c2d

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært misfornøyd med vekta i mange år og har i løpet av 1 år gått fra en BMI på 23,7 til 19,7. Er veldig fornøyd, men så lei av kommentarer på flere om «åh, så tynn du har blitt! Går det bra?» osv. Greia er at jeg blir veldig fort smal i ansiktet, som sikkert er det dem mest ser på og ikke kroppen min. Jeg er absolutt ikke for tynn, men tror nok greia er at de er vant til å se meg på en høyere vekt. 
Hvorfor er det greit å kommentere kroppen til andre sånn? Ikke er det positivt det dem sier heller, unntatt noen få som sier jeg er fin og bra jobba. 

Anonymkode: fa1f9...04e

La meg tippe; kommentarene kommer fra andre overvektige som ikke gidder å ta tak i vekta si?

Anonymkode: b33ac...222

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart det der. At det skal være fritt fram å kommentere når man er slank/tynn, men en dødssynd å kommentere om man er stor eller har lagt på seg.

Har en venninne som legger ut mye bra fitness-innhold på instagram, og ar mange tusen følgere. Nesten daglig får hun kommentarer på vekten. Mye sånn falsk bekymring "pass på at du ikke blir for tynn". Slitsomme greier. Hun har alltid vært tynn, og har om noe lagt på seg muskler de siste årene. 

Anonymkode: a5f46...a84

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg får lyst til å kommentere vektnedgangen til folk (men ikke gjør det) er når de ser syke ut. Kjenner flere som har slanket seg over flere perioder gjennom noen år.

Slik som søsteren min blir også fort tynn i fjeset. Og noen ganger når hun skal ned i vekt, så ser hun syk ut. Veldig dratt i fjeset. Og uthulet ved kinnbena. Mens resten av kroppen kan være overvektig.

Hun ser desverre ti år eldre ut.  Noe som tilsier at ja, hun begynner å bli tynnere. Men det ser ikke bra ut når hun ikke ser frisk ut.  Og i løpet av kort tid blir hun en dårligere versjon av seg selv.  

Hun er en jo-jo slanker. Og  ved sist vektnedgang - etter at hun fikk i seg vitaminer, mer proteiner og begynte å trene. Istedetfor å bare spise mye mindre mat, så ser hun langt friskere og yngre ut når hun slanker seg. 

Noe som gjør meg glad. Hun beholder på en måte mer muskelatur I fjeset. Og blir ikke så fort dratt og uthulet. Så jeg tror muskelatur I fjes har mye å si. At man ikke slanker seg slik at man mister muskler både her og der. 

Så jeg sier ikke at dette gjelder deg. Men hvis noen nekter kroppen vitale ting under slanking, så synes det faktisk godt i fjeset. Det er bare det at andre ikke helt klarer å sette ord på hva som er galt. Og relaterer det til "for tynn". 

Mens det er underbevisstheten  som fanger opp som at han/hun ser syk ut. 

Men det  viktigste er at du selv føler deg bra. Og at du vet med deg selv at du slanker deg på en sunn måte. 

Søsteren min har nå den samme vekten som de to gangene hun, så syk ut og så ut som en person som ikke burde ned mer i vekt. Nå er det ingen som tenker at hun ikke bør fortsette vektnedgang. Hun kommer til å se kjempefin og frisk ut. 

 

Anonymkode: 4cc32...09b

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått dette selv. Jeg snakker aldri om vekta til noen med mindre de tar det opp selv og har lyst å snakke om det.

Anonymkode: 80b36...cbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De gangene jeg får lyst til å kommentere vektnedgangen til folk (men ikke gjør det) er når de ser syke ut. Kjenner flere som har slanket seg over flere perioder gjennom noen år.

Slik som søsteren min blir også fort tynn i fjeset. Og noen ganger når hun skal ned i vekt, så ser hun syk ut. Veldig dratt i fjeset. Og uthulet ved kinnbena. Mens resten av kroppen kan være overvektig.

Hun ser desverre ti år eldre ut.  Noe som tilsier at ja, hun begynner å bli tynnere. Men det ser ikke bra ut når hun ikke ser frisk ut.  Og i løpet av kort tid blir hun en dårligere versjon av seg selv.  

Hun er en jo-jo slanker. Og  ved sist vektnedgang - etter at hun fikk i seg vitaminer, mer proteiner og begynte å trene. Istedetfor å bare spise mye mindre mat, så ser hun langt friskere og yngre ut når hun slanker seg. 

Noe som gjør meg glad. Hun beholder på en måte mer muskelatur I fjeset. Og blir ikke så fort dratt og uthulet. Så jeg tror muskelatur I fjes har mye å si. At man ikke slanker seg slik at man mister muskler både her og der. 

Så jeg sier ikke at dette gjelder deg. Men hvis noen nekter kroppen vitale ting under slanking, så synes det faktisk godt i fjeset. Det er bare det at andre ikke helt klarer å sette ord på hva som er galt. Og relaterer det til "for tynn". 

Mens det er underbevisstheten  som fanger opp som at han/hun ser syk ut. 

Men det  viktigste er at du selv føler deg bra. Og at du vet med deg selv at du slanker deg på en sunn måte. 

Søsteren min har nå den samme vekten som de to gangene hun, så syk ut og så ut som en person som ikke burde ned mer i vekt. Nå er det ingen som tenker at hun ikke bør fortsette vektnedgang. Hun kommer til å se kjempefin og frisk ut. 

Anonymkode: 4cc32...09b

Har du samme tanker om folk som er overvektige? At de "ser syke ut"? Fedme er jo en sykdom.

Anonymkode: a5f46...a84

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La meg tippe; kommentarene kommer fra andre overvektige som ikke gidder å ta tak i vekta si?

Anonymkode: b33ac...222

Stemmer dessverre veldig med familien min.

Ts

Anonymkode: fa1f9...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du samme tanker om folk som er overvektige? At de "ser syke ut"? Fedme er jo en sykdom.

Anonymkode: a5f46...a84

Jeg er overvektig selv. Så det der forteller vel mer om dine tanker enn enn mine? Vet ikke helt hva du prøver å insumere om overvektige her. Men nice try. 

Anonymkode: 4cc32...09b

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er overvektig selv. Så det der forteller vel mer om dine tanker enn enn mine? Vet ikke helt hva du prøver å insumere om overvektige her. Men nice try. 

Anonymkode: 4cc32...09b

Skjønner ikke hvor den kom fra. Overhodet ikke. Vil bare få deg til å resonnere litt om sykdom ift vekt. Du beskriver langt om hvordan en tynn person kan se syk ut, så lurte bare om du hadde de samme tankene om at en overvektig peson ser "syk ut"? 

Anonymkode: a5f46...a84

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått ned mye i vekt siste tiden, litt over 10 kg. Har til tider vært litt usunn vektnedgang, da jeg har gått gjennom et tøft samlivsbrudd. Men nå har det heldigvis stabilisert seg. I motsetning til deg så skal det ekstremt mye til for at det er synlig i ansiktet mitt, da jeg har kroniske bollekinn. Så jeg har ikke fått så mange kommentarer. Mest fra familie og noen kolleger uten filter på jobb. Var en kollega som sa høyt foran flere andre i garderoben «så tynn du har blitt, du må ikke gå ned mer nå!» og det var både flaut og ekkelt, man vet ikke helt hva man skal svare. Og da sto jeg i tillegg halvnaken og skiftet og var nok ekstra sårbar da. Men folk virker å ha skjerpet seg litt på dette, det snakkes heldigvis mindre om kropp nå enn før. 

Anonymkode: e84dc...d28

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er rart det der. At det skal være fritt fram å kommentere når man er slank/tynn, men en dødssynd å kommentere om man er stor eller har lagt på seg.

Tuller du? Er det en ting folk kommenterer i øst og vest er at man har lagt på seg eller er stor. 

Anonymkode: 48abb...ec2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du samme tanker om folk som er overvektige? At de "ser syke ut"? Fedme er jo en sykdom.

Anonymkode: a5f46...a84

Både undervektige og de med fedme ser syke ut, det vil jeg tro de fleste er enige i. 

Anonymkode: 48abb...ec2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen. Husker den gangen noen spurte om jeg hadde vært i Auschwitz... Den gjør fortsatt vondt.  Jeg var normalvektig og, så jeg så ikk syk eller usunn ut.

Det eneste du kan gjøre er å stoppe de i det de skal til å si noe. Bare si at du ikke er interessert i å diskutere kroppen din med de. 

Endret av Polyester
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er rart det der. At det skal være fritt fram å kommentere når man er slank/tynn, men en dødssynd å kommentere om man er stor eller har lagt på seg.

Dette er ikke sant da. Tjukke folk blir fortalt at de er usunne og må forandre seg hele tiden.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sånne kommentarer selv etter jeg gikk ned 15kg, selv om jeg bare akkurat kom meg innenfor normalvekt, dette førte dessverre at jeg tok det til meg og trodde jeg var tynn, og begynte å spise mer

 

Anonymkode: 185da...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvor den kom fra. Overhodet ikke. Vil bare få deg til å resonnere litt om sykdom ift vekt. Du beskriver langt om hvordan en tynn person kan se syk ut, så lurte bare om du hadde de samme tankene om at en overvektig peson ser "syk ut"? 

Anonymkode: a5f46...a84

Jeg tror du bør lese ditt eget innlegget og mitt innlegg en gang til. Her er det snakk om noen som har lett for å gå ned  mye vekt I fjeset når de begynner på sin ferd med vektnedgang. 

Jeg har aldri snakket om tynne folk. Og jeg tror ikke at du gjorde  det heller. I såfall beklager jeg misforståelsen. 

Mine forutsetninger for å svare var at vi begge snakker om noen som er i ferd med å gå ned i vekt. Og om at folk ser vektnedgang i fjeset først. Og at det underveis i slanke-prosessen kommer kommentarer på at de blir for tynne. For noen er nemlig slik anlagt at det synes veldig mye i fjeset først. 

Slik som min søster som jeg skrev om har fremdeles hatt minst 15 kilo i overvekt når hun begynner å se dratt, uthulet og eldre ut.

 Hun gikk opp i vekt igjen , slanket seg nå på en veldig god måte og har i denne omgangen sluppet dette problemet med å se syk og dratt ut. 

For når man lever på diett, så kommer det ofte mangler på proteiner, mineraler og vitaminer. Og det er ikke akkurat noen hemmelighet at kroppen ofte spiser av musklene hvis man i tilegg går mye ned i vekt på kort tid. Så det hjalp veldig å øke protein inntak og å ta multivitaminer.  

Det resulterte i at ingen tenkte at hun så verken for syk eller for tynn ut i fjeset. Selv om hun hadde den samme vekten son sist.  Og hun fortsatte da bare vektnedgangen sin. Og hun følte seg også veldig mye flottere enn sist hun gikk ned i vekt. 

Hun sier selv når hun ser bilder av seg selv at ja, hun så faktisk eldre og dratt ut dengang. Men hun følte seg jo selvfølgelig flott, fordi hun hadde vært så flink å gå ned mye i vekt (som sagt hun hadde fremdeles 15 kilo til å ta av).

Hvor tynne folk kommer inn i bildet, må du nesten ta på din egen kappe. Jeg har aldri  nevnt noe om at  tynne folk ser syke ut. Så hvorfor I all verden skal jeg resonnere over om tykke folk ser syke ut?

Hvorfor i det hele tatt bry seg om andre sine meninger? Bør vel være bra nok at du er fornøyd med, deg selv og føler deg fin. Og hvis andre er ekte bekymret over din vektnedgang, så er det ditt eget valg om du vil ta bekymringene seriøst eller ikke. 

 

Anonymkode: 4cc32...09b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror desverre de fleste er så vandt til å se overvekt at når man ser normalvektige så ser man på dem som unormalt tynne? 

Delvis enig i dette, men jeg tror det handler litt om at folk at er vant med å se størrelsen til en overvektig person, men når denne personen plutselig går ned til normalvekt og følgelig blir mindre, så er kontrasten stor nok til at folk ser dem som tynnere enn de egentlig er(evt. Motsatt). Dette er kanskje særlig gjeldende om man har gått ned mye eller fort. Folk blir fort vant med det(med unntak). Men man skal jo uansett være forsiktig med å kommentere andres vekt og kropp, selv om det ikke er vont ment. 

Jeg ble spurt om vekttapet mitt var med overlegg, eller om jeg hadde fått for mye å gjøre og om vi skulle omfordele oppgaver. Det synes jeg var omtenksomt av teamet mitt. 

Anonymkode: 343ff...5b4

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fikk sånne kommentarer selv etter jeg gikk ned 15kg, selv om jeg bare akkurat kom meg innenfor normalvekt, dette førte dessverre at jeg tok det til meg og trodde jeg var tynn, og begynte å spise mer

 

Anonymkode: 185da...584

Sånn som du opplevde det føler jeg også på nå, at jeg burde legge på meg for å få folk til å holde kjeft og det er ikke noe særlig siden jeg nå endelig er på en vekt jeg trives med.

Ts

Anonymkode: fa1f9...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig ser du syk ut men er for blendet av behovet for å være tynn så du ikke ser det selv.

Anonymkode: 9f00a...b63

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...