Tradegy Skrevet 7. februar 2023 #41 Del Skrevet 7. februar 2023 Dessverre er det enkelte som tar seg altfor store friheter. Man aner ikke noe om bakgrunnen, så man skal definitivt tenke seg godt om. Aller helst la være å si noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #42 Del Skrevet 7. februar 2023 Men når man er så opphengt i BMI så er noe sykelig over det. Anonymkode: d1ce0...eed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #43 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den samme reaksjonen kommer når en person som man er vant med å se på en lavere vekt plutselig blir veldig store. Men pga samfunnsnormer så lar man vær å kommentere sistnevnte. Du, det er det ganske mange som tar seg den frihet å kommentere. Anonymkode: 48abb...ec2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #44 Del Skrevet 7. februar 2023 Tradegy skrev (20 minutter siden): Dessverre er det enkelte som tar seg altfor store friheter. Man aner ikke noe om bakgrunnen, så man skal definitivt tenke seg godt om. Aller helst la være å si noe Ja jeg opplever også dette. Jeg gikk ned fra 80 til 62, 20 kilo etter årevis med drassing på de kiloene. Familie likte det ikke, og svigerinnen min feks ble veldig sjalu, og gikk over til å ikke like meg selv om hun selv er tynn. Jeg brukte plutselig en snerten 36 i bukser til sammenligning med 40. Herlighet så fin og glad jeg følte meg, og lett på foten også. Endelig var det gøy å prøve bukser, og ikke så der å se på fett som velter utover kanten på buksen. Nå er jeg 75 kilo, og har denne uka begynt igjen på samme regime som jeg greide å gå ned 20 kilo med. Jeg har gått ned vekt, så jeg vet det funker på meg, og håper bare effekten ikke avtar, selv om jeg nå er 40, og ikke 30. Jeg blir så hekta på sunn mat, og det er så digg å kjenne overskuddet jeg får i hverdagen VS den slitne følelsen jeg kjenner på når jeg spiser mye pizza og sukker/ sjokolade ( som jeg har gjort i vinter og i høst og gått opp ti kilo siden sist sommer..) Merker allerede litt sure kommentarer etter en uke, fordi folk forstår ikke. Lederen min inviterte meg ut på pizza med teamet, og flere ble lange i maska når jeg sa at jeg ville dra et sted som tilbyr sunn mat også. Som om det er frekt å bry seg om sin egen helse og overvekt, endelig. Jeg tror folk blir litt såret og provosert og misunnelige. Anonymkode: c305c...d58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #45 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja jeg opplever også dette. Jeg gikk ned fra 80 til 62, 20 kilo etter årevis med drassing på de kiloene. Familie likte det ikke, og svigerinnen min feks ble veldig sjalu, og gikk over til å ikke like meg selv om hun selv er tynn. Jeg brukte plutselig en snerten 36 i bukser til sammenligning med 40. Herlighet så fin og glad jeg følte meg, og lett på foten også. Endelig var det gøy å prøve bukser, og ikke så der å se på fett som velter utover kanten på buksen. Nå er jeg 75 kilo, og har denne uka begynt igjen på samme regime som jeg greide å gå ned 20 kilo med. Jeg har gått ned vekt, så jeg vet det funker på meg, og håper bare effekten ikke avtar, selv om jeg nå er 40, og ikke 30. Jeg blir så hekta på sunn mat, og det er så digg å kjenne overskuddet jeg får i hverdagen VS den slitne følelsen jeg kjenner på når jeg spiser mye pizza og sukker/ sjokolade ( som jeg har gjort i vinter og i høst og gått opp ti kilo siden sist sommer..) Merker allerede litt sure kommentarer etter en uke, fordi folk forstår ikke. Lederen min inviterte meg ut på pizza med teamet, og flere ble lange i maska når jeg sa at jeg ville dra et sted som tilbyr sunn mat også. Som om det er frekt å bry seg om sin egen helse og overvekt, endelig. Jeg tror folk blir litt såret og provosert og misunnelige. Anonymkode: c305c...d58 Synd du opplever det, men det er dessverre ikke uvanlig. En teori jeg leste nylig er at den fettaktivistiske, body positive bevegelsen, i stor grad støttes og oppmuntres av slanke kvinner fordi de føler at deres verdi og ettertraktethet blir høynet av å ha mange overvektige kvinner rundt seg. Når overvektige kvinner går ned i vekt og blir konvensjonelt attraktive, så blir føler de slanke i omgangskretsen at deres status blir truet. Anonymkode: e202f...d4f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2023 #46 Del Skrevet 7. februar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Synd du opplever det, men det er dessverre ikke uvanlig. En teori jeg leste nylig er at den fettaktivistiske, body positive bevegelsen, i stor grad støttes og oppmuntres av slanke kvinner fordi de føler at deres verdi og ettertraktethet blir høynet av å ha mange overvektige kvinner rundt seg. Når overvektige kvinner går ned i vekt og blir konvensjonelt attraktive, så blir føler de slanke i omgangskretsen at deres status blir truet. Anonymkode: e202f...d4f Ja det er jo logisk. Tilogmed min daverende samboer var klein angående vektnedgangen min, selv om jeg faktisk fikk en bedre helse og overskudd. Det var mange gamle bekjente som hadde en negativ holdning mot vekten min selv om de selv var like tynne selv. De mente at jeg så merkelig og ukjent ut og ville at jeg skulle stoppe "nå" selv om jeg var et par kilo unna målet. Før så va jeg jo så koselig og rund hehe. Folk som ble kjent med meg som normalvektig ble sjokkerte over at jeg hadde veid 20 kilo mer, det kunne de faktisk ikke se for seg, sa dem. Så det handler kanskje med hvordan man er vant med å se personen. husker godt det var fascinerende og provoserende når folk kommenterte sånn, tok avstand, ble sure og stille osv. Husker jo mer det, enn at folk var glade for min del. Noen var det, de folka fine folk som gleder seg for andre sin del over en lav sko. Anonymkode: c305c...d58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 7. februar 2023 #47 Del Skrevet 7. februar 2023 Fikk en kommentar av en venninne. Levde omtrent på knekkebrød og fiskeboller. Hun sa at det ikke kledde meg, jeg ble for kantete. Så det selv, ble ikke fornærmet. Har former. men er enig i at man ikke skal kommentere andres vekt, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #48 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Lederen min inviterte meg ut på pizza med teamet, og flere ble lange i maska når jeg sa at jeg ville dra et sted som tilbyr sunn mat også. Som om det er frekt å bry seg om sin egen helse og overvekt, endelig. Det de reagerte på her er jo at du presser din livsstil over på andre. Det er ikke en pizzabit en sjelden gang som gir overvekt, det er summen totalt. Så det var jo ganske frekk oppførsel. Anonymkode: 48abb...ec2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #49 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det de reagerte på her er jo at du presser din livsstil over på andre. Det er ikke en pizzabit en sjelden gang som gir overvekt, det er summen totalt. Så det var jo ganske frekk oppførsel. Anonymkode: 48abb...ec2 Nei, leder spurte om vi ville dra dit. God pizza der. Jeg sa ja, så lenge man kan få sunn mat også. Ikke frekt. Men min leder ble frekk og sa: du må prøve pizzaen den er sunn hehe. Vær litt grei, la folk få spise det dem vil. Anonymkode: c305c...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #50 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, leder spurte om vi ville dra dit. God pizza der. Jeg sa ja, så lenge man kan få sunn mat også. Ikke frekt. Men min leder ble frekk og sa: du må prøve pizzaen den er sunn hehe. Vær litt grei, la folk få spise det dem vil. Anonymkode: c305c...d58 Det var frekt av deg å slenge den sunn mat også- kommentaren. Anonymkode: 48abb...ec2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #51 Del Skrevet 8. februar 2023 Nå er det faktisk sånn at anoreksi er en dødelig sykdom, så det kan godt være ekte omsorg som gjør at folk bryr seg. Anonymkode: 1c4f8...d90 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 8. februar 2023 #52 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det de reagerte på her er jo at du presser din livsstil over på andre. Det er ikke en pizzabit en sjelden gang som gir overvekt, det er summen totalt. Så det var jo ganske frekk oppførsel. Anonymkode: 48abb...ec2 Hvordan er det frekk oppførsel å foreslå å spise på et sted hvor de OGSÅ tilbyr sunnere mat i tillegg? Ergo begge deler. Jeg vil heller si at om teamet hadde presset på å spise et sted med kun usunn mat, ville de presset sin livsstil på andre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #53 Del Skrevet 8. februar 2023 Spiren skrev (9 minutter siden): Hvordan er det frekk oppførsel å foreslå å spise på et sted hvor de OGSÅ tilbyr sunnere mat i tillegg? Ergo begge deler. Jeg vil heller si at om teamet hadde presset på å spise et sted med kun usunn mat, ville de presset sin livsstil på andre. Fordi alle spisesteder har salat eller lignende som alternativ. Når hun gjør en sak ut av å mene at stedet er for usunt så er det et stikk til leder som foreslo det. Anonymkode: 48abb...ec2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #54 Del Skrevet 8. februar 2023 Nå er det engang slik at i vårt samfunn er det riktig å være slank og feil å være feit. Det å klage over at man får kommentarer på vektnedgang eller at man er slank virker på meg noe selvopptatt og burde virkelig ikke oppleves nevneverdig sårende. Det er noe helt annet å få kommentarer, blikk etc når man er overvektig siden det å gå ned i vekt er MYE vanskeligere (og for mange et umulig prosjekt) enn å gå opp. Anonymkode: f9327...87f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 8. februar 2023 #55 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi alle spisesteder har salat eller lignende som alternativ. Når hun gjør en sak ut av å mene at stedet er for usunt så er det et stikk til leder som foreslo det. Anonymkode: 48abb...ec2 En vil jo gjerne kunne spise seg mett også. Utvalget i sunn mat på rene pizza- steder er oftest begrenset. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #56 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.2.2023 den 17.34): Mest sannsynlig ser du syk ut men er for blendet av behovet for å være tynn så du ikke ser det selv. Anonymkode: 9f00a...b63 Spiller ingen rolle, man kommenterer ikke om folk ser syk ut heller! Anonymkode: 2ec1b...211 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiren Skrevet 8. februar 2023 #57 Del Skrevet 8. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er det engang slik at i vårt samfunn er det riktig å være slank og feil å være feit. Det å klage over at man får kommentarer på vektnedgang eller at man er slank virker på meg noe selvopptatt og burde virkelig ikke oppleves nevneverdig sårende. Det er noe helt annet å få kommentarer, blikk etc når man er overvektig siden det å gå ned i vekt er MYE vanskeligere (og for mange et umulig prosjekt) enn å gå opp. Anonymkode: f9327...87f En annen vinkling er at dem som føler behov for å kommentere vektnedgang, gjerne med "råd/anbefalinger" på hvordan man burde spise utifra sine holdninger - er også selvopptatt. Vektnedgang handler bare om den det gjelder. Det er ikke et stikk mot andre som velger annerledes. Hva som er vanskelig er også individuelt utifra mange faktorer. Jeg forstår godt hvor irriterende det er å få kommentarer på vekt. Har fått mange selv etter at jeg gikk mye ned. Det setter fokus på kropp og ikke person. Jeg slapp kanskje ikke unna blikk da jeg var større, men jeg slapp unna kommentarer. Fokuset på å kommentere min vekt og kosthold (gjerne midt i en annen samtale) er forstyrrende og gjør meg veldig kroppsbevisst. Endret 8. februar 2023 av Spiren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #58 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det var frekt av deg å slenge den sunn mat også- kommentaren. Anonymkode: 48abb...ec2 Tøys. 😂 Anonymkode: c305c...d58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 8. februar 2023 #59 Del Skrevet 8. februar 2023 Tenkte på denne i dag 🙂 Fikk melding fra en kompis som fortalte at han har gått ned x antall kilo i vekt siden xx dato. Har unngått å skrive "gratulerer" . Svarte at jeg håper han nyter det positive som skjer og at den motivasjonen nå er veldig nyttig når det kommer til gode valg videre. Hørtes kanskje kaldt ut.. Føler jeg burde ordlagt meg litt mer happy 🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilmus Skrevet 8. februar 2023 #60 Del Skrevet 8. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nå er det engang slik at i vårt samfunn er det riktig å være slank og feil å være feit. Det å klage over at man får kommentarer på vektnedgang eller at man er slank virker på meg noe selvopptatt og burde virkelig ikke oppleves nevneverdig sårende. Det er noe helt annet å få kommentarer, blikk etc når man er overvektig siden det å gå ned i vekt er MYE vanskeligere (og for mange et umulig prosjekt) enn å gå opp. Anonymkode: f9327...87f Jeg har prøvd å forstå meg på kollegene mine, prøvd å forstå hvorfor de oppfører seg som de gjør mot meg. Når jeg leser det du skriver får det meg til å tenke at de kanskje tenker på samme måte. nå har det seg sånn at jeg lever en fastende livsstil, som jeg trives godt med. Derfor går det for det meste i kaffe når jeg er på pauserommet på jobb. Jeg pleier ikke snakke om det med mindre noen spør, men jeg tror jeg har fått forklart det til de fleste. men nå har det blitt så ubehagelig på pauserommet at jeg ikke går dit mer. Jeg blir faktisk veldig ukomfortabel av blikkene og kommentarene. Det virker som de tror jeg har anorexia eller noe sånt, og det er det IKKE noe gøy å føle på at folk tenker. Forrige gang jeg var på pauserommet hadde jeg med en pepsi max, og da rant det på med kommentarer som « jøss, feirer du noe i dag? *hånlig latter* og «du skulle ikke prøvd noe med næring for en gangs skyld da?» Dette føles egentlig litt som mobbing, og det værste er at det er godt voksne mennesker som holder på sånn. Jeg aner ikke hva jeg skal svare, for de har liksom bestemt seg uansett føles det som. Uansett, for meg er dette nedverdigende og sårende. Men jeg syns det er litt hardt at om jeg føler det sånn så er jeg bare litt selvopptatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå