Gå til innhold

Hvordan holder du i rattet når du kjører?


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Har nok den uvanen at jeg kun har venstre hand på rattet 90% av tiden, etter mye bykjøring. 

Anonymkode: d5aaa...d88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7eren er det som undervises nå, men husk å ta tommelen ut av rattet når du holder på å kræsje. Det er den vanligste bruddskaden.

Anonymkode: 6ef98...22b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger holder jeg med en hånd oppe på rattet, men stort sett holder jeg på ti og to. Fordi det rett og slett er mest behagelig.

Har en venninne som holder begge hendene helt nederst på rattet. Får helt fnatt av å se henne kjøre. Hun har jo null kontroll om noe skjer.

Anonymkode: 8ee3c...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokka ti på to lærte jeg for mer enn 35 år siden, altså 7. 

Men har smerter og dovner bort i armen av all statiske stillinger, så nå må jeg variere. 

Anonymkode: eb02a...cff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Har en venninne som holder begge hendene helt nederst på rattet. Får helt fnatt av å se henne kjøre. Hun har jo null kontroll om noe skjer.

Anonymkode: 8ee3c...2d8

Jeg over, som nesten utelukkende kjører med en hand nederst på rattet.

Det har jeg gjort i 20 år, daglig, i og rundt by. Har også havnet bak alvorlige ulykker to ganger der bilene foran ble totalvrak. Men er god på å holde avstand, og stoppet bilen kontrollert begge ganger. 

Jeg er alltid åpen for å lære, og korrigere meg selv. Så hvorfor har jeg null kontroll? 

Anonymkode: d5aaa...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg over, som nesten utelukkende kjører med en hand nederst på rattet.

Det har jeg gjort i 20 år, daglig, i og rundt by. Har også havnet bak alvorlige ulykker to ganger der bilene foran ble totalvrak. Men er god på å holde avstand, og stoppet bilen kontrollert begge ganger. 

Jeg er alltid åpen for å lære, og korrigere meg selv. Så hvorfor har jeg null kontroll? 

Anonymkode: d5aaa...d88

Kan skjønne det om man kjører i by. Men om man kjører på landeveg og opp i 80 km i timen, så er det ikke like lett å styre unna om man holder rattet sånn. 

Anonymkode: 8ee3c...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan skjønne det om man kjører i by. Men om man kjører på landeveg og opp i 80 km i timen, så er det ikke like lett å styre unna om man holder rattet sånn. 

Anonymkode: 8ee3c...2d8

Jeg kjører jo også en del ut og inn av byen. 

De to tilfellene jeg nevner var begge kollisjon i tunnel, ca 90kmt, der jeg lå bak bilene som ble totalvrak. Hendene var stødig på rattet like raskt som foten traff pedalene. 

Sier ikke at det er det beste måten å kjøre på altså, men ser for egen del ikke helt den store faren med det heller. 

Anonymkode: d5aaa...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/6/2023 at 2:26 AM, PITTY said:

Sikreste grepet ja, og at alle motorsport-utøvere holder slik er vel heller ikke uten grunn. Skal jeg imidlertid kjøre 50 mil må jeg nok ha litt/mye pause fra det grepet.. Da blir mange av alternativene tatt i bruk.

Jeg fikk lappen for tre måneder siden, så det kan være det endrer seg, men ja, nå er det utelukkende 7 😅

Anonymkode: 4c211...47d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder rattet som i eksempel nr.7 eller bare høyre eller venstre hånd, en annen ting som mange ikke tenker på er hvordan setet er plassert og sittestilling.

Det beste er å sitte sånn at man har begge skuldrene mot seteryggen og fremdeles kan svinge fult ut til begge sider uten at skuldrene forlater setet.

Anonymkode: 67695...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stort sett nummer 7, det jeg lærte på utrrykningskurset, fordi det er tryggest. Dog hender det jeg sitter med venstrehånda kl 12 og høyrehånda på girspaken om jeg kjører i saktegående trafikk, siden jeg har manuell girkasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På en øde skogsvei idag da jeg var ute og  så etter Vilt holdt jeg faktisk Nr 8 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dem..holder venstrehånd på 10-11, og høyrehånd på låret eller giren (når det ikke er automat) 😬😬

Anonymkode: f1f4e...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...