Gå til innhold

Stebarn og utgifter, synspunkter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde to fra før, samboer ingen. Vi fikk etterhvert et felles barn. Her er det heldigvis full enighet på alle måter at VI har tre barn.

Jeg tror det gjør at vi slipper unna veldig mange unødvendige uenigheter og krangler

Anonymkode: 62dfa...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Han bør betale en del mere enn deg, dere dekker halvparten av utgiftene hver selv om han har 2 barn fra før? må ha større hus—> mere huslån—> større kostnader i forhold til bilhold osv osv. hvis man setter opp en fordeling der alle familiemedlemmene, 5 stk, han 3,5 deler og du 1,5 deler. 

Anonymkode: fc1f6...4b2

Dette. Du betaler allerede mer enn din andel.

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde to fra før, samboer ingen. Vi fikk etterhvert et felles barn. Her er det heldigvis full enighet på alle måter at VI har tre barn.

Jeg tror det gjør at vi slipper unna veldig mange unødvendige uenigheter og krangler

Anonymkode: 62dfa...364

Ja det er i hvert fall en gullkantet deal for deg… Samboeren din derimot kommer jævlig dårlig ut av dette.

Man burde snakke like mye om steforelder-fellen som om kvinnefellen… 

Anonymkode: 97243...d2e

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Forstår veldig godt at dette kan bli et tema.

Jeg har ikke lest hele tråden, men hvis det kun er snakk om å dele utgifter til mat og ikke også barnehage/sfo/fritidsaktiviteter, så ville jeg personlig ha sagt at det var greit. Men da må hunden også være med i regnestykket. Ville laget en felles «matkonto» og sørget for at dere satt inn prosentvis likt (siden han tjener mer enn deg). 

NB! Viktig at du betaler 50% av lånet slik at ikke det blir noe tull med eierandelen der. 

Anonymkode: a3fab...e51

Skrevet

Det er ikke dine barn. Du skal heller ikke betale for de. Slik er det faktisk bare. Du kan betale det du eventuelt ønsker, men far kan ikke pålegge deg å dekke deres utgifter da det er mor og far sitt ansvar. Tullete noe annet. 

Sånn sett skal han dekke mer på boutgifter, mat, aktiviteter der de er med, osv. Det er det riktige. 

Men, hvis du vil og ønsker så kan dere jo endre på det, du kan være med på halvparten, eller betale alt. Men da skal det være fordi du vil, ikke fordi han sier du skal. 

Anonymkode: f6acc...0de

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Når jeg har valgt en mann med barn fra før av, har jeg valgt hele pakka. Men det er klart at hunden din også er en del av den pakka, så da må jo samboeren din være med å betale for den også😊

Anonymkode: 04877...edc

• Liker 3
Skrevet

Vi har nesten samme familiesammensetning, så dette syns jeg var interessant! Han har to tenåringsgutter (spiser mye!), og vi har en felles på vei. Jeg har hele tiden vært tydelig på at jeg ikke skal betale for hans barn, og han forstår heldigvis det.

Tidligere delte vi matregning på tre, siden vi er to som bor her fast, og to som bor her 50/50 (altså i snitt én person til). Så betalte han 2/3 og jeg 1/3. Jeg måtte etter hvert be om at vi justerte dette, siden barna eter mer og meg utover i tenårene. Feks til middag kan jeg spise én laksefilet, og de spiser 3 hver… Så nå betaler jeg 1/4, og han 3/4. Det er jo vanskelig å vite akkurat på krona, så det gjelder å finne en løsning som alle føler er ok. Hvis noen går og kjenner på at det føles urettferdig, så bør regnestykket drøftes på nytt! 

Vi deler også strøm sånn at jeg betaler 1/3, og han 2/3. Alle utgifter til barna betaler han og moren til barnet, og når vi drar på ferie betaler han flybillettene til barna, pluss eget rom til dem. Jeg er glad jeg har vært så tydelig på dette, for det er en del av kvinnefella å komme dårligere ut av familieøkonomien enn menn. Han tjener mer enn meg også.

Til gjengjeld for disse gode avtalene vi har blitt enige om, så kan jeg ikke forvente å bli påspandert masse selv. Når vi har vært ute på date, så går vi over kvitteringene og deler alt etterpå. Samme med ferier, hva gjelder utgifter på oss to. Vi har hver vår bil, så utgiftene der står vi for selv. Jeg ser for meg en mer felles økonomo når særkullsbarna har flyttet ut, at vi gifter oss og kjøper felles bil. Håper det blir litt mindre styr, og at det er lettere å være raus med hverandre uten å telle på krona… 

Anonymkode: 6fe49...7fd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har 1 barn fra før som bor her mer enn 50%. Jeg og mannen min har 1 barn sammen og jeg føder snart vår andre felles barn.

Det har aldri vært noe mine dine penger. Vi har bygget opp det livet og den økonomien vi har sammen og mitt barn fra før har vært et fullverdig medlem av familien for han fra dag 1. Utgifter har aldri vært et spørsmål.

Hadde aldri giddet å leve et samliv hvor vi drev og telte på krona hva som er mine og dine utgifter. Og jada, man kan sikkert si at det er fordelaktig for meg fordi det tross alt er mitt særkullsbarn, men vi betaler også mannens til dels dyre hobby fra 100% felleskassa uten at det er et spørsmål en gang, selv om jeg selv ikke har noen slike store utgifter. Og jeg tjente også mer enn han da vi møttes.

Anonymkode: ce3aa...d43

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville sagt JA! Vi er en familie. Nå er det ikke min og dine penger lenger, men våre felles. Så slipper vi all diskusjon om stebarn og hunder og permisjon og fellesbarn. Alt inn på samme pott, unntatt  en lik sum til hver.

Anonymkode: e548a...c10

• Liker 1
Skrevet
Tipaa skrev (17 timer siden):

Er det ingen her på KG som har delt økonomi når det gjelder stebarn og hvor forholdet har vart? 

Hadde vi tjent ca det samme eller jeg mere enn han, eller vi var gift og hadde vært sammen i mange år, så hadde nok saken stilt seg annerledes også. 

Joda. Er stefar og bor nå i en stor enebolig med  samboer. Stebarn har flyttet ut til studier men har fortsatt rommene hjemme. Hadde selv klart meg i en leilighet på 70 kvm men bor nå på 280 kvm.

Jeg har ikke egne barn men har vært stefar i snart 20 år.

Mat og utgifter har vi betalt sånn om hverandre. Huset eier vi begge to og setter inn til renter og avdrag etter inntekt. Hun hadde dog mest egenkapital.

Når barna bodde hjemme betalte jeg sikkert mer enn min del, men nå når vi stort sett er to spiser jeg nok for mer enn henne. Hun bruker imidlertid mye mer på andre ting som kosmetikk og ting til hjemmet.

Vi er en familie, så får jeg heller tåle enten å tape noen hundretusen eller vinne noen om det skulle bli slutt. Delt på 20 år blir det ikke så mye pr år.

Anonymkode: d5f04...c0b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes far er urimelig, han og hans eks deler allerede 50/50 på utgiftene til barna. Og nå vil han dele sin halvdel med deg, så han kommer unna med å bruke enda mindre penger på de? Enda han har bedre lønn enn deg! 

Egentlig burde han betalt mer av fellesutgiftene nå som du har gått ned i  inntekt pga deres fellesbarn. Og det synes jeg du kan si til han.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg betaler mat for alle ukene inkl samværsuker (50/50). Men er det noe barna hans ønsker utover matbudsjett så må far betale dette. Passer jeg f eks barna en uke der vi ikke skal ha de og far er bortreist så legger jeg bare ut og får summen tilbake senere. Vi deler ellers likt på utgifter men ikke strøm. Strømmen fordeler vi på 4 de to ukene barna er her. De dusjer lenger og på varmere enn meg og det blir mye mer skittentøy og oppvask. Dette har vi nylig startet med etter at strømmen ble litt dyrere..

Anonymkode: 235dc...521

• Liker 1
Skrevet
Tipaa skrev (På 5.2.2023 den 16.47):

Samboer mener nå at jeg skal være med å betale for mat for ungene hans, at vi skal være en familie, en enhet liksom, og nærmest antyder at dersom jeg ikke vil betale så vil jeg ikke være medlem av denne familien, at jeg ikke er glad i de omtrent, slik jeg tolker det. Jeg spurte så om han skulle være med å betale for hundemat, ettersom jeg har en hund fra før. Nei, hvorfor skulle han være med å betale for det? Fikk jeg til svar. 

Jeg vil bare utheve dette. 

Dere som argumenterer for felles økonomi og alt i en pott, hadde dere følt det samme om det ble presentert på samme måte, eller leste dere bare overskriften?

For meg er det en jævlig viktig faktor at denne fyren forsøker å manipulere ts til å stadig betale mer.

Anonymkode: 85bf7...2c7

• Liker 4
Skrevet

Og han så ikke vitsen med å betale eller inkludere hennes hund, så de er en familie når han vil, men ts sine kjæledyr er ikke det, jeg hadde ikke blitt veldig glad for denne tilnærmelsen.

Anonymkode: 85bf7...2c7

• Liker 2
Skrevet

Enten har dere felles økonomi, det vil si at han ikke tjener mer enn deg, dere tjener sammen det dere tjener og kjøper både mat og hundemat, eller så har dere delt økonomi og betaler halvparten av alt hver og da er hunden ditt økonomiske ansvar og hans særkullsbarn hans økonomiske ansvar. Det kan da ikke være seriøst ment at alle hans utgifter er felles utgifter, mens dine er bare dine og det han tjener mer skal han beholde selv....? Det var en svært uvanlig og selektiv delt økonomi med en egoist...

Anonymkode: 13fc4...e9c

• Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...