AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #41 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (1 time siden): Det hadde stilt seg annerledes hvis han også inkluderte hunden min, og ikke bare tenkte på seg selv og sine barn, og ikke for å nevne at han får utbetalt ca 10tusen mer i mnd enn meg.. betaler han mer på noe annet? Eller deler dere helt likt? Anonymkode: 714e2...69c
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #42 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): betaler han mer på noe annet? Eller deler dere helt likt? Anonymkode: 714e2...69c Vi deler alt likt som har med selve hus og regninger
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #43 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (2 minutter siden): Vi deler alt likt som har med selve hus og regninger Du bør jo faktisk betale mindre du, mindre i bil utgifter, strøm, osv.. fordi de er 3 personer 50% av måneden og du er alene. Anonymkode: 85bf7...2c7 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #44 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (11 minutter siden): Vi deler alt likt som har med selve hus og regninger Jeg syns du skal stå på ditt i denne saken her. Anonymkode: 714e2...69c 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #45 Skrevet 5. februar 2023 Men alt dette her visste du jo om før du tok dine valg, en mann med barn må ha et større hus enn én uten barn, og at du selv valgte å få en unge fører til mindre reising og lavere lønn. Anonymkode: 7a988...e7e
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #46 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men alt dette her visste du jo om før du tok dine valg, en mann med barn må ha et større hus enn én uten barn, og at du selv valgte å få en unge fører til mindre reising og lavere lønn. Anonymkode: 7a988...e7e Hvis du har lest tidligere svar, så har jeg ikke noe imot på å betale for et større hus, og ja visste at lønnen gikk ned pga barn, men da synes jeg samboer er urimelig og har lite selvinnsikt som da ber om at jeg skal dekke mat for hans barn itillegg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #47 Skrevet 5. februar 2023 Han er helt urimelig. Selvfølgelig skal han forsørge sine egne barn. Du bidrar mer enn nok ved både å stille med egenkapital og ved å betale halvparten av husutgiftene. Anonymkode: 646a3...6c2 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #48 Skrevet 5. februar 2023 Jeg er enig med deg! Han bør betale for barna han har valgt å sette på denne jorden. Spesielt i situasjonen når du må ta «støyten» med lav lønn pga baby. Egentlig synes jeg det er litt sært å telle kroner når man har god lønn og barn sammen. Men hvis dete først har valgt å gjøre det sånn, så må han betale for barna sine (og du hunden din). Anonymkode: 27e37...483 2
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #49 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enig med deg! Han bør betale for barna han har valgt å sette på denne jorden. Spesielt i situasjonen når du må ta «støyten» med lav lønn pga baby. Egentlig synes jeg det er litt sært å telle kroner når man har god lønn og barn sammen. Men hvis dete først har valgt å gjøre det sånn, så må han betale for barna sine (og du hunden din). Anonymkode: 27e37...483 Hadde han tatt opp emnet på en fornuftig måte og faktisk vært inkluderende på også mine utgifter, og ikke bare at alt skulle gå i hans favør, så hadde jeg nok vært mer tilbøyelig og hørt på hans side, men når han satte seg på bakbeina av å dekke hundemat, som utgjør noen få skarve hundrelapper i mnd kanskje? Da merker jeg at jeg også setter meg på bakbeina av prinsipp! 10
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #50 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (14 minutter siden): Hadde han tatt opp emnet på en fornuftig måte og faktisk vært inkluderende på også mine utgifter, og ikke bare at alt skulle gå i hans favør, så hadde jeg nok vært mer tilbøyelig og hørt på hans side, men når han satte seg på bakbeina av å dekke hundemat, som utgjør noen få skarve hundrelapper i mnd kanskje? Da merker jeg at jeg også setter meg på bakbeina av prinsipp! Skjønner jeg VELDIG godt Anonymkode: 85bf7...2c7 4
fru Alving Skrevet 5. februar 2023 #51 Skrevet 5. februar 2023 Du skal bare stå på ditt. Mannen tjener over 100 000 mer enn deg i året og han bør betale mat for sine barn de ukene de er her. Det er en god løsning at du betaler de ukene de ikke er der og han de ukene de er der. Han skal og betale utstyr og klær til sine barn. Og selvsagt, har du barna med på ting så kan du og være raus og betale for dem, jeg tenker at i familier med mine og dine barn så må man være raus og se litt stort på ting ellers går det ikke. 2
Surreal Skrevet 5. februar 2023 #52 Skrevet 5. februar 2023 Her har samboeren din lagt lista (ved at du må sørge for utg.til hunden selv), så jeg synes ikke du skal være med å betale for hans barn. Hadde dette vært toveis fra hans side, så hadde jeg tatt det som en selvfølge at du også skal bidra. Men når det kun er til fordel for han, så må du ikke la deg presse. Det kommer det ikke noe godt ut av. Rart med det, men ufattelig mange mennesker er helt prinsippløse og klarer kun å se seg selv og sine behov. I tillegg tyr de til emosjonell utpressing for å få viljen sin. 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #53 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (3 timer siden): Til dere som har stebarn, 50/50 eller oftere, hvordan fordeler dere utgifter i hjemmet? Litt langt, men håper dere orker å svare! Vi har vært sammen i 2 år. Her så betaler vi likt på huslån, strøm, tv og Internett osv. Samboer har to barn fra før som er her 50/50. Avtalen vi har hatt til nå er at samboer dekker mat den uka ungene er her, så dekker jeg mat den uka det bare er oss. Slik at han dermed betaler for mat til sine barn. Samboer mener nå at jeg skal være med å betale for mat for ungene hans, at vi skal være en familie, en enhet liksom, og nærmest antyder at dersom jeg ikke vil betale så vil jeg ikke være medlem av denne familien, at jeg ikke er glad i de omtrent, slik jeg tolker det. Jeg spurte så om han skulle være med å betale for hundemat, ettersom jeg har en hund fra før. Nei, hvorfor skulle han være med å betale for det? Fikk jeg til svar. Jeg synes det blir litt feil, at jeg skal betale på hans sine utgifter, men han vil ikke gjengjelde det samme tilbake. Og jeg vet at 2 barn bruker mer i matpenger enn en liten hund. Kan være verdt å nevne at jeg for tiden er hjemme i permisjon med fellesbaby, og siden jeg har fått en baby nå så kan jeg heller ikke reise med jobben, ei heller noe særlig reising til neste år, og reiseaktiviteten er en stor del av lønnen min, ca 150tusen i året. Så nå får jeg bare utbetalt grunnlønnen min på ca 500 tusen. Samboer tjener en god del mer, ca 650-670 tusen. Ettersom han tjener såpass mye mer synes jeg det ikke er urimelig at han selv betaler for sine barn, og ikke forventer at jeg skal fø på de. Jeg mener det er andre måter å vise at man er en del av samme familie, være inkluderende, vise omsorg, finne på ting osv, og jeg vet og samboer vet, at jeg kan bli flinkere på dette, og det er noe jeg jobber med. Det har ikke vært lett alltid, å bli kastet ut i en stemor rolle med masse forventninger. Ungene derimot, bryr vel seg katta hvem som betaler maten her i huset, så lenge de får mat på bordet! Har overhodet ikke noe imot å kjøpe is, brus og godteri og slike ting hvis man er med de, men mener selv at hovedutgiftene på mat får pappan selv dekke. Synspunkter?? Har samme utgangspunkt, og er helt enig med deg! Er det pga de økte matprisene han har begynt med dette? Fokuset burde uansett heller være å komme nærmere stebarna, og det blir du ikke av å betale mat,strøm, lån...Følte selv vi kom nærmere av at jeg ble mor til søskenet deres. Hadde det veldig fint i permisjonen - fordi jeg var hjemme hver dag etter skolen, og hadde mye TID sammen med dem. Jeg spurte om vi skulle få felles økonomi når vi kjøpte hus, når vi giftet oss, når jeg ble gravid, men han sa nei. Nå er stebarna ungdommer, og han har store utgifter i forhold til før, både mat, klær og aktiviteter, og begynte å snakke om felles økonomi.. Nå sier jeg nei. Tjener ca det samme som mannen min, men er flinkere enn ham til å spare og tenke økonomisk. Han er mer sløsete.. Syns ikke jeg er urimelig, og spanderer titt og ofte både mat og klær på stebarna - men fordi jeg har lyst. Anonymkode: 16b64...4b4 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #54 Skrevet 5. februar 2023 Han bør betale 2/3 av maten den uken barna hans er der+andre utgifter som barna hans pådrar seg. Anonymkode: 722e0...2f5 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #55 Skrevet 5. februar 2023 Da jeg flyttet sammen med mannen og hans barn var det aldri spørsmål om han skulle betale mer i mat pga barnet. Noen dager handlet jeg det vi trengte, andre dager handlet han. Ser på det som helt naturlig. Da vi bestemte oss for å kjøpe hus sammen la vi alt i en felles pott. Vi har også fått to fellesbarn. Vi har fasttrekk på alle "fellesutgifter" på egen regningskonto hvor vi setter inn minimumsbeløpet eller mer om vi ønsker. Resten blir betalt hipp som happ. Vi har matkasse og den er det jeg som styrer med så den betaler jeg. Vil min ikke-biologiske datter på shopping tar jeg henne med og jeg betaler. Kommer mannen over et godt tilbud på et dyrt møbel han vet jeg vil ha så betaler han. Osv. Det har aldri skjedd hittil, men om jeg feks var blakk og ville gjort noe for meg selv (shopping/hobby/negler/whatever) så hadde han betalt det. Og motsatt. Det er våre penger. Anonymkode: 61b48...428
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #56 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da jeg flyttet sammen med mannen og hans barn var det aldri spørsmål om han skulle betale mer i mat pga barnet. Noen dager handlet jeg det vi trengte, andre dager handlet han. Ser på det som helt naturlig. Da vi bestemte oss for å kjøpe hus sammen la vi alt i en felles pott. Vi har også fått to fellesbarn. Vi har fasttrekk på alle "fellesutgifter" på egen regningskonto hvor vi setter inn minimumsbeløpet eller mer om vi ønsker. Resten blir betalt hipp som happ. Vi har matkasse og den er det jeg som styrer med så den betaler jeg. Vil min ikke-biologiske datter på shopping tar jeg henne med og jeg betaler. Kommer mannen over et godt tilbud på et dyrt møbel han vet jeg vil ha så betaler han. Osv. Det har aldri skjedd hittil, men om jeg feks var blakk og ville gjort noe for meg selv (shopping/hobby/negler/whatever) så hadde han betalt det. Og motsatt. Det er våre penger. Anonymkode: 61b48...428 Hvordan kan du være blakk hvis det er deres penger og alt er felles pott? Bruker han av egne sparepenger da?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #57 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sorry, men sannheten er at dere bor sammen og da har du og et ansvar for han sine barn. Syns han er rettferdig ! Skal du bor der og sånt må du og være en del av familielivet og betale litt for maten til han sine barn. Det gjør jeg. Kjøper det ungene hans trenger og hvis de trenger noe. Rett og rimelig. Anonymkode: 90965...272 Enig Anonymkode: 3b302...abb
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #58 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (1 minutt siden): Hvordan kan du være blakk hvis det er deres penger og alt er felles pott? Bruker han av egne sparepenger da? Vi får jo lønn på egne konti og pengene blir jo stående der selv om jeg for eksempel kjøper ting til kontoret hans eller han kjøper noe til bilen min. Hvis det var forståelig. Hvis jeg har null kroner på kontoen min kunne jeg bedt han om betale noe til min hobby. Jeg skriver også at det har aldri skjedd hittil at jeg har vært blakk. Anonymkode: 61b48...428
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #59 Skrevet 5. februar 2023 Det er rett og rimelig at det er far som her skal bidra mest til dine biologiske barn. Anonymkode: 5ba14...e51
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #60 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er rett og rimelig at det er far som her skal bidra mest til dine biologiske barn. Anonymkode: 5ba14...e51 «sine» Anonymkode: 5ba14...e51 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå