Gå til innhold

Stebarn og utgifter, synspunkter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Høres ut som en smålig fyr... 

Du får kreve at han er med på å dekke opp halvparten av din tapte lønn grunnet fellesbarn 

Anonymkode: d9130...399

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tipaa skrev (41 minutter siden):

Samboer mener nå at jeg skal være med å betale for mat for ungene hans, at vi skal være en familie, en enhet liksom, og nærmest antyder at dersom jeg ikke vil betale så vil jeg ikke være medlem av denne familien, at jeg ikke er glad i de omtrent, slik jeg tolker det. Jeg spurte så om han skulle være med å betale for hundemat, ettersom jeg har en hund fra før. Nei, hvorfor skulle han være med å betale for det? Fikk jeg til svar. 

Da fortsetter dere med løsningen dere har nå.

Hunden er en del av din familie på lik linje som barna er hans familie. Om han vil at dere skal være en enhet, så gjelder det også husdyr.

Og når det kommer til egenkapitalen din, håper jeg det er tatt med at den utgjør x antall prosent av huset (utfra hva huset ble kjøpt for). Husk at 100k i dag er ikke 100k om 5 år.

Du har helt rett i at du betaler allerede for ungene indirekte med å ha en såpass stor bolig som må til for å romme også de. Han samboeren din skal prise seg lykkelig, for uten deg hadde han kun hatt en leid bolig.

Anonymkode: a7436...752

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Tipaa skrev (45 minutter siden):

Samboer mener nå at jeg skal være med å betale for mat for ungene hans, at vi skal være en familie, en enhet liksom, og nærmest antyder at dersom jeg ikke vil betale så vil jeg ikke være medlem av denne familien, at jeg ikke er glad i de omtrent, slik jeg tolker det.

Jeg misset nesten denne, så han manipulerer deg og presser deg til å betale ekstra altså, og hvis ikke så er det fordi du ikke ønsker å være en del av familien. Wow. Fy faen, hadde sagt "helt ok, vi fortsetter som vi har gjort, men du betaler mer i utgifter på huset pga rommene til barna" og sett hva han sa. 

Anonymkode: 85bf7...2c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da fortsetter dere med løsningen dere har nå.

Hunden er en del av din familie på lik linje som barna er hans familie. Om han vil at dere skal være en enhet, så gjelder det også husdyr.

Og når det kommer til egenkapitalen din, håper jeg det er tatt med at den utgjør x antall prosent av huset (utfra hva huset ble kjøpt for). Husk at 100k i dag er ikke 100k om 5 år.

Du har helt rett i at du betaler allerede for ungene indirekte med å ha en såpass stor bolig som må til for å romme også de. Han samboeren din skal prise seg lykkelig, for uten deg hadde han kun hatt en leid bolig.

Anonymkode: a7436...752

Ja har egenkapital og så indeksregulert. Kunne sikkert valgt en annen løsning som var mer gunstig for meg, men jeg er ikke smålig av meg, var mest viktig at vi fant et hjem som passet alle. 

Føler jeg bare får ingen takk tilbake og manglende selvinnsikt fra gubben. Var også med å betale for møbler til ungene de skulle på ha rommet, så er ikke slik at jeg ikke kan eller ikke vil bruke penger på de. Men faste løpende utgifter mener jeg det er far som skal dekke. 

• Liker 2
Skrevet
Tipaa skrev (22 minutter siden):

Vi betaler likt på alt som har med hus å gjøre, som jeg skrev. Så eneste han betaler mer er evt mat for sine barn. 

Jeg betaler allerede indirekte mange tusen hver mnd hvis man kan se på det slik, hadde ikke han hatt 2 barn så hadde vi ikke kjøpt et så stort hus med god plass til alle, da hadde vi kjøpt et  mindre og rimeligere hus. Jeg var dessuten den som gikk inn med all egenkapital, han gikk inn med kr 0. Så føler allerede at jeg betaler for hans barn på en måte. Tror økonomi er et sårt tema for han. Men ettersom jeg går ned i lønn de neste 2 åra pga jeg ikke kan reise noe særlig, så synes jeg det ikke er urimelig at han selv dekker mat for sine barn når han attpåtil tjener så mye mer. 

Du burde være med på mat til hans barn, og han burde være med på din hund. Dere burde fordele alle utgifter etter prosent, og du burde kompenseres med økt pensjonssparing den tiden du har lavere lønn pga felles barn. Det enkleste er totalt felles økonomi. 

Anonymkode: ca3f6...cb8

• Liker 1
Skrevet
Tipaa skrev (2 minutter siden):

Ja har egenkapital og så indeksregulert. Kunne sikkert valgt en annen løsning som var mer gunstig for meg, men jeg er ikke smålig av meg, var mest viktig at vi fant et hjem som passet alle. 

Føler jeg bare får ingen takk tilbake og manglende selvinnsikt fra gubben. Var også med å betale for møbler til ungene de skulle på ha rommet, så er ikke slik at jeg ikke kan eller ikke vil bruke penger på de. Men faste løpende utgifter mener jeg det er far som skal dekke. 

Jeg mener det burde være omvendt. At faste, løpende utgifter dekker man i fellesskap, både for hund og barn. Mens møbler og ting som er spesifikt til hans barn, burde han dekke selv. 

Anonymkode: ca3f6...cb8

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke orket å leve sånn som dette. Når man skaper felles bo med barn, så deler man alt. Det vil si at man skiller ikke mellom dine og mine barn. Om man ikke kan det, har man det best som særboere, da økonomi vil bli en evig kilde til konflikt. 

Anonymkode: 0ad1a...ca3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde ikke orket å leve sånn som dette. Når man skaper felles bo med barn, så deler man alt. Det vil si at man skiller ikke mellom dine og mine barn. Om man ikke kan det, har man det best som særboere, da økonomi vil bli en evig kilde til konflikt. 

Så for deg hadde det vært greit om du satt igjen med mindre penger? Det du sier? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så for deg hadde det vært greit om du satt igjen med mindre penger? Det du sier? 

Er det meg TS du svarer? 

Samboer blir ikke å sitte igjen med mindre penger ettersom han tjener en god del mere. 

• Liker 1
Skrevet

Han kom altså opp med dette etter at dere fikk barn :D Han tror vel du er fast med ham nå, så da viser småligheten seg. Om han virkelig mener at dere ikke er en familie uten at du betaler for hans barn, så gjelder det selvsagt din hund også. Og han må dele sitt overskudd med deg.

Eller har han utgifter du ikke vet om, og faktisk trenger at du betaler mer?

• Liker 2
Skrevet

Er det meg TS du svarer? 

Samboer blir ikke å sitte igjen med mindre penger ettersom han tjener en god del mere. 

Nei, jeg svarte den som mente at man skal dele på alt og de ikke skille mine dine barn osv, så da spurte jeg på vegne av deg om vedkommende hadde synes det var OK å sitte igjen med mindre penger. 

• Liker 2
Skrevet
Tipaa skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde gått i full trassmodus og gått ned i detaljnivå på hvor mye penger du har brukt på barna hans og lagt inn inflasjon og slitasje på hus og bruk av strøm osv. Og det KUN fordi han prøvde spille på følelsene dine istedenfor å ta opp økonomipraten på en ordentlig og voksen måte.

Anonymkode: 1f3c5...05a

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Tipaa skrev (3 minutter siden):

Er det meg TS du svarer? 

Ps hvis han i tillegg tjener en god del mer penger enn deg så bør ikke dette være et problem, hvorfor betaler han ikke for ungene sine selv? :klo:

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ps hvis han i tillegg tjener en god del mer penger enn deg så bør ikke dette være et problem, hvorfor betaler han ikke for ungene sine selv? :klo:

Jeg har jo ikke gått med på forslaget hans😂  Helt urimelig tatt i betraktning av informasjonen jeg har gitt dere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ingen som blir sittende igjen med mindre penger, når alt går i samme pott! 

En investerer i et felles samliv og en felles fremtid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen som blir sittende igjen med mindre penger, når alt går i samme pott! 

En investerer i et felles samliv og en felles fremtid. 

Hverken han eller jeg vil ha absolutt alt felles. Jeg vil bruke resten av mine penger på meg og mine hobbyer uten at han skal blande seg inn, og det samme gjelder nok han også. 

Så lenge vi deler på alt som er felles med hus og regninger, så synes jeg det er fair å bruke resten av pengene slik vi selv ønsker det. 

• Liker 2
Skrevet

Å være en familie er å bidra sin del. En del av hans del for å være en familie er å bidra for sine barn økonomisk. Du kan bidra med å behandle de om du behandler deres felles barn.

om det er vanskelig å betale annen hver uke så opprettet dere en felle matkonto med hvert dere kort til. Så fører dere inn mnd beløp. Han betaler fks 2000& for seg, 1000kr for barn 1, 1000kr for barn 2. 1000 kr for felles barn. Du betaler 2000& for deg og 1000kr for felles barn. Da har dere 8000kr som skal dekke all mat for alle i mnd men stebarna boende der 50%.

Anonymkode: 085c4...155

• Liker 4
Skrevet

Hverken han eller jeg vil ha absolutt alt felles. Jeg vil bruke resten av mine penger på meg og mine hobbyer uten at han skal blande seg inn, og det samme gjelder nok han også. 

Så lenge vi deler på alt som er felles med hus og regninger, så synes jeg det er fair å bruke resten av pengene slik vi selv ønsker det. 

Det er jo selvfølgelig ditt valg. Min erfaring er at forhold som deres, ikke har livets rett. Det går en stund, så blir konfliktene for store. Det blir spesielt vanskelig når fellesbarnet blir større og regnskapet skal gjøres opp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo selvfølgelig ditt valg. Min erfaring er at forhold som deres, ikke har livets rett. Det går en stund, så blir konfliktene for store. Det blir spesielt vanskelig når fellesbarnet blir større og regnskapet skal gjøres opp.

Er det ingen her på KG som har delt økonomi når det gjelder stebarn og hvor forholdet har vart? 

Hadde vi tjent ca det samme eller jeg mere enn han, eller vi var gift og hadde vært sammen i mange år, så hadde nok saken stilt seg annerledes også. 

• Liker 2
Skrevet
Tipaa skrev (4 minutter siden):

Er det ingen her på KG som har delt økonomi når det gjelder stebarn og hvor forholdet har vart? 

Hadde vi tjent ca det samme eller jeg mere enn han, eller vi var gift og hadde vært sammen i mange år, så hadde nok saken stilt seg annerledes også. 

JO, DET er nok mange som har og burde, du betaler jo allerede mer fordi huset må være større, og du kjøpte møbler for at barna skulle ha. Han vil ikke en gang bidra til hunden din, men når han skal ha mer penger av deg så tyr han til emosjonell utpressing.

Det er utrolig stor forskjell på å si

"Hei du, jeg tenkte vi kunne dele all maten og alt også uken ungene er her, hva mener du?" Hvilket er jo drøyt i seg selv, men la gå det er lov å spørre, og dette:

"Hvis du ikke betaler mer, er du egentlig ikke med i familien eller vil være det.."

Vet du hva det siste vitner om? Han VET han ber deg om noe urimelig, og dermed tyr han til å spille på følelsene sine fordi all logikk tilsier at det er feil å be om. 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...