Tipaa Skrevet 5. februar 2023 #1 Skrevet 5. februar 2023 Til dere som har stebarn, 50/50 eller oftere, hvordan fordeler dere utgifter i hjemmet? Litt langt, men håper dere orker å svare! Vi har vært sammen i 2 år. Her så betaler vi likt på huslån, strøm, tv og Internett osv. Samboer har to barn fra før som er her 50/50. Avtalen vi har hatt til nå er at samboer dekker mat den uka ungene er her, så dekker jeg mat den uka det bare er oss. Slik at han dermed betaler for mat til sine barn. Samboer mener nå at jeg skal være med å betale for mat for ungene hans, at vi skal være en familie, en enhet liksom, og nærmest antyder at dersom jeg ikke vil betale så vil jeg ikke være medlem av denne familien, at jeg ikke er glad i de omtrent, slik jeg tolker det. Jeg spurte så om han skulle være med å betale for hundemat, ettersom jeg har en hund fra før. Nei, hvorfor skulle han være med å betale for det? Fikk jeg til svar. Jeg synes det blir litt feil, at jeg skal betale på hans sine utgifter, men han vil ikke gjengjelde det samme tilbake. Og jeg vet at 2 barn bruker mer i matpenger enn en liten hund. Kan være verdt å nevne at jeg for tiden er hjemme i permisjon med fellesbaby, og siden jeg har fått en baby nå så kan jeg heller ikke reise med jobben, ei heller noe særlig reising til neste år, og reiseaktiviteten er en stor del av lønnen min, ca 150tusen i året. Så nå får jeg bare utbetalt grunnlønnen min på ca 500 tusen. Samboer tjener en god del mer, ca 650-670 tusen. Ettersom han tjener såpass mye mer synes jeg det ikke er urimelig at han selv betaler for sine barn, og ikke forventer at jeg skal fø på de. Jeg mener det er andre måter å vise at man er en del av samme familie, være inkluderende, vise omsorg, finne på ting osv, og jeg vet og samboer vet, at jeg kan bli flinkere på dette, og det er noe jeg jobber med. Det har ikke vært lett alltid, å bli kastet ut i en stemor rolle med masse forventninger. Ungene derimot, bryr vel seg katta hvem som betaler maten her i huset, så lenge de får mat på bordet! Har overhodet ikke noe imot å kjøpe is, brus og godteri og slike ting hvis man er med de, men mener selv at hovedutgiftene på mat får pappan selv dekke. Synspunkter?? 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #2 Skrevet 5. februar 2023 Sånn er min samboer også og ser ikke det at det er urettferdig at jag skal betale maten til hans barn. Han har forsørgeransvar for faen! Anonymkode: 722e0...2f5 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #3 Skrevet 5. februar 2023 Sorry, men sannheten er at dere bor sammen og da har du og et ansvar for han sine barn. Syns han er rettferdig ! Skal du bor der og sånt må du og være en del av familielivet og betale litt for maten til han sine barn. Det gjør jeg. Kjøper det ungene hans trenger og hvis de trenger noe. Rett og rimelig. Anonymkode: 90965...272 5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #4 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sorry, men sannheten er at dere bor sammen og da har du og et ansvar for han sine barn. Syns han er rettferdig ! Skal du bor der og sånt må du og være en del av familielivet og betale litt for maten til han sine barn. Det gjør jeg. Kjøper det ungene hans trenger og hvis de trenger noe. Rett og rimelig. Anonymkode: 90965...272 Enig. Nå er dere en familie, dere har jo til og med felles barn. Putt alle ungene i potten og kall dem deres, så blir alt mye bedre for alle. Garantert. Anonymkode: f45b5...aac 13 1
Lt.Dan Skrevet 5. februar 2023 #5 Skrevet 5. februar 2023 (endret) Synes han skal betale for sine egne barn, men samtidig så velger dere en temmelig trassig familiesituasjon når dere går for menn som allerede har unger(går i grunn andre veien også). Er det virkelig så vanskelig å finne en kar som har blanke ark? Må jo bare bli "mine og dine barn" utav bonusbarn partnere . Endret 5. februar 2023 av Lt.Dan 7
Thyra Skrevet 5. februar 2023 #6 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sorry, men sannheten er at dere bor sammen og da har du og et ansvar for han sine barn. Syns han er rettferdig ! Skal du bor der og sånt må du og være en del av familielivet og betale litt for maten til han sine barn. Det gjør jeg. Kjøper det ungene hans trenger og hvis de trenger noe. Rett og rimelig. Anonymkode: 90965...272 Men da kan vel også han kjøpe matmat til hunden hennes innimellom? 16 2
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig. Nå er dere en familie, dere har jo til og med felles barn. Putt alle ungene i potten og kall dem deres, så blir alt mye bedre for alle. Garantert. Anonymkode: f45b5...aac Det hadde stilt seg annerledes hvis han også inkluderte hunden min, og ikke bare tenkte på seg selv og sine barn, og ikke for å nevne at han får utbetalt ca 10tusen mer i mnd enn meg.. 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #8 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (22 minutter siden): Til dere som har stebarn, 50/50 eller oftere, hvordan fordeler dere utgifter i hjemmet? Litt langt, men håper dere orker å svare! Vi har vært sammen i 2 år. Her så betaler vi likt på huslån, strøm, tv og Internett osv. Samboer har to barn fra før som er her 50/50. Avtalen vi har hatt til nå er at samboer dekker mat den uka ungene er her, så dekker jeg mat den uka det bare er oss. Slik at han dermed betaler for mat til sine barn. Samboer mener nå at jeg skal være med å betale for mat for ungene hans, at vi skal være en familie, en enhet liksom, og nærmest antyder at dersom jeg ikke vil betale så vil jeg ikke være medlem av denne familien, at jeg ikke er glad i de omtrent, slik jeg tolker det. Jeg spurte så om han skulle være med å betale for hundemat, ettersom jeg har en hund fra før. Nei, hvorfor skulle han være med å betale for det? Fikk jeg til svar. Jeg synes det blir litt feil, at jeg skal betale på hans sine utgifter, men han vil ikke gjengjelde det samme tilbake. Og jeg vet at 2 barn bruker mer i matpenger enn en liten hund. Kan være verdt å nevne at jeg for tiden er hjemme i permisjon med fellesbaby, og siden jeg har fått en baby nå så kan jeg heller ikke reise med jobben, ei heller noe særlig reising til neste år, og reiseaktiviteten er en stor del av lønnen min, ca 150tusen i året. Så nå får jeg bare utbetalt grunnlønnen min på ca 500 tusen. Samboer tjener en god del mer, ca 650-670 tusen. Ettersom han tjener såpass mye mer synes jeg det ikke er urimelig at han selv betaler for sine barn, og ikke forventer at jeg skal fø på de. Jeg mener det er andre måter å vise at man er en del av samme familie, være inkluderende, vise omsorg, finne på ting osv, og jeg vet og samboer vet, at jeg kan bli flinkere på dette, og det er noe jeg jobber med. Det har ikke vært lett alltid, å bli kastet ut i en stemor rolle med masse forventninger. Ungene derimot, bryr vel seg katta hvem som betaler maten her i huset, så lenge de får mat på bordet! Har overhodet ikke noe imot å kjøpe is, brus og godteri og slike ting hvis man er med de, men mener selv at hovedutgiftene på mat får pappan selv dekke. Synspunkter?? Hvor mye mer betaler han per mnd enn deg? Det kan jo hende at alt går opp i opp dersom dere bidrar forholdsmessig etter inntekt. Anonymkode: d0ea5...e02 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #9 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (1 minutt siden): Det hadde stilt seg annerledes hvis han også inkluderte hunden min, og ikke bare tenkte på seg selv og sine barn, og ikke for å nevne at han får utbetalt ca 10tusen mer i mnd enn meg.. Synes det høres ut som om dere har et dårlig grunnlag for å lage en trygg og god familie uten sjalusi og vanskelige følelser, jeg. Det er et dårlig utgangspunkt å være to smålige mennesker som teller kroner. Anonymkode: f45b5...aac 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #10 Skrevet 5. februar 2023 Han bør betale en del mere enn deg, dere dekker halvparten av utgiftene hver selv om han har 2 barn fra før? må ha større hus—> mere huslån—> større kostnader i forhold til bilhold osv osv. hvis man setter opp en fordeling der alle familiemedlemmene, 5 stk, han 3,5 deler og du 1,5 deler. Anonymkode: fc1f6...4b2 5 1
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #11 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye mer betaler han per mnd enn deg? Det kan jo hende at alt går opp i opp dersom dere bidrar forholdsmessig etter inntekt. Anonymkode: d0ea5...e02 Vi betaler likt på alt som har med hus å gjøre, som jeg skrev. Så eneste han betaler mer er evt mat for sine barn. Jeg betaler allerede indirekte mange tusen hver mnd hvis man kan se på det slik, hadde ikke han hatt 2 barn så hadde vi ikke kjøpt et så stort hus med god plass til alle, da hadde vi kjøpt et mindre og rimeligere hus. Jeg var dessuten den som gikk inn med all egenkapital, han gikk inn med kr 0. Så føler allerede at jeg betaler for hans barn på en måte. Tror økonomi er et sårt tema for han. Men ettersom jeg går ned i lønn de neste 2 åra pga jeg ikke kan reise noe særlig, så synes jeg det ikke er urimelig at han selv dekker mat for sine barn når han attpåtil tjener så mye mer. 11 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #12 Skrevet 5. februar 2023 Dette må man nesten avgjøre selv som en familie. Hos oss har vi felles økonomi. Alt går i fellespotten. Både til mine, hans og vårt barn. I starten av forholdet spanderte jeg på masse turer, overnatting, klær og aktiviteter på alle sammen. Når jeg arvet penger gikk det til oss alle. For min del kunne jeg aldri vært i et forhold der man har dine og mine penger. Og skal du betale for barna så kan vel han også være med å bidra med hunden? Noe annet hadde vært rart. Anonymkode: cefdf...078
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #13 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (4 minutter siden): Vi betaler likt på alt som har med hus å gjøre, som jeg skrev. Så eneste han betaler mer er evt mat for sine barn. Jeg betaler allerede indirekte mange tusen hver mnd hvis man kan se på det slik, hadde ikke han hatt 2 barn så hadde vi ikke kjøpt et så stort hus med god plass til alle, da hadde vi kjøpt et mindre og rimeligere hus. Jeg var dessuten den som gikk inn med all egenkapital, han gikk inn med kr 0. Så føler allerede at jeg betaler for hans barn på en måte. Tror økonomi er et sårt tema for han. Men ettersom jeg går ned i lønn de neste 2 åra pga jeg ikke kan reise noe særlig, så synes jeg det ikke er urimelig at han selv dekker mat for sine barn når han attpåtil tjener så mye mer. Så du eier huset alene? Syntes du skal stå på ditt mtp din økonomiske situasjon, så kan dere heller revurdere dette igjen om 2 år. Anonymkode: cb63a...313
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #14 Skrevet 5. februar 2023 Synes dere virker smålige begge to. Jeg tenker at han kan bidra mer til alt siden han tjener mer og du tjener mindre når su er hjemme med barn, men synes også at det er veldig kjipt av deg å henge deg opp i at du ikke skal kjøpe noe mat til hans barn. Blir litt symbolsk vemmelig. Hadde heller snakket om en løsning der han betaler mest etter inntekt og der du ikke henger deg opp i detaljen mat til hans barn. Anonymkode: c6e64...7ac 1 1
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #15 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du eier huset alene? Syntes du skal stå på ditt mtp din økonomiske situasjon, så kan dere heller revurdere dette igjen om 2 år. Anonymkode: cb63a...313 Vi står som eier begge to, betaler likt på lån, men vi har kontrakt på at egenkapitalen er min. 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #16 Skrevet 5. februar 2023 Jeg synes ordningen dere har er fair, hvis den er ugunstig på noe vis er den ugunstig for deg. Hvis han har dårlig råd er det hans eget ansvar å fikse det. Og hvis han trenger hjelp må han be om hjelp på en ordentlig måte og ikke bare bestemme seg for at ordningen plutselig er urettferdig og "slem". Det er vanvittig barnslig gjort. Anonymkode: 1f3c5...05a 5 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #17 Skrevet 5. februar 2023 Synspunkter: enig med deg ts Anonymkode: 96b5a...fa4 2
Tipaa Skrevet 5. februar 2023 Forfatter #18 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes dere virker smålige begge to. Jeg tenker at han kan bidra mer til alt siden han tjener mer og du tjener mindre når su er hjemme med barn, men synes også at det er veldig kjipt av deg å henge deg opp i at du ikke skal kjøpe noe mat til hans barn. Blir litt symbolsk vemmelig. Hadde heller snakket om en løsning der han betaler mest etter inntekt og der du ikke henger deg opp i detaljen mat til hans barn. Anonymkode: c6e64...7ac Poenget mitt var at jeg føler pengesekken min allerede er ganske tom, og blir tommere når jeg ikke kan reise og tjene mer der, og attpåtil bli påkrevd å betale for ekstra utgifter. Når jeg selv går ned fra 650 til 500 tusen i lønn, som er ca 10 tusen i mnd, så sier det jo seg selv at jeg må ta grep i min egen økonomi og spare der jeg kan. Så er greit at han får bedre råd og sitter med overskudd hver mnd mens jeg går i minus hver mnd fordi jeg må fø på hans barn i tillegg, og attpåtil betale 100% for min egen hund. Syns vi stemødre skal finne oss i altfor mye altså! 11 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #19 Skrevet 5. februar 2023 Tipaa skrev (1 minutt siden): Poenget mitt var at jeg føler pengesekken min allerede er ganske tom, og blir tommere når jeg ikke kan reise og tjene mer der, og attpåtil bli påkrevd å betale for ekstra utgifter. Når jeg selv går ned fra 650 til 500 tusen i lønn, som er ca 10 tusen i mnd, så sier det jo seg selv at jeg må ta grep i min egen økonomi og spare der jeg kan. Så er greit at han får bedre råd og sitter med overskudd hver mnd mens jeg går i minus hver mnd fordi jeg må fø på hans barn i tillegg, og attpåtil betale 100% for min egen hund. Syns vi stemødre skal finne oss i altfor mye altså! Si nei. Du har rett. Kan kalle dere familie så mye dere vil men er pengesekken tom så er den det. Anonymkode: 85bf7...2c7 7
Andro Skrevet 5. februar 2023 #20 Skrevet 5. februar 2023 Han der er en sleiping. Stå på ditt. Å snakke deg ned fordi du ikke har forsørgeransvar for ungene hans er psykisk manipulering, og helt uakseptabel oppførsel. St på ditt. 8 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå