Gå til innhold

Mas fra sjefen når man er syk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært sykmeldt i snart 3 uker, og arbeidsgiveren min har sendt meg minst 5 sms og oppfølgingsplan på Nav. (Har ikke svart) Er jeg pliktig til å svare på disse meldingene når jeg er syk? Har nok med å være syk. Trenger ikke at hun maser. 

Anonymkode: 7f551...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt skal du svare…om du ønsker å beholde jobben, da

Anonymkode: 8b98e...10f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært sykmeldt i snart 3 uker, og arbeidsgiveren min har sendt meg minst 5 sms og oppfølgingsplan på Nav. (Har ikke svart) Er jeg pliktig til å svare på disse meldingene når jeg er syk? Har nok med å være syk. Trenger ikke at hun maser. 

Anonymkode: 7f551...6a3

Åhh nei stakkar deg. Skjerp deg å svar sjefen. Du virker ikke veldig iverig etter å beholde jobben 

Hva er det nå da? Psykisk sykdom? 

Anonymkode: a51d0...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært sykmeldt i snart 3 uker, og arbeidsgiveren min har sendt meg minst 5 sms og oppfølgingsplan på Nav. (Har ikke svart) Er jeg pliktig til å svare på disse meldingene når jeg er syk? Har nok med å være syk. Trenger ikke at hun maser. 

Anonymkode: 7f551...6a3

Det er ikke arbeidsgiver som står i bresjen for oppfølgingsplan, det er lovpålagt fra myndighetene og NAV er de som følger opp at den blir innlevert.

Så ta en prat med sjefen, så kan dere finne ut ett svar. Jeg fikk også mas om slikt skjema selv når jeg var gjennom operasjon og var pålagt 8 ukers sykemelding, var ikke værre en at når jeg og arbeidsgiver skrev at jeg ikke kunne gjøre noe som helst av arbeidsoppgaver før dato.. så var det godt nok.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal du svare. Arbeidsgiver gjør det arbeidsgiver skal - følger opp en ansatt.

Sitat

Du plikter også å medvirke til utarbeidelse og gjennomføring av oppfølgingsplan samt å delta i dialogmøter. Unnlater du å medvirke uten rimelig grunn, vil retten til sykepenger opphøre. 

 Sitat hentet fra: https://dinerstatning.no/trygdesaker/her-er-dine-og-arbeidsgivers-plikter-ved-sykemelding/

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har vært sykmeldt i snart 3 uker, og arbeidsgiveren min har sendt meg minst 5 sms og oppfølgingsplan på Nav. (Har ikke svart) Er jeg pliktig til å svare på disse meldingene når jeg er syk? Har nok med å være syk. Trenger ikke at hun maser. 

Anonymkode: 7f551...6a3

Du må kommunisere med din leder om dine behov og komme til enighet om hvordan dere skal forholde dere. Arbeidsgiver har retningslinje her de skal følge, og de er ikke synske. Du må bruke ord og forklare din side, selv om det er tungt.

Anonymkode: f0006...5ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS bør som et minimum sette seg inn rettigheter og PLIKTER som gjelder for å kunne få sykepenger.

Anonymkode: 630d0...0d1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Åhh nei stakkar deg. Skjerp deg å svar sjefen. Du virker ikke veldig iverig etter å beholde jobben 

Hva er det nå da? Psykisk sykdom? 

Anonymkode: a51d0...5e2

Å være frekk har jeg aldri hørt har vært greit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har vært sykmeldt i snart 3 uker, og arbeidsgiveren min har sendt meg minst 5 sms og oppfølgingsplan på Nav. (Har ikke svart) Er jeg pliktig til å svare på disse meldingene når jeg er syk? Har nok med å være syk. Trenger ikke at hun maser. 

Anonymkode: 7f551...6a3

Du klarer jo å skrive her? Så da klarer du vel å skrive til sjefen din også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er pliktig til å svare sjefen din og nav kan stoppe sykepengene dine dersom du ikke følger opp dialogmøter og oppfølgingsplan. Du kan og i verstefall miste jobben. 

Anonymkode: cda38...4ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha rettigheten til å få sykepenger har du også plikter. Arbeidsgiver er pliktig til å følge deg opp, tilrettelegge der det er mulig for å få deg ut i jobb igjen. Så klart du skal svare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mas fra sjefen, dette er sjefen sin jobb når h*n har syke arbeidstakere - sjefen din er faktisk pliktig til å gjøre dette, og du er faktisk pliktig til å følge opp dette for å kunne motta sykepenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har vært sykmeldt i snart 3 uker, og arbeidsgiveren min har sendt meg minst 5 sms og oppfølgingsplan på Nav. (Har ikke svart) Er jeg pliktig til å svare på disse meldingene når jeg er syk? Har nok med å være syk. Trenger ikke at hun maser. 

Anonymkode: 7f551...6a3

Så det du sier er at du ikke har svært sjefen din på 3 uker, og ikke svart på oppfølgingsplan? Da kan du forvente at du kommer til å miste sykepengene dine, og faktisk få sparken fra jobben - eller en skikkelig advarsel. Du er lovpålagt å skrive en oppfølgingsplan med sjefen din, den skal bli sendt til NAV. Hvis disse tingene ikke blir gjort, får du ikke sykepengene dine og du mister rettighetene dine. Og i verstefall jobben din.
 

Kanskje det dummeste innlegget jeg har lest i dag. Er dette virkelig seriøst? Ingen er så syke fra jobb, at de ikke evner å svare på dette. Du sitter jo på KG å sutrer og klager til og med 🤨 - den energien kunne du brukt på noe konstruktivt, men neeeida.

Anonymkode: e7bce...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

wwoman skrev (7 timer siden):

Du klarer jo å skrive her? Så da klarer du vel å skrive til sjefen din også?

Ts har nok med å være «syk». Rettere sagt, lei av jobben og forpliktelser, siden sjefen er så dum og teit 😒

Anonymkode: e7bce...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykmeldt et år og har verken hatt oppfølgingsplan, dialogmøter med verken nav eller arbeidsgiver. Fraværet har vært av en slik art at det ikke har vært noe poeng i å ha det.

Du må jo svare sjefen hvis meldingene har noe med oppfølgingsplanen å gjøre. 

Anonymkode: abe03...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje det dummeste innlegget jeg har lest i dag. Er dette virkelig seriøst? Ingen er så syke fra jobb, at de ikke evner å svare på dette. Du sitter jo på KG å sutrer og klager til og med 🤨 - den energien kunne du brukt på noe konstruktivt, men neeeida.

Anonymkode: e7bce...063

Jeg var det, trafikkulykke som endte med koma og hodeskade. Men jeg var ikke i stand til å være på kg heller 😅

Anonymkode: 00c4b...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er meldinger som går i retning av trakassering (Type "kom deg tilbake snart din lathans") og konstruktive meldinger, så har arbeidsgiver plikt til å følge opp i tråd med lovverket, så meldinger med oppfølgingsplan tilsier bare at arbeidsgiver lovpålagt plikt. Tilsvarende er du lovpålagt å samarbeide om det, med mindre sykdomskarakteren tilsier at man faktisk ikke er i stand til det. 

Anonymkode: 3a0fb...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell på å kontakte den sykemeldt dag ut og dag inn. 

 

Anonymkode: ba415...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men det er jo forskjell på å kontakte den sykemeldt dag ut og dag inn. 

 

Anonymkode: ba415...c0a

Den sykmeldte må jo svare da - ellers kommer selvfølgelig arbeidsgiver til å følge opp med nye meldinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...