Gå til innhold

Kan man få keisersnitt ved svangerskapsforgiftning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ganske mye fødselsangst, og har prøvd å jobbe med meg selv gjennom hele svangerskapet for å kunne føde naturlig siden det er best for babyen. Har vært frisk og fin hele graviditeten. Nå er jeg i uke 35 og får plutselig beskjed om at blodtrykket er skyhøyt med protein i urin og at jeg mest sannsynlig må settes i gang. Dette gir med angst til ett annet nivå, da jeg vet at igangsetting er mye vondere og 20% ender med hastekeisersnitt. Har virkelig prøvd å jobbe med meg selv men klarer ikke tenke positivt lenger. Kan man få keisersnitt ved svangerskapsforgiftning, selv om man ikke er døden nær? 

Anonymkode: c5edb...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din mening og ditt ønske skal selfølgelig være med i avgjørelsen, legg frem dine tanker og argumenter godt. Det kan være du blir møtt på det, evt møtt på halvveien, hvis ikke de første stegene på igangsetting virker, så tas keisersnitt. Det at du blir stresset og sover ikke, er jo og en risiko. Så snakk med dem. Få barnefar med deg som argumenterer sammen med deg. 

Anonymkode: 89748...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk, var dog døden nær og de hadde virkelig ikke annet valg.

jeg er veldig fornøyd med jeg hadde KS, ingen komplikasjoner i ettertid. Meeeeen, jeg skal si at vi var 2 uker på nfi siden de var født endel for tidlig. Og mens jeg omtrent måtte ha følge på do pga smerter og generelt ubehag løp omtrent de som hadde født vaginalt rundt om på avdelingen. 
KS var sinnsykt vondt første dagene, så gikk det seg til og var ubehagelig et par uker. Tviler ikke på at fødsel er et helvette, men de var overaskende kjappe Til beins altså. Og det at det at man ikke skal løfte synes jeg var mer problematisk enn det framstilles. Ellers kan jeg anbefale KS ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt svangerskapsforgiftning 3 ganger. 2 ganger var det så alvorlig og akutt at det ble akutt keisersnitt i narkose for barnet måtte ut med en gang. En gang var det ikke like alvorlig å ble da satt i gang å fødte vaginalt. Hadde selv født vaginalt om jeg hadde fått lov. 

Vet ikke om svangerskapsforgiftning i seg selv gir grønt lys for ks, men dine tanker og følelser skal spille inn. Kan du få en henvisning til vurdering av keisersnitt av jordmoren din? Og ta med mannen din?

Anonymkode: 1d2ed...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du be om keisersnitt! Har du sett denne historien på barselopprøret? https://barselopproret.no/historier/complaint-of-the-poor-care-of-severe-pre-eclampsia-pe

Dessverre kan du risikere å møte motstand slik hun beskriver. Krev det som føles rett for deg. 

Anonymkode: bd410...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt igangsatt 2 ganger (av 5 fødsler). Det var andre årsaker til igangsetting enn svangerskapsforgiftning. Både de fødslene som ble igangsatt og de som ikke ble igangsatt ble født vaginalt, uten noen form for smertestillende.

Jeg ba om keisersnitt på de 2 siste,  men ble ikke hørt. Den første av dem lå i seteleie (og døde nesten under fødselen), den andre ble satt igang pga angst for overtid og den traumatiske opplevelsen forrige gang.

Jeg vil anbefale deg å prøve å føde vaginalt hvis det er mulig.  Du vil få epidural. Epiduralen hjelper på å holde blodtrykket ditt nede.

Anonymkode: 11304...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 12.44):

Jeg har hatt ganske mye fødselsangst, og har prøvd å jobbe med meg selv gjennom hele svangerskapet for å kunne føde naturlig siden det er best for babyen. Har vært frisk og fin hele graviditeten. Nå er jeg i uke 35 og får plutselig beskjed om at blodtrykket er skyhøyt med protein i urin og at jeg mest sannsynlig må settes i gang. Dette gir med angst til ett annet nivå, da jeg vet at igangsetting er mye vondere og 20% ender med hastekeisersnitt. Har virkelig prøvd å jobbe med meg selv men klarer ikke tenke positivt lenger. Kan man få keisersnitt ved svangerskapsforgiftning, selv om man ikke er døden nær? 

Anonymkode: c5edb...333

Vil bare kommentere det jeg har uthevet. 

Igangsetting er ikke nødvendigvis mye vondere nei. For min del var den spontane fødselen MYE vondere. Der fikk jeg ingen pauser mellom riene, hadde konstant vondt i 10 timer. Den igangsatte fødselen var mer intens, men hadde i alle fall pauser mellom riene, og var ferdig på 2 timer. 

Anonymkode: f6eb1...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...