Gå til innhold

Venninna min provosert fordi jeg greier å spare

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

HI fremstor slik, med en ovenfra og ned tone.

Reaksjonen hennes tyder på at hun oppfattet det slik, derfor det krasse svaret. 

Din reaksjon på henne, og mitt innspill, tyder på manglende evne til å sette seg inn i hvordan andre oppfatter situasjonen. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Ok.

Anonymkode: d0ea9...58e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke rart mange på KG er venneløse 😅

"JEG spiser vassgraut og sånt" (implisitt; du sløser i vei og vet ikke hva du holder på med, men nå skal JEG fortelle deg!) 

Og så bli fornærma over svaret du får. 

Hvordan går det an å tolke dette slik. De diskuterer, hun sier hun sparer og klarer det fordi hun spiser vassgraut. Du tolker det til at hun sier venninna sløser?? Du er skikkelig rar. 

Anonymkode: e2271...4c4

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Din reaksjon på henne, og mitt innspill, tyder på manglende evne til å sette seg inn i hvordan andre oppfatter situasjonen. 

Virker som du selv føler deg truffet av en eller annen grunn.

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan ikke si til venninna mi at jeg har vært på fjelltur, for da er hun en feit jævel som bare satt i sofaen hele lørdagen? 

Jeg kan ikke nevne til NOEN med bensinbil at jeg har elbil, for da er de miljøsvin?

Kanskje på tide å slutte å bi så jævlig krenka.

Anonymkode: 25915...f50

Du kan ikke si følgende til din overvektige venninne;

"Du slipper jo dette om du er på fjelltur hver helg, og dropp den bilen, da forbrenner du en god del kalorier gjennom vanlig hverdagsaktivitet". 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordbær86 skrev (Akkurat nå):

Virker som du selv føler deg truffet av en eller annen grunn.

Brukerangrep uten argumenter. Sjarmerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du kan ikke si følgende til din overvektige venninne;

"Du slipper jo dette om du er på fjelltur hver helg, og dropp den bilen, da forbrenner du en god del kalorier gjennom vanlig hverdagsaktivitet". 

Jeg gidder ikke diskutere med deg. Gå å lag deg en krenkekrakk du kan sitte på.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi kom inn på en diskusjon om sparing. Og jeg sa jeg greier å spare, har funnet ut hvordan jeg kan spare inn på matbudsjettet selv om det har blitt dyrt. Blir en del vassgrøt, havregrøt, knekkebrød og sånt, til frokost og kveldsmat. Ellers kjøper jeg jo middag osv. Hun ble sur og mente det var dårlig av meg å spare penger når maten er blitt dyr og andre sliter. Burde jeg virkelig ikke spare penger på grunn av dette? Hva hjelper det folk om jeg bruker mer penger på mat? 

Hun synes det er dårlig gjort å spare fordi maten er dyr og andre sliter? 😂 Det må være sånn cirka den dårligste unnskyldningen som finnes for å ikke spare. Lol, hadde jeg svart.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om at venninnen din er sjalu og misunnerlig. 

Bare spar i vei du, men ikke nevn det mer. Det tålte hun tydeligvis ikke.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan går det an å tolke dette slik. De diskuterer, hun sier hun sparer og klarer det fordi hun spiser vassgraut. Du tolker det til at hun sier venninna sløser?? Du er skikkelig rar. 

Anonymkode: e2271...4c4

Og enda flere som scorer høyt på argumentasjonsteknikken her i dag😅

Kontekst, det er et begrep. Om noen reagerer på en uventet måte, så er det gjerne fordi du har sagt noe som får dem til å reagere. Her har du TS, som beskriver situasjonen slik hun så den, og i samme innlegg viser null forståelse for venninnas reaksjon. Hva tror du venninna ville skrevet om hele historien? At hun ble sur fordi hun mener alle har rett til å sløse i vei nå når det er høye priser? 

(og det klarer jeg å si uten å kalle deg dum, teit, eller rar fordi vi er uenige.... det er en fin egenskap ;) ) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gidder ikke diskutere med deg. Gå å lag deg en krenkekrakk du kan sitte på.

Greit, der vant du vår lille debatt 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Makan... Merkelig hvordan noen klarer å lese seg til sånt mellom linjene, jeg syns ikke det var nedlatende i det hele tatt... Deg om det. Hadde TS avsluttet med "og det burde du klare også" hadde jeg skjønt det. 🙄

Anonymkode: c63d6...ba6

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Makan... Merkelig hvordan noen klarer å lese seg til sånt mellom linjene, jeg syns ikke det var nedlatende i det hele tatt... Deg om det. Hadde TS avsluttet med "og det burde du klare også" hadde jeg skjønt det. 🙄

Anonymkode: c63d6...ba6

Men tror du virkelig venninna svarte på den måten fordi hun mener det er en menneskerett å sløse på mat som man vil, og umulig å spare?

Eller er det en liten tanke som kanskje sier deg at TS har vært belærende her? 

Og nå må du også huske på, som mange glemmer her inne; vi får TS sitt narrativ. Hva ville venninna skrevet? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kom inn på en diskusjon om sparing. Og jeg sa jeg greier å spare, har funnet ut hvordan jeg kan spare inn på matbudsjettet selv om det har blitt dyrt. Blir en del vassgrøt, havregrøt, knekkebrød og sånt, til frokost og kveldsmat. Ellers kjøper jeg jo middag osv. Hun ble sur og mente det var dårlig av meg å spare penger når maten er blitt dyr og andre sliter. Burde jeg virkelig ikke spare penger på grunn av dette? Hva hjelper det folk om jeg bruker mer penger på mat? 

Hæ?   Dårlig gjort å spare når andre sliter????  Hvor i all verden er logikken i det?  Får folk med lite penger det verre når noen sparer?   

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ikke rart mange på KG er venneløse 😅

"JEG spiser vassgraut og sånt" (implisitt; du sløser i vei og vet ikke hva du holder på med, men nå skal JEG fortelle deg!) 

Og så bli fornærma over svaret du får. 

Ja, men det er heller ikke rart om mange blir venneløse når de tolker andre i verste mening og legger ord i munnen på folk. Det blir i alle fall jeg sliten av. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tror du virkelig venninna svarte på den måten fordi hun mener det er en menneskerett å sløse på mat som man vil, og umulig å spare?

Eller er det en liten tanke som kanskje sier deg at TS har vært belærende her? 

Og nå må du også huske på, som mange glemmer her inne; vi får TS sitt narrativ. Hva ville venninna skrevet? 

At venninna føler seg krenka er ikke synonymt med at TS sa eller gjorde noe galt.

Anonymkode: 37b8a...7f1

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Svartfugl skrev (4 minutter siden):

Ja, men det er heller ikke rart om mange blir venneløse når de tolker andre i verste mening og legger ord i munnen på folk. Det blir i alle fall jeg sliten av. 

Men det er jo det jeg aldri gjør - det er jo hele poenget mitt med å gå så hardt ut her. 

Har ei venninne noe jeg oppfatter som en irrasjonell reaksjon så gjør jeg alltid følgende; "du, nå ser jeg du reagerte på noe, var det noe jeg sa?". Og derfra har vi en god prat, og finner ut av det.

Jeg ville aldri bare konkludert med at hun var idiot, og så skrevet et innlegg her inne for å få sympati. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At venninna føler seg krenka er ikke synonymt med at TS sa eller gjorde noe galt.

Anonymkode: 37b8a...7f1

TS sa ikke nødvendigvis noe galt. Eller mulig hun gjorde det. Eller venninna kan ha en shit dag på andre måter. Eller det har vekket assosiasjoner til andre vanskelige ting. 

Som venninne ville jeg søkt å forstå. Ikke bare konkludert med at hun var krenka og frekk, og skrevet et sympatiinnlegg her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis venninna virkelig mente at ts skal bruke mer penger på mat til seg selv fordi andre sliter så er hun jo helt koko. Men hvis hun mente at ts er en selvgod sparesnobb som helt ubedt gnir inn hvor fornuftig hun er i motsetning til alle som ønsker å leve litt og spise sunn og god mat, så er jeg på venninna sin side.

jeg hadde ikke orket å være venn med en sånn gjerrig puritaner som til tross for godt over snitt god inntekt skal spinke og spare og trykke i seg motbydelig usunn bygggrøt, og lage et poeng ut av det til andre.

venninna spurte ikke hva du spiser eller bruker på mat, hun klaget over matprisene.

Hvis jeg klager over at biff er dyrt ønsker jeg ikke kommentar om hvor billig kneippbrød er, og hvis jeg klager over at jeg er sliten trenger jeg ikke kommentar over hvordan andre klarer å løpe maraton etter jobb hver dag. 

Anonymkode: 43b25...ebe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis venninna virkelig mente at ts skal bruke mer penger på mat til seg selv fordi andre sliter så er hun jo helt koko. Men hvis hun mente at ts er en selvgod sparesnobb som helt ubedt gnir inn hvor fornuftig hun er i motsetning til alle som ønsker å leve litt og spise sunn og god mat, så er jeg på venninna sin side.

jeg hadde ikke orket å være venn med en sånn gjerrig puritaner som til tross for godt over snitt god inntekt skal spinke og spare og trykke i seg motbydelig usunn bygggrøt, og lage et poeng ut av det til andre.

venninna spurte ikke hva du spiser eller bruker på mat, hun klaget over matprisene.

Hvis jeg klager over at biff er dyrt ønsker jeg ikke kommentar om hvor billig kneippbrød er, og hvis jeg klager over at jeg er sliten trenger jeg ikke kommentar over hvordan andre klarer å løpe maraton etter jobb hver dag. 

Anonymkode: 43b25...ebe

Byggrøt er ikke usunt. Folk har tydeligvis tolket innlegget som de vil. Er jo alltid trådstarter som er den som har gjort noe galt. Ingen har gjort noe galt. Jeg er ikke gjerrig. Spanderer gjerne på venner og familie. Hun kan gjøre det samme hvis hun vil, men det må hun finne ut av selv. Men det hjelper ikke folk som sliter om jeg begynner å sløse penger på alt mulig unødvendig og dyrere mat. Men sa ikke at hun sløser.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...