Gå til innhold

Venninna min provosert fordi jeg greier å spare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi kom inn på en diskusjon om sparing. Og jeg sa jeg greier å spare, har funnet ut hvordan jeg kan spare inn på matbudsjettet selv om det har blitt dyrt. Blir en del vassgrøt, havregrøt, knekkebrød og sånt, til frokost og kveldsmat. Ellers kjøper jeg jo middag osv. Hun ble sur og mente det var dårlig av meg å spare penger når maten er blitt dyr og andre sliter. Burde jeg virkelig ikke spare penger på grunn av dette? Hva hjelper det folk om jeg bruker mer penger på mat? 

Anonymkode: d0ea9...58e

Jeg er ikke enig med venninnen din, men angående det jeg har uthevet:

Det er jo helt naturlig at dess mindre penger du bruker på mat og annet forbruk, dess vanskeligere vil det bli for de bedriftene du normalt sett bruker penger på å overleve.
La oss si at en butikk har 20 000 faste kunder i måneden, og hvis alle kundene bruker halvparten av hva de før har gjort på denne butikken vil omsetningen gå ned, butikken vil få mindre penger til å dekke opp for strøm, innkjøp, lønn, og alle andre utgifter, og butikken vil måtte gjøre tiltak for å balansere utgiftene med inntektene.

Så ja, det vil hjelpe "folk" om du bruker mer penger på mat, men samtidig er det opp til deg hvordan du vil leve.

 

Anonymkode: e6315...770

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Venninna er åpenbart misunnelig og slang med leppa for å dukke TS.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor tror du venninna ble sur? Det er jo det vi prøver å forstå her.

For det finnes ikke logisk at noen mener det er dårlig gjort at andre sparer penger på mat nå når maten er dyr og folk sliter. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Du kan jo lese den delen av innlegget mitt der jeg skrev det, om igjen 👆

Anonymkode: 186c0...fbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og enda flere som scorer høyt på argumentasjonsteknikken her i dag😅

Kontekst, det er et begrep. Om noen reagerer på en uventet måte, så er det gjerne fordi du har sagt noe som får dem til å reagere. Her har du TS, som beskriver situasjonen slik hun så den, og i samme innlegg viser null forståelse for venninnas reaksjon. Hva tror du venninna ville skrevet om hele historien? At hun ble sur fordi hun mener alle har rett til å sløse i vei nå når det er høye priser? 

(og det klarer jeg å si uten å kalle deg dum, teit, eller rar fordi vi er uenige.... det er en fin egenskap ;) ) 

Anonymkode: 3f088...8cf

Du scorer ikke særlig høyt selv med den påtatte sarkasmen din.

En ting er iallefall sikkert, jeg kommer aldri til å ta ansvar for at selvsentrerte folk mistolker det jeg sier og bestemmer seg for at det jeg sier handler om dem, når det IKKE gjør det.

Dette ser jeg ofte rundt omkring. Hvis person én sier at de ikke vil ha hvitt kjøkken, blir person 2 fornærmet fordi de selv har hvitt kjøkken. Ingen har snakket om ditt kjøkken! Ingen har sagt at det er stygt! Man bare vil ikke ha det selv! Man snakket om sitt eget kjøkken i sitt eget hjem! Hvis du tror det har noe med deg å gjøre så bør du gå i deg selv. Ikke alt handler om deg. Og det er faktisk helt ok å ikke like de samme tingene, ikke prioritere likedan eller spise det samme.

Det er utrolig flaut å være vitne til at folk reagerer sånn. Det forteller så mye om dem.

Anonymkode: 6e607...205

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye klarer du å spare i mnd på 700 000 kr i lønn? Hva varierer det mellom 

Anonymkode: 77e5a...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du scorer ikke særlig høyt selv med den påtatte sarkasmen din.

En ting er iallefall sikkert, jeg kommer aldri til å ta ansvar for at selvsentrerte folk mistolker det jeg sier og bestemmer seg for at det jeg sier handler om dem, når det IKKE gjør det.

Dette ser jeg ofte rundt omkring. Hvis person én sier at de ikke vil ha hvitt kjøkken, blir person 2 fornærmet fordi de selv har hvitt kjøkken. Ingen har snakket om ditt kjøkken! Ingen har sagt at det er stygt! Man bare vil ikke ha det selv! Man snakket om sitt eget kjøkken i sitt eget hjem! Hvis du tror det har noe med deg å gjøre så bør du gå i deg selv. Ikke alt handler om deg. Og det er faktisk helt ok å ikke like de samme tingene, ikke prioritere likedan eller spise det samme.

Det er utrolig flaut å være vitne til at folk reagerer sånn. Det forteller så mye om dem.

Anonymkode: 6e607...205

Om noen forsøker å se flere sider av en sak, og forså menneskelige reaksjoner. Så er de selvsentrerte?

Den var herlig selvmotsigende. 

Vel, vel. Vi får bare ta alt TS skriver som sannheten da, og venninna er en misunnelig dust. 

Anonymkode: 3f088...8cf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Om noen forsøker å se flere sider av en sak, og forså menneskelige reaksjoner. Så er de selvsentrerte?

Den var herlig selvmotsigende. 

Vel, vel. Vi får bare ta alt TS skriver som sannheten da, og venninna er en misunnelig dust. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Det er ganske sært å påstå at TS behandler venninna nedlatende når de i utgangspunktet har en diskusjon om sparing, og TS forteller hva hun selv gjør for å spare. 

Og på et debattforum må man nesten ta utgangspunkt i det TS faktisk skriver, ellers blir det bare ville spekulasjoner. Og ut fra hva ts skriver så fremstår absolutt venninna som en misunnelig dust. 

Anonymkode: 186c0...fbe

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå begynner jeg å lure på om du er en sånn ekstremsparer som har sparing som hobby? Da har venninna di på en måte et poeng, for om alle begynte sånn ville det gå ut over økonomien, sysselsettingen og så videre. (Det hadde vært bra for miljøet, da.)

Hvis du tjener 700 000 i året er det litt rart om du må spise vassgraut for å kunne spare, om du ikke har ekstreme boutgifter eller noe. Til sammenligning tjener jeg nesten det samme og klarer fint å forsørge mann og barn på den summen. Vi kan ikke handle helt hodeløst, men har råd til melk og brød og pålegg og fersk frukt og hva man kan kalle vanlig mat, og sitter likevel igjen med litt til sparing hver måned selv etter at Sfo og kulturskole og sånt dill er betalt. Så da vil jeg nesten tippe at du ikke bare går i pluss, men sparer ganske mye.

Det er helt lov og ditt valg, men det går utover noen likevel. Hvis ingen tar seg råd til å spise på den hyggelige, lokale pizzasjappa, så blir den nedlagt, det er bare sånn det er.

Anonymkode: b0b71...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke ta HI seriøst. Hvor gamle er dere ts?

Anonymkode: 23b10...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å høres ut som en gjerrig dust. Det er ikke aktuelt at jeg deler nesten hele lønna mi med henne, eller andre for den saks skyld. Jeg spanderer gjerne middag osv… Men ikke nesten hele lønna. 

Anonymkode: d0ea9...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men hvorfor tror du venninna ble sur? Det er jo det vi prøver å forstå her.

For det finnes ikke logisk at noen mener det er dårlig gjort at andre sparer penger på mat nå når maten er dyr og folk sliter. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Nettopp. Det er ikke logisk. Ikke alle mennesker tenker logisk. Noen kommer også av og til med ulogiske utbrudd. Og slik TS fremlegger det, er det mer sannsynlig at hennes venninne kom med et ulogisk utbrudd enn at TS har opptrådt sårende.

Anonymkode: f5e03...130

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nettopp. Det er ikke logisk. Ikke alle mennesker tenker logisk. Noen kommer også av og til med ulogiske utbrudd. Og slik TS fremlegger det, er det mer sannsynlig at hennes venninne kom med et ulogisk utbrudd enn at TS har opptrådt sårende.

Anonymkode: f5e03...130

 

Ser det som mer sannsynlig at noen klarer å uttale at "du må spise vassgraut for å spare penger". Enn at noen klarer å si "det er dårlig gjort å spare penger når andre sliter og maten er dyr" 

Men du velger selv hvem du tror på 😅

Anonymkode: 3f088...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du spiser helt sikkert ikke vassgraut. Hvem har vel spist det siden slutten av 1800tallet + krigsårene? Høres mer ut som en spissformulering. Havregrøt høres mer realistisk ut 

Anonymkode: 85d26...416

Jo. Men ikke hver dag. Skjønner ikke hvorfor du tviler på det. Joda, jeg spiser havregrøt også. Men det er ikke sånn at kostholdet mitt består av kun grøt. På 1800 tallet var vel mange så fattige at de ikke hadde noe valg, og de måtte sikkert spise denne grøten til alle måltider, de ble nok leie, men måtte spise for å bli mett. Under krigen var det rasjonering på det meste, så de brukte nok en erstatning for ordentlig mel, og det smakte sikkert ikke noe godt. 

Anonymkode: d0ea9...58e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det som mer sannsynlig at noen klarer å uttale at "du må spise vassgraut for å spare penger". Enn at noen klarer å si "det er dårlig gjort å spare penger når andre sliter og maten er dyr" 

Men du velger selv hvem du tror på 😅

Anonymkode: 3f088...8cf

Men hvorfor er du så opptatt av å ta en side i saken istedenfor å hjelpe den som ber om hjelp? La oss si at det stemmer at ts har oppført seg som en bedreviter. Hun viser i så fall ingen tegn på at hun gikk inn for å skape splid med venninnen. Hun kunne i så fall ha oppført seg slik uvitende. Så hvorfor legge skyld og skam på ts istedenfor å HJELPE ts med konstruktiv kritikk? Du kunne stilt henne spørsmål for å belyse situasjonen og foreslått andre måter å løse fremtidige situasjoner. Istedenfor setter du en krass front mot ts.

Anonymkode: d9245...e25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Ser det som mer sannsynlig at noen klarer å uttale at "du må spise vassgraut for å spare penger". Enn at noen klarer å si "det er dårlig gjort å spare penger når andre sliter og maten er dyr" 

Men du velger selv hvem du tror på 😅

Anonymkode: 3f088...8cf

Så du bare spekulerer vilt ved å si at det ts ber om hjelp med, sikkert ikke skjedde fordi du tror noe annet skjedde i stedet?? Det er jo helt tullete å svare i en tråd da, du bare sporer av hele greia med disse spekulasjonene dine. 

Anonymkode: 186c0...fbe

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Ser det som mer sannsynlig at noen klarer å uttale at "du må spise vassgraut for å spare penger". Enn at noen klarer å si "det er dårlig gjort å spare penger når andre sliter og maten er dyr" 

Men du velger selv hvem du tror på 😅

Anonymkode: 3f088...8cf

Mens jeg ser det som aller mest sannsynlig at noen klarer å uttale 'jeg spiser vassgraut for å spare penger' og motparten tolker det som 'jeg er flinkere enn deg, ædda bædda' og dermed kommer med en ulogisk og snurt uttalelse som 'det er dårlig gjort å spare når andre sliter'.

Men for all del, du må gjerne velge å tro på den vi ikke hører fra - men da forstår jeg ikke hva du har på KG å gjøre. 

Anonymkode: f5e03...130

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men for all del, du må gjerne velge å tro på den vi ikke hører fra - men da forstår jeg ikke hva du har på KG å gjøre. 

Anonymkode: f5e03...130

Den vi ikke hører fra har ikke laget en tråd. Det er ts som har bedt om hjelp i denne tråden. Derfor er det ts vi skal hjelpe og evt. gi konstruktiv kritikk til og ikke venninnen. Det er derfor vi er her på KG for å hjelpe dem som ber om hjelp.

Anonymkode: d9245...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den vi ikke hører fra har ikke laget en tråd. Det er ts som har bedt om hjelp i denne tråden. Derfor er det ts vi skal hjelpe og evt. gi konstruktiv kritikk til og ikke venninnen. Det er derfor vi er her på KG for å hjelpe dem som ber om hjelp.

Anonymkode: d9245...e25

Skal man kunne hjelpe noen, må man nesten ta historien som den er - ikke erstatte deler av den med sin egen sannhet.

Her er for øvrig TS' spørsmål: 'Burde jeg virkelig ikke spare penger på grunn av dette? Hva hjelper det folk om jeg bruker mer penger på mat?'

På hvilken måte svarer dine utsagn om at TS må ha vært frekk, på noen av TS' spørsmål?

Anonymkode: f5e03...130

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal man kunne hjelpe noen, må man nesten ta historien som den er - ikke erstatte deler av den med sin egen sannhet.

Her er for øvrig TS' spørsmål: 'Burde jeg virkelig ikke spare penger på grunn av dette? Hva hjelper det folk om jeg bruker mer penger på mat?'

På hvilken måte svarer dine utsagn om at TS må ha vært frekk, på noen av TS' spørsmål?

Anonymkode: f5e03...130

Først av alt kan man starte med et åpent sinn og ikke dømme noen før man har alle svar på bordet. Deretter kan man stille den som ber om hjelp spørsmål som belyser flere fakta i situasjonen: hva, hvordan, når, hvorfor, hvor, hvem. Da kunne ts fått mulighet til å sortere egne tanker og dersom du har rett i at ts har vært frekk, kunne hun fått mulighet til å finne ut hvordan hun kunne løst en slik situasjon på en bedre måte neste gang.

Anonymkode: d9245...e25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rapportert tråden og bedt om at den modereres, pga. avsporing etc. som noen har bestemt seg for å drive med.

Til ts: høres ut som venninna di mener du skal dele ut sparepengene dine til "de som sliter" i stedet for å spare dem til deg selv. Hun synes du er kjip som har penger på konto når andre er fattige. Hun om dét.

Anonymkode: a0be5...c90

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå begynner jeg å lure på om du er en sånn ekstremsparer som har sparing som hobby? Da har venninna di på en måte et poeng, for om alle begynte sånn ville det gå ut over økonomien, sysselsettingen og så videre. (Det hadde vært bra for miljøet, da.)

Hvis du tjener 700 000 i året er det litt rart om du må spise vassgraut for å kunne spare, om du ikke har ekstreme boutgifter eller noe. Til sammenligning tjener jeg nesten det samme og klarer fint å forsørge mann og barn på den summen. Vi kan ikke handle helt hodeløst, men har råd til melk og brød og pålegg og fersk frukt og hva man kan kalle vanlig mat, og sitter likevel igjen med litt til sparing hver måned selv etter at Sfo og kulturskole og sånt dill er betalt. Så da vil jeg nesten tippe at du ikke bare går i pluss, men sparer ganske mye.

Det er helt lov og ditt valg, men det går utover noen likevel. Hvis ingen tar seg råd til å spise på den hyggelige, lokale pizzasjappa, så blir den nedlagt, det er bare sånn det er.

Anonymkode: b0b71...19a

Er vel ikke det. Men liker å spare. Joda. Jeg kjøper melk, brød, middag og pålegg jeg også. Men jeg kjøper ikke dyre ferdigretter, godteri og brus osv…

Anonymkode: d0ea9...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...