Gå til innhold

Venninna min provosert fordi jeg greier å spare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel nå som maten er dyr så slutter jeg med dyre vaner. Feks kutter ut favorittknekkebrødet som nå koster 50kr pakka og kjøper en mindre god til 25. Naboen lider ikke av den grunn, det er vel mer at varene blir nedprioritert av hvermannsen. Lagde taco i dag med kjøttdeig til 45 kr. Jeg bare velger den billigste varen. Big deal? 

Kan jo være venninna di ble misunnelig da hun Kansje selv synes at alt er dyrere nå. 

Anonymkode: ca69a...2cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er vel ikke det. Men liker å spare. Joda. Jeg kjøper melk, brød, middag og pålegg jeg også. Men jeg kjøper ikke dyre ferdigretter, godteri og brus osv…

Anonymkode: d0ea9...58e

Ferdigretter er ikke alltid dyre. For meg som er alene, er det ofte dyrere å måtte kjøpe en hel rekke ingredienser, som jeg kanskje ikke rekker å bruker opp eller lignende.

Hvis du ikke kjøper godteri og brus fordi du vil være sunn, slanke deg osv, bravo!

Men hvis du mener at du liker både godteri og brus, men ALDRI kjøper noe av dette fordi du skal spare, da tenker jeg det lukter litt gjerrigknark og manisk sparing.

ikke fordi det er feil, men fordi det er litt ulogisk og asketisk selvpining om man ikke kan kjøpe seg en halvliter cola eller en melkerull en gang i blant av prinsipp fordi man skal spare.

Anonymkode: 09a1a...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg nok det høres mest sannsynlig ut at venninna di tenkte på næringslivsperspektivet, som flere har vært inne på, det gir jo mening. 

Butikker, kaféer og restauranter har slitt lenge pga koronanedstenging og folks endrede vaner. Nå som økonomien endrer seg, vil enda flere bukke under. Dette er selvsagt ikke ts sin skyld :) Men det er jo sant at hvis alle blir veldig sparsommelige, må flere virksomheter kaste inn håndkleet.

Hvis det var det venninna tenkte på, er det en misforståelse dem imellom.

Den andre tingen er at det kan ha vært et ulogisk utbrudd av irritasjon over en litt for gjerrig sparefan. Jeg kjenner noen som går et par hakk for langt på den måten at det blir litt irriterende. F eks må trave rundt for å finne en kafé der kaffen er ti kr billigere, eller blir sittende pinlig lenge etter at kaffe er drukket og bare drikke vann (avhengig av sted føler jeg ofte at da må hvertfall JEG kjøpe noe mer så vi kan sitte lenger), eller bare kjøpe billigste merke av all mat når vi handler felles mat på tur, uten hensyn til smak (noen ganger er det billigste best eller like bra, men slett ikke alltid).

Er du litt sånn, ts, så kan det ha vært et lite ulogisk frustrasjonsutbrudd.

Men det enkleste er vel bare å spørre om det neste gang dere møtes?

Anonymkode: 09a1a...49d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Først av alt kan man starte med et åpent sinn og ikke dømme noen før man har alle svar på bordet. Deretter kan man stille den som ber om hjelp spørsmål som belyser flere fakta i situasjonen: hva, hvordan, når, hvorfor, hvor, hvem. Da kunne ts fått mulighet til å sortere egne tanker og dersom du har rett i at ts har vært frekk, kunne hun fått mulighet til å finne ut hvordan hun kunne løst en slik situasjon på en bedre måte neste gang.

Anonymkode: d9245...e25

 

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 15.35):

Om en venninne hadde reagert slik ville min umiddelbare tanke vært at, "oi, nå ble jeg for belærende,og sikkert litt for nedlatende".

Anonymkode: 3f088...8cf

 

Vel... Det var det som var hensikten i mitt første innlegg i tråden. At jeg alltid fokuserer på hvorfor de rundt meg reagerer som de gjør, for følelser kommer alltid fra en plass. Og jeg skrev dette i "meg" form, for å få TS til å tenke nettopp hva, hvordan, hvorfor... 

Men så ble jeg angrepet fra alle kanter fordi jeg ikke dullet med TS, og kalte venninna en idiot. 

Anonymkode: 3f088...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel... Det var det som var hensikten i mitt første innlegg i tråden. At jeg alltid fokuserer på hvorfor de rundt meg reagerer som de gjør, for følelser kommer alltid fra en plass. Og jeg skrev dette i "meg" form, for å få TS til å tenke nettopp hva, hvordan, hvorfor... 

Men så ble jeg angrepet fra alle kanter fordi jeg ikke dullet med TS, og kalte venninna en idiot. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Man trenger verken dulle eller ta parti med den ene eller den andre parten. Det finnes en mellomting for å være respektfull. Man kan være nøytral og lytte til den som ber om hjelp.

Å indirekte prøve å få den andre til å tenke ved å påpeke noe negativt, virker stort sett mot sin hensikt. Da lukker vedkommende seg og problemet eskalerer/repeterer seg. Poenget med å stille spørsmål er bl.a. at personen føler seg lyttet til og det gjør at vedkommende er mer mottakelig og åpen for å komme til bunns i hva enn problemet er.

Anonymkode: d9245...e25

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man trenger verken dulle eller ta parti med den ene eller den andre parten. Det finnes en mellomting for å være respektfull. Man kan være nøytral og lytte til den som ber om hjelp.

Å indirekte prøve å få den andre til å tenke ved å påpeke noe negativt, virker stort sett mot sin hensikt. Da lukker vedkommende seg og problemet eskalerer/repeterer seg. Poenget med å stille spørsmål er bl.a. at personen føler seg lyttet til og det gjør at vedkommende er mer mottakelig og åpen for å komme til bunns i hva enn problemet er.

Anonymkode: d9245...e25

Er du ny på KG? 😅

Uansett, om du mener det du her skriver så forstår jeg ikke helt at det er meg du går etter i denne tråden. Da hadde jeg startet med alle som viser til at andre er "dust" eller "kjempedust", i stedet for å skrive noe med substans. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du ny på KG? 😅

Uansett, om du mener det du her skriver så forstår jeg ikke helt at det er meg du går etter i denne tråden. Da hadde jeg startet med alle som viser til at andre er "dust" eller "kjempedust", i stedet for å skrive noe med substans. 

Anonymkode: 3f088...8cf

I denne tråden var det du som stoppet fremgang i at ts fikk luftet tankene sine og komme til bunns i hva i kommunikasjonssvikten med venninnen.

Nytter ikke med ansvarsfraskrivelse samme hvor mange andre som gjør det samme i andre tråder.

Anonymkode: d9245...e25

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva venninna reagerer på? 
Er hun lojal mot småbutikkene, og ønsker at TS skal legge igjen mer penger hos kjøpmannen på hjørnet, kanskje?

Anonymkode: 36675...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I denne tråden var det du som stoppet fremgang i at ts fikk luftet tankene sine og komme til bunns i hva i kommunikasjonssvikten med venninnen.

Nytter ikke med ansvarsfraskrivelse samme hvor mange andre som gjør det samme i andre tråder.

Anonymkode: d9245...e25

Så... jeg stoppet fremgang fordi jeg hadde et annet syn på saken enn at venninna var "fullstendig idiot", og valgte å se hva en slik reaksjon ofte skyldes? 

Hva har ditt bidrag i tråden vært, i og med at du er så opptatt av å veilede TS her at du går rett på brukere som ikke gjør det?  Jeg mener, bortsett fra å starte brukerangrep på meg fra side 3. Minutter etter at TS "logget av" 

 

Anonymkode: 3f088...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så... jeg stoppet fremgang fordi jeg hadde et annet syn på saken enn at venninna var "fullstendig idiot", og valgte å se hva en slik reaksjon ofte skyldes? 

Hva har ditt bidrag i tråden vært, i og med at du er så opptatt av å veilede TS her at du går rett på brukere som ikke gjør det?  Jeg mener, bortsett fra å starte brukerangrep på meg fra side 3. Minutter etter at TS "logget av" 

 

Anonymkode: 3f088...8cf

Første setninger viser at du ikke tok til deg det om være nøytral.

Videre synes jeg det er trist at du føler du har blitt utsatt for brukerangrep, men ikke innser hvor nedrivende dine egne handlinger var.

Anonymkode: d9245...e25

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Første setninger viser at du ikke tok til deg det om være nøytral.

Videre synes jeg det er trist at du føler du har blitt utsatt for brukerangrep, men ikke innser hvor nedrivende dine egne handlinger var.

Anonymkode: d9245...e25

Jeg forstår hvorfor du sliter med venninnerelasjoner 😅

Anonymkode: 3f088...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 9.14):

Jeg er ikke enig med venninnen din, men angående det jeg har uthevet:

Det er jo helt naturlig at dess mindre penger du bruker på mat og annet forbruk, dess vanskeligere vil det bli for de bedriftene du normalt sett bruker penger på å overleve.
La oss si at en butikk har 20 000 faste kunder i måneden, og hvis alle kundene bruker halvparten av hva de før har gjort på denne butikken vil omsetningen gå ned, butikken vil få mindre penger til å dekke opp for strøm, innkjøp, lønn, og alle andre utgifter, og butikken vil måtte gjøre tiltak for å balansere utgiftene med inntektene.

Så ja, det vil hjelpe "folk" om du bruker mer penger på mat, men samtidig er det opp til deg hvordan du vil leve.

 

Anonymkode: e6315...770

Jeg synes det blir for dumt at vi som forbrukere skal føle individuelt ansvar for å holde store og små bedrifter i drift. Jeg som privatperson med begrenset økonomi føler ingen lojalitet ovenfor butikker og produsenter. Spesielt siden de fleste av dem er en del av gigantiske selskaper med ledere som har millionlønn og eiere som sitter på verdier for milliarder.

Jeg handler ca 3 klesplagg i året og klipper håret selv med svært så god samvittighet. Det er noe galt med systemet vi har bygd opp, når det kreves overforbruk og overproduksjon for å opprettholde verdens økonomi...

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er vel ikke det. Men liker å spare. Joda. Jeg kjøper melk, brød, middag og pålegg jeg også. Men jeg kjøper ikke dyre ferdigretter, godteri og brus osv…

Anonymkode: d0ea9...58e

usunn ferdigmat er dessverre stort sett dyrere enn å lage skikkelig mat fra bunnen av gode ingredienser. Hjemmelaget tomatsupper med ordentlig kraft, tomater, sjalottløk, hvitløk, fersk ingefær, chili, flaksalt og litt honning blir dyrere enn en pose Toro-suppe. Ferdige fiskekaker er billigere enn å lage fiskekaker selv av fersk fisk (man kan ikke lage fiskekaker av frossenfisk, det binder ikke). 

Anonymkode: 43b25...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 16.27):

HI fremstor slik, med en ovenfra og ned tone.

Reaksjonen hennes tyder på at hun oppfattet det slik, derfor det krasse svaret. 

Din reaksjon på henne, og mitt innspill, tyder på manglende evne til å sette seg inn i hvordan andre oppfatter situasjonen. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Og jeg trodde jeg var ømfintlig og lettkrenket...
Jeg klarte ikke å lese noen som helst nedlatende eller krass tone i HI. Din reaksjon på både HI og Ts sin forklaring tyder på en overdrevet evne til å finne krenkelser der de ikke finnes. Woke, som ungdommen sier.

Venninnen reagerte rart, og argumenterte enda rarere. Når vennene mine snakker om trening og diett, blir jeg ikke såret og fornærmet fordi jeg er mindre sporty enn dem og spiser mindre strengt. Jeg vet jo at de ikke sier det for å hinte om hvor usunn og lat jeg er. Og skulle de nå mot all formodning gjøre det, så driter jeg ærlig talt i det. Min kropp, mitt liv og mine utfordringer.

TS trenger ikke be venninnen om unnskyldning, men om det er en god venninne kan hun kanskje snakke med henne og forklare hva hun mente med å snakke om vassgraut, og understreke at det ikke var ment nedlatende. Kommunikasjon går begge veier, og mye kan misforstås, så viktig å snakke med hverandre.

Anonymkode: 8cb99...d1a

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS trenger ikke be venninnen om unnskyldning, men om det er en god venninne kan hun kanskje snakke med henne og forklare hva hun mente med å snakke om vassgraut, og understreke at det ikke var ment nedlatende. Kommunikasjon går begge veier, og mye kan misforstås, så viktig å snakke med hverandre.

Anonymkode: 8cb99...d1a

 

Det er jo akkurat dette som har vært mitt poeng i hele tråden. Kanskje ikke med akkurat ordene du ville valgt. Men der er vi vel alle forskjellige? Jeg er en direkte person når jeg mener noe. 

Anonymkode: 3f088...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

Det er jo akkurat dette som har vært mitt poeng i hele tråden. Kanskje ikke med akkurat ordene du ville valgt. Men der er vi vel alle forskjellige? Jeg er en direkte person når jeg mener noe. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Da er det jo litt rart at du har blitt misforstått av så mange her inne. Hadde du vært så direkte som du påstår, hadde du vært lettere å forstå.
Per nå har du jo mer eller mindre overtatt hele tråden og gjort den til din debatt rundt hva TS muligens mente med å si at hun spiste vassgraut og hvor slem og "ovenfra og ned" hun var da hun fortalte venninna om sin egen sparing. da TS prøvde å forklare, avfeide du kjapt svaret hennes med å fortelle henne at hun faktisk var ovenfra og ned, og at hun ikke evner å se hvordan hun selv fremstår. Kanskje du burde ta dine egne råd og gå litt i deg selv, for nå har du tolket ihjel HI og samtlige som har svart deg, og brukt både sarkasme og hersketeknikker for å prøve å presse gjennom din mening. Og du har ikke svart på det TS faktisk spurte om.

Håper tråden blir ryddet, for nå er det bare avsporing. Jeg skal ta ansvar og ikke fortsette avsporingen sammen med deg.

 

For å svare TS: Jo, du bør absolutt spare om du ønsker det, og hvis du synes ekstra penger på konto er vel verdt å leve på grøt og billige knekkebrød, så gjør du selvsagt det. Det er ditt liv, din økonomi og dine valg. Selv om det økonomiske systemet er bygd opp sånn at mindre kjøp gir dårligere økonomi ved at flere bedrifter og arbeidsplasser går tapt, så er det jo ikke bra for miljøet i det lange løp. Bruk og kast er skikkelig ille for miljøet, og gagner kun de rikeste.
Dessuten er det smart å ha en bufferkonto for krisetilfeller.
Du har ikke gjort noe galt, men ta en liten prat med venninna så du får ryddet opp i eventuelle misforståelser.

Anonymkode: 8cb99...d1a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Per nå har du jo mer eller mindre overtatt hele tråden og gjort den til din debatt rundt hva TS muligens mente med å si at hun spiste vassgraut og hvor slem og "ovenfra og ned" hun var da hun fortalte venninna om sin egen sparing. da TS prøvde å forklare, avfeide du kjapt svaret hennes med å fortelle henne at hun faktisk var ovenfra og ned, og at hun ikke evner å se hvordan hun selv fremstår. Kanskje du burde ta dine egne råd og gå litt i deg selv, for nå har du tolket ihjel HI og samtlige som har svart deg, og brukt både sarkasme og hersketeknikker for å prøve å presse gjennom din mening. Og du har ikke svart på det TS faktisk spurte om.

Håper tråden blir ryddet, for nå er det bare avsporing. Jeg skal ta ansvar og ikke fortsette avsporingen sammen med deg.

 

For å svare TS: Jo, du bør absolutt spare om du ønsker det, og hvis du synes ekstra penger på konto er vel verdt å leve på grøt og billige knekkebrød, så gjør du selvsagt det. Det er ditt liv, din økonomi og dine valg. Selv om det økonomiske systemet er bygd opp sånn at mindre kjøp gir dårligere økonomi ved at flere bedrifter og arbeidsplasser går tapt, så er det jo ikke bra for miljøet i det lange løp. Bruk og kast er skikkelig ille for miljøet, og gagner kun de rikeste.
Dessuten er det smart å ha en bufferkonto for krisetilfeller.
Du har ikke gjort noe galt, men ta en liten prat med venninna så du får ryddet opp i eventuelle misforståelser.

Anonymkode: 8cb99...d1a

Overtatt tråden..... den var imponerende fra en som utelukkende holder på med avsporinger og brukerangrep i stedet for å diskutere HI 😅

Med unntak av ett eneste innlegg, der jeg beskriver hva jeg ville gjort i situasjonen, så er alle mine innlegg svar til andre. Vassgraut er mulig nevnt i 1-2 innlegg fra min side. 

Men, TS, jeg håper du har det godt med deg selv. Ring venninna di, og finn ut av dette sammen. 

Anonymkode: 3f088...8cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Overtatt tråden..... den var imponerende fra en som utelukkende holder på med avsporinger og brukerangrep i stedet for å diskutere HI 😅

Med unntak av ett eneste innlegg, der jeg beskriver hva jeg ville gjort i situasjonen, så er alle mine innlegg svar til andre. Vassgraut er mulig nevnt i 1-2 innlegg fra min side. 

Men, TS, jeg håper du har det godt med deg selv. Ring venninna di, og finn ut av dette sammen. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Nåvel. La meg minne om mine to innlegg i denne tråden, med uthevede deler der jeg diskuterer saken og svarer TS:

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og jeg trodde jeg var ømfintlig og lettkrenket...
Jeg klarte ikke å lese noen som helst nedlatende eller krass tone i HI. Din reaksjon på både HI og Ts sin forklaring tyder på en overdrevet evne til å finne krenkelser der de ikke finnes. Woke, som ungdommen sier.

Venninnen reagerte rart, og argumenterte enda rarere. Når vennene mine snakker om trening og diett, blir jeg ikke såret og fornærmet fordi jeg er mindre sporty enn dem og spiser mindre strengt. Jeg vet jo at de ikke sier det for å hinte om hvor usunn og lat jeg er. Og skulle de nå mot all formodning gjøre det, så driter jeg ærlig talt i det. Min kropp, mitt liv og mine utfordringer.

TS trenger ikke be venninnen om unnskyldning, men om det er en god venninne kan hun kanskje snakke med henne og forklare hva hun mente med å snakke om vassgraut, og understreke at det ikke var ment nedlatende. Kommunikasjon går begge veier, og mye kan misforstås, så viktig å snakke med hverandre.

Anonymkode: 8cb99...d1a

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det jo litt rart at du har blitt misforstått av så mange her inne. Hadde du vært så direkte som du påstår, hadde du vært lettere å forstå.
Per nå har du jo mer eller mindre overtatt hele tråden og gjort den til din debatt rundt hva TS muligens mente med å si at hun spiste vassgraut og hvor slem og "ovenfra og ned" hun var da hun fortalte venninna om sin egen sparing. da TS prøvde å forklare, avfeide du kjapt svaret hennes med å fortelle henne at hun faktisk var ovenfra og ned, og at hun ikke evner å se hvordan hun selv fremstår. Kanskje du burde ta dine egne råd og gå litt i deg selv, for nå har du tolket ihjel HI og samtlige som har svart deg, og brukt både sarkasme og hersketeknikker for å prøve å presse gjennom din mening. Og du har ikke svart på det TS faktisk spurte om.

Håper tråden blir ryddet, for nå er det bare avsporing. Jeg skal ta ansvar og ikke fortsette avsporingen sammen med deg.

 

For å svare TS: Jo, du bør absolutt spare om du ønsker det, og hvis du synes ekstra penger på konto er vel verdt å leve på grøt og billige knekkebrød, så gjør du selvsagt det. Det er ditt liv, din økonomi og dine valg. Selv om det økonomiske systemet er bygd opp sånn at mindre kjøp gir dårligere økonomi ved at flere bedrifter og arbeidsplasser går tapt, så er det jo ikke bra for miljøet i det lange løp. Bruk og kast er skikkelig ille for miljøet, og gagner kun de rikeste.
Dessuten er det smart å ha en bufferkonto for krisetilfeller.
Du har ikke gjort noe galt, men ta en liten prat med venninna så du får ryddet opp i eventuelle misforståelser.

Anonymkode: 8cb99...d1a

Har du sett, jeg svarer faktisk TS og diskuterer saken hennes (og forsvarer henne også i første sitering, men det trengte hun virkelig). Og hvis du ser i siste sitering, innrømmer jeg til og med at jeg er med på avsporingen.
Og så kan jeg jo i samme slengen friske opp hukommelsen din og presentere dine tre første (av mange) innlegg i tråden:

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 15.35):

Om en venninne hadde reagert slik ville min umiddelbare tanke vært at, "oi, nå ble jeg for belærende,og sikkert litt for nedlatende".

Anonymkode: 3f088...8cf

 

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 16.14):

Ikke rart mange på KG er venneløse 😅

"JEG spiser vassgraut og sånt" (implisitt; du sløser i vei og vet ikke hva du holder på med, men nå skal JEG fortelle deg!) 

Og så bli fornærma over svaret du får. 

Anonymkode: 3f088...8cf

 

AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 16.23):

Nei. Du fortalt venninna de at hun sløser. Fordi hun ikke spiser Vassgraut. 

Og jeg ser jo egentlig på tonen din hva slags holdninger du viser andre. Pass deg, ellers står du igjen venneløs snart. 

Anonymkode: 3f088...8cf

Og sånn går nå dagan... Case closed.

Anonymkode: 8cb99...d1a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nåvel. La meg minne om mine to innlegg i denne tråden, med uthevede deler der jeg diskuterer saken og svarer TS:

 

 

Har du sett, jeg svarer faktisk TS og diskuterer saken hennes (og forsvarer henne også i første sitering, men det trengte hun virkelig). Og hvis du ser i siste sitering, innrømmer jeg til og med at jeg er med på avsporingen.
Og så kan jeg jo i samme slengen friske opp hukommelsen din og presentere dine tre første (av mange) innlegg i tråden:

 

 

Og sånn går nå dagan... Case closed.

Anonymkode: 8cb99...d1a

 

Jeg trodde det var case closed i ditt forrige innlegg. Der du lovet å ikke bidra til flere avsporinger? 

Anonymkode: 3f088...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...