Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Det er jo noe med det der. Diett krever en del og den skal passe inn med alt det andre man har i livet. Nå er mai over og høres ut som at du har en mulighet til å ha mer fokus i juni 🙂

Jeg skjønner det veldig godt at man vil jo gjerne se resultater av det arbeidet man har gjort. Det gir motivasjon for å holde på lenger. Men du vet forklaringa for stillstand så det er kanskje lettere å forsone seg med en hvis det hadde vært helt uforklarlig mangel på vektnedgang.

Håper du får en god tur til gymmen! :trene:

Heier på deg 🌼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

123qwe skrev (1 time siden):

Det er jo noe med det der. Diett krever en del og den skal passe inn med alt det andre man har i livet. Nå er mai over og høres ut som at du har en mulighet til å ha mer fokus i juni 🙂

Det jeg jobber hardt med er jo at jeg ikke er på en diett, men at kostholdet, trim osv. skal bli en helt naturlig del av hverdagen. At jeg spiser passelig store porsjoner, ikke overspise, ta gode valg ang type mat, ha matglede. Jeg er på god vei mot å innarbeide dette, men det er absolutt vanskelig i en "omstillingsprosess". Å skifte livsstil skjer visst ikke på 1-2-3... så tålmodighet er stikkord ja. Men er spesielt vanskelig å stå i denne prosessen når det skjer ekstra mye annet i livet ja. Så ser frem til at livsstilen en vakker dag er helt naturlig for meg, uansett andre planer, reiser og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den innsatsen du legger ned vises jo. Om ikke hadde du lå veid 95, som du selv sier. 
En slik stillstans i en måned med unntakstilstand er bra. Alternativet er verre. 
Og det er jo dette som er livet. 
Normalvektige går også litt opp og ned, alt ettersom hva livet kaster på dem. Og da må vi også tillate oss det samme. Bare vi ikke lar det fortsette inn i normalhverdagen. 
Du fremstår klok med dine tanker rundt prosessen

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Amatariel said:

Det jeg jobber hardt med er jo at jeg ikke er på en diett, men at kostholdet, trim osv. skal bli en helt naturlig del av hverdagen. At jeg spiser passelig store porsjoner, ikke overspise, ta gode valg ang type mat, ha matglede. Jeg er på god vei mot å innarbeide dette, men det er absolutt vanskelig i en "omstillingsprosess". Å skifte livsstil skjer visst ikke på 1-2-3... så tålmodighet er stikkord ja. Men er spesielt vanskelig å stå i denne prosessen når det skjer ekstra mye annet i livet ja. Så ser frem til at livsstilen en vakker dag er helt naturlig for meg, uansett andre planer, reiser og stress.

Ja, jeg skulle heller ha skrevet livsstilsendring. Husker at du har skrevet at du ikke skal være på en diett men lage en ny livsstil med bedre valg som grunnmur. Men det samme gjelder der da, som du skriver, har man mye turbulens og fristelser som avviker fra de vanlige rutiner så blir det mer krevende. 
Kan bare snakke for min egen del, men jeg trur kostholdet må jeg nok ha en bevist forhold til hele resten av livet. Eller det er jeg forbered på. Men kanskje «matstøy» blir mindre når nye rutiner blir vaner.

Endret av 123qwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dette var jo virkelig ikke ikke! Jeg vil nesten strekke meg til å si at dette var skikkelig bra jobba jeg👏🏻 du trodde det hadde gått dårlig, også står du helt på stedet hvil! Det er jo kjempebra jobbet😁 jeg synes det peker mot at du er på vei til å finne ut av denne nye livsstilen din jeg🥰

Håper du har hatt en fin helg☺️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere :gruppeklem:

I dag kom jeg meg endelig på treningsenteret! Hovedårsaken var at dette var første dagen denne uken at jeg faktisk hadde ordentlig tid. Jeg kunne kanskje klart det tidligere i uken, men da hadde det gått ut over søvn, familietid og stresset mye. Men ellers hjalp en tekst jeg kom over på nettet i formiddag som traff meg:

Når det er lite tid, motivasjon og prioritering til trening, må vi minne oss selv på hvorfor vi skal gjøre det:

🔆 Hvordan føler jeg meg etter at jeg har trent?
🔆 Tar jeg bedre valg?
🔆 Sover jeg bedre?
🔆 Er det lettere å spise sunn mat?
🔆 Får jeg en bedre kroppsholdning og mer selvtillit?

Ved å sjekke inn med hva det vil gi deg etterpå, kan du overvinne unnskyldninger for å ikke trene.

Så da var det godt å være i gang igjen! Ingen lang økt, men nå har jeg endelig akseptert at det ikke trenger å være det. Alt er bedre enn ingenting. Det viktigste er å få inn vanen med å stikke innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 23: skrittmål 4 av 7 dager 
Trening: 1 økt (styrke)

Mandag: 21 709
Tirsdag: 10 204
Onsdag: 6529
Torsdag: 5312
Fredag: 6915
Lørdag: 15 013
Søndag: 9329

Ble en bra start og slutt på denne uken her :) Akkurat nå sier jeg meg fornøyd når det er flere dager med oppnådd skrittmål enn ikke. OG ikke minst tok jeg ansvar for ukas mål som var å komme meg på treningsenteret som nevnt over. Selve økten var ikke så stor, men det er helt andre ting som betyr noe for meg. At jeg holder avtaler med meg selv, og gjennomfører.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (15 timer siden):

Kan jeg spørre om du merker noen forskjell på Metformin?

Nei jeg gjør egentlig ikke det. Jeg gikk egentlig heller ikke ned noe i vekt av det før de periodene jeg har brukt det heller (uten at jeg forsøkte såå hardt på det). Men de innvirket ekstremt positivt på hormonene mine i og med at jeg fikk eggløsning og en jevn syklus på dem. Nå for tiden har jeg en veldig normal og stabil syklus fra før (!! er det ikke typisk når man ikke prøver på barn 😝) så det var bare et skudd i blinde med håp om at kanskje vekten kunne påvirkes av dem. Skal ta dette opp med legen min på timen i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/9/2024 at 6:19 PM, Amatariel said:

I dag kom jeg meg endelig på treningsenteret! Hovedårsaken var at dette var første dagen denne uken at jeg faktisk hadde ordentlig tid. Jeg kunne kanskje klart det tidligere i uken, men da hadde det gått ut over søvn, familietid og stresset mye. Men ellers hjalp en tekst jeg kom over på nettet i formiddag som traff meg:

Når det er lite tid, motivasjon og prioritering til trening, må vi minne oss selv på hvorfor vi skal gjøre det:

🔆 Tar jeg bedre valg?
🔆 Sover jeg bedre?

Ved å sjekke inn med hva det vil gi deg etterpå, kan du overvinne unnskyldninger for å ikke trene.

Så da var det godt å være i gang igjen! Ingen lang økt, men nå har jeg endelig akseptert at det ikke trenger å være det. Alt er bedre enn ingenting. Det viktigste er å få inn vanen med å stikke innom.

Jeg synes du gjør en god jobb med å reflektere hvorfor ting ikke altid går som man har planlagt. Før barn hadde jeg mye mer å gå på for å få inn trening og andre gjøremål, man kunne ta noen timer av nattesøvnen her og der, men nå med små barn så har jeg mye mindre i "søvn-banken" som jeg er villig til å ofre. Jeg tenker også at man må se på totalen slik at trening ikke bidrar negativt til summen av stress.

Det var en veldig fin sjekk-liste du hadde kommet over. Håper også denne uka gir deg en mulighet for deg å stikke innom treningssenteret 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gjennomført treningsøkt! Det er jo superbra, det er ABSOLUTT det å komme seg dit som er det viktige når det er lenge siden sist. Heia heia :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 24: skrittmål 5 av 7 dager 
Trening: 1 økt (yoga m/styrke)

Mandag: 9781
Tirsdag: 6632
Onsdag: 9664
Torsdag: 9860

Fredag: 5756
Lørdag: 10 730
Søndag: 9198

Fornøyd med aktiviteten, men skal innrømme at jeg ikke helt klarer å ha fokuset på rett sted her heller. Joda, 5 av 7 dager med oppnådd skrittmål er ikke verst, men det er mer flaks enn noe jeg har gått inn for. Eneste jeg faktisk klapper meg selv på skulda for er at jeg kom meg på treningsenteret for en økt der.
Men kostholdet er til å grine av... Klarer bare ikke å få til det jeg ønsker til det fulle :( Klarer noe... jeg baker f.eks proteinrundstykker, og de er redningen min til jobblunsj. Frokosten er også grei og standard. Men jeg har ikke kommet inn i rytmen med å planlegge middager godt etter den travle mai-perioden vår... så fortsatt blir det raske løsninger. Som jeg i tillegg spiser alt for mye av! Men det verste er likevel at jeg har havnet på snackskjøret... blir så skuffet over meg selv. Trodde jeg skulle ha kommet lenger enn som så på disse snart 18 månedene siden jeg startet dagboken :sukk: Det er årsaken til at jeg ikke gikk på vekten på fredag før helgen her. Hadde spist alt for mye på torsdag, så det siste jeg ville var å gå på den for å se et fryktelig tall. Tar det lørdag tenkte jeg... men hva skjedde fredag? Jo, spiste alt for mye dritt da også! Så her sitter jeg da, fortsatt ikke gått på vekten.

Hvordan er det mulig å ha så sterke tanker og ønske om å få til noe, planlegger i hodet, er innstilt osv. men så får man det ikke til!? Da juni begynte var jeg såå klar på at jeg virkelig skulle gjøre en innsats før sommerferien virkelig var her, men det har jeg jo slettes ikke klart. Og nå har halve måneden gått.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skritt tall og at du fikk deg en treningsøkt! 😊 

Skjønner godt at du blir lei deg når ting ikke blir sånn som du hadde sett for deg. Men du blir å klare å få rytmen tilbake og planlegge middagene. Kjøpe de matvarene fra butikken som du vet støtter deg med å nå målet ditt. Det er ikke pent og ryddig på veien til målet, men du har bestemt deg og blir å få det til :klem3:

En ting jeg kom til å tenke på er at jeg ser at mange på forumet skriver at de spiser lunsj som dagens første måltid. Det har jeg også gjort i perioder, men har egentlig lyst på noe på morran. Har nå landet på en mellomting der jeg drikker en proteinshake (vet det er ikke fristende for alle hehe) og kaffe. Blir litt sulten før lunsj men klarer å holde det gående med en ekstra kopp kaffe. Så det «sparer» meg for noen kalorier og jeg merker ikke så stor forskjell i livskvalitet, selv om det tok noen dager før kroppen vendte seg til det.

Mener ikke at en slik endring vil løse alle dine problemer med mat, men av og til kan man jobbe på flere plan for å nå målet sitt. Både det mentale og det praktiske. Det er mulig at slike endringer i kostholdet er ikke noe du er ute etter, men skulle bare nevne det i tilfelle det resonnerer med deg.

En annen ting jeg har hatt nytte av er en personlig trener. En som lager en treningsplan for meg ut i fra mitt utgangspunkt og det jeg ønsker å gjennomføre. En som er engasjert i hva jeg ønsker å oppnå. Det har også økt min kunnskap om trening og har gjort meg mer selvsikker når det gjelder styrketrening. Og ikke minst så tvinger det meg opp av sofaen. Det kan også tvinge en til å ha litt regelmessig egentid.

Endret av 123qwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for at du tok deg tid til å svare 123qwe :klem: Noe skal jeg nok finne på... klare å komme tilbake dit jeg var på våren ifjor.

Frokost blir jeg bare nødt til å spise, for jeg har en ganske lang busstur hjemmefra til jobb og jeg blir kjeempekvalm hvis jeg ikke spiser noe. Men går veldig raskt og greit å spise en liten skål med havregryn og melk. Det er nok ikke der lasset veltet for meg 🙊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle våre opp og nedturer, og jeg har troen på at du skal kunne klatre opp igjen snart🥰 Noen ganger er det bare vanskelig å holde seg på riktig spor rett og slett. Det viktigste er bare å ikke gi opp💪🏼 Det er jo ingen hemmelighet at kostholdet er key når man skal ned i vekt, men så er det samtidig utrolig vanskelig å navigere seg frem til hva som passer for deg. Men hvis du er helt ute på snackskjøret, har du prøvd å tenke hva det handler om? Er det at du har fått for lite mat gjennom dagen, at du kjeder deg, eller bare trenger bedre smaker gjennom dagen? Jeg er veldig sånn at dersom maten jeg har spist er smakløs, så havner jeg fortere på snackskjøret😅 Hadde jeg spist samme frokost som deg, havregryn og melk, så hadde jeg automatisk spist mye mer fordi jeg trenger mer smak og salt om morgenen spesielt🙈

Håper det ordner seg for deg snart😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, det er ikke bestandig enkelt å finne løsninga. Vet heller ikke om jeg har funnet den langsiktige løsninga da det i perioder går betydelige mengder sukkerfri tyggis, sukkerfri drops og sukkerfri brus når det virkelig står på. Da har jeg jo ikke klart å kurere meg for små spising, har bare erstattet det med noe annet. Så ja…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (På 9.6.2024 den 18.19):

🔆 Tar jeg bedre valg?
🔆 Sover jeg bedre?

Takk for at du delte dette. ❤️ 

Jeg synes det er så alt for lett å henge seg fast i ytterpolene når det kommer til livsstilsendring. At man enten går inn for å gi blank f. eller blir veldig opphengt i resultater, streaks og planer. Lett å glemme hvorfor man gjør det, og telle med de små tingene i det store bildet. Takk!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare stikke innom og si hei :klem3:

Syns du har så mange fine tanker og det er viktig å vite at dette ikke er en "quick-fix" men noe som skal vare. Da vil det gå litt i rykk og napp. du er kjempeflink og syns du skal klappe deg selv på skulderen oftere :klem3:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig når ikke alt går etter planen. Men kjempebra at du fremdeles kommer inn her og oppdaterer! Det er nok mange som heller ville ha latt hele dagboken (og dermed livstilsprosjektet) seile sin egen sjø. Du henter deg fint inn igjen skal du se 👊

Kan anbefale deg å høre på podcast med Bente Josefsson hvis du ikke har gjort det, hun forklarer nøye dette med sukkeravhengighet, og hvorfor man har problemer med å stoppe. Kort forklart så er det tre "kategorier" av avhengighet, fra kategori 1 som er et ikke- problematisk forhold, til kategori 3 som er en definert avhengighet.  Veldig nyttig og lærerikt å høre på. Kunnskap er makt tenker jeg, så her er jeg på en skikkelig podcast- bonansa der jeg hører på masse om blant annet kosthold. Det gjør igjen at det blir enklere å leve bra syns jeg da. Kan anbefale Biohacking Girls, Leger om Livet, Wolfgang Wee, Gry Hammer for å nevne noen. Det har hjulpet meg masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triviella skrev (19 minutter siden):

Kan anbefale deg å høre på podcast med Bente Josefsson hvis du ikke har gjort det, hun forklarer nøye dette med sukkeravhengighet, og hvorfor man har problemer med å stoppe.

Ja den har jeg faktisk hørt :nikke: Det var den jeg hørte på før jeg fant Ditt beste deg. Veldig fascinerende. Er ikke tull det med at sukker avhengighetsskapende... men tar til meg tips om de andre du skriver, takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...