Lunalu Skrevet 8. august 2023 #221 Del Skrevet 8. august 2023 Amatariel skrev (På 7.8.2023 den 10.00): Ja den het Cassels. Oj, de hadde mye fint🤩 Skjønner godt at du handla mye der👏😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 10. august 2023 #222 Del Skrevet 10. august 2023 Jeg la merke til deg i et innlegg i Kosthold og livsstilsforumet som omhandlet overspising, som jeg sliter med, og synes du hadde veldig fine og inspirerende tanker og idéer rundt dette. Jeg fikk lyst til å besøke deg! Nå har jeg lest igjennom dagboken din, og kjenner at jeg har lyst til å følge deg. Jeg har ikke en egen dagbok enda, men det håper jeg kan komme. Liten presentasjon: Jeg er 44 år, har to barn, full jobb og samboer. Min samboer er kronisk syk og ufør, så veldig mye faller på meg i hverdagen. Dette og andre forhold gjør at jeg har en del stress i livet mitt, og dette hjelper ikke akkurat på problemet mitt med overspising. Jeg har slitt med vekten siden tenårene, og har gått opp og ned i vekt siden da. Jeg har for lenge siden innsett av jeg har en spiseforstyrrelse, og fikk i dag endelig sendt en mail til ROS, så jeg kanskje kan få hjelp av dem. Hvordan går det med ryggen din? Hva er det som forårsaker ryggsmertene, vet du det? Å føle seg dårlig og ha vondt gjør det så mye vanskeligere å ta sunne og gode valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 10. august 2023 Forfatter #223 Del Skrevet 10. august 2023 Harlekin! Så hyggelig å se et nytt 'ansikt' her inne. Koselig med litt liv i dagboken, jeg merker at jeg blir mer inspirert og motivert av å være her inne så. Høres absolutt tungt ut at så mye av hverdagens gjøremål faller på deg, i tillegg til å være i full jobb. Det er vanskelig når sykdom spiller en rolle, for det kan man jo ikke noe for, men det kan stjele såå mye energi. Jeg har ikke så mye slit i mitt liv egentlig, men kjenner hvor irritabel jeg blir med denne ryggsmerten. Kort lunte, lite annet som betyr noe der og da, energien sugd ut. Så ja, ikke lett... Men - nå går det litt bedre her på denne kanten da! Hatt ukas andre kiropraktortime i dag, og ryggen er bedre enn forrige uke Aner ikke hva som er årsaken til den smerten som plutselig kom i juni. Kiropraktoren nevnte kanskje stress, men jeg vet ikke. Er jo stresset i perioder året rundt uten at ryggen slår seg vrang av den grunn Men håper nå at disse timene gjør sitt, samt at jeg gjør mitt så klart. Det er nok bare bra å være i bevegelse, så det famler jeg meg frem til her igjen etter ferien. Har følt det litt vanskelig da både treningssenteret mitt har mye sommerstengt på gruppetimer, men også det evinnelige regnværet som gjør at jeg ikke har lyst til å gå kveldsturer i marka og skli i gjørma og alt mulig. Men i går skinte sola plutselig! Var egentlig kjempetrøtt, men tvang meg ut. Og det er jeg glad for! Ikke verdens lengste tur, men bakker til åsen så fikk absolutt opp puls. Og deilig å suge til seg skogslufta! Så fortsette med dette ja. Veldig kjedelig at man skal slite så mye med vekten igjennom livet sitt altså Jeg kjenner at jeg veksler mye mellom å tenke "fader og, livet er for kort til å være feit og i dårlig form! Må gjøre noe med det" og "fader og, livet er for kort til å være misfornøyd med kroppen og ikke spise akkurat det man vil". Så da gjelder det å finne en mellomting! Føler jeg har lært mye disse måneden i år etter at jeg bestemte meg for å starte en livsstilsendring. Bare det å innse at jeg faktisk er på "å starte en livsstilsendring" (at det tar tid) er en seier. Jeg har nok tenkt tidligere i januar at jeg skal "endre livsstil" og forventet at jeg skulle endret alt i løpet av en måned eller så Nei, dette blir med sakte og små skritt. Men jeg har troen på at jeg kommer til målet mitt til slutt, og at jeg kan være lykkelig underveis også. Det som er selve livet. Blir spennende å høre hva som kommer ut av kontakten din med ROS da! Om du ikke starter egen dagbok snarlig som jeg kan følge, så må du bare skrive her 😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 11. august 2023 #224 Del Skrevet 11. august 2023 Amatariel skrev (21 timer siden): "fader og, livet er for kort til å være feit og i dårlig form! Må gjøre noe med det" og "fader og, livet er for kort til å være misfornøyd med kroppen og ikke spise akkurat det man vil". Akkurat dette veksler jeg mellom også 😄Jeg klarer liksom ikke å bestemme meg for hva jeg synes! Jeg er på venteliste hos ROS nå, men det kan ta litt tid før jeg kommer til. Mange som sliter med dette, tydeligvis! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 12. august 2023 #225 Del Skrevet 12. august 2023 Innom med en klem og for å ønske god helg🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 13. august 2023 Forfatter #226 Del Skrevet 13. august 2023 (endret) Takk for klemmen Lunalu! Jeg har hatt en fin helg ❤️ Var veeldig godt da den kom på fredag ettermiddag, for uken har vært lang og tung. Mest mentalt egentlig. Dette var faktisk første hele hverdagsuke at både jeg og mannen var på jobb på nesten 2 år 😶 For nå er altså ingen av oss i permisjon lenger! Det betyr plutselig at det ikke er noen som setter inn i oppvaskmaskinen på formiddagen, tar unna litt småting o.l. Alt bare samler seg opp 😛 Men det er jo sånn det egentlig skal være, vet vi har vært i en unntaksfase. Og ikke bare har vi begge vært på jobb hver dag, men i tillegg har vi levert og hentet i barnehage og kjent på alt det mentale med det. Tilvenning liksom 'over' og mini være der hele og lange dager. Tung overgang altså! Gla'nyhet er i alle fall at ryggen er bedre! Går fremover. Ikke helt på plass, der jeg fortsatt får smerter om jeg står "mye". Å dusje var døden her om dagen. Så må fortsatt dra til kiropraktoren. Men den konstante smerten er over, den som gjør at jeg ikke får sove om natten og går rundt og er irritabel hele tiden. Dette genererer mer lyst og plass i hodet til å tenke at jeg f.eks vil trene. Så for kommende uke har jeg booket to gruppetimer! Supert om jeg klarer begge, men et mål om å få til i alle fall den ene. Når det gjelder skrittene mine for uka som gikk så ble det lite på mandag. Og jeg var såå nær av å falle i "alt eller ingenting"-fellen. Den følelsen om at nå var alt ødelagt... kunne likså godt droppe hele uka 🙄 Kom heldigvis til fornuften raskt, ettersom jeg har lært litt mer riktig å tenke på utover våren her. Så jeg startet på blanke ark på tirsdag! 😊 Så lenge ut til at jeg skulle klare resten av uken, men i dag så ble det rett og slett sykkeltur med familien. Og da telles ikke skritt, og jeg for sliten nå i kveld til å orke å gå tur i tillegg. Men det gjør ikke noe. Jeg teller skritt fordi jeg ikke vil havne i den sinnsyke inaktive perioden igjen som har jeg har hatt de siste årene - at skrittmålet er min måte for å minne meg selv på et minimums aktivitetsnivå. Og når jeg da ikke klarer målet èn dag fordi jeg syklet i stedet for, så gjør det ingenting! 😉 Uke 32: skrittmål 5 av 7 dager Trening: 1 sykkeltur Mandag: 6407 Tirsdag: 8793 Onsdag: 10299 Torsdag: 8135 Fredag: 8730 Lørdag: 11339 Søndag: 5373 Endret 14. august 2023 av Amatariel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 14. august 2023 #227 Del Skrevet 14. august 2023 Så godt at ryggen er litt bedre! Og godt jobbet å ta kontroll over "alt er ødelagt"-følelsen. Den er vanskelig! Jeg har falt i den fellen selv maaaange ganger 😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 14. august 2023 Forfatter #228 Del Skrevet 14. august 2023 Vekt: 2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme 30.jan: 101,9 kg 27.feb: 99,7 kg 31.mars: 97,7 kg 10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 → fedme 1.mai: 96,3 kg 29.mai: 95,5 kg 30.juni: 95,5 kg 10.juli: 95,1 kg 17.juli: 94,2 kg 31.juli: 95,7 kg 7.aug: 96,0 kg 14.aug: 96,0 kg Sum: - 8,2 kg Bah, nå ble jeg faktisk litt irritert og lei En ting er å tåle litt oppgang og stillstans innimellom, men å bare ha dette en hel måned er kjedelig Da er det noe som ikke fungerer helt, og jeg vil jo ikke nå noen mål på den måten. Vet jeg har masse forbedringspotensiale ang kostholdet, så da er det å brette opp ermene. Fokus denne uken blir å moderere posjonene spesielt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 14. august 2023 #229 Del Skrevet 14. august 2023 @Amatariel Ja en hel måned er kjipt, men så fint at du ser hva du kan gjøre med det Her fører jeg opp rubbel og bit og har satt opp et kaloribudsjett. Det er utrolig kjedelig, men for meg så er det det eneste som funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lb Skrevet 14. august 2023 #230 Del Skrevet 14. august 2023 Kjedelig med stillstans! Krysser fingrene for at løsner snart, spent på å høre oppdatering fra deg senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 17. august 2023 Forfatter #231 Del Skrevet 17. august 2023 Plutselig snart helg! (har fri i morgen). Denne uken har vært litt rar. Det er ikke voldsomt travelt, ettersom skolen og aktiviteter først starter opp neste uke. Men jeg motarbeides likevel med trøtthet og energimangel Kanskje kroppen tar litt igjen for det som har vært? Jeg kan sitte på jobb på dagtid og tenke over alt jeg vil gjøre på ettermiddag og kveld, men når jeg først kommer dit er jeg såå daff. Så vidt jeg kommer meg opp av sofaen for å gjøre de minste ting. Ene ettermiddagen her la jeg meg faktisk nedpå en halvtime etter jobb for å slumre og opparbeide meg energi til kvelden. Men ikke en gang dèt hjalp. Endte med å legge meg nedpå igjen etter at barna var lagt 😬 Men - jeg kjemper likevel en del i mot. Nekter å bli helt inaktiv og la alt flyte. Så jeg har vært nøye på kosten. Mannen pakker innpå med rester han finner av ost, kjeks, potetgull o.l på kveldene, mens jeg holder meg til helt vanlig kveldsmat. Og selv om skrittene ikke er noe å juble hurra for denne uka, så var jeg jo på pilates på mandag (og det kjennes i magemusklene enda) og gikk en kveldstur i går. Men det er altså kosten som har fokuset denne uken. Er der det har sklidd -mest- ut i sommer kanskje. Så har ikke spist noe "unødvendig" denne uken. Så får vi se da... jeg som skal inn i en liten langhelg nå, om det fortsatt står seg gjeldende 😏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokdamen Skrevet 17. august 2023 #232 Del Skrevet 17. august 2023 Amatariel skrev (4 timer siden): Jeg kan sitte på jobb på dagtid og tenke over alt jeg vil gjøre på ettermiddag og kveld, men når jeg først kommer dit er jeg såå daff. Så vidt jeg kommer meg opp av sofaen for å gjøre de minste ting. Herlighet så kjent dette er! Det kjennes virkelig som det går hull på en ballong et sted utpå ettermiddagen og jeg er bare helt skutt! Satser på at det tar seg opp etterhvert, men det er to og en halv uke siden ferien og jeg kjenner ingen bedring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 17. august 2023 #233 Del Skrevet 17. august 2023 Så godt å høre at ryggen har blitt bedre🥰 Det er så tungt når føttene fylles med sirup og tåkeheimen inntar hjernen og man bare gaper og gaper etter luft. Jeg hadde det sånn i går. Mer som ramla ove4 sofaen etter jobb - og ble der…🙈 Ellers så håper jeg det løsner for oss snart🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaBom Skrevet 18. august 2023 #234 Del Skrevet 18. august 2023 Kjenner virkelig følelsen av å ha null energi etter at barna er lagt 🙃 Vi har hatt sommerferie med to voksne hjemme så jeg har trent mye på morgener de siste ukene og det føles klin umulig å få inn en rutine med kveldstrening igjen 😵💫 Vil liksom bare ligge på sofaen og se serie når ungene sover, men jeg vet jo at det er mye hyggeligere å gjøre sånt 2-3 ganger i uka enn hver dag, likevel roper sofaen på meg så snart alle de absolutt obligatoriske aktivitetene for dagen er over. Håper du koser deg med langhelg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 21. august 2023 Forfatter #235 Del Skrevet 21. august 2023 Uke 33: skrittmål 1 av 7 dager Trening: 1 økt pilates Mandag: 6192 Tirsdag: 5005 Onsdag: 7270 Torsdag: 9034 Fredag: 7148 Lørdag: 6718 Søndag: 4559 Vekt: 2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme 30.jan: 101,9 kg 27.feb: 99,7 kg 31.mars: 97,7 kg 10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 → fedme 1.mai: 96,3 kg 29.mai: 95,5 kg 30.juni: 95,5 kg 10.juli: 95,1 kg 17.juli: 94,2 kg 31.juli: 95,7 kg 7.aug: 96,0 kg 14.aug: 96,0 kg 21.aug: 95,7 kg Sum: - 8,5 kg Oii, hva skjeer med skrittene mine? Dette ble bare en totalt mislykket uke der Jeg har ikke en gang en god unnskyldning for det. Ble bare sånn da jeg la meg tidlig mange kvelder, jobbet mye foran pc'n, samt mensen og energimangel. Jeg fikk dratt på en økt med pilatestrening da, så det var bra! Bare genererer lite skritt... Men - ny uke og nye muligheter! Og vektnedgang på 0,3 kg! Fornøyd med det! Rett og slett fordi dette ble en 'dårlig uke' kveldsmessig. Ble alt for mye snackings og drit. MÅ slutte med det altså. Finne tilbake til der jeg var på starten av året der jeg klarte å sjonglere dette på en mye sunnere måte enn jeg gjør nå. Så jeg hadde egentlig trodd jeg skulle gå opp i vekt igjen, så ble veldig glad da jeg ikke hadde gjort det. Ekstra motivert faktisk. Nå skal jeg ned igjen altså! Veier jo egentlig det samme som jeg gjorde i slutten av mai... veldig klar for å se noen nye tall på vekten igjen snart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 22. august 2023 #236 Del Skrevet 22. august 2023 Du sier det så fint selv, ny uke og nye muligheter Så bra med nedgang! Positiv overraskelse når man tror at det egentlig har gått gale veien Herlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lb Skrevet 22. august 2023 #237 Del Skrevet 22. august 2023 Så bra at du hadde nedgang! Ikke alle uker kan være like bra. Håper du får inn de skrittene du ønsker denne uka 😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunalu Skrevet 26. august 2023 #238 Del Skrevet 26. august 2023 Det er faktisk litt lykkefølelse i det, når man føler uka har vært kjip og forventer oppgang, og så har man faktisk gått ned🙌😊 Håper uka her ble fin og at du får slappet av i helga. Småbarnsperioden er hektisk, selv om det ikke alltid skjer så mye. Godhelg klem til deg🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 27. august 2023 Forfatter #239 Del Skrevet 27. august 2023 God morgen og søndag med min favoritt-helgefrokost her 😊 Har kanskje delt denne før, men har sannsynligvis moderert den siden da. Så kan dele oppskriften her om noen er interessert. Amatariels smoothiebowl - som gjør deg mett og glad - 1 banan - 1 yoplait skogsbæryoghurt - 1 håndfull frosne bringebær - 1 håndfull frosne bjørnebær - 1 terning frossen spinat - 1 dæsj eggehvite - Hakket valnøtter til topping Overskriften her er det essensielle. At den gjør meg mett og glad. Jeg får en god følelse etter jeg har spist den. Føler jeg ligger akkurat der jeg skal på metthetsskalaen. Får meg til å ville ta bedre valg utover dagen også, etter inntak av denne til frokost. Søndag ja, og snart er denne uken omme. Har faktisk vært en fin uke! Til tross for noen dagers forkjølelse. Men jeg føler at jeg har funnet tilbake på "min gode sti". Altså at jeg tar riktige valg - fordi jeg har lyst til det. Og det er så viktig dèt! Det er en stor forskjell på å dra seg på trening, ut på kveldstur, spise "kjipe" knekkebrød til kvelds, droppe potetgull i helga osv. fordi man har lyst til å gå ned i vekt vs. det å ville føle seg bedre. Så det er veldig deilig når jeg er tilbake der at valgene mine har blitt tatt basert på det siste. Jeg har dratt på yoga fordi jeg har følt meg litt stiv og støl i musklene etter en dag i kontorstolen. Jeg har dratt på kveldstur fordi jeg kjente at hodet mitt trengte litt luft og jeg ville bare suge inn kveldslufta. Jeg har bakt og spist proteinrundstykker til lunsj fordi de er helt sinnsykt gode og jeg har helt dilla. Jeg har droppet potetgull i helga fordi jeg rett og slett ikke har noe lyst på det. Har spist litt sjokolade da. Men droppet altså den halve potetgullposen som plutselig ble en vane igjen i helgen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 27. august 2023 #240 Del Skrevet 27. august 2023 Likte veldig godt den setningen 🙂 Amatariel skrev (4 timer siden): Altså at jeg tar riktige valg - fordi jeg har lyst til det. Dette er jo, for meg i hvert fall, superviktig for både helse og velvære. Ikke minst gir det mye mer motivasjon og glede i det man gjør enn om det skulle vært noen form for tvang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå