Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Issey skrev (7 minutter siden):

Bare et lite tips...ut med banan og juice og inn med fett! Sunt fett, gjerne helfet yoghurt, eller best av alt, skyr proteindrikk! Og viktigst av alt; avokado. Det metter mer og holder deg mett lenger 🥑🙂 gjerne en god neve spinatblader også.

Takk for tipset :) Alle tingene du nevner er mye av det jeg ofte spiser til lunsj. Elsker avocado - burde nesten begrense meg litt der 😅 Så er ikke bekymret for å få i meg for lite fett. Og på denne morgensmoothien har jeg spesielt fokus å hive oppi ting jeg har liggende på kjøkkenet fra før av. Gjøre det så enkelt som mulig :) Derfor vil det variere litt hva som kommer oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går ble det litt mer av mat/snacks enn jeg egentlig hadde tenkt. La meg med ikke verdens beste følelse i går kveld. Men da er det ekstra viktig å reflektere og tenke at alt går ikke i grus. Helgen er ikke ødelagt på grunn av det... Det må ikke være sånn at det er alt eller ingenting

I dag er det en ny dag 🌞 Startet den med denne frokosten og en meditasjonslydfil på øret.

frokost.JPG.4c2c33c72efdcc085c7756667476988a.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en herlig frokost!

Viktig å snu alt-eller-ingenting-mentaliteten, ja. Sliter med det selv, og har lett for å drite i alt når jeg føler at jeg har feilet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt rart med mandag og ikke veie seg! Men overraskende godt. Utrolig godt. Man tenker jo automatisk litt mindre på tall og vekt og sånn. Og litt mer på hvordan jeg faktisk har det inni meg. Men neste mandag blir det altså!

Uke 16: skrittmål 7 av 7 dager 
Treningsenteret: 1 økt 💪

Inspirert av @89jenta har jeg lyst til å skrive opp antall skritt i en oversikt her. Ikke sikkert jeg orker det hver uke, men kan jo vise hvordan det har vært hos meg hittil denne måneden:

1. 9249
2. 14422
3. 12184
4. 7201
5. 8679
6. 10179
7. 7101
8. 10540
9. 14213
10. 7431
11. 9275
12. 11479
13. 8515
14. 8059
15. 8419
16. 8261
17. 9374
18. 7364
19. 8370
20. 10624
21. 11342
22. 8617
23. 7321

Jeg er jo stort sett godt over de 7000 som er målet mitt. Gjennomsnittet siste uken er 9000. Jeg funderer på om jeg burde øke målet mitt til 8000 fra 1. mai... Nå blir det jo en tid fremover med vår/sommer, og det ligger jo an til at man skal være mer aktiv og i bevegelse. Mtp. resultatet hittil i april bør jo ikke 8000 være et stort problem. Men samtidig syns jeg det er skummelt. Sannsynligvis fordi jeg er redd for å feile, og se på meg selv som en svak person. Jeg tror jeg må lære meg å snu tankegangen på typisk slike ting... snakke bedre om meg selv.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, så bra! Du ruler på å nå skrittmålet ditt hver dag! Kjenner at det må jeg bli bedre på selv, er lett å bare havne på sofaen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobba!! 👏  Jeg har vært veldig enten-eller mens jeg har vært i perm. Noen dager blir det 12 000 skritt, andre 2000 skritt. 🙈 

Et tips som funker på meg er å "gå" litt foran TV-en eller lignende på kvelden. Føles litt teit, og ikke noe jeg orker å gjøre i timesvis, men er en fin måte å få inn de skrittene man mangler for å nå målet (og som en bonus for min del: gjør at jeg får noe å gjøre på, og får fokuset bort fra kvelds-cravingsene mine). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaBom skrev (11 minutter siden):

Et tips som funker på meg er å "gå" litt foran TV-en eller lignende på kvelden. Føles litt teit, og ikke noe jeg orker å gjøre i timesvis, men er en fin måte å få inn de skrittene man mangler for å nå målet (og som en bonus for min del: gjør at jeg får noe å gjøre på, og får fokuset bort fra kvelds-cravingsene mine). 

Absolutt - jeg gjorde det litt i går kveld for i går hadde jeg en av slappdagene mine 😛 
Jeg har også en tredemølle inne på et rom her, så den har blitt brukt når jeg virkelig har hatt manko på skritt. På hjemmekontordager f.eks kan jeg være på rundt 2000 skritt etter middag (!). Hvis været er for dårlig til at jeg orker å gå tur ute, eller null ork til å sjekke inn på treningsenteret - så er den tredemølla gull verdt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at jeg triller en del vogn - mest små turer for å få lille til å sove. Men på torsdag hadde jeg fri så da tok jeg en lang trilletur i marka. Og når jeg da syns det er inspirerende og ikke minst har det skrittmålet jeg vil nå da - så er det så irriterende at klokken min ikke teller skritt når jeg triller :murvegg: Så ja, på torsdag hadde jeg f.eks en del tusen flere skritt enn det står.

I dag har jeg fri, og jeg skal bruke formiddagen til litt egenpleie, høre på beroligende musikk og få unna litt ting som har ligget en stund. Men først - nyte denne veldig enkle smoothiebowlen jeg har mekket sammen. Ha en fin dag alle som leser!

smoothiebowl.JPG.6f6871a07cd983c64a0a25eb878f1a29.JPG

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig helg!! Puh! Dette har vært en tung uke. Ekstremt krevende på jobb, så at det nå er langhelg er utrolig kjærkomment. Hodet er helt kokt, og på kveldene har jeg egentlig vært i slapp modus (skrittene har ikke vært veldig mye mer enn de må). Men jeg har på tross av dette klart meg bra. Ene kvelden la jeg meg veldig tidlig (sååå godt å zzzzzove), og to andre kvelder var jeg faktisk på trening. Så slapp var jeg ikke. Det var bare trening som ikke innebar så mange skritt. Begge var på 45 min, og den ene var pilates og den andre styrkesirkel. Veldig fornøyd med det, for har jo hatt to uker på rad nå med bare ett besøk på senteret. Jeg bare syns det er utrolig deilig at det går an å føle at jeg har lyst til å dra på trening i stedet for å ligge på sofaen og spise junk når jeg er sliten etter mye arbeid på jobb. Det er liksom alltid det jeg har endt opp med før... Jeg ser fortsatt en del på TV (elsker div. serier!), men det går fint an å gjøre dette etter en treningsøkt, med en god kveldsmat til.

Jeg syns også jeg fortsatt tar gode kostholdsvalg. Jeg føler meg glad, og at maten jeg lager er enkel og god. Er ikke mye mer jeg ønsker da! ☺️ En av tingene som har hjulpet meg mye er en råkule på ettermiddagen. Er ofte utrolig fysen da. Enten rett før middag (mens jeg lager den), eller rett etter middag. Suget etter noe søtt og godt. Det finnes mange oppskrifter der ute på nettet av sunne sjokoladekuler, råkuler osv. Men jeg orker sjeldent noe som inneholder mange ingredienser. Så jeg modererte litt og lagde meg en superenkel oppskrift - og de ble dødsgode!! Ekstremt overrasket over det selv, fordi jeg liker ikke dadler 😂 Men i disse kjente jeg ikke at det var det oppi dem. Nam nam! Og en sånn kule ble akkurat det jeg craver innimellom på ettermiddagene. Kjempefornøyd etterpå.

snack.JPG.bfe25c7611693abcaf93d2621c491d22.JPG

8 dadler
3 ss rå kakaopulver
3 dl valnøtter
litt salt

Hvis dadlene er litt harde er det lurt å bløtlegge dem en stund først. Fjern steinen inni. Mos alle ingrediensene med en blender eller stavmikser (kakaopulveret kjøpes på helsekost). Rull kuler av massen og legg i lufttett boks i kjøleskapet. Superkjekt å hente seg en slik når man blir fysen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, de så gode ut! Sliter med det samme, er så fysen etter middag. Sånne skal jeg prøve å lage meg😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du skrev om daddelkuler. Jeg var på vei inn i egen dagbok for å skryte over at jeg har laget det samme selv. Rullet mine i kakaopulver og de var plutselig farlig gode. Kjøpte også et svindyrt blåbærpulver på helsekost for å rulle de i, men det ble ikke like godt. Bomkjøp. 😅 håper at du har en fin langhelg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du også har lagd kuler KaBom! Kjedelig med bomkjøp på helsekosten ja, det meste er jo så dyyyrt der. Har vært igjennom litt bomkjøp jeg også, men så finner man jo noe skikkelig bra der også.

Ja da var den siste aprildagen her. Og i morgen er det veiemandag igjen. Tre uker siden sist. Bare en liten oppfriskning hva jeg skrev i forkant:

Amatariel skrev (På 14.4.2023 den 9.20):

Ellers må jeg si at jeg har bestemt meg for å ikke veie meg på mandag. Har faktisk bestemt at jeg ikke skal veie meg i hele april igjen. Neste blir 1. mai. En del av meg syns det er helt sinnsykt, for jeg har veid meg omtrent hver mandag i kanskje 20 år 😳 Men jeg har jo gått veldig inn i det mentale når det gjelder livsstilsendring denne våren og overalt hvor jeg leser, hører podcast o.l så kommer dette stadig opp: kast vekten. Det har føltes helt umulig for meg, og ikke noe jeg kan klare. Men jeg ønsker jo å gå all in i dette, så jeg skal gi det et forsøk med en liten måned sånn i første omgang da.

For det er jo en gang sånn at det ikke egentlig er tallet på vekten som betyr noe. Det er følelsen den gir. Jeg har opplevd flere ganger at jeg har vært fornøyd med en uke og helg, føler meg glad, lett til sinns - og så kommer mandag og viser meg kanskje et tall jeg ikke ønsket. Og det kan være så lite som noen fååå hundre gram opp, eller stillstans - så føles det som alt raser sammen. Det blir blåmandag og i alle fall første halvdel av kommende uken blir mentalt ødelagt. På grunn av noe lite. Jeg som skal ned 30-ish kilo til slutt - det har jo absolutt ingenting å si om vekten viser -0,4, 0 eller +0,4 èn uke. Men det har masse å si for psyken min. Så da prøver jeg dette da - små skritt som alt annet for meg.

Det ville være løgn å si at jeg ikke er spent på hvilket resultat jeg vil få i morgen. Jeg aner virkelig ikke. Det kan være 2 kilo opp, 2 kilo ned eller stillstans. Jeg vet ikke.

Men det jeg faktisk vet er hvordan jeg har følt meg disse tre ukene. Og jeg har følt meg FRI. Jeg har ikke stresset rundt mat, jeg har kjent etter hva kroppen min har lyst på - og spist det. Har kost meg litt mer på kjøkkenet (som er veldig bra for meg, ettersom kjøkkenet på langt nær har vært noe favorittrom). Jeg har innført masse farger på tallerken min. Jeg har følt meg lett til sinns og følt at jeg orker mer (kjenner det når jeg f.eks går i trappene hjemme). Det var viktig for meg å komme inn og skrive dette ned - svart på hvitt - i forkant av selve vektresultatet i morgen. For det er følelsen jeg har som er viktigst, ikke et tall på vekten. Det er klart at jeg vil gå ned i vekt, så på et eller annet punkt så må det tallet ned. Men jeg har bestemt meg for at dersom det ikke er ned i morgen så skal jeg ikke bli så skuffet at jeg graver meg ned. Jeg har faktisk også lest at det slettes ikke er uvanlig å gå opp i vekt når man er i startfasen av en livsstilsendring. Det er så mange vaner som skal endres, skritt for skritt, at det ikke er alltid at vekten rikker seg med det første. Jeg syns allerede at jeg har gått ned bra hittil i år, og målet mitt til sommeren er ikke supertstort og "uoppnåelig". Så uansett resultat i morgen så tar jeg det med fatning, og husker på at jeg er på riktig vei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
30.jan: 101,9 kg
27.feb: 99,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme
1.mai: 96,3 kg

Sum: - 7,9 kg

Da fikk jeg resultatet! Ble 0,7 kg ned. Ikke all verdens nedgang på tre uker, men jeg står ved alt som jeg skrev i går kveld. Det er i alle fall ned, og det viktigste er hvordan jeg føler meg og selv om jeg ikke har fått mye vektnedgang så jeg jeg fått mye annet i form av lærdom o.l. 

Uke 17: skrittmål 7 av 7 dager 
Treningsenteret: 2 økter 💪

For å summere opp siste uken så har det vært en tung uke. Kanskje den tyngste hittil i år. Årsaken er hovedsakelig et enormt press på jobb. Vært utrolig mye å gjøre som har vært stressende. Jeg klarer å riste det av meg når jeg kommer hjem, men jeg har vært mer sliten når jeg har kommet hjem. Lagt meg tidlig flere kvelder. Den andre årsaken er at været har vært d r i t t. Å få full vinter tilbake har liksom ikke akkurat motivert til å komme seg ut. Jeg er veldig fornøyd med å få deltatt på to gruppetimer på senteret denne uken (pilates og styrkesirkel), men skrittene er ikke noe å skryte av. Joda, jeg klarte målet hver dag, men det har vært flere dager hvor det bare har vært så vidt. Så det passer liksom 'dårlig' at jeg hadde sett for meg å øke målet til 8000 fra mai her. Fikk kalde føtter... men kanskje jeg bare skal hoppe ut i det! 

Mandag: 7070
Tirsdag: 7517
Onsdag: 7710
Torsdag: 7561
Fredag: 9728
Lørdag: 7032
Søndag: 7328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var deilig med langhelg, men nå er det på'n igjen med hverdag. Men tror denne uken blir roligere på jobb i alle fall. Så da har jeg planlagt både treningstime, mindfullness og podcast-tid. Det blir bra!

Og her er dagens frokost - såå godt. Og holder meg helt mett til lunsj. Utrolig deilig 😊

Brødskive med avocado og eggerøre
frokost.JPG.dacd345357b80b3671d7dfee82eddc46.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært, selv om det har vært tungt og travelt! Og de matbildene dine er jo bare så fristende! Kanskje jeg skal legge ut noe også, men jeg er ikke så flink til å lage så fine tallerkener. 😄

Håper du får en fin uke som er litt mindre stressende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har vært kjempeflink 👍 Og frokosten din så mye mer innbydende ut enn mine havregryn med lettmelk 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du er veldig flink som har klart deg uten å veie deg en hel måned!! 👏🏻 Målet mitt er å komme dit at jeg kanskje bare veier noen ganger i året, men jeg er ikke helt der mentalt ennå… 😅 Og veldig fin frokost! Målet mitt er å gjøre litt mer ut av måltider på dagtid hjemme i perm. Enn så lenge har det blitt mye kjøleskapsgrøt, samt veldig rask mat som spises stående… Ikke akkurat mindful eating 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (På 2.5.2023 den 21.25):

de matbildene dine er jo bare så fristende! Kanskje jeg skal legge ut noe også, men jeg er ikke så flink til å lage så fine tallerkener. 😄

Ja jeg vil jo gjerne holde denne dagboken "i live" og det er ikke alltid jeg syns det skjer så mye spennende her. Men spise gjør jeg jo - hver dag 😅 Så da er det jo veldig greit å vise litt frem av det. Jeg syns det har blitt litt mer moro å stå på kjøkkenet enn før i alle fall, og det er jo et mål med mer farger på maten. Og da blir den automatisk litt mer innbyden og lett å ta bilde av :) Utfordrer deg til å prøve! Jeg blir gjerne inspirert!

KaBom skrev (3 timer siden):

Enn så lenge har det blitt mye kjøleskapsgrøt, samt veldig rask mat som spises stående… Ikke akkurat mindful eating 😉

Men kjøleskapsgrøt er jo kjempebra da! Er ikke bare-bare å ha ork til å slenge sammen det på kvelden altså. Det orker aaldri jeg i permisjon, så det endte jo med dårlige valg til frokost neste dag. Så syns du skal være stolt av den altså!
---------------------------------------------------

I det siste har jeg forsøkt å jobbe litt med meg selv og forholdet mitt til mat. Jeg har innsett for en stund siden at jeg er en overspiser, og det er nettopp dette jeg ønsker å bli kvitt med denne livsstilsendringen. Og når jeg har lært at 75% av alle tilfeller av overspising skjer på grunn av følelsene våre, så er det noe der jeg bør pirke inni.

Spørsmål å reflektere rundt:
- Er det en viss type mat jeg lettest mister kontroll over? 
- Har jeg blitt vant til å ty til mat for å takle følelsene mine?

Mye jeg har lest om overspising er at det ofte kommer av ulike traumer. Men her må jeg helt ærlig si at jeg ikke har noen traumer. Joda, har vært igjennom vanskelige ting i løpet av livet jeg også, som alle andre, men ikke noe særs spesielt. Men jeg er rett og slett et tilfelle av de menneskene som går til mat/noe å putte i munnen ved ekstremt mange tilfeller: når jeg kjeder meg, når jeg skal feire noe/er glad, når jeg er trist/lei meg, når jeg skal se på TV, når jeg skal være sosial med venner, når jeg har alenekveld, når jeg er stresset/sliten osv. Det sier seg selv at dette blir ekstremt mye. Og det blir jo ikke gulrot man overspiser på heller. Men ultraprosessert mat/snacks som er satt sammen slik at man får lykkerus (kortvarig!), blir tilfredsstilt, føler at man ikke kan stoppe fordi det er såå godt osv :roll:
Det gir rett og slett en god følelse der og da. Det er en form for å gi slipp (bare ah slappe av).

Det er veldig vanlig å spise for lite i løpet av dagen for å føle at man er "flink" og ikke spiser mer enn man "skal". Dette resulterer ofte i at når kvelden kommer så gir man etter for alt fristende man kommer over, og ja, faktisk kan være skikkelig sulten også.

Hva kan jeg gjøre når suget er som verst?
- gå meg en tur
- høre på podcast (gjerne om livsstil/overspising)
- pusse tenner
- meditere
- stille meg spørsmål som hva som trigger at jeg vil overspise?

Hvis jeg innser at jeg er midt i en overspisingsepisode så er det lurt å:
- prøve å ro ned tempoet
- nyte og bruke sansene mine
- prøv å stoppe når jeg kjenner det er mulig

Hva kan jeg gjøre etter jeg har overspist:
- anerkjenne følelsene mine
- ikke "kompensere" etterpå, som å spise lite og trene hardt
- fortsett som normalt med måltider som gjør meg mett og gir meg god energi
- tilgi meg selv, minn meg på at det er normalt når man er på vei ut av det og at jeg er i en øvingsprosess

Jeg må rett og slett få mer kjærlighet til meg selv, og livet jeg lever, og nye verktøy til å møte mine egne behov, så vil overspisingen gi slipp. Og jeg kjenner at jeg er på vei dit. Fra å overspise flere ganger i uken før nyttår, så har jeg bare hatt 3-4 tilfeller av det kanskje siden jeg startet opp her. Så noe fungerer i alle fall! Men jeg tror det er viktig å være bevisst på det, og reflektere nå.

Sist men ikke minst for i kveld: hvilke tanker og setninger skal jeg si til meg selv som er i tråd med den jeg ønsker å være?
- Jeg tar små steg og gjør så godt jeg kan
- Jeg har ikke dårlig tid, jeg vil klare dette!
- Jeg er takknemlig for en frisk kropp
- Følelsen inni meg er viktigere enn utseende

selflove.JPG.00858e16d710551ad668173fab23649a.JPG

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen med denne deilige frokosten fra meg 😍 Forsøkte noe nytt da jeg trenger måltider som består av proteiner, fiber og sunt fett.

Frokostpannekaker (banan og havre) med bær og nøttesmør
frokost2.JPG.3556ba6870d2c3a13d25a4aa61838268.JPG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...