Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Amatariel skrev (På 9.2.2023 den 12.51):

Det er ikke farlig å være sulten
- Sug går bort, jeg er ikke nødt til å gi etter for suget
- Det er greit å si nei til folk som tilbyr meg mat
- Hvis jeg har en liten sprekk er det bare en liten en. Jeg er ikke håpløs eller dårlig, jeg trenger ikke gjøre sprekken større ved å fortsette
- Svar den lille stemmen i hodet som sier bare spis det, det gjør ingenting med: jo det gjør noe, jeg vil endre livsstil
- Jeg vil mye heller gå ned i vekt enn å ha noen sekunders nytelse
- Ingenting smaker så godt som slank føles!

Fantastisk. Det er bare å skrive ut og feste på veggen. Liker spesielt de siste to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 10.2.2023 den 10.00):

Plan lørdag
Jeg skal gå inn i restaurantens meny på forhånd allerede i dag og bestemme hva jeg skal spise. Det skal ikke være noe alternativ å vike fra det jeg bestemmer meg for. På denne måten er hodet innstilt når jeg ankommer, og forhåpentligvis bli mindre fristet til å bestille ting som ikke er bra for kroppen min. Vi skal ett sted videre etter middag, og der skal jeg sjekke om det finnes noen drinker uten sukker. Hvis det ikke gjør det tenker jeg at max 1 drink er OK, og så får jeg heller drikke sukkerfri brus resten av kvelden. Dette er ingen fyllefest, og da blir ikke sukkerdrinker verdt det. 

Plan søndag
Planen er kort fortalt en fellesfrokost med familien, og restaurantbuffè til middag. Dette er en typisk dag jeg pleier å spise myyyyye. Elsker stor lang frokost, og buffè er jo min (les: en overspisers) våte drøm. Men, nå skal jeg huske på at etterpå så er alt sammen et mareritt. Derfor må denne dagen planlegges litt bedre på forhånd. Jeg skal legge frem mine frokostønsker for mannen på forhånd. Og nei, det blir ikke havregryn denne dagen 😶 men jeg trenger ikke spise tre rundstykker med masse pålegg på heller. Jeg skal spise helt nøkternt, og fokusere på kosen det er med morsdag og ha hele familien rundt meg.
Når det gjelder buffèen så skal jeg gjøre alt i sakte tempo. Gå sakte, hente mat sakte, og ikke minst spise sakte. Prøve å nyte hele opplevelsen mer (i motsetning til å bare kaste alt i seg). Jeg skal prøve å ta de mer riktige valgene av utvalget, og jeg skal ikke spise meg overmett. Jeg skal gå derifra tilfreds, men absolutt ikke med magevondt.

I tillegg skal jeg selvfølgelig opprettholde litt aktivitet i helgen. Gå liten tur på lørdag, og en lengre tur på søndag.

Skal vi se... bare sitere meg selv litt på det som var planen fra helgen. Jeg må si meg veldig fornøyd!!
Lørdag gikk strålende der jeg raskt fant ut hjemme hva jeg skulle bestille på restauranten. Litt halvveis småpanikk da jeg satt på restauranten og en etter en ville ha forrett også (og det var masse yummis som nachos o.l), men heldigvis skulle ikke alle ha det, så jeg slapp å bli den eneste uten. Og jeg stooorkoste meg med retten min. Det var den mest fargerike av alles, og jeg fikk noen lange blikk på noen som kanskje gjerne også skulle hatt den 😉 Det ble ble litt småsnakk om dessert etterpå, men gruppa fant ut å droppe det og heller gå videre. Og da var det jo drinker. Var liksom ikke noe 'sunt' valg der, men det ble èn drink på meg. Så fornøyd med det. Hadde en superfin lørdag med gode venner der jeg føler jeg tok gode valg hele dagen.

Søndag i dag er jo morsdag. Og all historikk tilsier at dette er en dag med "etegilde". Gigafrokost, restaurantmiddag, kake og snacks på kvelden. Men ikke når man har en god plan. Så og si alt gikk slik som jeg hadde tenkt før helgen :) Frokosten ble liten (les: passelig), men god. Valgte å ikke spise noe lunsj, så da var jeg sulten til buffèmiddag. Men jeg var så klar på hvordan jeg skulle spise. Ble noen runder ja, men tok alt i ganske sakte tempo og ikke overfylt tallerken hver gang. Men joda, skal sies at det ble mye mat. Men jeg ble 'bare' godt mett, ikke fullstendig overmett.
Det som egentlig var utfordrende var da kvelden kom. Den var egentlig ikke planlagt spesielt, men jeg kom på at jeg ville se en film med barna mine. Og det ville de gjerne, men spørsmålet om snacks kom opp med èn gang. Hvaaa - har vi ikke snacks?? (...) Jeg burde jo sikkert lære barna mine at man kan se en film og kose seg uten snacks, men tok det ikke i dag. Så på vei hjem fra restauranten ble det innom butikken for å kjøpe. MEN det må sies at jeg ikke tok en eneste bit 😇Og det var ikke spesielt vanskelig en gang. Tenkte hardt over: har jeg så lyst på dette? Joda, hjertet hadde det. Men ikke hodet, magen og kroppen for øvrig 😅
 Så da ble det relativt enkelt.

Når det gjelder tur så ble det absolutt en liten en i går i nydelig vær, men i dag var det rett og slett ille. En ting er øsende regn non stop, men så utrolig glatt også. Så det ble droppet. MEN skrittmålet ble nådd på tredemøllen 😊 Og med det så har jeg klart skrittmålet mitt hver dag denne uken. Ekstremt fornøyd med det!

Uke 6: skrittmål 7 av 7 dager 

I morgen er det veiedag, og jeg er selvsagt spent på det. Men det må sies at denne uken har vært så utrolig fin! Veldig fornøyd med så og si alle måltidene mine, valgene jeg har tatt og jeg føler meg SÅ mye lettere til sinns. Så på en måte så betyr ikke tallet i morgen så mye. For følelsen jeg har hatt denne uken kan ikke fratas meg, så det må jeg huske sånn i tilfelle vekten viser meg stillstans eller oppgang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at helgen gikk etter planen! Det er mye lettere å stå imot når man har bestemt seg på forhånd, så slipper man å slite ut viljestyrkemuskelen på å vurdere om man skal si ja eller nei i alle situasjoner. Flott jobba! Og bra innsats med å nå skrittmålet! 

Jeg hadde også en slik seier her før helga. På jobb var det planlagt at vi skulle bestille oss en god lunsj på fredag, og jeg vet at hvis jeg spiser en sånn lunsj så blir jeg helt stappamett resten av dagen, men siden jeg skal være "høflig" blir det ofte til at jeg spiser middag likevel når jeg kommer hjem om kvelden. Jeg tenkte, er det verdt det å spise to middager på en dag bare fordi jeg ikke skal lage dårlig stemning på jobb? Er det min kropp som skal få lide fordi jeg ikke kan si nei? Så på torsdag sa jeg at jeg ikke ville bli med på å kjøpe lunsj på fredag. Selvsagt ble det reaksjoner på det, men jeg ba pent om at de ikke måtte tvinge meg til å spise noe jeg ikke ville. Så da var planen min også lagt. (Nå bør det sies at når det kom til stykket, så ble det ikke noe av planene om å bestille lunsj likevel, men da hadde jeg iallfall avgjort det på forhånd uansett. 😅)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var sterkt gjort Luka_S! Takk for at du delte historien. Jeg er nok en sånn person som ikke 'tør' stå opp for meg selv i en slik situasjon. Heller gjøre andre til lags, ikke lage 'problemer'/styr, være usynlig... Men du har jo helt rett i at i en sånn situasjon så må man faktisk tenke på seg selv. Jeg skal tenke på historien din om jeg kommer opp i en lignende situasjon.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekt: 
2.jan: 104,2 kg
9.jan: 104,7 kg
16.jan: 102,7 kg
23.jan: 102,1 kg
30.jan: 101,9 kg
6.feb: 101,4 kg
13.feb: 101,8 kg

Sum: - 2,4 kg

Æsj, da ble det litt oppgang da (+0,4 kg) Men, nettopp da er det veldig fint at jeg skrev i går kveld hva jeg syns om uken. Og det teller jo mest. Veldig raskt å glemme når man klatrer opp på vekten mandagsmorgen :roll: Så jeg skal absolutt ikke ta dette tungt. Det ble jo en del mer mat pga. den buffèten da, så den tynget meg nok. Jeg tar uansett med meg den gode følelsen, erfaringene og skal fortsette med gode valg utover uken her. Så blir det sikkert nedgang neste uke :tommelopp2:

Endret av Amatariel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surt at det ikke blir resultater når man føler at man har gjort alt riktig, men veldig bra at du ser andre positive ting ved uka som var! Vekta er ikke det eneste som skal endres. Jeg er sikker på at det kommer til å gå rette vei neste uke, dette klarer du! :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det bare av og til :klem3:

Jeg har fredag som veiedag siden jeg ofte vet at mandager kan variere mye avhengig av hva jeg har spist. Salt binder mye vann og ofte har jeg ikke like sunne valg i helgene. 

Men dette er jo ingen nedtur. Neste uke blir bedre skal du se 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vurderer av og til å bytte veiedag. Men jeg har hatt mandager hele mitt liv - er som en gammel hund som ikke klarer å lære nye triks :fnise: Men faktisk så hjelper mandagsveiing meg litt til å holde igjen i helgene. Når jeg ofte har lyst på potetgull o.l på søndagskveldene (sterkt behov for å maxe helgen ut :roll:) så avstår jeg fordi jeg tenker på veiedagen neste morgen. Men igjen, det vil komme slike tilfeller som i går at det ble ekstra kos.
--------------------------

Jeg leser nå jevnt og trutt i Beck-boken min for tiden (Kognitiv terapi for vektreduksjon), og er nå på et kapittel jeg gjerne vil dele fra.

Gi deg selv ros
Personer som sliter med å gå ned i vekt er ofte strenge med seg selv. Så snart de skeier litt ut blir de selvkritiske. I stedet for å betrakte små utskeielser som tabber, og prøve å tenke ut en måte å løse problemet neste gang det oppstår, forteller de selv selv at de er svake og håpløse. For å motvirke denne tendensen er det viktig å lære å gi deg selv ros for alt du gjør riktig. Ved bevisst å gi deg selv ros styrker du selvtilliten, og bygger opp en bevissthet om at du er sterk og har kontroll. Eksempler på ros man kan gi seg selv:
- supert!
- det var bra!
- jeg klarte det!
- det fortjener ros!

Et eksempel: hvis man er på en restaurant og får brød på bordet før middagen så vet vel mange av oss at det er veeldig fristende. Man kan tenke på det brødet i lang tid, lukter godt, veie opp og ned, men til slutt sprekker viljestyrken. Må bare ha det… skal bare ta ett stykke, det går sikkert bra. Men i det man har spist det så kommer den dårlig samvittigheten. Så svak jeg er… jeg kommer aldri til å klare å gå ned i vekt. Man gir opp og overspiser resten av kvelden. Dette er en vond sirkel! Løsningen ligger i tankene. Det man kunne gjort i stedet for etter å ha spist det ene brødet er å snakke til seg selv. Greit… jeg ga etter, men jeg holdt i alle fall ut i 10 minutter. Jeg fortjener ros for det. Og det er bra jeg bare har spist ett stykke. Nå skal jeg spise litt mindre av middagen min som snart kommer, og så går jeg videre med kostholdsplanen.
Her er to veldig forskjellige utfall i et eksempel der begge sprakk og spiste et stykke brød man ikke hadde planlagt.

Det er som oftest mange tilfeller i løpet av dagen man kan rose seg selv! F.eks hvis man lager seg en god matpakke til jobb, avstår fra å forsyne seg to ganger av noe, takker nei til gratis smaksprøve på butikken, overser bakevarer en kollega har med på jobb, man har spist det man planla osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bah, da fikk jeg et buksedilemma :roll: 
Turbuksen min (str. 44) har kommet i posten nå. Jeg var spent, men positiv - og den gikk faktisk fint over lår og rumpe! Det er jo helt klart der buksene pleier å stoppe opp hos meg. Men denne gikk på. Men jeg hadde ikke sjaaaans til å kneppe igjen knappene :( Mangler 15-17 cm for å i det hele tatt få dem til å møtes. Et dilemma jeg sjeldent har, men nå er jo også dette en buksetype jeg aldri har hatt før heller. For hvis buksene går over mine lår og rumpe, så pleier de å gå over magen også. Men denne gjorde altså ikke det. Så det sier seg kanskje selv at jeg bør bytte den. Men så blir jeg så usikker, for buksen satt utrolig fint (og behagelig!) på ellers. Jeg kunne gå, løfte knærne høyt osv. og buksen satt som støpt. Det er nesten så jeg tror det hadde vært mulig å bruke den fint på tur o.l uten at knappene går igjen (men kan være jeg tar feil). For jeg blir usikker på om størrelsen over blir mye bedre? Kanskje den ikke sitter like bra på rumpe og lår... Bah, hva ville dere gjort? Bytte? Ikke bytte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ble det litt uplanlagt inntak. Først et lite stykke kake på jobb (men fornøyd med at det var et lite et), og på kvelden røk jeg på litt chilinøtter. Forsto først ikke hva som gikk av meg! Men i natt skjønte jeg... mensen ja :roll: Skylder litt på det da. Var utrooolig daff og tiltaksløs (klarte akkurat skrittmålet da, men dog). La meg kjempetidlig. Så her må jeg bare bli bedre. Mensen vil jo komme regelmessig så. Bare akkurat nå er det veldig uvant... 2 år uten liksom. Først et svangerskap, og så et barselår. Hadde ikke savnet den for å si det sånn! 👿

Når det gjelder buksa så har du rett Luka_s. Men butikken hadde ikke større enn 44, så da gikk jeg inn i en annen nettbutikk og bestilte 46. Spent på hvordan den sitter, men er jo ikke garantert at knappene går igjen der heller. Skal vente med å returnere 44 til jeg får 46, så får jeg se hva jeg gjør. Vurderer å beholde da, ettersom den var på et så godt salg. En gang i fremtiden skal jeg jo forhåpentligvis passe den. Men tror ikke jeg gidder å sitte på to like bukser som ikke passer :roll: #storyofmylife

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dumt at den ikke passer, men enig med Luka i at det er litt dumt å bruke en bukse du ikke får igjen knappen på. Alternativt kunne du gått innom en butikk og prøvd bukser for å se hvilken størrelse og type du liker. Så kan du bestille den på nett etterpå 😊 Det har jeg gjort noen ganger.

Syns du er kjempeflink som klarte å stoppe etter kun et stykke kake 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, er det helg allerede igjen! 😲 Uken går på en måte fort, samtidig ikke. Jeg gleder meg veldig til helgen for å være mer med familien, samt sove ut. Samtidig er den litt skummel når man driver med vektnedgang. Men jeg endrer jo livsstil, og helger vil komme hver eneste uke! Så de må bare håndteres.

Forrige helg var det mye spesielt som skjedde, og jeg la en nøye plan. Denne helgen er det absolutt ingenting spesielt som skal skje, så da syns jeg faktisk det er litt vanskeligere å legge en plan (!?). Jeg må tenke litt...

Fredag
I kveld er det taco som vanlig. Jeg spiser ganske mye der, men det er egentlig planlagt. Egentlig ukas eneste middagsmåltid der jeg føler jeg spiser meg skikkelig mett. Men jeg har moderert meg, da jeg bl.a har kuttet ut tortillalefsen. Syns ikke den er så god sånn egentlig uansett. Lesser tallerkenen full med mye salat og grønnsaker. Jeg spiser dog en del tortillachips og saus... så er evnt. der jeg kan knipe enda litt mer inn.

Lørdag
Ingen planer som sagt. Men jeg har i lang tid vurdert å melde meg inn på det lokale treningsenteret (igjen). Lang historie "kort": for ca. 8-10 år siden var jeg veldig glad i treningsenter, og var aktiv 2-3 dager i uken (!). Elsket gruppetimer, spesielt zumba. Var vel i mitt livs form, men så skjedde det mye endringer. Mistet jobben, slet med fertilitet og mislykkede svangerskap og så flyttet vi. Alt dette ga vektoppgang, og trening ble nedprioritert. Jeg gjorde et tappert forsøk på å være aktiv på det nye treningsenteret på det nye bostedet, men det gikk ikke. Jeg savnet det gamle veldig, alt fra fasilitetene, instruktørene (kjærlighetssorg nesten), mengde og variasjon på gruppetimer osv. Endte til slutt med å bli støttemedlem, og med pandemien fikk jeg endelig meldt meg ut.
Men i det siste har jeg mer og mer tenkt på å begynne på'n igjen. Jeg har fått det gamle senteret langt bak i minnene, vet mer nå hva jeg kommer til - og har også sett på nettsidene at det har blitt litt bedre mtp. mengde gruppetimer. Er dessverre ikke zumba der da... men jeg likte spinning før, og kan klare det igjen. En annen vesentlig endring er at jeg de siste årene her har blitt kjent med folk som bor her! Og noen av dem er medlem. Så det er faktisk et håp om å kunne dra sammen med noen kjentfolk, og det hjelper litt på tenker jeg.
Årsaken til at jeg ikke har meldt meg inn enda er at jeg har vært så usikker på om jeg kommer til å bruke det. Har jeg råd? Har jeg tid? Svaret er vel at jeg må prioritere det. Er også så tung som jeg aldri før har vært som medlem på et senter, og føler sterkt ubehag ved å vise meg der. Vet ikke om jeg 'tør' benytte meg av apparater med andre folk der. Men jeg må kanskje bare lukke øynene og tenke at det må til for å bli i bedre form selv. Jeg trenger å trene styrke, og slike øvelser hjemme med sin egen kroppsvekt o.l misliker jeg sterkt og får aldri gjort.
Så kanskje planen i morgen skal være å melde meg inn, og stikke foten innenfor...
Matmessig har vi ikke lagt planer enda, men skal fortsette i det flinke sporet og ta gode valg. Mulig jeg unner meg noen smågodtbiter, men det tillater jo min kostholdsplan når det er helg.

Søndag
Ingen planer. Så prøve å ta gode matvalg. Om jeg ikke fikk kommet meg på senteret dagen før, så har jeg denne dagen også å få det til på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et treningssenter er det ingen som burde ha tid og ork til å kikke på hvordan andre ser ut, så det syns jeg du skal gjøre med god samvittighet :klem3: Jeg har trent på senter og har aldri følt at andre har glodd på meg. Da var jeg mye større enn jeg er nå 😉

Jeg spiser også ofte taco på fredag, men har begrenset mengden MYE i forhold til tidligere. Spiser nå max to tacoskjell som jeg fyller med mye grønnsaker. Ellers velger jeg ofte magert kjøtt, ovnsstekte poteter og mye grønnsaker. Veldig sjelden jeg har på mer enn en spiseskje med saus, og det holder egentlig lenge. Bare tips altså 😉

 

Kos deg masse i helgen og så håper jeg det blir en fin veiedag på mandag 👍

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes du skal melde deg på treningssenteret. 🧡
Jeg har gått på mitt senter i, det blir vel et og et halvt år nå, tror jeg. Har blitt aldeles hekta på spinning, så det anbefaler jeg iallfall! :D Angående at du er for stor til å gå der, langt i fra! Jeg var, og er, mye større enn deg, og jeg bet sammen tenna og tenkte som så at iallfall er jeg her og gjør noe med det! Så hvis noen skulle komme med skjeve blikk og stygge kommentarer på grunn av vekta mi, så er det jo de som er helt blåst i hodet. Og så tenkte jeg at jeg er her for meg, ikke for å være flink og fin i andres øyne. Så da driter jeg i om ræva mi er stor i tights eller om jeg ser fæl ut når jeg henger som en vridd fille over spinningsykkelen. Du kommer til å føle deg helt smashing etterpå! 😎

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 7: skrittmål 7 av 7 dager 
Treningsenteret: 1 økt 💪

Helgen syns jeg har gått veldig fint. Har stort sett holdt meg til planen. Spesielt fornøyd med at jeg meldte meg inn på treningssenteret i går! Og i dag har jeg vært innom der 😶 Føler meg litt ny og usikker der, men det må jeg bare igjennom. Satser på at det blir bedre snart. Matmessig er jeg også veldig fornøyd. Har en tendens til å overspise max på lørdagskveldene, men jeg klarte å spise helt normal mengde med god mat. Føltes utrolig bra å ikke ende kvelden med magevondt, men bare være helt normal mett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 
2.jan: 104,2 kg
9.jan: 104,7 kg
16.jan: 102,7 kg
23.jan: 102,1 kg
30.jan: 101,9 kg
6.feb: 101,4 kg
13.feb: 101,8 kg
20.feb: 100,0 kg

Sum: - 4,2 kg

Herlighet, det er vel en underdrivelse å si at jeg ble fornøyd på vekten i dag! Jeg øver meg jo veldig på at vekttallet ikke skal ha alt for mye å si, for nå er det jo de små endringene jeg innfører i livet mitt som er viktige. Men jeg trenger jo å komme ned i vekt, så jeg ble jo ekstatisk over dette 😁 Oppgangen sist uke skyldtes nok at jeg fikk mensen dagen etter veiingen, så den tok nok igjen litt nå. Mitt første delmål ser plutselig ikke helt umulig ut (97 kg til påske). Det hadde vært såå deilig. Rett og slett fordi jeg egentlig aldri har klart å nå mine mål innenfor slike ting :roll: Jeg har ofte sagt ved nyttår Jeg skal gå ned 10 kg til sommeren! Men så har jeg klart to liksom... eller fått oppgang. Og man blir så utrolig demotivert over å aldri klare å nå sine mål. Men denne gangen skal ting bli annerledes. Jeg skal endre livsstil, og med det vil målene mine bli innfridd - ett etter ett.

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, for et supert resultat! Jeg er sikker på at du kommer til å nå målet ditt med glans! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...