Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv

Amatariel

Anbefalte innlegg

Ønsker deg en god påske 🐣 Håper du får en fin feiring sammen med familien din! Og at du når måle ditt 😊 

Vi skal på hytta og får mye besøk. Så her skal selvdisiplinen for testet seg! Jeg skal kose meg litt, men ikke overspise! Det er mitt mål 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekker inn for å fortelle at dette er tidenes beste påskeferie..! 
Jeg har jo nevnt før at vi verken er bortreist eller har familie på besøk. Dette gjør at jeg/vi legger opp dagene akkurat som vi vil. Det er selvsagt hyggelig med besøk, men når mamma bor her så er hun ekstremt stillesittende og det ender ofte at jeg sitter med henne i sofaen dagen lang for å holde henne med selskap. Mannens familie elsker lange frokoster, og generelt måltider, så der føler jeg at vi spiser, spiser og spiser. Så det er så mye lettere med å være oss kjernefamilien på slike ting. Vi har også spist mye god mat denne påsken, men vi har ikke behov for å sitte i timesvis, så jeg har holdt meg til den mengden jeg har tenkt. Jeg har også prioritert meg selv ekstra (det er helt klart noe som må øves inn, etter å ha satt alle andre foran meg i mange år), og har dratt på treningsenteret to ganger, gått flere turer, lest bok, sovet ekstra o.l. Og det været vi har da! 🌞 Får ekstra energi bare at sola skinner så flott.

Så ja, da jeg er vant med at høytider som jul og påske ender i magevondt, ekstrem lav energi osv. pga. mengden godteri, snacks og mat generelt så er dette noe helt annet. Jo, jeg har spist både godteri, snacks og mat denne påsken også. Men det er snakk om helt andre mengder. Og da tidligere påskefrokoster besto av rundstykker så langt øyet kunne se, så har årets frokoster vært noe helt annet. En tallerken godt sammensatt av alt mulig forskjellig - egg, reker, røkelaks, spekeskinke, avocado og masse salat. Og godteri/snacks også helt andre mengder. Kjøpte tidligere egne store poser til meg selv, men i år har jeg ikke kjøpt noe. Men jeg har spist noen biter jeg har fått fra barnas påskeegg, og tatt litt sjokolade fra fellesplater som mannen kjøpte. Og ikke spist 1-2 poser potetgull daglig som jeg 'lett' gjorde før 😶 Når vi ser film/serie på kvelden så har jeg spist kveldsmat, og hatt en liten skål med noe snacks etterpå. F.eks chilinøtter. Men skal sies at det kanskje ble litt mer til sammen enn jeg først hadde tenkt. Hadde ikke tenkt at det skulle bli litt hver dag, men det har det hittil blitt altså. Og i går var vi på et kveldsbesøk hos et vennepar, og da sto det en potetgullskål rett foran meg. Skulle jo ikke ta så mye derifra, men hånda var stadig oppi :roll: Så nei, ikke perfekt.

Men alt i alt - veldig fornøyd med påsken! I dag har jeg bestemt at det ikke skal bli noe sjokolade eller snacks (men heller ta littegrann i morgen) og jeg skal gå påskens lengste gåtur i solen i dag. Har egentlig holdt meg til 4 km-turer, men i dag skal jeg gå en runde på 7 km. Er derfor så freidig at jeg plotter inn utført skrittmål i dag også ;) så da er det atter igjen en full uke!

Uke 14: skrittmål 7 av 7 dager 
Treningsenteret: 2 økter 💪

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt:
2.jan: 104,2 kg BMI: 37,6 → alvorlig fedme
9.jan: 104,7 kg
16.jan: 102,7 kg
23.jan: 102,1 kg
30.jan: 101,9 kg
6.feb: 101,4 kg
13.feb: 101,8 kg
20.feb: 100,0 kg
27.feb: 99,7 kg
6.mars: 98,0 kg
13.mars: 97,8 kg
20.mars: 98,2 kg
27.mars: 97,7 kg
31.mars: 97,7 kg
10.april: 97,0 kg BMI: 34,8 →  fedme

Sum: - 7,2 kg

happy2.gif.6e5fc6ed44ec61f77888c257931c29bd.gif Ååå nå ble jeg glad! Klarte ikke vektmålet mitt til påske, men jammen kom det ikke helt på slutten av den her! Det betyr litt ekstra, for 97 kg som var målet mitt er nemlig akkurat det tallet som gjør at jeg bikker ned til 'bare' kategorien fedme og ikke alvorlig fedme på BMI-kalkulatoren.

Nå ser jeg virkelig frem til våren her og fortsette prosessen om å endre livsstilen min. Men jeg tror ikke det blir en lett vei. Erfaringsmessig pleier jeg å miste motivasjonen etter 3-4 måneder på diett, så det skremmer meg litt at jeg har kommet til det sånn tidsmessig. Men den store forskjellen denne gangen er jo at jeg ikke er på en diett. Det er livet mitt det er snakk om nå. Så det er jo fortsatt helt klart det mentale jeg må jobbe videre med. Lære meg verktøy for å unngå følelsesmessig spising.

Jeg ønsker gjerne å ha et vektmål til sommeren, men det er viktig for meg å ikke ha et for hardt mål. Det viktigste er tross alt at det går nedover... jeg har jo innsett for lenge siden at dette tar tid. Hvis jeg f.eks ender med å ha gått ned 10 kg mellom jul og sommer så vil jeg være kjempefornøyd! Det er et resultat jeg ikke har klart på maaange år. Men det føles også litt lite å ha et mål på -2,8 kg. Så jeg tror jeg setter det til -4. Altså at jeg håper og ønsker at jeg veier 93 til sommeren (skolens sommerferie).

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hardt å begynne på jobb igjen etter påskeferien. Har kost meg så mye! Det var helt magisk å ha så mye tid - til både familien min men også meg selv. Merker at jeg må omstille meg litt til å komme inn i jobben igjen. Og med det alt som hører med - travelt om morgenen, sminke meg, løpe til bussen osv. Rett hjem til ettermiddagsstresset med middagslaging, leksehjelp, husarbeid osv. Men - det er vel sånn at ferie er godt nettopp fordi man har hverdager.

Men èn ting merket jeg stor forskjell på denne gangen! Vanligvis er overgangen fra ferie til hverdag sååå tung matmessig. Jeg er stadig skrubbsulten og bruker minst 1-2 uker for å komme i gjenge igjen. Men ikke denne gangen. Ikke må jeg på "sukkeravvenning", ikke redusere porsjonene mine kraftig osv. Alt er bare som vanlig. Og det selv om jeg føler at jeg har kost meg masse i påsken, og spist alt jeg ville. Bare ikke alltid. Denne følelsen må jeg huske! Målet er å klare å leve sånn her til en hver tid slik at ferieovergangene blir helt greie. Det er mer enn nok kjipt å endre søvnen, få mindre tid hjemme osv. om ikke kostholdet også må endres voldsomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med å ha nådd delmålet! Og gjennom påska også, da, imponerende! 😄👍

Høres ut som fornuftig mål med -4 kg til sommerferien. Det tror jeg du greier! 

Gir du deg selv noen belønninger når du oppnår delmålene dine? Mener ikke mat, altså, men andre ting. Jeg hadde en liste over ting jeg ville gi meg selv for hver 5. kilo jeg gikk ned, men har gått bort fra det i det siste fordi jeg shopper så mye ellers og på impuls, hehe. Nå får selve vektnedgangen være belønning i seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (5 minutter siden):

Gir du deg selv noen belønninger når du oppnår delmålene dine?

Nei, med tanke på at jeg prøver å ikke fokusere så hardt på vekt og delmål så har jeg ikke tenkt på spesielt på belønning. Egentlig er omleggingen av livsstilen en belønning i seg selv. Jeg tar meg mer tid til meg selv nå. Prioriterer god mat, leser bok, steller ekstra lenge på badet, går tur osv. uten å ha dårlig samvittighet for at jeg burde ha prioritert annerledes. Og noen materialistiske ting kommer litt sånn automatisk ut av det - slik som at jeg måtte kjøpe meg en turbukse for å gå kveldsturer i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så inspirerende å lese! Og herlig å lese at du opplevde påsken så positivt 😊 De 4 kg mot sommeren tror jeg du klarer lett om du fortsetter med det ‘mindsettet’ du har! Jeg blir så motivert av å følge med deg på reisen! I morgen skal jeg ut å gå tur, det har jeg ikke orket siden før påska 🙈 Jeg spiste ok mengder med mat og godis, men kjenner at dørstokkmila er så laaang nå 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var hyggelig å høre 89jenta :klem:

Sjekker inn her nå med bilde av dagens kveldsmat. Har fått skikkelig dilla på denne! 

Det er noe så enkelt som en lompe, med Philadelphia smøreost med hvitløk og urter (den grønne boksen), spinatblader, røkelaks og alfaspirer på toppen. Nam nam! 

lunsj_.JPG.48363bc887b8e026c0da39fea854614f.JPG

Endret av Amatariel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med gjennomført delmål, og så i påsken også 👌

Du klarer sommermålet ditt også, det er jeg helt sikker på. Og den kveldsmaten så digg ut 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

weekendstreak.gif.e0b47e1d0fb1e5105285389dd3d6b927.gif

Endelig fredag! Den første helgen etter oppstart av en ferie er alltid kjærkommen. Jeg gleder meg masse til i kveld, og helgen for øvrig. Ingen store planer egentlig, og det er deilig. Jeg har tenkt meg på en spinningstime i morgen, for jeg har ikke vært på senteret denne uken enda. Og så har jeg lyst til å få til noen styrkeøvelser med egen kropp her hjemme i ettermiddag. Som en god inngang til helgen 😊

Ellers må jeg si at jeg har bestemt meg for å ikke veie meg på mandag. Har faktisk bestemt at jeg ikke skal veie meg i hele april igjen. Neste blir 1. mai. En del av meg syns det er helt sinnsykt, for jeg har veid meg omtrent hver mandag i kanskje 20 år 😳 Men jeg har jo gått veldig inn i det mentale når det gjelder livsstilsendring denne våren og overalt hvor jeg leser, hører podcast o.l så kommer dette stadig opp: kast vekten. Det har føltes helt umulig for meg, og ikke noe jeg kan klare. Men jeg ønsker jo å gå all in i dette, så jeg skal gi det et forsøk med en liten måned sånn i første omgang da.

For det er jo en gang sånn at det ikke egentlig er tallet på vekten som betyr noe. Det er følelsen den gir. Jeg har opplevd flere ganger at jeg har vært fornøyd med en uke og helg, føler meg glad, lett til sinns - og så kommer mandag og viser meg kanskje et tall jeg ikke ønsket. Og det kan være så lite som noen fååå hundre gram opp, eller stillstans - så føles det som alt raser sammen. Det blir blåmandag og i alle fall første halvdel av kommende uken blir mentalt ødelagt. På grunn av noe lite. Jeg som skal ned 30-ish kilo til slutt - det har jo absolutt ingenting å si om vekten viser -0,4, 0 eller +0,4 èn uke. Men det har masse å si for psyken min. Så da prøver jeg dette da - små skritt som alt annet for meg.

Det er i alle fall ingen tvil om at jeg begynner å føle meg FRI rundt mat enn jeg noensinne har vært. Bare et lite eksempel: hadde en kollega som gikk rundt og tilbød twist her nylig - til en og en. Tidligere i en sånn situasjon (på en diett f.eks, enten lavkalori eller lavkarbo) så ville jeg begynt og småsvette, bli nervøs, tenke ut mange unnskyldninger jeg kunne prøve å bruke innen det ble min tur. Samtidig som jeg egentlig hadde lyst på den. Om jeg hadde klart å si nei så ville jeg endt med dårlig samvittighet ovenfor den som tilbød, mens om jeg takket ja ville jeg angret etterpå og klandret meg selv hvor dårlig jeg er med svak viljestyrke. Men alt dette er et tilbakelagt kapittel. Følte ikke noe stress da dette ble en situasjon. Jeg vet at jeg kan ta en hvis jeg har lyst, eller la være hvis jeg ikke har lyst. Det er ikke egoistisk å ta de valgene som er best for meg. Jeg står stødig i mine valg. Det er ikke mitt ansvar å gjøre andre fornøyde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi, du er modig! Jeg har et mål om å veie meg en gang i uka, men i realiteten blir det 4-5 ganger. 😬 Bare fredag som "teller", da. Tror nok aldri jeg kommer dit hen at jeg klarer å la vekta stå. Men fy søren, du er tøff med det målet! Heier på deg!

God følelse å kunne si ja eller nei til mat uten å føle seg tvunget, altså! Jeg har også innsett dette, at jeg kan ikke ha i meg noe jeg ikke vil spise bare for å være høflig. Og hvis jeg får lyst på et kakestykke, så spiser jeg det med god samvittighet! 

Ha en god helg med trening og kos! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (30 minutter siden):

Oi, oi, du er modig! Jeg har et mål om å veie meg en gang i uka, men i realiteten blir det 4-5 ganger. 😬 Bare fredag som "teller", da. Tror nok aldri jeg kommer dit hen at jeg klarer å la vekta stå. Men fy søren, du er tøff med det målet! Heier på deg!

Ja vi får se, jeg har ikke klart det enda 😅 Det er rart hvordan vi er vanedyr... jeg har vært avhengig av vekten, men kunne aldri falt meg inn å veie meg andre ganger tillegg til mandagen. Èn gang i uken har vært nok for å vite. Men å ikke skulle gjøre det en gang... ja vi får se hvordan det går. Blir et interessant eksperiment!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uke 15: skrittmål 7 av 7 dager 
Treningsenteret: 1 økt💪

Det var kjemperart å ikke veie seg i dag! Er som nevnt kanskje 20 år siden jeg ikke veide meg på mandagsmorran... (med enkelte unntak som ferie o.l da da) Men jeg kjenner at valget mitt var helt riktig. I dag trengte jeg å kjenne ekstra på hvordan jeg har det - hvordan jeg føler meg - ikke hva jeg veier.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med å ha nådd skrittmålet! Blir spennende å se resultatet etter en mnd uten veiing! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow du er flink å gå altså 👏👏

Vet akkurat hva du føler på rundt det å ikke veie seg hver uke. Må jo innrømme at jeg sniker meg på vekta fortsatt av og til sånn bare for å sjekke 😉 Det har liksom blitt en vane.

MEN, det viktigste er følelsen av hvordan uka har vært og hva du faktisk har oppnådd 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (22 timer siden):

Blir spennende å se resultatet etter en mnd uten veiing! 😄

Ja det blir spennende - på mange måter. Aller mest hvordan jeg vil føle det utover ukene her. Og klart jeg blir spent på resultatet når måneden er over. I verste fall vil det jo være en greie som ikke funker for meg... føles jo automatisk skummelt å slippe opp den kontrollen. Jeg teller/logger jo ikke noe mat jeg spiser, så nå føles det virkelig ut som jeg er ute av kontroll 😅 Men tanken er jo motsatt - at jeg skal klare å leve og ha fint kontroll uten å logge, veie osv. Så blir bra med en liten testrunde nå.

Wit skrev (11 timer siden):

Må jo innrømme at jeg sniker meg på vekta fortsatt av og til sånn bare for å sjekke 😉 Det har liksom blitt en vane.

Ja du er flink! Er jo det som er målet egentlig - å komme dit at man ikke føler noe trang til å veie seg. Når jeg kommer til idealvekten min så tenker jeg absolutt at veiing ikke er noe jeg blir å gjøre ofte, men nettopp ta en innsjekk av og til for å sjekke status.

I dag har jeg hatt hjemmekontor, så da er det så greit og godt å lage seg en deilig lunsj 😋

lunsj.jpg.7adbe8e78827c1bc36627ba83297cefd.jpg

Og dagens middag
middag.jpg.dfb8c6e97dd221de6b3e5a0205dc3cde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Digger bildene av maten! :D inspirerer meg til å gjøre litt større innsats, særlig i danderingen. Jeg har en tendens til å spise litt stående eller «rett fra fjøla» for tiden,  noe jeg vet er kjempeteit, for da mister man jo både oversikt og føling på hva/hvor mye man har spist. Veldig lurt å faktisk ta seg tid til å dele opp i en porsjon på forhånd for å holde seg til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (På 20.4.2023 den 7.46):

Digger bildene av maten! :D inspirerer meg til å gjøre litt større innsats, særlig i danderingen. Jeg har en tendens til å spise litt stående eller «rett fra fjøla» for tiden,  noe jeg vet er kjempeteit, for da mister man jo både oversikt og føling på hva/hvor mye man har spist. Veldig lurt å faktisk ta seg tid til å dele opp i en porsjon på forhånd for å holde seg til det. 

Ja visualisering av mat har faktisk utrolig mye å si. Og egentlig skal det så lite til. Første steg er i alle fall å tilføre farger i maten sin! Det gjør det mye freshere. Og man føler seg faktisk mer fornøyd etter man har spist også. Da har man både tilfredsstilt magen og øynene. Hele opplevelsen av å spise mat føles bedre. Enkelt eksempel: brødskive med leverpostei. Noe jeg har spist utrolig mye av i mitt liv. Syns det er kjempegodt. Og enkelt. Kan raske med meg i farta... men følelsen av å spise forsvinner jo veldig raskt da. Men om jeg kutter opp noen skiver agurk og legger pent på brødskiva, setter meg ned og nyter så blir det mye bedre.

Men nå skal jeg komme med et helt annet tips, og dagens bilde 😅
Egentlig har jeg alltid vært flink til å spise frokost. Sette meg ned og spise et måltid. God start på dagen. Men etter at jeg fikk baby i fjor så kan morgenen være kaotisk. Ofte har jeg ikke fått mat før maange timer etter jeg har stått opp. Dette kjenner jeg påvirker humøret (og helt sikkert forbrenningen) negativt. Men når jeg nå har morgener der jeg har ansvaret for 1-åringen, egentlig har masse å gjøre av husarbeid - driver og fyker rundt i huset og gjør ting, og absolutt ikke kan sette meg ned - da har jeg lagd meg en flaske smoothie som er med på "turen".

Det hadde sikkert vært bedre visuelt (jeg er ingen influenser 🤣) å helle smoothien i et pent glass med et fargerikt sugerør til. Men akkurat en sånn her flaske er veldig praktisk når man styrer rundt. Og vips så har jeg faktisk fått i meg litt mat på starten av dagen, selv om jeg egentlig ikke hadde tid.

smoothie.JPG.9e1b90fec81d1ff006a860cb53bfb0b3.JPG

Denne inneholder:
- 1/2 banan
- 1 yoplait yoghurt (alle smaker er godt oppi)
- noen biter frosne bær (denne har jordbær og skogsbær)
- noen frosne mangobiter
- 1 terning frossen hakket spinat
- eplejuice

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips...ut med banan og juice og inn med fett! Sunt fett, gjerne helfet yoghurt, eller best av alt, skyr proteindrikk! Og viktigst av alt; avokado. Det metter mer og holder deg mett lenger 🥑🙂 gjerne en god neve spinatblader også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...